HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Even een kleine update en vraag.

Allereerst de luizenplecht beplankt, omdat de eerste plank daar precies mee gelijk dient te lopen.
Uiteraard in dezelfde "veroudering" als de dekplanken.

full


De bouwbeschrijving zegt dat het beplanken begint met als eerste plank ter hoogte van het bovenste geschutdek, en dan eerst naar beneden werken. Later de 4 planken daarboven tot de bovenrand van de binnen verschansing.

Heb ik anders gedaan:D

Ik heb de eerste plank op dekhoogte uitgemeten, en afgetekend op de spanten.
Daarna gewoon netjes onder de triplex plaat waarvan ik de exacte positie ook had bepaald begonnen met de 4 planken aan te brengen, en kom dus nu precies (links en rechts) uit op de lijn waar eigenlijk begonnen had moeten worden.
Nu ben ik mooi de minder fraaie binnenkant van de verschansing kwijt.
De volgende, dus eigenlijk de eerste, komt nu exact op de geplande plaats en sluit perfect aan :banana:

full


PS voor de foto zet ik haar steeds even in de uiteindelijke standaard, daar is het licht beter.

Dan de vraag;
Is ongeveer een kwart eeuw geleden dat ik een model met dubbele beplanking heb;)

Straks is er een kleine kans dat er hier en daar minimaal geplamuurd moet worden.
Ik las ergens dat zoiets kan met waterverdunde kneedbaar hout, maar ik lijm al met houtlijm op waterbasis, dus laten mijn planken dan niet los?

Kan het ook met Alabastine universele houtplamuur?

Iemand een suggestie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooiste zou een watervaste plamuur zijn. Met de eerste huid had ik geen problemen. Het is meer dat de natte plankjes van de tweede laag de plamuur weer wat oplost waardoor het bij het opdrogen ook aan de plankjes blijft plakken zodat die eerst weer schoongeschuurd moeten worden.
 
ik heb bij mijn Vasa plamuur gemaakt met een mengsel van houtlijm en zaagsel (niet schrikken wil wel eens wat donkerder opkleuren)
groot voordeel hiervan is dat je de 2e beplanking ook weer gewoon met witte houtlijm kunt aanbrengen.
 
Volgens mij is sneldrogende plamuur op waterbasis en langzaam drogende plamuur op andere basis. En die laatste moet je dan hebben lijkt me.

Wordt een avondje rondneuzen bij de Karwei dan :-)
 
Avond Germt.

Uiteraard weer te laat voor de party :(
Maar goed, planking ziet er heel goed uit !
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga doen.
Dan even over de vuller.
Ik gebruik zelf voor de eerste beplanking model lite balsa vuller.
Dat heb ik bij Quartel vandaan.
Daar kan ik gewoon overheen lijmen en komt niet meer los.

Dan nog even iets anders......
Ik zie dat je de buiten beplanking er op heb zitten ( de eerste 4 dan ) maar ik zie geen 2e dek.
Volgens de beschrijving moet je het 2e dek en poop dek er " droog " op zetten en vast pinnen tot je met de beplanking er onder zit.
Dit om er voor te zorgen dat de dekken netjes aansluiten.
Was wel ff lachen vanmorgen met dat 2e dek er in leggen.....
Het lukte me voor geen meter.
Dus maar ff naar Skype en aan Mobbsie gevraagd hoe hij het had gedaan.
Ik dacht dat hij het misschien had door gezaagd.....
Maar nee, je kan het bijna dubbel vouwen !
Dus morgen weer een nieuwe kans .
Lang verhaal geworden maar als er teveel in staat, verwijderen die hap !

Sjors
 
Met dat dek er tussen leggen had ik ook problemen, had hem ook bijna door gezaagd.
Bij een nieuwe poging bleek dat je het indedaad bijna moet dubbel vouwen.

Ik heb de beide dekken die jij noemt al volledig op maat, en past er nu precies in. ik heb ze er uit gehaald toen de bovenste plank op zijn plaats zat.
Dus geen zorgen, het dek, en met name het middenstuk, naast de kuil dus, ligt precies gelijk met de bovenkant van de 1e beplanking.
Was heel wat meetwerk, maar het loont;)

Bedankt voor de tip betreffende de plamuur:cool:
 
Dan de vraag;
Is ongeveer een kwart eeuw geleden dat ik een model met dubbele beplanking heb;)

Straks is er een kleine kans dat er hier en daar minimaal geplamuurd moet worden.
Ik las ergens dat zoiets kan met waterverdunde kneedbaar hout, maar ik lijm al met houtlijm op waterbasis, dus laten mijn planken dan niet los?

Kan het ook met Alabastine universele houtplamuur?

Iemand een suggestie?

