hmav-Bounty, caldercraft kit

Als ik zie met wat voor een gemak Piet rustig de tuigage gruwlijk strak en netjes aanbrengt lijkt het zó makkelijk:cool:

Sorry voor de late reactie Piet.:oops:

Ik zie nu pas dat je hijstakel voor de roeiboot die op het dek ligt niet klopt. Om een roeiboot horizontaal op te kunnen takelen heb je namelijk 2 takels nodig, met 1 lukt het alleen als de roeiboot exact in evenwicht is en dat is in de praktijk nooit het geval. Je kunt dit eventueel oplossen door de ene takel te vervangen door 2 takels aan de grote stag recht boven de hijspunten van de roeiboot.
Je kunt de roeiboot dan wel recht optakelen maar nog niet buitenboord draaien, daarvoor heb je dan weer een takel aan het einde van de grote ra nodig maar ik ken geen model waarop dat is aangebracht.

Andy

Sorry voor de late reactie Piet.:oops:

Ik zie nu pas dat je hijstakel voor de roeiboot die op het dek ligt niet klopt. Om een roeiboot horizontaal op te kunnen takelen heb je namelijk 2 takels nodig, met 1 lukt het alleen als de roeiboot exact in evenwicht is en dat is in de praktijk nooit het geval. Je kunt dit eventueel oplossen door de ene takel te vervangen door 2 takels aan de grote stag recht boven de hijspunten van de roeiboot.
Je kunt de roeiboot dan wel recht optakelen maar nog niet buitenboord draaien, daarvoor heb je dan weer een takel aan het einde van de grote ra nodig maar ik ken geen model waarop dat is aangebracht.

Andy
Bedankt voor je reaktie Andy, maar de spruit in de sloep is slechts aangebracht om de stagtakel een beetje te spannen voor het zicht. Als de sloep word gestreken cq overboord gezet heb je inderdaad twee takels nodig. Ik heb overwogen om twee stagtakels aan te brengen, maar de boot is niet zo groot, vandaar maar één. Als de boot straks volledig is getuigd kijk ik of er nog ruimte is voor een tweede stagtakel.

Al met al weer overtuigend vakmanschap Pietsan, ik heb nog een lange weg te gaan maar ik weet nu waar mijn doel uiteindelijk ligt en ben erg blij met je bijdragen en foto's
mijn complimenten,

A3

Fokkemast compleet getuigd

full

zijaanzicht van de getuigde mast, te zien hoe de brassen van de bramra via blokken aan het grootstengestag naar de nagelbank aan de reling lopen.
full

vooraanzicht van de getuigde fokkemast.

Ik ga nu (morgen beginnen) de Ra's maken voor de grotemast. Daar de tuigage en ook de ra's niet of nauwelijks verschillen van de fokkemast lijkt het me overbodig om ook foto's te plaatsen van genoemde mast.
ik zal enkele plaatjes schieten als ie klaar is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal blij zijn als mijn WvH zover is dat ook ik kan beginnen met de tuigage.
Dat is in mijn ogen het leukste van het bouwen daar kan ik nu al van genieten. Het is een plaatje dank hiervoor :worship:
Groet Ton

Zal blij zijn als mijn WvH zover is dat ook ik kan beginnen met de tuigage.
Dat is in mijn ogen het leukste van het bouwen daar kan ik nu al van genieten. Het is een plaatje dank hiervoor :worship:
Groet Ton

Ik zie dat mijn foto's van de tuigage toch vruchten afwerpen, weer een enthousiaste tuiger erbij! Welkom bij de club Ton.

Ik zie dat mijn foto's van de tuigage toch vruchten afwerpen, weer een enthousiaste tuiger erbij! Welkom bij de club Ton.

Dat doen ze zeer zeker. Ik kom regelmatig even spieken hoe de lijnen bij jou lopen als ik zelf bezig ben. Al wijken de modellen af, is een idee soms al genoeg om weer verder te kunnen. En ik merk dat ik liever met afbeeldingen werk dan met een lap tekst vol met benamingen die ik nog onder de knie moet zien te krijgen.

Grote Ra

Wegens lichamelijke ongemakken lag de bouw van de Bounty even stil.
nu de draad weer opgepakt
full
en de 1e ra voor de grote mast is klaar en kan aan de mast gehangen worden.
full

Grote Ra

full

De ra hangt aan de mast, het was niet makkelijk om de ra precies gelijk met da andere ra's te laten hangen. Ben hier een middagje mee zoet geweest. De toppenanten zitten er nog niet op.

full

hier is te zien dat alle ra's mooi gelijk aan de masten hangen.
(op de foto), onderste is de fokkera, middelste is de grote ra en de bovendste de voormarsra.
Persoonlijk vind ik het 'uitlijnen' van de ra's als het ware wel belangrijk als je de tuigage aanbrengt zonder zeilen.

verloop brassen en schoten

Op de foto is te zien dat het halende part van de schoten door een gat gaan in de verschansing (buitenkant blauw) en aan de binnenkant belegd zijn op de bolder (binnenkant rood) Het vaste part zit aan een ring aan de sierlijst.
Ook de halende parten van de brassen gaan (via geleideblok) door een gat in de verschansing naar een bolder waarop ze zijn belegd.
(er hangt nog wat los draad hier en daar dat moet nog worden verwijderd)

full

Ik hoop dat het nu weer beter gaat. ik had al zo'n vermoeden, het was maar stilletjes hier. Het leeuwendeel van het werk zit er nu toch wel op. En heel netjes. Al een besluit genomen over de opvolger?

Ik hoop dat het nu weer beter gaat. ik had al zo'n vermoeden, het was maar stilletjes hier. Het leeuwendeel van het werk zit er nu toch wel op. En heel netjes. Al een besluit genomen over de opvolger?

Eigenlijk wilde ik de Cutty Sark bouwen, maar vind niet echt een mooie kit van dit schip. Bij de kombuis is die van Artesenia volgens mij de beste, maar voldoet niet aan mijn verwachtingen en de cutty sark is eigenlijk ook te modern. Ik zit ook te denken over een fluitschip. Eerst ga ik de dwarsdoorsnede van de Victory bouwen en neem daarna een besluit.

De Bounty is zeker dit jaar gereed, nog 4 ra's maken en optuigen en ze is klaar. Is wel een erg mooi bootje geworden, met name de romp die echt heel strak is beplankt en mooi symetrisch is. Op foto's is het bij benadering wel te zien, maar hier in't eggie staat ze werkelijk te pronken!

Ik heb veel last gehad van mijn rug, gaat nu weer wat beter, ook heb ik stevig gebaalt dat ik niet naar Barneveld kon gaan. Ik hoop echt dat ik de volgende ontmoetingsdag wel kan meemaken. lijkt me echt heel leuk om al die mensen waar ik dagelijks contact mee heb hier op het forum eens te ontmoeten.

Piet,
ook ik had je graag ontmoet en ook jouw pronkstuk willen zien, desondanks krijgen wel een hele hoop mooie foto's te zien.
Succes met de keuze van het nieuwe schip en hopen dat je rug de komende tijd weer mee wil werken.
Grt
Diederik

PS: gebruik je voor de ra's gewone mat zwarte verf?

Back