HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Duidelijk tabelletjes inderdaad. Het gaat me vooral om de juffers. Bij de kit zitten juffers van 5 mm. Dat zou een touwdikte betekenen van 1,10 mm. Omgerekend zou het wand dan een touwdikte van 5,28 cm hebben (1:48). Is dat een realistische touwdikte voor het hoofdwand van dergelijke schepen? Zo ja, zijn de juffers van 5 mm niet te klein...

Bekijk bijlage 475792
In diverse tuigage boeken worden ingewikkelde berekeningen weergegeven om dit te bepalen. Mondfeld heeft daar een eenvoudige berekening voor gemaakt. De dikte van de wanttouwen worden berekend aan de hand van een percentage van de dikte van de hoofdmast. Ik kan je een tabel sturen waar je dit kan uitrekenen, of een pdf die je kan printen en je alle maten op een rij hebt. Ik heb de doorsnede nodig van de hoofdmast aan de voet. Stuur me anders even via een privé bericht je email adres, dan stuur ik je alles toe.

Bedankt heren!
Goeie excelstaat!

Diameter grote mast (in de kit) is 10 mm. Daaruit volgt een touwdikte van het wand van 1 mm. Dat maakt een theoretische jufferdiameter van 4,71 mm. De jufferblokken van 5 mm uit de kit lijken dus goed,

Nadat dat heel het huishouden corona heeft gehad, toch weer eens begonnen aan de Bounty.

Na de messing ornamenten van de spiegel, ben ik doorgegaan met het vervangen van de messing vensters. *Hans* heeft zo klein mogelijk perenhout voor me gezaagd (1x1 mm) en opgestuurd (Dit model wordt bijna een semiproductie Artesania/Kolderstok!) Met de kleine perenhouten latjes ben ik begonnen met het maken van de kozijnen. Na een heel aantal keer falen, vloeken en opnieuw beginnen, is het gelukt om het eerste van de vijf ramen enigszins acceptabel te maken.

upload_2022-2-21_12-45-44.png

upload_2022-2-21_12-46-20.png

upload_2022-2-21_12-46-46.png

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk heb ik 5 ramen weten te maken die enigszins symmetrisch waren. Deze heb ik aangebracht op de spiegel. Daarna met de houten ornamenten de spiegel afgelopen weekend afgemaakt. Hoewel het hier en daar vast voor verbetering vatbaar is, ben ik niet ontevreden. Toch blijf ik jaloers op de mensen op dit forum die dit soortwerk letterlijk vlekkeloos kunnen.

upload_2022-2-21_12-55-1.png

upload_2022-2-21_12-55-52.png

Uiteindelijk heb ik 5 ramen weten te maken die enigszins symmetrisch waren. Deze heb ik aangebracht op de spiegel. Daarna met de houten ornamenten de spiegel afgelopen weekend afgemaakt. Hoewel het hier en daar vast voor verbetering vatbaar is, ben ik niet ontevreden. Toch blijf ik jaloers op de mensen op dit forum die dit soortwerk letterlijk vlekkeloos kunnen.

Bekijk bijlage 482880

Bekijk bijlage 482881
in het echt zal het ook niet altijd recht gezeten hebben, zaagmachines en laserpassen waren nog niet ingeburgerd:rolleyes:

Tijd voor een update!

De afgelopen periode het galjoen gemaakt en gestart met het dek-meubilair. Persoonlijk vind ik dit een leuke fase. Met schaal 1:48 is er ruimte om veel details aan te brengen. Wel bekruipt me sterk het gevoel dat de korvijnagels in de kit wat groot zijn. Ze zijn ongeveer 9 a 10 mm lang. Dat zou betekenen dat ze in werkelijk 48 cm lang zijn. Is dat net wat aan de grote kant??

1904 5.PNG
1904 2.PNG
1904 1.PNG
1904 3.PNG

Mooi werk wat je laat zien. De donkere kleuren zijn mooi.
lengte nagels kan wel kloppen. Zelf vind ik de dikte wat veel van het goede altijd.

images.jpg

Maar bij de fabricage van die dingen zitten ze met het maximale wat men kan gaan qua dikte om toch een stevige nagel te krijgen. Men zou er buxus voor moeten gebruiken, dat kan je dunner draaien. Daarom zie je vaak ook messing korvijnagels in de modelbouw, die zijn vaak wat verfijnder gemaakt.

Back