hmav-Bounty, caldercraft kit

Ik hoop echt dat ik de volgende ontmoetingsdag wel kan meemaken. lijkt me echt heel leuk om al die mensen waar ik dagelijks contact mee heb hier op het forum eens te ontmoeten.

Ik ben het helemaal met je eens Piet, helaas stond ik voor een belangrijke hernia-operatie maar de volgende keer in goede gezondheid zal ik er zijn.

A3

laatste Ra's

de laatste vier ra's. (grootmarsra, grootbramra, kruisra en kruismarsra) ga ik maar eerst vorm geven, schilderen en van blokken voorzien. Waarna ik ze op de boot hang.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
tuigage

Op onderstaande foto's is de reden te zien waarom ik eerst alle ra's maak. In mijn enthousiasme heb ik de grote ra volledig getuigd, zodat ik nu problemen krijg met het tuigen van de mars- en bram ra van de gr. mast omdat brassen en schoten enz. een tikkie in de weg zitten zodat ik niet goed meer bij de nagelbanken aan de verschansing kan komen. Zo zie je maar weer, ervaring of niet we maken allemaal wel eens van dit soort foutjes.
full

Nog een plaatje van het hele schip, je kunt wel zien dat er het één en ander in de weg zit nu. Ik los het wel op, maar tuigen moet je toch wel je verstand bij houden!
full

werkplek

Na 20 jaar trouwe dienst begon mijn tafel blad tekenen van ontbering te vertonen. Een nieuw laagje zelfklevend folie in houtmotief en .....weer zo goed als nieuw!
full

Hoi Piet,

Misschien heb ik nog een suggestie voor een opvolger van “de Bounty”
In 2004 ben ik begonnen aan De “New Bedford walvissloep” van Amati artikel 1440.
Helaas ben ik door de toenmalige werkdruk er niet meer aan toegekomen om hem in zijn geheel af te bouwen, maar hij staat momenteel nog in de wachtkamer.

Een walvissloep kon vele mijlen en bij hoge snelheid worden gesleept door de geharpoeneerd walvis voordat de prooi moe was. Soms duurde het dagen om terug te varen, hiervoor was er altijd drinkbaar water, voedsel, tabak, mast, zeilen en kompas opgeslagen aan boord.
Het was beplankt met rot-resistent cederhout van slechts iets meer dan een centimeter dik, met "lapstrake" bouw.

Het bijzondere aan deze Kit is dat het zichtbaar een beplanking direct op het spant heeft, dus niet alleen de buitenkant moet strak zijn maar vooral ook de binnenkant, dus dit vereist een geheel andere gedisciplineerde kijk op de scheepsmodelbouw.
de methode lijkt op de bouw van de sloepen van de “Victory”. Deze sloep heeft echter een lengte van 55 cm!!!
de moeilijkheidsgraad is : gevorderd, naar mij dunkt voor jou geen probleem en met een schaal van 1 :16 valt er eigenlijk niets meer te verbergen >>>> het moet gewoon goed zijn.
Op de foto's goed te zien in welk stadium mijn sloep zich bevindt.

zie ook: http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=2_66&products_id=4615

gr. A3

full

full

Werkt dat draaibankje ook goed Piet?

Ik maak al mijn masten en ra's op dit draaibankje, werkt perfect. Het vereist natuurlijk wel wat oefening. Maar als je de slag te pakken hebt gebruik je nooit meer een boormachine of ander alternatief.

Adri, bedankt voor je suggestie, maar ik ga eerst de crossectie van de Victory bouwen en daarna zie ik verder. leuk zo'n sloep en vast een uitdaging om te bouwen, maar ik twijfel of het iets voor mij is.

Ziet er goed uit Piet en de Diana is zeker een mooi model. Caldercraft is wel duur, maar je hebt dan ook wel kwaliteit

Adri, bedankt voor je suggestie, maar ik ga eerst de crossectie van de Victory bouwen en daarna zie ik verder. leuk zo'n sloep en vast een uitdaging om te bouwen, maar ik twijfel of het iets voor mij is.

