Nou, laten we hopen dat ik nu weer even een paar jaar op dit jacht mag blijven, want over het geheel genomen is deze boot VEEL comfortabeler: stiller in de accomodatie, hoofdmotor draait beduidend rustiger, qua werkplaats en gereedschap veel beter uitgerust en vooral een véééééél interessante installatie als geheel.
Zo staan hier 3 hulpmotoren met een fatsoenlijk power management systeem, is er een fatsoenlijke watermaker, een knap Thermisch oliesysteem bestaande uit twee 2000kW heaters plus een geregelde 750kW uitlaatgassenketel, een goede AC met goed regelende verwarming, een knettergoeie butterheater en een deugdelijk ladingverwarmingssysteem, een ECHTE boegschroef, goede hydrauliek, een stikstofgenerator en goeie purifiers. Al met al echt wel een heel volwassen installatie. Het enige wat me niet zint (al van vroeger niet) is dat men er destijds voor gekozen heeft om naast aparte beunkoelers voor hoofd en hulpmotoren, TOCH ook nog een apart zeekoelwatersysteempje voor de koel en vries aan te leggen. Dat is een beetje jammer, daar had ik liever een paar grote beunkoelers en een algemeen centraal LT systeem gezien. Maar ja... je kunt niet alles hebben.
Maar het is tenminste een écht schip, met een échte installatie, een échte controlekamer en eigenlijk alles wat een echt schip hoort te hebben. Dus ik ben na 9,5 jaar in de "kantine divisie" weer een beetje terug in de wedstrijd, en dat is even (heel hard) wennen, moet erg vaak heel erg diep in het geheugen graven, maar toch wel vanaf dag een weer een heel stuk leuker. Vooral omdat de chemievaart écht leuk en uitdagend kan zijn.
Natuurlijk is er genoeg te klagen, maar dat ga ik niet hier doen. Niet waar iedereen mee kan lezen