HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Heb ik ff geluk dat wij een logeerkamer hebben die we kunnen gebruiken als hobby kamer.
Ik kan gewoon weg lopen en alles laten liggen.
Zie je het voor je ?
Ik aan de ene kant en mijn vrouw Anja aan de andere kant bezig met haar model.
Ze is moderator op MSW .
Dus oppassen geblazen voor mij daar.....

Sjors

Dat vermoeden had ik al.
Groetes aan Anja;)
By the way (ben al in het Engels aan het oefenen) ben wel benieuwd hoe het komt dat de bewuste template niet helemaal klopt.
Als je het weet.....

Groeten terug....

Ik ga dat van de template uitzoeken vanavond.
Dan is het weer Skype tijd met Mobbsie.
Vragen, vragen, vragen.....

Je kan ook een foto plaatsen om het probleem te laten zien. En beeld en spiegelbeeld van de template controleren.

De planken voor het dicht maken van het volgende stuk romp naar beneden liggen klaar, en toen viel mij iets op.

En speciaal voor Sjors;)

Tussen spant 8 en 9 zit een grotere ruimte, op zich geen probleem, maar daar komen 2 geschutspoorten in die er later worden ingeboord / gevijld.
Dat betekend dat de stukjes plank tussen de poorten eigenlijk nauwelijks houvast hebben, behalve onderling.
Naar mijn idee is dat misschien voldoende, maar het kan steviger.
Ik heb tussen die 2 poorten een opvulstuk gezet van balsa (makkelijk met de vorm van de spanten mee te schuren) om daar meer stevigheid voor die stukjes plank te krijgen bij het vijlen van die poorten

full

rood gearceerd: plaats van de bewuste poorten
groen gearceerd: de bewuste plankjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de Victory van DeA. Worden alle poorten uitgesneden uit één laag planken. De oplossing die ik daarvoor heb gebruikt is de planken niet alleen aan de spanten lijmen, maar ook onderling zijn de planken aan elkaar gelijmt. Het uitsnijden van de poorten gaf daarna geen enkel probleem. Voor extra stevigheid zijn in iedere geschutpoort later sponningen (kozijnen) gelijmt.

Jou oplossing is zondermeer creatief bedacht, maar in principe hoef je niet bang te zijn dat het uitsnijden van poorten uit je planken niet stevig genoeg zal zijn. Het stukje balsa is uiteraard niet overbodig, maar begrijp ik uit je tekening (groenelijnen) dat je ook nog diagonale plankjes ga aanbrengen? Want dat lijkt mij niet echt nodig.

Nee Piet, geen diagonale planken.
gearceerd geeft aan om welke planken het gaat.
De poorten worden uitgesneden in de eerste beplanking.
Het deel wat ik heb aangegeven is een grote ruimte waar 2 poorten in komen, er staat geen spant tussen.
Als de planken er zitten en je gaat daar de poorten in vijlen gaat dat bij het eerste gat natuurlijk goed, maar bij de tweede zijn de planken tussen die 2 poorten alleen maar uiteraard onderling verlijmd, en zweven dus een beetje.
Vandaar dat extra blokje, puur om te voorkomen dat de planken daar los zouden kunnen schieten omdat er héél weinig, eigenlijk géén houvast achter die plankjes is.
Uiteraard zijn bij mij altijd alle planken ook onderling verlijmd.

Het plaatsen van deze extra blokjes wordt juist door Engelse bouwers ten zeerste aanbevolen, en neem ik die tip mooi over:)

Germt,
Ik zou de "groene" plankjes ook extra vastzetten. Bij de Victory van DeA was dat niet nodig omdat er altijd tussen twee poorten een spant zat. Kennelijk heeft Piet dat over het hoofd gezien.
Ga zo door.
Jan Zwart

Ik weet ook dat het geen onderwerp van discussie is natuurlijk, maar ik volg via MSW ALLE verslagen van de HMS Agamemnon wereldwijd.
Er zijn zelfs bouwers die juist zeggen dat het verstandig is om meer lijm oppervlak voor de planken te krijgen door, als de plaats van de poorten bekend is, die extra blokjes of "nepspanten" te plaatsen.
Feitelijk is daar niks mee, het geeft meer stabiliteit bij het vijlen.

