HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Handig gemaakt Germt !
En een mooi boven kanonnen dek !
Jij legt er iets meer detail in dan wat ik zal doen.
Dat is leuk dat verschil.

Dat zijn de ervaren bouwers! Zien een stukje huishoudelijk spul en leggen meteen de link hoe dit in de modelbouw gebruikt kan worden.:D

Dat zijn de ervaren bouwers! Zien een stukje huishoudelijk spul en leggen meteen de link hoe dit in de modelbouw gebruikt kan worden.:D

Ja, ik ben nog nét mijn antieke bureau niet aan het verzagen om er latjes van te maken voor een bouw project;)

Zoals aangegeven, het beplanken is begonnen, en moet zeggen dat het lekker gaat.
Planken sluiten lekker aan, en liggen mooi gelijk.
Het gaat er op lijken dat er maar bitter weinig gevuld hoeft te gaan worden:D

Loop nu naar een lastig punt op de achterzijde van het schip, de panken gaan daar ineens een scherpe bocht naar boven maken.
Dus eerst maar eens opnieuw uitmeten om te zien of ik daar goed uit kan komen....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Germt.
Ga je op de klassieke beplanken (van beneden naar boven) of volgens de handleiding van boven naar beneden?
Die scherpe bocht omhoog zie je ook bij de Victory.
Zoals je hieronder ziet heb ik voor het achterste spant een extra balkje gelijmd voor iets meer houvast. Het achterste spant heb ik met de senten op de dezelfde manier afgetekend als de andere spanten. Bij het meer horizontale deel (vlak bij de kiel) heb ik instekers gebruikt omdat het erg uitwaaiert. Bij het verticale gedeelte (richting het onderste berghout) wordt de ruimte juist erg krap naar het achterste spant toe, en daar ga ik instekers gebruiken om te knijpen.
Met een uurtje weken in gewoon water worden de latjes lekker soepel, je kunt die bocht gemakkelijk maken heb ik gemerkt.

full

Groet, Paul

Ik heb daar een stuk balsa opgezet Paul, dus lijm oppervlakte heb ik genoeg.
Ik ga gewoon van boven naar beneden beplanken, ik kijk veel af bij een aantal Engelse bouwers, en daar doen ze dat ook, zoals de bb beschrijft.

Nu we hier op het forum een Victory bouwer hebben die wel een waar subliem model weg zet, en de lat extreem hoog legt, moet hier in het zuiden de lat ook hoger;);)

'S avonds beplank ik niet bij kunstlicht, maar doe inspiratie op, en kijk de tekeningen na.
Als de eerste beplanking er op zit, gaan de poorten er in, en zijn de berghouten aan de beurt.
Ik ga deze dan ook op een andere manier (niet ongebruikelijke manier in de Nelson Periode) aanbrengen.

De ankerstok methode:
full

Tja, je moet wat:cool:

Zeker een leuk alternatief. De foto variant strookt niet met de manier die in WzM wordt beschreven (blz. 89 NL). Is dat bewust gedaan? Bij WzM zijn de planken in het midden twee keer zo hoog als aan de uiteinden. Op de foto lijkt het meer 3 keer zo hoog. En op de foto zitten de hoogste punten van de planken boven elkaar. Bij WzM verspringen ze 1/4 plank. Constructief gezien lijkt me dat ook steviger. Ga je de plankjes op maat maken en lijmen of hele lengte lijmen en dan patroon insnijden?

full

Aha, jij hebt al verder gekeken:D
Ik ga voor de methode uit WzM, dat lijkt mij iets realistischer en inderdaad constuctief steviger, maar ik moet dat nog eens nazoeken in de Engelse literatuur.
Eerlijk gezegd vindt het nog beter ogen ook:cool:
Ik ga voor losse delen; de reden is dat het dan ook makkelijker is om de berghouten aan de boeg mooi horizontaal te laten lopen.
Ik denk tevens dat ik er een malletje van aluminium voor maak, om ze allemaal gelijk te krijgen:cool:

Terwijl de volgende planken alweer op de romp worden aangebracht, heb ik eens verder gekeken naar de berghouten.
Het blijkt dat er 2 systemen waren;
- het anker-stok systeem
- het top and butt systeem.

Het ankerstok systeem is op de foto boven te zien.
Het top and butt systeem is iets anders. daar ligt het hooste punt van de plank op 3/4 van de lengte.
Bij het ankerstok systeem waren de planken ongeveer 3,4 meter lang, terwijl bij het top and butt systeem de planken 6 meter waren.

Terwijl de rompbeplanking droogt, kan ik mooi een proefje maken.
Resultaat:

full

De bouwbeschrijving zegt dat de berghouten op de 2e beplanking komt, en 1 mm dik zijn, en 3 mm breed, en 7 planken hoog (totaal dus 21 mm)
De berghouten worden bij mij geen 3 maar 5 mm breed. (De rompbeplanking 2e laag is 5 mm breed) en de berghouten 4 planken breed (totaal dus 20 mm)
De berghouten en rompplanken worden dus even breed, en dat is standaard.
Ik plaats de berghouten direct op de 1e beplanking en dan 2 mm dik.
Dit gaat géén invloed hebben op het uiteindelijke uiterlijk van de romp omdat als de 2e beplanking er op zit de berghouten nog steeds 1 mm uitsteken.
Het uiteindelijke resultaat is dus identiek aan de manual, maar dan met een motief in de berghouten, en een meer realistische balkbreedte.

Zo, ik kan nu tussendoor de productie van de berghouten starten:cool:

Mooi hoor! Wou dat ik wat meer bouwtijd had om zo mijn vaardigheden bij te spijkeren en net zo mooi te kunnen bouwen.

De ankerstok methode:
full

Op wat andere afbeeldingen van de Agamemnon zie je een balkje lopen aan de bovenrand van het berghout en de onderrand van de geschutpoorten. Bij jou is er meer een uitsparing.
Ga je hier nog een profiel inlaten of is dit de juiste bouwmanier?

Gr. Paul

Back