hk 500 gt

als je staartservo zijn volle uitslag in een klein deel van de stckbeweging doet, is meestel de endpoints niet goed

ligt er een beetje aan wat voor gyro etc je hebt
in de zender moeten alle endpoints gewoon op 100% staan
De beperking van de servo aan de zijkanten doe je meestal op de gyro zelf

Is niet helemaal waar.... sommige gyro's doen dat ook in normal mode.

Wat ik normaal gesproken doe is éérst de boel mechanisch afstellen ZONDER gyro en met de uitslagen van het rudder kanaal op 100%.
Zodanig, dat ik de volle servo-weg heb zonder dat er iets klemloopt of bromt.
Daarna koppel ik de gyro er tussen, en dan stel ik de gryo eerst zodanig af, dat ik (en dan negeer ik even wat er precies gebeurt qua uitslag stick/servo) precies dezelfde max uitslagen haal zonder dat er iets bromt of klemloopt.

Daarna pas, ga ik kijkenhoe de boel stuurt. Voor sommige (vooral wat oudere) gyro's kan het uiterst normaal zijn dat als de heli aan de grond staat, de hekrotor al bij halve stickuitslag in de hoek staat.
In de lucht zou de heli namelijk dan al draaien en de actie van de gyro zelf die uitslag FORS verkleinen. Op de grond draait de heli niet, en zie je dus ook de actie van de Gyro niet....

Groet, Bert

ik denk dat ik de gyro zo ongeveer goed heb staan. zal dan inderdaad er wel aan liggen dat ie in de lucht anders reageerd. heb nog 1 probleempje, als je heli superstil staat, er gebeurt niks mee, dan regelmatig slaat de servo zomaar uit het niets uit. weet iemand hoe dit komt

ik denk dat ik de gyro zo ongeveer goed heb staan. zal dan inderdaad er wel aan liggen dat ie in de lucht anders reageerd. heb nog 1 probleempje, als je heli superstil staat, er gebeurt niks mee, dan regelmatig slaat de servo zomaar uit het niets uit. weet iemand hoe dit komt

Slaat hij dan ver uit, of is het gewoon een "hikje"?

Ik neem aan dat het hier modern spul en digitale servo betreft, en dan zou dat bij mijn weten absoluut niet voor mogen komen. Hoe het komt dat dat toch gebeurt? Geen flauw idee. Met draaiende heli kan ik me voorstellen dat je statische ontlading kan hebben in de buurt van de belt, maar anders kan ik ook zo gauw iks verzinnen.

Met 20 jaar oude sets en analoge servo's is een heel licht bibbertje in een servo, zo nu en dan, niet heel ernstig. Er zit tegenwoordig nu eenmaal veel "electromagnetische rommel" in de lucht

Groet, Bert

bij een ... mhz zender kan dit storing zijn...
op 2,4 ghz zou het een onderbreking van de ontvangst kunnen zijn (failsafe)

of de gyro doet raar
of de zender

is het heel regelmatig?
desnoods even de gyro uit de ontvanger trekken, en de servo rechtstreeks in de ontvanger.
Doet ie het dan nog, zit het echt in de servo, maar waarschijnlijker in de ontvanger/zender..

Hoi Andre.
Je hebt behoorlijk wat dingetjes met je heli merk ik zo.
Het aanbod om langs te komen daar waar wij vliegen met een man of 5 harde kern helipiloten blijft gelden hoor.
Wij en ik kijken met alle plezier naar je heli en desnoods vlieg ik het toestel ook in voor je.
Want ik vermoed dat jij echt iemand erbij nodig hebt die jou het beste de kneepjes van het vak kan bijleren.
Hopenlijk heb jij iemand ( soort van vliegmaatje met de nodige kennis ) bij jou in de buurt wonen.Want dat zou dan ook wel heel makkelijk zijn voor je.
Sukses Andre.
Vr Gr D

ja nando en ik gaan zeker nog een keertje langs komen. nando heeft zn heli al een jaar en hij werkt nog steeds niet omdat ie eerst ook heel veel problemen mee had en toen ie eindelijk werkte was ik bij hem en wilden we gaan vliegen voor de eerste keer, maar toen sloot ie de batterij verkeerdom aan dus toen had ie het helemaal gehad. sinds ik een heli heb heeft hij hem ook weer gemaakt en nou doen allebei onze helis het, en binnenkort kunnen we allebei gaan vliegen.

en we gaan dus ook een keertje langskomen binnenkort, misschien in de komende vakantie wel!

zou eerst eens proberen wat student zegt , steek de servo rechtstreeks in de ontvanger en kijk of hij het dan nog heeft.

dan weet je of het van jou gyro afkomt of niet

Uhh dit kan ook met de afstand van de gyro ten op zichte van ander elektronisch spul te maken hebben. Haal de gyro eens los en houd hem eens wat verder van bijvoorbeeld de regelaar?

verder weg houden helpt niet. ook de servo recht in de ontvanger steken haalt niks uit. alleen als ik hem op analoog zet, gebeurt dit niet meer, en dan is ie ook niet meer de hele tijd aan het herrie maken. maar maakt dit verder niks uit dan? anders laat ik het mooi zo

normaal is het niet!! hij hoort niet uitzich zelf te bewegen een beetje brommen kan geen kwaad.

en op anoloog heeft hij dit niet , maar zo te zien is het wel een digitale servo...

hoe hoog heb je je gain staan?

en dus buiten de gyro om heb je hetzelfde probleem?

heb je geen subtrim ingesteld staan in zender??