Hoi Piet,

Snap ik helemaal Piet, hieruit blijkt jou voorliefde voor het optuigen van het “lopend want” en zeilen, ik ga meer voor de romp opbouw, maar voor mijn gevoel is de scheepsmodelbouw direct op spanten wel het ultieme.
Later, als ik groot ben wil ik nog de “Duke William” bouwen, een geheel direct op spanten gebouwd schip
zie:
Duke William en

DSCN2770

A3

full

Deze vind ik wel mooi Adri, maar alleen een sloep zonder masten en tuigage vind ik minder. Waar is dit model te koop?

Hoi Piet,

Aan mijn keuze voor de “Duke William”zit een klein verhaaltje aan vast.
In 2006 was ik voor mijn werk een week in de buurt van Dortmund (Dtsl.), iedere morgen reed ik met mijn auto langs de “Messe Westfalenhalle Dortmund”en zag dat daar net op dat moment de grootste modelbouwbeurs van Europa bezig was.
Daar ben ik dus aansluitend in het weekend daarna, naar toe geweest. Nou Piet je wil het niet weten het beursgebouw in Utrecht is er niets bij, 5 hallen groot niets anders dan Modelbouw met 1 hal met niets anders dan Scheepsmodellen.
ik heb zojuist nog even gekeken en deze beurs is er nog steeds ieder jaar, het volgend jaar van 09. - 13. April 2014
zie ook : Westfalenhallen Dortmund GmbH - Home
als je op deze site ben even het filmpje starten door op de afbeelding van de Tractor te drukken en je ziet hoe gigantisch groot het is.
Op deze beurs trof ik een standhouder die in zijn stand bezig was de “Duke William” te bouwen en ik was direct aangetrokken door de “ Spant modelbouw” methode, eerlijk gezegd ik had dit nog niet eerder gezien.
Zijn er op het forum ook mensen die er ervaring mee hebben ??
Omdat dit een zeer verfijnde scheepsmodelbouw methode is, durf ik dat tot op heden nog niet aan.
Later kwam ik de door mij eerder genoemde “New Bedford walvissloep” van Amati tegen die ook deze “ Spant modelbouw” methode, gebruikt, en het leek mij een geschikt instapmodel, vandaar dat ik deze opgestart heb.
Bij het bouwen van de “Victory” kwam ik bij het bouwen van de sloepen dezelfde methode tegen en was onmiddellijk weer verkocht.
Over een jaar of twee denk ik dat ik er wel aan durf te beginnen, eerst wat ervaring opdoen.
Ik keek nog even op de officiële site en de prijs is nog steeds € 198,00 + € 20,00 verzendkosten
zie: G.K. Modellbau
even een taal kiezen (Duits geeft de mooiste beelden) en druk op deze site dan ook even in het linkse groene vlak op
“Bauweise” en vooral ook op “Galerie” en klik daarna een blauwe link aan dan zie je hoe verfijnd men ter werk gaat.

ik ben eigenlijk benieuwd of een van de forumlezers deze “Spant modelbouw methode” ook kent.

gr. A3

Ik ben daar niet echt mee bekend Adrie, maar ben daar wél in geïnteresserd natuurlijk.
Misschien is dat als we straks de volwaardige status hebben een onderwerp war we in een aparte topic over kunnen redeneren
(Zie gelagkamer bericht 2080)

Laatste 4 ra's

Iedereen bedankt voor de positieve reakties, ik wou nu weer verder met het verslag van de Bounty.

Ik heb de laatste ra's vorm gegeven en ga nu de klampen maken en er op lijmen waarna ze worden geschilderd en van blokken voorzien.
full

Ik vijl de ranokken in zodat de blokken voor de brassen en toppenanten iets makkelijker aan de nokken vast gemaakt kunnen worden.
full

Iedereen bedankt voor de positieve reakties, ik wou nu weer verder met het verslag van de Bounty[/IMG]

Sorry Pietsan,

Ik loop jou "lijntje"te verstoren, het is me duidelijk geworden dat dergelijke discussies in de "gelagkamer" plaatsvinden.
omdat het onderwerp mij erg aanspreekt zal ik hem daar na toe verplaatsen.

succes nog met jou eindspurt van de Bounty,

A3

Back