HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Het ziet er heel netjes uit Erik, Maar ik heb toch een vraag en ik kan het niet goed zien in de foto's. Het gaat om de bevestiging van de lijzeilspieren.
De bedoeling daarvan is dat die spieren een eind kunnen worden uitgeschoven om daar dan de lijzeilra's aan te kunnen ophangen.
Dat betekent dat de ringen waardoor ze uitschuiven zo ver mogelijk aan de uiteinden van de ra zitten. Als ze dan helemaal uitgeschoven zijn moet het eind van de spier nog net in de binnenste ring zitten. Ik heb de indruk dat die binnenste ring toch wat ver naar binnen op de ra zit, zodat de spier niet ver genoeg naar buiten geschoven kan worden. Is dat zo?
Heb je misschien een betere foto ?

Het ziet er heel netjes uit Erik, Maar ik heb toch een vraag en ik kan het niet goed zien in de foto's. Het gaat om de bevestiging van de lijzeilspieren.
De bedoeling daarvan is dat die spieren een eind kunnen worden uitgeschoven om daar dan de lijzeilra's aan te kunnen ophangen.
Dat betekent dat de ringen waardoor ze uitschuiven zo ver mogelijk aan de uiteinden van de ra zitten. Als ze dan helemaal uitgeschoven zijn moet het eind van de spier nog net in de binnenste ring zitten. Ik heb de indruk dat die binnenste ring toch wat ver naar binnen op de ra zit, zodat de spier niet ver genoeg naar buiten geschoven kan worden. Is dat zo?
Heb je misschien een betere foto ?
Post 473, de foto's die als bijlage staan

Het ziet er heel netjes uit Erik, Maar ik heb toch een vraag

Hey Jan! Goeie vraag. Fijn dat je kritisch blijft kijken. Daar wordt het beter van.

Hieronder een foto van de ra tov de tekening. Ik heb precies om de reden die jij aanhaalt, de middelste ringen een heel stuk opgeschoven naar de buitenkant. Ik heb namelijk via MSW ergens gelezen dat de binnenste ring op ongeveer 1/3 van de lengte van de ra moet liggen (gemeten vanaf de Ranok). Bij mij zit ie op ongeveer 40%. Dat heeft te maken met het overige tuig aan de ra dat op dat moment al aangebracht was.

Verder dient er eigenlijk ook meer ruimte te zitten tussen de binnenkant van de ringen en de spieren. Maar dat is voor de volgend ra’s.

IMG_8886.jpeg

Bijlagen

• IMG_8886.jpeg
    IMG_8886.jpeg
    90,6 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hier een foto van mijn situatie.
full

De binnenste ring zit op iets minder dan 1/3 van de rahelft aan het einde.
Als je de spier taps hebt gemaakt moet de buitenste ring ook het dikkere uiteinde kunnen omvatten.
Maar als je geen lijzeilen ophangt merkt niemand dat het niet helemaal klopt.

Even een vraag: klopt het dat de ra’s van de bazaanmast niet voorzien werden van lijzeilspieren? Mijn tekening zegt van niet. Op internet zie ik verschillende dingen…

Even een vraag: klopt het dat de ra’s van de bazaanmast niet voorzien werden van lijzeilspieren? Mijn tekening zegt van niet. Op internet zie ik verschillende dingen…
Voor zover ik weet zijn er maar 6 slechtweer(weinig wind) - of lijzeilen bekend; De onderlijzeilen die zijn rechthoekig van vorm en worden gevoerd aan de fok en het grootzeil. De bovenlijzeilen die zijn trapeziumvormig en worden gevoerd aan het voormarszeil en het grootmarszeil. De bramlijzeilen ook trapeziumvormig die gevoerd worden aan de voorbramzeil en het grootbramzeil. Voor de kruis- of bezaanmast zijn geen namen van lijzeilen bekend en ze worden aan die mast vrijwel nooit gevoerd. Of dit zeker is, dat durf ik niet te zeggen, maar ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Dus je kan met een gerust hart de tekeningen van je model volgen.

Hier en daar nog een paar knopen herstellen en of strakker afwerken. Iemand tips om dat te doen? Ik laat me elke keer verleiden om met een klein beetje secondelijm de eindknopen te fixeren. Tot m’n grote ergenis gaat dit na verloop van tijd glimmen. En m’n iets wat autistische brein kan maar niet wennen aan die weeflijnen die slapper hangen dan de anderen.

jullie lezen wel, tis niet m’n favoriete onderdeel dat knopen van het want ;)

Laatst bewerkt:
Hier en daar nog een paar knopen herstellen en of strakker afwerken. Iemand tips om dat te doen? Ik laat me elke keer verleiden om met een klein beetje secondelijm de eindknopen te fixeren. Tot m’n grote ergenis gaat dit na verloop van tijd glimmen. En m’n iets wat autistische brein kan maar niet wennen aan die weeflijnen die slapper hangen dan de anderen.

jullie lezen wel, tis niet m’n favoriete onderdeel dat knopen van het want ;)
Hoi Erik. Een tipje verdunde houtlijm doet wonderen. Net wat batter en trekt in de vezels.
En deze droogt zeker transparant op:
IMG_1894.jpeg

Geen idee meer waar ik het besteld heb.
Gr. Peter

Back