@Big lama hij heeft een Turnigy 302 en een Goteck 9257 (1520us).

De servo heeft een opdonder gehad van de Gyro. De 302 heeft met meerdere digitale servos een probleem (ook de 930 van turnigy kan hij probleem mee hebben), erger nog de gyro kan zelfs servos om zeep helpen, en dit probleem is bekend.

Ik heb zelf een 500 gehad met de 302+goteck 9257, je raad het al zelfde probleem, (staat zelfs als ik het goed heb ook ergens op het forum, maar kan ook ander forum zijn). Ik had eerst een turnigy930 servo die ook van uit het niks bewoog op de 302, echter deed deze dit op alles, daarna een GT9257 (op zich goede servos vlieg er al 100den vluchten mee rond op mijn 450 en 500 alleen icm gp780 en 750) en deze kwam zonder problemen van een andere heli af en nadat deze op de 302 had gezeten bewoog deze ook spontaan zonder stick input(op digitaal en rechtstrreeks). Alleen op analoog waren ze stil, echter weet ik dat de servo dan al niet 100% meer is dus heb daarom mijn gyro vervangen door align en gewoon met een nieuwe Goteck9257 en vliegen ze zonder problemen.

Ik heb eventueel nog wel een HK401(of een 302;)) die hij gratis mag hebben, alleen raad ik gewoon een betere gyro aan om deze problemen te voorkomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
er staat een Futaba GY 401 voor €35 euro te koop hier op het forum!!!!

En haal tiewrap van die gyro los, nergens voor nodig :cool:

@david
bedankt voor de info :D

ikzelf vind altijd op een gyro nooit bezuinigen een van de belangrijkste onderdelen van een heli + een goede staart servo

de GY401 zal zeker beter zijn, en voor 35euro zeker niet te duur:p

en anders heb ik ook nog een align GP780 voor dezelfde prijs.

maar denk dat de futaba beter zal zijn;)

ook ik heb eens met een gyro van 10euro liggen te proberen op een esky king 3 ook hier 2 x de servo om zeep geholpen....

Nick

hmmm kan ik wel gewoon me servo en gyro blijven gebruiken op analoog? of is dat niet slim? heb eigenlijk niet zon zin om nu al een nieuwe gyro te kopen!

hmmm kan ik wel gewoon me servo en gyro blijven gebruiken op analoog? of is dat niet slim? heb eigenlijk niet zon zin om nu al een nieuwe gyro te kopen!

Kan ik me helemaal voorstellen.... maar wat als je heli nu kapot gaat? dan moet je waarschijnlijk heel wat meer uitgeven, en ik kan je verzekeren dat een GY401 nog steeds een DIJK van een gyro is, en €35,- nog steeds een spotprijs is voor zo'n ding.... En je kunt hem nog op een heleboel volgende heli's gebruiken....

Ik heb er al eentje op voorraad op de plank liggen, maar ik zeg je hier en nu; als jij die GY 401 niet koopt, dan koop ik hem.... Zulke fijne dingen zijn het (naar mijn mening dan).

Groet, Bert

mm ik denk dat het probleem opgelost is. ik heb op mijn remote nooit aan gyrosensitivity gezeten, maar hij stond dus blijkbaar op active. die op onactief gezet en nou kon ik dus wel alles instellen. servo maakt als gyro op digitaal staat ook geen schokjes meer. iemand zei dat nu de servo niet meer 100 procent is, is dat dan nog steeds het geval?

Dat was ik andre, Ik zei dat door de gekke zaken met de gyro bij mij niet meer 100% waren (echter zelf nameten is niet mogelijk), dus heb ik voor die 10USD geen risico genomen en beide vervangen.

Ik vind het trouwens gek want zonder gyro had je die schokjes ook en dat mag(kan) normaal niet om dat er geen signaal komt en geen input betekend geen beweging. Nu weet ik niet wat bij jou "sensitivity inactive" is, alleen klinkt het net alsof je de gyro nu heb uitgeschakeld en hij alleen rechtstreeks het signaal doorgeeft (dus als zijnde geen gyro), alleen ken ik de zender niet dus heb geen idee wat deze instelling in het echt betekend.

Nogmaals de 2 zaken gyro/servo zijn wel van essentieel belang bij vliegen dat ze goed werken. Alleen zonder dat iemand het ziet is er niet een goed oordeel te vellen wat er nu bij jou gebeurd. Misschien dat iemand met een zelfde zender als jij hier iets over kan vertellen wat deze instelling doet.

Als dit het zelfde menu is ?

Ik denk zelf dat je de instellingen van de zender hier mee uitzet en de knopjes op de gyro zelf moet gebruiken om alles in te stellen, maar nogmaals ik ken deze zender niet

Back