HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Bedankt Jan! Toch blijkt het al snel goed te werken waneer je inderdaad het messing eerst opruwt. Ik heb dat gedaan met een staalborsteltje op m’n dremel. Daarna met een penseel de patina erop brengen. Na een seconde of 20 afdeppen met wc-papier en dan is het al klaar!

Vandaag een begin gemaakt met de spiegel. Hier zag ik best tegenop aangezien Artesania lelijke platte messing "ornamenten" bij de kit heeft gevoegd.

spiegel 1.PNG

Goed gelukt voor een eerste keer. En leuk om te doen. Je gebruikt wel grove freesjes voor dit fijne werk.

Kijk eens naar zoiets. https://nl.aliexpress.com/item/4001273247389.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4dq9UzAS
0,9 mm is een mooie maat om fijne details aan te brengen. Er zijn ook setjes van 5 verschillende in zo'n doosje. Ze zijn van Tungsten staal en kunnen zelfs messing aan. Maar als je ze alleen voor hout gebruikt gaan ze superlang mee.

Laatst bewerkt:
Goed gelukt voor een eerste keer. En leuk om te doen. Je gebruikt wel grove freesjes voor dit fijne werk.

Kijk eens naar zoiets. https://nl.aliexpress.com/item/4001273247389.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4dq9UzAS
0,9 mm is een mooie maat om fijne details aan te brengen. Er zijn ook setjes van 5 verschillende in zo'n doosje. Ze zijn van Tungsten staal en kunnen zelfs messing aan. Maar als je ze alleen voor hout gebruikt gaan ze superlang mee.

Bedankt voor de tip Stephan! Ik heb dergelijke fijne freesjes al in gebruik. Op de foto stond inderdaad een van de grootste!

Vraagje:
ik heb het gevoel dat de jufferblokken in de kit van AL vrij klein zijn. De doorsnede is 5 mm (schaal 1:48). dat zou in het echt ca. 24 cm zijn. Klopt deze afmeting?
In de kit van de Bellona zaten jufferblokken van 6 mm terwijl dit schaal1:100 is! Nou weet ik wel dat de Bellona een veel groter schip was, maar toch vind ik het vreemd...

Laatst bewerkt:
De lijst is nogal uitgebreid. Maar het komt erop neer dat je alleen naar de maat A kijkt. Een touw met een dikte van 0,5 mm heeft als blok 4,62 mm. Dit rond je dan af naar een 5 mm blok. Die in de winkel verkrijgbaar zijn. 4 mm zou ook kunnen.

Duidelijk tabelletjes inderdaad. Het gaat me vooral om de juffers. Bij de kit zitten juffers van 5 mm. Dat zou een touwdikte betekenen van 1,10 mm. Omgerekend zou het wand dan een touwdikte van 5,28 cm hebben (1:48). Is dat een realistische touwdikte voor het hoofdwand van dergelijke schepen? Zo ja, zijn de juffers van 5 mm niet te klein...

upload_2022-1-13_12-49-33.png

Bij de bouwdoos van Panart van de Royal Caroline zitten voor de ondermasten jufferblokken van 7 mm.
Uit een tabel in het boek Anatomy of the Ship Royal Caroline leid ik af dat de hoofdtouwen van het want 6 cm doorsnede hadden.
Op schaal 1/48 zou dat dus een touwdikte van om en bij de 1,3 mm en een jufferblok met diameter 6 mm geven.
5 mm voor de jufferblokken van het onderste want van hoofd- en fokkemast lijkt dus inderdaad wat aan de kleine kant.
Voor een goed ogend model is het wenselijk dat de jufferblokken van de kruismast en van de stengen van de hoofd- en fokkemast een maatje kleiner zijn, en de jufferblokken van de kruissteng en de groot- en voorbramsteng nog een maatje kleiner.
Als de grootste jufferblokken al maar 5 mm zijn, ga je daar misschien in de problemen raken.

Back