HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Hoi Sjors,
Welkom hier;)
Nu hoop ik dat je een bouwverslag start, hebben we 2 Aggy's hier:cool:

Mooi gedaan germt, die oven. Zie je die nog wel als je schip klaar is?

Zeker Piet, die staat onder het bakdek, zal in het Engels wel anders heten, maar het vloertje en de oven kun je daar onder zien staan:D

Dat dek voorzien van de steunen voor de insteeklopen.

Dat is dan kennelijk een andere constructie dan bij de Victory. Daar waren sleuven in de spanten ter hoogte van het onder- en middel kanonsdek in de spanten gemaakt waardoor over de hele lengte lange latten gestoken werden waarin dan de gaten voor de dummy kanonnen werden geboord. Dat was best nog wel een gedoe, want die latten waren natuurlijk niet recht (liepen met de buitenkant van de romp mee) maar toch behoorlijk stijf (5 mm multiplex).
Ik ben benieuwd hoe deze constructie eruit ziet!!

Groet,

Ad

Ik ben benieuwd hoe deze constructie eruit ziet!!

Groet,

Ad

Ik had die constructie bij de Victory ook al gezien Ad.
Bij de Agamemnon is dat iets eenvoudiger uitgevoerd.
In het dikke onderste dek zitten sleufjes waar de blokjes precies in passen.
Daar komen straks de insteeklopen in.
Ik heb het wat aangepast door daar mooie strakke wandjes tegen te zetten en ook nog eens met een smal hoeklatje af te werken.
Sommige bouwers zullen dat overdreven vinden, en dat klopt ook;)
Maar ja, ik ga bij Aggy voor een perfecte afwerking.
Deze constructie heeft géén effect op de verdere bouw, maar ik voorkom straks bij het boren van de poorten een hele hoop stof op het onderste dek, en ik raak niet per ongeluk een insteek loop kwijt

Op de foto is links de constructie van Caldercraft en rechts mijn aanpassing. zo kan ik het ook netjes per compartiment zwart schilderen voor ik aan de beplanking van de romp begin.
Uiteraard markeer ik de eigenlijke blokjes straks wel, zodat ik precies kan zien waar ze zitten.

full

Dan maar gelijk het onderste dek;
Met notenhout het deel waar ik beplanking wil leggen gemarkeerd.
Hier blijf je namelijk een paar stukken van zien omdat daar straks trappen komen.
Ik heb het allemaal wat ruimer gemaakt, heb tenslotte hout genoeg!
De lengte van de planken heb ik op 8 meter gezet,was een gangbare lengte in de 18e eeuw, hetgeen bij schaal 1:64 neerkomt op een planklengte van 125 mm en dit is makkelijk deelbaar door 5 omdat ik het 4-plank systeem wil hanteren.
De breedte is 920 mm, dat maakt dat ik precies 23 planken van 4 mm breed kan leggen.
Ik neem voor dit schip écht de tijd, want ik zou graag zo perfect mogelijk willen werken.;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit bedoel ik nou.

Ik zat te verzinnen hoe ik nu het beste die onderste beplanking kon doen en jij komt met de oplossing :p
Dit ga ik kopiëren van je Germt !

En Ad Bakker?
Als je wilt zien hoe die sleuven er uit zien, laat het me ff weten , dan maak ik daar morgen een foto van.

Sjors

Als je wilt zien hoe die sleuven er uit zien, laat het me ff weten , dan maak ik daar morgen een foto van.

Ik vermoed dat ik weet hoe dit zit, maar een bevestiging is nooit weg!!!!

Ik zit zelf te kijken naar welke constructie ik voor de 7 Provinciën zou kunnen gebruiken. Bij de Victory was het nog wat complexer omdat dat een driedekker is waarvan twee dekken met insteeklopen.

Groet,

Ad

Dit bedoel ik nou.

Ik zat te verzinnen hoe ik nu het beste die onderste beplanking kon doen en jij komt met de oplossing :p
Dit ga ik kopiëren van je Germt !
/QUOTE]

Met kopiëren heb ik absoluut geen moeite Sjors, het aandragen van ideeën en overnemen brengt elk individuele model op een hoger plan, en dat is precies de bedoeling van het forum.
Ik leer iedere dag weer wat bij;)

Dank je Germt.

Doe wat meer oplossingen voor me :p:p
Nu we toch bezig zijn....
Heb jij al geprobeerd het tussen dek er op te krijgen?
Ik heb het vanmorgen ( 5 uur ) geprobeerd maar ik krijg hem niet tussen de spanten.
Waarschijnlijk moet ik het dek in tweeën zagen.
Nu is dat niet zo erg aangezien hij toch helemaal beplankt moet worden maar ik beplank het liever als hij op de boot zit dan dat het er naast ligt.

