HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik weet dat er veel van wat er op dit moment gedaan wordt straks niet meer geheel zichtbaar is.
Het weerhoudt mij er niet van om ook die details en bouwfases zo netjes, en compleet mogelijk af te werken.
Dat is eigenlijk alleen maar om zelf te kunnen zeggen dat er op alle punten de nodige aandacht is besteedt, en om mijzelf te dwingen om overal de nodige aandacht aan te besteden.
Ben in gedachten al aan het zgn. "poopdek" bezig, ik wil het officiers gedeelte daaronder namelijk inrichten, daarvoor zal een deel van het poopdek open of verwijderbaar moeten worden om het zichtbaar te maken, ben al een beetje aan het puzzelen dus;)
Ben benieuwd naar jou datum van 1 maart om je vorderingen te kunnen zien.:cool:

Vandaag zoals gezegd "even" de binnen verschansing van het upper-gun dek geplaatst.
In dat "even heb ik mij een beetje vergist, maar dat komt deels door de lessen geleerd bij mijn vorige schip
Bij de WvH was de linker en rechterkant van de verschansing ter hoogte van de kuil niet exact even hoog.
Dat mocht nu natuurlijk niet gebeuren:)

Nadat de planken geplaatst waren deze aan de buitenzijde met lijm ingesmeerd, gewoon met een kwastje.

full

Vervolgens 2 dekbalken (de achterste aan het bakdek, en de voorste aan het kampanjedek) vast gelijmd.
De rest van de balken zouden ook vast mogen, maar dat laat ik even achterwege want dan kan ik overal nog goed bij.

Tussen de 2 vast gelijmde dekbalken moet nog één plank op de binnenverschansing, en daar zag ik dat niet alle 4 spanten exact even hoog zijn.
Dat is geen probleem, maar ik wil wél een strakke deklijn.
Dus eerst controleren of het schip in de breedte horizontaal staat, dus waterpas op het dek.

full

Vervolgens de 2 dekbalken verbonden met een rechte lat om de lijn van het dek, en de bovenzijde van die binnenverschansing te bepalen.

full

Dan controleren of de linker- en rechterzijde ook horizontaal zijn in de breedte.

full

Dus morgen nog voor het schaatsen kijken de laatste 2 planken plaatsen met de bovenzijde precies gelijk met de bovenzijde van de dekbalken, of op de foto gelijk met de onderzijde van de hulpbalk, zodat straks het dek mooi vloeiend aansluit op de verschansing.:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je een bierviltjes onder de tafel gezet om de waterpas gelijk te krijgen.:p

Ziet er wel heel strak uit Germt, vooral dat dek zo verouderd daar ga ik toch ook een keer les in nemen.

is dat nu een vertekening van de foto of loopt het zwart aan de kopse kanten wat uit?

Is een beetje vertekening Jan, maar het loopt ook een beetje uit, terwijl het toch potlood is.
De foto is dramatischer als de realiteit hoor, gelukkig;)

Al het meetwerk en waterpas maken kost tijd maar zal zeker lonen.
Je dek valt duidelijk in de smaak :cool:. Het uitlopen van het zwart vind ik zelf juist bijdragen aan het oude karakter.

Met al die gouden plakken kom je niet heel erg aan modelbouwen toe. Volgende week weer alle tijd!!
Gr. Paul

Ziet er strak uit vriend, maar wijk je nu niet af van de handleiding? :p

Nee hoor Henk, de bouwbeschrijving geeft aan dat eerst de binnen beplanking geplaatst moet worden, dat is maar goed ook, want de hoge spanten aan de achterkant zijn nu een stuk minder kwetsbaar.
Eigenlijk zou ik nu alle dekbalke moeten lijmen, maar dat is niet handig bij het aflakken van die verschansing straks, dat aflakken is nodig omdat ik alle poorten moet inboren en vijlen, dus er treedt nog wat beschadiging op:(
Als dat ene plankje er opzit, ga ik beginnen met de romp beplanking.
Gaat helemaal goed komen (hoop ik);)

Zonde van dat notenhout om dat te verbergen.
Maar netjes hoor Germt !
Vergeet niet voor je de geschutpoorten gaat boren, om er een stukje hout tussen te plaatsen waar de poorten komen.
Dan beperk je het beschadigen tot het minimum.
De breedte tussen de binnenste en buitenste beplanking is ongeveer de dikte van je buiten beplanking.
Ik ga dat ook gebruiken.

Sjors

Vergeet niet voor je de geschutpoorten gaat boren, om er een stukje hout tussen te plaatsen waar de poorten komen.

Die verticale paaltjes zet ik er zeker tussen Sjors, ik vermoed dat het boren en vijlen dan een stuk makkelijker gaat, vanwege de stijfheid van de wand.

Alles om te bepalen waar de beplanking begint en de loop daarvan in dry-fit op het schip gezet.
Ik had al 2 kanonnen in elkaar gezet, een 18 ponder voor het upper-gun dek, en een 12 ponder voor op het kampanje dek.
Met die stukken kan ik makkelijk bepalen of de poorten van de voorgevormde wand goed staan, en dat is dus het geval:D

full

full

Ondertussen ook op advies van Sjors extra spantjes tegen de binnen verschansing geplaatst. In de "open" ruimtes worden straks de poorten voor de 18 ponders ingezaagd, en heb nu meer dan voldoende steun om dat zonder problemen te kunnen doen.

full

Ondertussen is te zien dat de uiteindelijke steun waar Aggy in komt te staan voorzien van haar naamplaat.

full

Nu kan de buiten beplanking beginnen:cool:

Sjieke naamplaat!

Jammer dat er precies een spant achter een van de poorten zit. Is altijd een lastig dingetje. Hoe los jij zoiets nu op?

Hele mooie naamplaat.:thumbsup:
Ik zie dat 1 van je dekliggers los ligt van het spant. Hoort dat zo of moet 'ie nog vastgelijmd worden.
Verder niets dan lof!
Verder op je foto een leuke doorkijk naar het :olympic: schaatsen!
Gr. Paul

@ Paul,
Die dekbalken liggen nog los, en heb ik er even ingelegd, zodat de dry-fit van het dek ook de ronding krijgt die het moet hebben.

@Hans,
Die spantkoppen staan er alleen maar om de richting van die verschansing te bepalen.
Die wand wordt daar niet tegen gelijmd, maar die spanten worden straks verwijderd.

Back