Eigenlijk wordt onderstaande werkwijze aangeraden:
Je verbreedt als het ware de spanten

full

Bovendien voorkomt het knikken van de beplanking als deze over een spant een bocht maakt.
Paul

Klopt inderdaad Paul, er zitten ook poorten in een bocht, dus ik ga dit zo doorvoeren, heeft alleen maar voordelen.

:offtopic:
Even wat anders: er zijn mensen die van mij een of meerdere digitale boeken hebben gekregen, wie dat allemaal waren weet ik niet meer.
Het blijkt dat in het boek Rigging Period Ships een pagina gedeeltelijk ontbreekt.
Dat is jammer, want het is het ideale en onmisbaar boek bij onze schepen.
Als je dat boek dus uitprint mis je een pagina, het gaat om pagina 25.
Na lang speuren heb ik die pagina op het internet gevonden, en al aan één "klant" doorgestuurd.

Dus als er gegadiden zijn, even een PB en ik stuur hem alsnog door.

Wat een service hé;)

Dank voor de tip Germt :D

Ik heb nog even met Mobbsie overlegd over de template.
Hij zegt dat hij ze weg gefreesd heeft wat in de weg zat.
En dat is dan voor de bakboordzijde.
Ik denk zelf dat dat een beetje overdreven is omdat er nog een raamwerk in komt
Dus kan je een klein stukje weg halen.
Eventueel bij tippen met zwarte verf en je ziet er niets van !
Het blijft een donker gat.

Oke, dan denk ik dat ik nu alvast een stukje van die balken weghaal omdat ik er nu goed bij kan.
Zo te zien gaat het alleen om de achterste balkjes.
Zo kan ik het nu nog makkelijk schilderen.

Het gaat inderdaad alleen om de achterste.
Klein stukje weg halen en zwart maken.
Als het raam werk er in gaat zie je het niet meer.

Meesterlijk doordacht.

Germt,

Allereerst complimenten voor je nauwkeurigheid en geduld! Kan ik nog iets van leren.

Wat mij bovenal opvalt is je enorme kennis over de geschiedenis en bouwkunde van deze schepen. Je ziet dat nu al terug in het ver vooruitdenken tijdens de bouw waardoor je later niet meer voor verrassingen komt te staan.

Tussen de werkzaamheden door het voorste deel van het upper gun deck afgemaakt, de binnenwand verlengd.
Normaal geeft Caldercraft aan dat dat gedeelte niet hoeft te worden afgewerkt. Daar kan ik niet goed tegen.
Wandje doorgetrokken en netjes rood geschilderd, inclusief de binnenkant van de voorwand.
De foto laat zien hoe ik het straks wil hebben, de onderdelen gaan nu in het doosje "afgewerkte onderdelen"

full

Ik kan geen klemmen meer gebruiken voor het verder beplanken van de romp, omdat ze niet meer over de bovenkant van de verschansing passen.
Punaises of spijkertjes en andersoortige hulpmiddelen zijn géén optie!
De spanten zijn van een dusdanige hardheid dat het ten koste van je duimen gaat.
Wasknijpers bieden uitkomst.
Ik had al eens een variant op MSW gezien.
Ik heb ze wat aangepast:
Wasknijpers omgedraaid en het klemmende deel voorzien van een stukje rubber van een oude binnenband, zo wordt het wat stroever en schuiven ze moeilijker.
Steuntjes op de buitenkant gelijmd om de plank op zijn plaats te houden.
Hatseflats, lekker goedkoop en buitengewoon bruikbaar:cool:

full

full

full

Thnx: handige tip :D
Ik heb zelf een setje gekocht van zes klemmetjes met ongeveer hetzelfde principe. Deze moet je zelf ineen lijmen en vastklemmen met moertjes, jouw methode ziet er een stuk makkelijker / beter uit. Spotgoedkoop en je kunt het voor verschillende spantdikten gebruiken.

Ziet er zeker goed uit. Ik zou ook nog wat rubber op de steuntjes doen. Dan kunnen die niet aan de plankjes blijven plakken door eventueel overtollige houtlijm ;)

Back