Het Schipperscafe deel 6

in de instructieboeken aan boord stond dat je, na een aantal weken varen, je ruim voor de haven moest beginnen met langzaam aftoeren e.d. Wij hadden toen een zeven cylinder met 15.000 pk, en op de proefstand op de werf stond op dat moment een vijf cylinder van 21.000 euro op vollast te draaien. Ik was nogal verbaasd toen ze ‘t ding op dezelfde manier uit zetten als een automotor, gewoon sleuteltje om en stoppen. Een kabaal, een hoop gefluit en gesis, de hele hal schudde en trilde, en uit stond ie.
Klopt... Het is linksom of rechtsom gewoon een motor, en dat ding start, stopt en draait elk vermogen binnen zijn mogelijkheden wanneer en waar je dat wilt. Hij gaat alleen niet zo heel erg lang mee als je er op die manier mee omgaat. Technisch is dat geen echt heel groot probleem. Hij MOET dat ook kunnen, want je wilt natuurlijk in geval van nood toch hard kunnen stoppen, en bij bijvoorbeeld verlies van olie of koelwaterdruk moet dat ding óók hoe dan ook gestopt om erger te voorkomen.
Alleen: je BLIJFT O-ringen van de koelwatermantels vervangen, en zuigerveren halen hun standtijd ook niet als je dat ALTIJD doet.
Normaliter geld een twee keer zo lange periode voor opvoeren als voor afslacken.
Bij 20.000 pk moet je rekenen op ongeveer 3 kwartier voor opvoeren vanaf manoiuvreersnelheid (mestal rond de 50% MCR) tot vol, en 20~25 minuten voor afslacken tot manouvreersnelheid. Dat heeft te maken met dat o.a. de cylindervoeringen zich graag een beetje rustig willen "zetten" in de cylinderbalk, en ook de zuigerveren vinden het prettiger als ze rustig op kunnen warmen en hun plekje in de sponning vinden (beetje zoals een hondje zijn kont ronddraait in het gras voordat ie een keutel legt).

De stokoude Sulzer RND's (poortengespoelde tweeslag) waren nogal gevoelig voor zuigerveerbreuk bij te ruig opvoeren en afslacken, Gelukkig heb ik maar één keer met zo'n ding gevaren. De nieuwere (in 1997 tenminste) ultra-langeslag MAN B&W's hadden erg veel last van koelwaterlekkages op de koelwaterjackets want die motoren waren een beetje doorgeschoten qua ontwerpparameters (heel erg kleine boring/slag verhouding in de orde van grootte van 1:4,5, en een erg lang uitstekend deel van de ongesteunde voering boven de balk.
Ik heb bijna 5 jaar met die ultralangeslag motoren gevaren, en we lagen regelmatig in de haven met 3 van de 5 cylinders zodanig lekkend dat we voor de kant het water dicht moesten zetten. Eenmaal draaidend trok dat bijna altijd wel weer dicht, maar ik heb nog nooit zoveel koppen getrokken als in die tijd. Alle vijf de koppen in een contract van 3 maanden was geen uitzondering.

Na 2007 niet meer met dit soort machines gevaren, dus de nieuwste ontwikkelingen (electronische brandstofpompen en dergelijke) heb ik niet bijgehouden.
 
Ach, eigenwijs is ook wijs Bart! En heeft iemand een beter argument dan krijgt hij gelijk. Nog druk op de "werf"? Gr. Klaas.
 
@k-k Die hebben winter vakantie denk ik.
Beetje druk alhier , niet geplande hond ging beetje gek doen ( nu gelukkig weer een stuk beter).
Maar al dat vocht heeft veel invloed op men handjes, dan best snel klaar met alles.
Maar nog aan het bedenken wat met men ponton te doen, wil toch iets aparts, maar wel goed vervoerbaar.
Dus in aan het rond struinen voor gekke dingen die er op kunnen.
Bv de mooie rvs tankjes die in een senseo zitten mooi voor iets met ketels of gewoon vracht.
Oogt leuk en lekker licht.
Maar verzin nog wel wat, heb geen haast.
 
  • Like
Reactions: k-k
Nu weet ik waarom schepen vrouwen zijn.
Gisteravond moest ik eigenlijk nog wat schoolwerk doen, waarvoor ik op de zolder iets moest pakken.

Zie ik daar de Queen Mary 2 op mijn werktafel liggen.

7532b464619b12a9899a3923c5cf6d6a.gif

Ze lonkte me.
En mannen kunnen geen weerstand bieden aan mooie vrouwen.
Ik niet.

Gelukkig moet dat schoolwerk vandaag ook nog wel. :)
 
Heb De Binnenvaart nog niet gezien Jan, maar jij woont dichter bij Dordt. Heb het verhaal met plezier geschreven en daarbij kunnen putten uit mijn memoires. En een deel staat ook op het Binnenvaartforum bij De Haas Tankvaart. Eens kijken wat ik nog onder de kurk heb. Proost in ieder geval. Gr. Klaas.
 
Omdat het zondag is nog maar eens aan de Karmeliet. Schuift er nog iemand aan met een verhaal(tje)? Gr. Klaas.
 
Nou, dan heb ik wel een verhaaltje.
En nog waar gebeurd ook.

Jullie herinneren je vast nog wel het weer van de afgelopen weken?
Wel, als de kuiptent van je boot dan de geest heeft gegeven tref je de kuip zo aan...

Bijlage 2 SB hoek achterbank.jpg
Bijlage 3 BB hoek achterbank.jpg
Bijlage 5 Binnen in BB achterbank.jpg
Bijlage 6 BB hoek achterbank (2).jpg
Bijlage 7 BB bakskist, kuipvloer.jpg

Koop een boot en werk je dood...
 
Nope...
Dat wordt overleggen met de verzekering.

We hebben eerst maar eens de kuip volgestouwd met vochtvreters.
De relatieve vochtigheid is op dit moment zo'n procentje of 80 in Nederland volgens het www.
Maar in Drachten is een plekje waar het maar 30% is.

De meteorologen staan voor een raadsel, maar ík weet waarom.:D:D

Kijken wat het wordt.
In het beste geval schuren en lakken en in het slechtste slopen en timmeren.

Maar eerst drogen.
En daarna nog meer drogen.
 
zijn we vandaag nog eens aan het vaarwater geweest, de boeien die nog steeds in het water liggen en al lang hadden gelicht moeten geweest zijn om in winteropslag te gaan,
zullen nog wat langer moeten blijven dobberen, geen weer om de roeiboot te water te laten.
met zijn allen de inwendige mens maar gaan versterken de rest van de namiddag:beer:
 
Back
Top