HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

He kan ook zijn dat je teveel lijm gebruikt. Ik doe een paar druppeltjes ca op een klein plaatje/schoteltje (dit blijft zeker een uurtje of 2 vloeibaar) en doe met een kleine naai naald doseren. Die naald heb ik in een stokje gelijmd als handvat en het oogje van de naald heb ik doorgezaagd, zodat er een klein vorkje ontstaat. Dat vorkje neemt de ca heel goed op en je kan daar heel secuur mee doseren. Hoe kleiner dat oogje hoe secuurder. En met die minimale hoeveelheid zie je het nauwelijks. Wat daarna ook nog eens helpt is het gelijmde gedeelte gelijk tussen je vingers te nemen en gelijk los te laten. (Voordat je vinger vastzit) de overtollige lijm zit dan op je vingers en is er geen glans.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-8#post-4201030

Laatst bewerkt:
Ja! Nu je het zegt Stephan… dat heb ik in het verleden ergens gelezen idd. Nu is het lastig om die glimmende stukken weg te krijgen. Iets eerder terug moeten lezen :(
Toch laat ik het voor wat het is. Op die detail foto’s lijkt het ook een stuk erger en slordiger dan de werkelijkheid

Is ook een leerproces, in het begin gebruikte ik nog steeds te veel ca, een nog fijnere naald genomen als op die foto's van mij en geleerd dat er echt minimaal lijm nodig is. Een beetje net genoeg om het knoopje te fixeren en op zijn plek aan het wanttouw te houden. Polyester touw glijd iets makkelijker dan katoen, dus dat moet ook.
Als je mijn touwwerk onder de loep legd vind je ook lijmsporen, vooral in de eerder gemaakte stukken. Maar zo op het oog ben jijzelf de enige die zich er druk om maakt.

Heren, even een vraag over de Trusspendants volgens Petersson:

Op onderstaande afbeelding is 1 truss pendant getekend met een talie van 2 dubbele blokken aan het dek. De andere is slechts afgebeeld als een pijl. Iemand enig idee of die ook met een zelfde tallie aan het dek bevestig moet worden? Zo ja, zouden er 3 lijnen naar het dek lopen afkomstig van wat we in het Nederlands volgens mij het “Rak” noemen. Klopt dat? (Zowel de benaming als de 3 lijnen naar het dek?)

IMG_9383.jpeg

Volgens mij heb ik het antwoord al. Ik heb het principe even geprobeerd met de grote ra. Het blijkt er handig om de spanning op elke truss pendant apart te kunnen regelen. Anders komt de ra scheef te hangen. Ik ga het geheel maken met 2 tallies. Verder ga ik overwegen om de nave line aan te brengen. Dat wordt nog lastig omdat op deze schaal mooi te maken

Heren, even een vraag over de Trusspendants volgens Petersson:
Op onderstaande afbeelding is 1 truss pendant getekend met een talie van 2 dubbele blokken aan het dek. De andere is slechts afgebeeld als een pijl. Iemand enig idee of die ook met een zelfde tallie aan het dek bevestig moet worden? Zo ja, zouden er 3 lijnen naar het dek lopen afkomstig van wat we in het Nederlands volgens mij het “Rak” noemen. Klopt dat? (Zowel de benaming als de 3 lijnen naar het dek?)
Bekijk bijlage 605180
Volgens mij heb ik het antwoord al. Ik heb het principe even geprobeerd met de grote ra. Het blijkt er handig om de spanning op elke truss pendant apart te kunnen regelen. Anders komt de ra scheef te hangen. Ik ga het geheel maken met 2 tallies. Verder ga ik overwegen om de nave line aan te brengen. Dat wordt nog lastig omdat op deze schaal mooi te maken
Ik denk dat je het bij het juiste end hebt, Erik. 'Pendants' staat in meervoud en dubbel getekend/gepijld + de 'Nave line' (er tussenin).
Gr. Peter

Het klopt helemaal. In een eerdere periode waren er zelfs meer touwen nodig voor de bediening. En waren ze middels ogen en kikkers aan de mast vastgezet.

dit is echt heel mooi werk Erik! het ziet er heel realistisch uit en de kleuren van je touwen komen zo mooi tot z'n recht op het model. Verre van dat iemand zou denken dat de basis uit een bouwdoos komt. Echt knap werk, genieten!

Ik heb het eerste (proef)zeil gereed! Ik vind deze eerste versie dusdanig geslaagd dat ik overweeg om het zeil meteen te gebruiken. Wat vinden jullie?

Het zeil is gemaakt van zeildoek van Mantua. Binnenkort een uitgebreidere update hoe het tot stand gekomen is en waar ik zoal tegenaan gelopen ben.

IMG_0072.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb het eerste (proef)zeil gereed! Ik vind deze eerste versie dusdanig geslaagd dat ik overweeg om het zeil meteen te gebruiken. Wat vinden jullie?

Het zeil is gemaakt van zeildoek van Mantua. Binnenkort een uitgebreidere update hoe het tot stand gekomen is en waar ik zoal tegenaan gelopen ben.

Bekijk bijlage 609551
Dat is ‘gewoon’ een heel net zeil, Erik. Alles zit er op en aan.
Gr. Peter

Bedankt Jan en Peter!

