G
Germt
Guest
Als ik zie met wat voor een gemak Piet rustig de tuigage gruwlijk strak en netjes aanbrengt lijkt het zó makkelijk

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt voor je reaktie Andy, maar de spruit in de sloep is slechts aangebracht om de stagtakel een beetje te spannen voor het zicht. Als de sloep word gestreken cq overboord gezet heb je inderdaad twee takels nodig. Ik heb overwogen om twee stagtakels aan te brengen, maar de boot is niet zo groot, vandaar maar één. Als de boot straks volledig is getuigd kijk ik of er nog ruimte is voor een tweede stagtakel.Sorry voor de late reactie Piet.
Ik zie nu pas dat je hijstakel voor de roeiboot die op het dek ligt niet klopt. Om een roeiboot horizontaal op te kunnen takelen heb je namelijk 2 takels nodig, met 1 lukt het alleen als de roeiboot exact in evenwicht is en dat is in de praktijk nooit het geval. Je kunt dit eventueel oplossen door de ene takel te vervangen door 2 takels aan de grote stag recht boven de hijspunten van de roeiboot.
Je kunt de roeiboot dan wel recht optakelen maar nog niet buitenboord draaien, daarvoor heb je dan weer een takel aan het einde van de grote ra nodig maar ik ken geen model waarop dat is aangebracht.
Andy
Zal blij zijn als mijn WvH zover is dat ook ik kan beginnen met de tuigage.
Dat is in mijn ogen het leukste van het bouwen daar kan ik nu al van genieten. Het is een plaatje dank hiervoor
Groet Ton
Ik zie dat mijn foto's van de tuigage toch vruchten afwerpen, weer een enthousiaste tuiger erbij! Welkom bij de club Ton.
Ik hoop dat het nu weer beter gaat. ik had al zo'n vermoeden, het was maar stilletjes hier. Het leeuwendeel van het werk zit er nu toch wel op. En heel netjes. Al een besluit genomen over de opvolger?
PS: gebruik je voor de ra's gewone mat zwarte verf?
Er is ook nog een constructo kit van de cutty sark. Wel kleinere schaal en ik weet niet of ik hem nou fraaier vind dan de artesenia kit. Cutty Sark *-*http://modelbouwdekombuis.nl