HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Het deel vande grote mast naar de spiegel is tussen de in de breedte liggende dekbalken "bebalkt"
Het valse dek is maar +/- 0,9 mm dik, wel van degelijk hout, maar vrij buigbaar.
Nu heb ik een stevige ondergrond (balkensysteem) om straks zonder dat het dek op bepaalde plaatsen doorbuigt, en beplanken lastig wordt door het doorbuigen, wat druk kan uitoefenen op dat dek.
In het midden ligt een iets bredere balk i.v.m. de naad van het valse dek.
Niet zomaar klakkeloos "out of the box" bouwen begint mij steeds beter te bevallen:cool:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

Ik weet dat het model als hij klaar is 12 kilo weegt....jij maakt er 15 van :D
Maar je heb wel gelijk.
Ik heb nu de koningsplank er op zitten en kan het dek aardig indrukken.
Het 2e dek zit er op en ben nu aan het beplanken.
Ik vind het makkelijker om te doen als hij er op zit ipv er naast ligt.
Maar is wel tijdrovend werk.....
Dan ook nog gewoon werken dus het kan ff duren voor dat klaar is.

Sjors

Het Upper Gundeck ligt er in.
Misschien ten overvloede, maar ik probeer het schip te bouwen als zijnde een schip met behoorlijk wat tekenen van een intensieve maritieme carriëre.
Is de schuld van het boek betreffende haar maritieme loopbaan, wat ik ondertussen gelezen heb.
Dit schip heeft in haar leven behoorlijk wat te verduren gehad.
Het dek ligt er in en ik heb het verouderd, en wel zodanig dat het lijkt of wind, zout water, zon, beschadigde en vervangende nieuwere planken zichtbaar zijn.
Dat viel niet eens mee, want het zijn maar liefst 224 planken van 4 x 125 mm, ook al zou je dat niet zeggen.
Verouderen brengt een risico met zich mee omdat je nooit precies weet hoe het er uit komt, maar ik ben zeker tevreden :D
De foto's geven een indruk, staat nu in de eerste laag matte vernis, maar is nog niet geheel droog.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel Germt het ziet er weer prachtig uit het eerste dek licht er in.
Erg mooi die oude en nieuwe planken goed idee voor het volgende schip :D
gr Ton

Reactie

Ziet er mooi verouderd uit. Ik zie dat je ook de nagels hebt gesuggereerd. Ik verwacht dan eigenlijk meer nagels dan alleen op de uiteinden van de planken.
Misschien een testje waard bij het bovendek.

Eagter,
Interessant!
Waar is dat te vinden man?

Niet afgestudeerd hoor, maar veel op Engelse fora kijken, het idee van oude en "nieuwere" planken heb ik weer van een Victory bouwer afgekeken, "gejat" zeg maar.
Door zout en zon aangevreten eiken planken worden grijs, ook werden kapot geschoten dekplanken na een gevecht vaak vervangen door "nieuwe" planken dus ik zit volgens mijn bescheiden menig redelijk bij de werkelijkheid.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje in mijn piepzak zat toen de boel verouderd was, het was wel héél grijs, maar rustig schuren en het idee om het té netjes te doen loslaten en gewoon gaan met die banaan.
Dan komt het gewoon goed.:cool:
Meer nagels zet ik niet, persoonlijk vindt ik dat te druk worden, maar gelukkig mogen hier smaken verschillen;)

Toch een 5 planks systeem? Ziet er goed uit Germt

Nee hoor Henk, dit is mijn vertrouwde 4 plank systeem. 4 planken tussen de kopse kanten.
Maar ik snap de verwarring;)
Kijk nog eens naar het plaatje van Longridge in mijn How-To:D

Ziet er zoals altijd keurig uit.
Ik vind alleen de spijkers op de kop van de planken erg geslaagd, ze overheersen niet.

Hoi Germt,

De eerste grote klus geklaard !
Ziet er netjes uit.
Goed idee trouwens dat oud en nieuw "vermengen"
Het is inderdaad niet zo druk met alleen nagels aan de kopse kanten.
Ik doe het iets anders maar dat zie je tzt wel.

Sjors

Schitterend gedaan Germt. Ben bang als je inderdaad meer nagels gaat toevoegen dat het dan veel te druk gaat worden.

Is al weer even geleden, maar er is vooruitgang.
De boeg en achterzijde zijn gevuld met balsa en de spanten zijn afgeschuind.
Aggy heeft haar "rondingen" gekregen, en ze staat er super;)
Hier moet ik wel weer een eerlijk zijn; Dirk (Amazone) heeft mij geholpen.
Ik weet wel hoe het moet, maar heb vreselijk veel moeite om het inzichtelijk te maken, een chronisch gebrek aan ruimtelijk inzicht zeg maar.
Ik heb daar wat problemen mee :shock:
Vooral beangstigend was de achterzijde, daar is de valse kiel van 5mm naar ong. 1mm teruggebracht om de beplanking verzonken en straks gelijk met de hekbalk te krijgen
Nu bezig met de fine-tuning, alles nameten tot boven aan het schip toe, en dan kunnen we eerst met de binnenverschansing van het upper gun-deck beginnen (zoals de bb zegt) en dan gaat de romp dicht:cool:
Hoewel ik nog even moet wachten tot ik mijn extra balsa heb om de ruimte tussen twee spanten te vullen, die zijn nogal groot, en ngeeft dan wat meer stevigheid.
Gaat tijd kosten, want ik wil op de ontmoetingsdag niet in schandalen vallen natuurlijk.

Als er een is die niet in schandalen valt ben jij het wel Germt....

Back