Omdat ik weet dat een aantal mensen op dit forum ook met zeilen bezig zijn zal ik wat uitgebreider dan normaal beschrijven hoe ik het eerst (proef)zeil gemaakt heb.

Stap 1: de stof
Ik heb gekozen voor zeildoek van Mantua. [ M34000 ] Mantua zeildoek 500x700 mm | Modelbouw Baillien
Dit omdat ik de structuur en de "look and feel" van deze stof heel erg mooi vindt. Het heeft echter wel een nadeel: eigenlijk is het iets te dik. Maar ik heb dit op de koop toegenomen omdat ik kleur en beleving belangrijker vindt dan historisch correcte afmetingen. Voor de verdere verwerking heb ik het doek gewassen en gestreken.

3 stiknaden.jpg

Stap 2: Het uitzetten van dee naden
De stiknaden die over het zeil van onder naar boven lopen heb ik met potlood aangegeven. Deze heb ik 1 cm uit elkaar gezet. Op mijn schaal (1:48) betekend dit dus in werkelijkheid 48 cm uit elkaar. Het blijkt praktisch om het gehele doek te voorzien van deze naden voordat je vorm van de zeilen eruit snijd.

1 zeildoek.jpg
4 stiknaden.jpg

Stap 3: Het zetten van de stiknaden
Gelukkig is een goede vriendin van ons erg handig met de naaimachine en houd ze heel erg van knutselen en ander creatieve dingen. Zij heeft me geholpen met de naaimachine. Uiteindelijk heeft ze de meeste naden ook gestikt. Ik ben in de leer voor de toekomst zeg maar... Erg handig!
Ik heb ervoor gekozen om een DUBBELE stiknaad per keer te (laten) zetten. Dit blijkt, ook voor haar, een lastige klus om ze netjes evenwijdig aan elkaar de krijgen met gelijke tussen afstand.
Achteraf kwam we erachter dat er ook "tweelingnaalden" bestaan met elk hun eigen tussenafstand. Hiermee kan je twee naden strak naast elkaar zetten. Erg handig! Deze gebruiken we voor de volgende zeilen.

5 naaimachine.jpg
9b  naaien.jpg
IMG_0095.jpg

Laatst bewerkt:
Stap 4: de zomen
Ik heb ervoor gekozen om de zomen te lijmen met houtlijm. Hiermee kan je snel en vrij nauwkeurig werken. De zoom aan de zijden van het zeil is eerst op de ene kant geplakt en daarna omgevouwen en aan de andere zijde geplakt. Hiermee wordt het nadeel van de dikke stof wel snel duidelijk. De zomen zijn eigenlijk te dik...

Na het lijmen van alle zomen en andere banen over het zeil, is er (voor het uiterlijk) een stiknaad overheen gezet.

6 zoomen.jpg
7 zoomen.jpg
8 kleuren.jpg

9a naaimachine ddel 2.jpg

Stap 5 het kleuren
Hiervoor heb ik dezelfde methode gebruikt als Pter bij de zeilen van zijn Xebec. Aanvullend daarbij heb ik gekozen om 3 verschillende verdunningen te maken van de bitumenvloeistof. Hiermee kan je verschillende accenten leggen in je zeil Zo heb ik de zomen een nabehandeling gegeven met een geconcentreerdere oplossing (met een kwast). Het lijkentouw heb ik voor bevestiging gedompeld in de meest geconcentreerde oplossing.

7a kleuren.jpg
9 kleuren.jpg

Stap 6: de rattenstaarten (klopt deze term??)
Hier boven zie je het al: ik heb voor het zetten van de stiknaden op de zomen, de rattenstaarten op het zeil gezet. DOE DIT ALS LAATST! want ze zaten voor alle volgende stappen hinderlijk in de weg.
Ik heb touw van 0,5 mm gebruikt die ik eerst een uitgebreide hitte heb gegeven (zie het draadje "Vaardigheden, tips en weetjes, post van Stephan).

10 ratlines.jpg

Stap 7: Het lijkentouw en de lussen
Als laatst heb ik het lijkentouw en de lussen aan de zijkanten van het zeil bevestigt. Voor het lijkentouw heb ik touw van 1mm gebruikt. Wellicht wat aan de dikke kant echt wordt ik hiertoe gedwongen door het dikke zeikdoek wat om de zomen 3 lagen dik is. Ik heb het lijk vastgezet met 0,3 mm touw wat DOOR het lijketouw is gestikt.

Tot slot heb ik de lussen aangebracht

11 lijkentouw.jpeg
12 lijketouw.jpg
13 lijketouw.jpg
14 lussen.jpg

Lessons learned so far:
- Oppassen met dik zeildoek. Op de zomen wordt het snel te dik vanwege 3x de doekdikte
- Breng de naden over het zeildoek aan VOOR het uitsnijden van de zeilen
- Een snijroller is erg handig!
- Het plakken van de zomen om daarna (voor het uiterlijk) de stiknaden erdoor te zetten, werk best goed
- Gebruik een tweelingnaald wanneer je de naden over het zeil dubbel wilt zetten
- Breng de ratlines als laatst aan en geef ze een goede hitte behandeling (anders staan ze alle kanten op)

Back