HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Heren even een praktische vraag. Ik wil de scharnieren van het roer zwarten. Ik heb een buisje om ze in te doen samen met patina. Zie foto. Hoe lang moet dat er in blijven? Kunnen alle scharnieren + spijkers er samen in? Of moet ik het verdelen?

DB0B3B73-E091-406F-81FC-15ED257C6416.jpeg

Je kan alles er tegelijk wel in doen. Je ziet vanzelf wanneer je het zwart genoeg vind. Eventueel tussendoor afvegen met een wc papiertje en nogmaals er in. Ik zou het wel eerst ontvetten.

Laatst bewerkt:
Ik zou ten zeerste afraden om alles in het reageerbuisje te gooien.

De enkele keren dat ik een groot aantal messing onderdelen in de pot gooide, had ik telkens hetzelfde resultaat: zwarte schilfers die los lieten met koperkleur die er onder zichtbaar werd.

Elk te zwarten onderdeel moet maar een 10-tal seconden in de vloeistof. (staat in de meegeleverde handleiding) :)
Dus als je alles er in gooit, duurt het meestal veel langer eer de laatste stukjes er terug uit zijn.
Je moet de onderdelen vooraf wel goed ontvetten. Dat kan ook door ze licht op te schuren of op te wrijven met een glasvezelpen..

Ik zou ten zeerste afraden om alles in het reageerbuisje te gooien.

De enkele keren dat ik een groot aantal messing onderdelen in de pot gooide, had ik telkens hetzelfde resultaat: zwarte schilfers die los lieten met koperkleur die er onder zichtbaar werd.

Elk te zwarten onderdeel moet maar een 10-tal seconden in de vloeistof. (staat in de meegeleverde handleiding) :)
Dus als je alles er in gooit, duurt het meestal veel langer eer de laatste stukjes er terug uit zijn.
Je moet de onderdelen vooraf wel goed ontvetten. Dat kan ook door ze licht op te schuren of op te wrijven met een glasvezelpen..
Zo krijg ik het niet voor elkaar Herman. Met een 10 seconden deed het bij mij dus echt niets. Wel een tiental minuten in de vloeistof en met een wc papiertje het gepatineerde er af wrijven en nogmaals voor een paar minuten er in. Was dit ook de vloeistoffen Kolderstok waar je deze 10 seconden in deed?

Was dit ook de vloeistoffen Kolderstok waar je deze 10 seconden in deed?
Jazeker. Goed ontvetten of opwrijven is de truc. Ik doop de onderdelen met een pincet in de vloeistof, en spoel ze na een 10-tal seconden af in water. Zo verbruik je het minst van het patina zwart. Mijn potje is half leeg omdat ik het eens over mijn broek gemorst heb (te vermijden :) ) Anders gaat het best wel lang mee.

Dan moet ik dat ook maar eens op die manier proberen;) maar succes dus Erik. Als het niet lukt, en ik denk dat je al bezig ben op mijn manier dan kan je met dezelfde onderdelen het nogmaals proberen op de manier van Herman.

Bedankt heren! Ik ben al bezig geweest.. Het klopt dat na alle onderdelen 10 min in buis, schilfertjes los komen. Daaronder inderdaad de koperkleur. Na wat boenwerk nog een keer 10 min in het buisjes met nieuwe patina. Ik ben best tevreden met het resultaat! Persoonlijk vind ik het wel mooi als die koperkleur er wat doorheen komt. Dan blijft die “metaal look”

Het ziet er goed uit. Om messing te "zwarten" heb ik ammonia gebruikt. Een beetje vloeistof in een afsluitbaar bakje, b.v. leeg ijs bakje, en de onderdelen op een verhoging boven de vloeistof in de damp. Afhankelijk van de grootte de tijdsduur bepalen.
Zie voor het resultaat "Stoom techniek, Wisboom stoomgemaal, pagina 8 #158"

Groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Back