Het Schipperscafe deel 6

Vanmiddag geluidsmodule in mijn coastertje gezet. Was plug and play, dus 5 minuten werk. Wel geen echt Caterpillargeluid, maar voegt toch iets toe. Karwei afgesloten met een La Chouffe. Gr. Klaas.
 
Bedenk me opeens Herman dat ik ooit, jaren geleden, Caterpillargeluid van je heb gehad. Toen op een sd kaartje gezet en in mijn coastertje continu af laten draaien op een MP3 spelertje. Is bij een ongelukje compleet met ballast uit het ruim gevallen. Gr. Klaas.
 
Bedenk me opeens Herman dat ik ooit, jaren geleden, Caterpillargeluid van je heb gehad. Toen op een sd kaartje gezet en in mijn coastertje continu af laten draaien op een MP3 spelertje. Is bij een ongelukje compleet met ballast uit het ruim gevallen. Gr. Klaas.
Mail is al in je inbox :)

PS, dateert van 2016, maar de originele mail heb ik ook niet meer. :)
 
Sorry, was niet in staat naar de kroeg te komen. Ik zat een beetje hier:

IMG_5417.jpeg


Groet,
Maarten
 
Met dat soort dakpannetjes ergens in Spanje, Maarten? Heb dezelfde geluidsmodule, die jij in je sleepboot hebt gebouwd, in mijn coastertje gezet. Geluid valt me alleszins mee. Gr. Klaas.
 
Vanmiddag geluidsmodule in mijn coastertje gezet. Wel geen echt Caterpillargeluid, maar voegt toch iets toe.
Je kunt ook een natuurgetrouw Caterpillar-geluid krijgen door een blikje voor de helft met grove grind te vullen en dat flink heen en weer te schudden, en daar dan effe een geluidsopname van te maken ;-) .
 
Ja, die Caterpillars waren echte "knikkerbakken". Nadeel van het op die manier van afspelen is dat voor het opladen van de MP3-speler het ruim steeds open moest en dat is wegens de tuigage omslachtig met kans op schade. En het geluid liep niet synchroon met het toerental. En een Beiermodule wordt me te duur. Gr. Klaas.
 
Je kunt ook een natuurgetrouw Caterpillar-geluid krijgen door een blikje voor de helft met grove grind te vullen en dat flink heen en weer te schudden, en daar dan effe een geluidsopname van te maken ;-) .
Ja, die Caterpillars waren echte "knikkerbakken".

De drie Cats die ik een paar weken terug heb horen lopen, die liepen toch verdomd mooi en rustig.
 
In een van onze 80ft jachten ( op het werk, helaas niet privé lol) staan twee C32B Cats, V12, triple turbo, 2000 pk elk. En dat loopt toch echt wel mooi... Niet zo mooi als de drie V16 MTU blokjes in een van onze andere jachten (115ft).. Maar klagen doe ik zeker niet!
 
Nou die oude caten puller knikerde oorverdovend. Ik heb op schiphol als vliegtuig rangeur gewerkt, de oude alfa en bravo tractoren (900 pk 2 motoren] maakte heel veel herrie (knikkeren) en roken als een wilde. (2 tact diesels).
Grt pter
 
Die tweetakten die jij bedoelt, waren dat geen GM's of Detroit diesels Peter? Ken eigenlijk alleen maar 4 takt Caterpillars en de knikkerbakken die ik ken zijn uit begin 70-er jaren. En roken als de beste, maar wel altijd gaan! Gr. Klaas.
 
Die tweetakten die jij bedoelt, waren dat geen GM's of Detroit diesels Peter?
Ja, die GM,s die hadden ook een erg specifiek geluid, ik bedoel dan meer het uitlaatgeluid. Als er hier “vroeger” een schip over de Rijn passeerde met zo’n motor kon je dat al van ver weten dat het er zo een was.
Mooi concept trouwens, tweetakt in V-vorm met tussen/boven de cylinders de rootsblower. Veel vermogen uit een kleine ruimte, zal ik maar zeggen.
 
Ik heb heel vroeger (toen ik net begon met werken) ook nog eens een aantal jaren met Caterpillars gewerkt.
Dat waren in die tijd - met een rechte pijp rechtsreeks op de turbo - ook echte lawaaischoppers :rofl:.
Later werden er toch nog dempers op gemonteerd, maar buiten dat, heb ik daar misschien toch een kleine gehoor beschadiging aan over gehouden.
Arbo was toen duidelijk nog niet de Arbo van tegenwoordig :stout: :D.
En voor de rest ..... een mooie tijd als je jong bent, maar niet om je hele leven te blijven doen :rolleyes: :D.


631B-01.jpg
 
ben momenteel meer op de hoogte van Sulzer, MAN B&W en Wärtsilä .
Ik heb vroeger nog eens 7 weken op de Hyundai werf rondgelopen. Daar werden de B&W’s in licentie geproduceerd, krukassen draaien, cylinders gieten, die lui deden alles zelf.
Mooi detail: in de instructieboeken aan boord stond dat je, na een aantal weken varen, je ruim voor de haven moest beginnen met langzaam aftoeren e.d. Wij hadden toen een zeven cylinder met 15.000 pk, en op de proefstand op de werf stond op dat moment een vijf cylinder van 21.000 euro op vollast te draaien. Ik was nogal verbaasd toen ze ‘t ding op dezelfde manier uit zetten als een automotor, gewoon sleuteltje om en stoppen. Een kabaal, een hoop gefluit en gesis, de hele hal schudde en trilde, en uit stond ie.
 
Back
Top