Het is een beetje een fabeltje dat houtlijm op waterbasis loslaat op watergedragen plamuur. Je moet er alleen zorg voor dragen dat je plamuur volledig is uitgehard en dus droog is voor je gaat lijmen. Daarna maakt het niets meer uit, omdat het water dan weg is (droog). Verf op waterbasis wat is uitgehard en droog, krijg je ook niet meer weg met water.

Ik maak mijn plamuur altijd zelf met schuurstof, houtlijm en water, waarna ik er gewoon overheen lijm met houtlijm op waterbasis. Er is nog NOOIT iets los gekomen.

Zie verslag Bounty pagina 6 permalink 82.
 
Heb dieposting even opgezocht, duidelijk verhaal.
Ik vondt dat mengsel van houtlijm met schuurstof nooit zo prettig werken, maar had hem ook nooit met water verdund.
Ga ik even uittesten;)
 
Je kan ook zoals je zelf al aangeeft, universele plamuur gebruiken , alleen nooit synthetisch over waterbasis of andersom, want dat werkt niet!
 
Wat Piet zegt over het uitdrogen van waterbasis lijm en verf klopt. 't Is net als cement of specie. De watermoleculen worden als kristalwater ingebouwd in de structuur en zitten letterlijk muurvast. De enige manier om het weer los te krijgen is hitte. Dit is ook de reden dat een gebouw van beton na een brand meestal niet meer veilig is tegen instorten, ook al staan de muren nog recht.
 
Je kan ook zoals je zelf al aangeeft, universele plamuur gebruiken , alleen nooit synthetisch over waterbasis of andersom, want dat werkt niet!

Oei, even voor de duidelijkheid, dit is een leerproces voor mij hé;)
Ik lijm al mijn planken met houtlijm (D2) op waterbasis.
Nadat het licht geschuurd is en schoon is van lijmresten kan ik dus gewoon plamuren met universele plamuur (oplosmiddel vrij)
Er zal weinig plamuur overblijven, want het gaat om hele kleine reparaties / uitvlakken.
Daarna is het dus geen probleem om daar de notenhouten 2e beplanking op te zetten, met weer lijm op waterbasis.
Begrijp ik dat nu goed:D
 
Volgens mij gaat deze methode prima, zolang je tussen elke laag maar voldoende droogtijd laat. 't Nadeel van lijm en plamuur is dat het de poriën van het hout opvult, dus hoe meer 'kaal' hout, hoe beter de hechting van de volgende laag.
 
Klopt, zoals jij en Piet al zeiden.
Heb nog even met de Technische afdeling van Alabastine gesproken voor meer technische uitleg, en zij vertelde mij dat het inderdaad geen problem mag zijn, zolang e.e.a. goed "droog" is.
Ik moet er wél bij zeggen dat de 2e laag uit 1mm noten bestaat, en dat hout hoeft niet geweekt te worden om de bochten te kunnen maken.
Verder is het zo dat de plamuur natuurlijk zéér minimaal zal zijn omdat ik wel héél strak beplank, en het vooralsnog niet nodig is, maar je weet maar nooit;)

Overigins; allen dank voor de adviezen:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit lijkt wel een chemische verhandeling :D:D
Maar toch leuk dat een ieder zijn kennis kan delen.....

Germt,

Ik zat gisteren met Mobbsie the kletsen over de geschutpoorten.
Nu blijkt dat de geschutpoorten die vlak voor het poop dek zit, niet goed geplaatst zijn.
Als de trappen er tegen worden geplaatst is er geen ruimte meer voor het kanon.
Die poort moet een paar ( 2 of 3 ) mm richting de boeg.
Ik zal even gaan kijken welk geschutpoort hij bedoeld.
Momentje please....
Goed dat ik even ben gaan kijken.
Het is het voorgevormde deel waar de geschutpoorten al gemaakt zijn.
Het gaat om de derde ,gezien vanaf de achtersteven en dan de bovenste rij.
Dus als je de beplanking er op zet moet je die poort iets verplaatsen.
Toch makkelijk als iemand dit soort dinegn al gedaan heeft en ons wilt helpen :D:D

Sjors
 
Oké, goeie tip, dat is de eerste volledig zichtbare vanaf de achterzijde.
De 2 achterste stukken (aan iedere zijde) staan onder het poopdek.
Ik zal nog eens goed naar zijn verslag kijken, want dat bewuste kanon staat onder een verlengd vloertje.
Ik zag op de tekening dat je wel moet oppassen dat je niet door het staande want schiet, want de kleine rust van het staande want staat daar vlak onder
Inderdaad handig als er bouwers zijn die dit stadium al gepasseerd zijn:cool:

Is nu nog makkeijk te verplaatsen, dus geen probleem.
 
Back
Top