Sjors

Daar heb ik inderdaad al naar gekeken Sjors.
Ik denk dat het dek inderdaad in tweeën gzaagd moet worden.
Dat vindt ik wel het beste omdat:
Ik dan eerst het dek op zijn plaats kan leggen, er blijft dan in het midden een smalle naad van de zaagsnede open.
Geen probleem, want daar komt de koningsplank (1/4 breder dan de rest van de beplanking) dus 5 mm breed mooi precies over de as van het dek op te liggen.
Dan beplank ik het dek in zijn geheel helemaal af.
Afwerken met matte blanke lak.
Ik ga (eigenwijs als ik ben) voor lindenhout op de dekken, is iets witter en makkelijker en mooier te verouderen.
Ik ga er van uit dat je de koningsplank kent, anders kijk even in ons andere deel naar het draadje "dek beplanken" daar staat mijn idee over het beplanken van dekken;)
Maar... de gouden regel is: de bouwer bepaald zelf wat hij wil, en heeft altijd gelijk.

Bedankt Germt.

Dat van de koningsplank kon ik niet maar ga ik zeer zeker toepassen.
Ik gebruik het hout van Caldercraft voor de dek beplanking.
Er komt een laag blanke lak over heen dus ik ga het niet verouderen.
En geen glanzende lak maar mat.
Glanzend vind ik maar niks.

Sjors

Vandaag kon ik weer eens lekker doorwerken, het dek van het onderste geschutsdek gelegd.
Hier blijft straks een deel van zichtbaar door de trapopeningen.
Doordat ik nooit roosters vastlijm, heb ik straks eventueel meer zicht op dat dek omdat ik ze uitneembaar maak.

Het hele dek op maat en verouderd in het 4-plank systeem op mijn werkblad (4-plank system was gebruikelijk op Engelse schepen) zie Longridge.
full

De bakboord zijde er in, moet snel gebeuren omdat ik wat lijm uit de naden wil zien uitkomen, zodat ik dat daarna snel in de naden kan smeren.

full

Het hele dek gelegd, ingesmeerd met lijm op waterbasis, om het potloodgrafiet van de breeuwnaden te fixeren.
Overtollige lijm e.d. met een schraper verwijderd.
Hele dek grondig geschuurd om de juiste graad van veroudering te bereiken.
Deknagels aangebracht, alleen op de kopse kanten, vindt het anders te druk worden.
Als laatste het geheel in de matte vernis.
En als er dan toch een strak dansvloertje ligt, dan ook maar een mooie mastvoet er op, is wel zo netjes:cool:

full

Reactie

Germt,
Ziet er gelikt uit!
"Het hele dek gelegd, ingesmeerd met lijm op waterbasis, om het potloodgrafiet van de breeuwnaden te fixeren."
Dat zijn jouw woorden uit je laatste post.
Wat bedoel je daar precies mee?
Zoals je weet wil ik de Bismarck en de Hood ook zelf van dekplankjes voorzien.
Dus graag wat aanvullende uitleg over die zin die je gebruikt hebt.
Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Ik schuin de 4 kanten van elke plank een beetje af, gewoon met een schuurpapiertje.
Langs die 4 kanten ga ik met een zacht potlood, m.a.w. daar blijft dus eigenlijk grafiet op achter.
Als dan het dek ligt heb je dus hele minimale naden tussen die planken (doordat ze een beetje schuin zijn).
Om dat grafiet nu op zijn plaats te houden smeer ik het dek in met lijm op waterbasis. (overtollige lijm kun je dus makkelijk met een vochtige doek verwijderen zonder vlekken te krijgen)
Doordat die lijm transparant opdroogd komt na uitharden van die lijm de grafiet als breeuwnaad naar boven en is dus die zgn. naad gevuld en zwart, en zo krijg je een glad dek:cool:
Er staat in ons andere deel een uitgebreide How-to over dekbeplanking.

Reactie

Germt,
Bedankt, het is helemaal duidelijk nu.
Ik heb het bij je vorige uiteenzetting opgeslagen, dan kan ik het te zijner tijd gebruiken.
Straks ga ik ook nog even plankjes aanbrengen op de Bismarck romp.
Lijkt wel of ik dat het leukste van het bouwen vind!

Het eerste dek zit er al weer op, mag wel op passen dat ie me alsnog niet
in haalt :D Ziet er weer goed uit gr Ton.

Ziet er mooi verouderd uit. Ik zie dat je ook de nagels hebt gesuggereerd. Ik verwacht dan eigenlijk meer nagels dan alleen op de uiteinden van de planken.

full

Misschien een testje waard bij het bovendek.

Back