Het Schipperscafe deel 6

Kijk eens aan, dat belooft wat! En wat staat er in de MK? In de link hieronder een verslag van een vakantie met onze Oostzeejol naar de Duitse wadden. Inmiddels meer dan 40 jaar geleden. Het jaar daarop nog eens een poging gewaagd om naar Denemarken te gaan. Verder dan de Kieler Bucht zijn we niet gekomen. Maar ja, je bent jong en wilt wat. Maar een 20 voeter is te klein om in 4 weken zulke lange reizen te maken. Gr. Klaas.
https://www.midgetclub.nl/reisverslag/uit-de-oude-doos-met-de-kleine-beer-het-duitse-wad-op/
 
Laatst bewerkt:
Voor de afwisseling vandaag een whisky op een blokje ijs. Alvast het weekend een beetje inluiden. Proost! Gr. Klaas.
 
Als het dit weekend nog een beetje loopt zoals ik hoop...... zijn alle klussen en te regelen zaken achter de rug en kunnen we opnieuw aan bouwen beginnen te denken . Ga het voorlopig bij een tas koffie houden tijdens de pauze.
 
In eerste instantie gaan we wonen..
Maar reizen is het doel..
En gezien het een officieel zeeschip is kunnen we ook de zee op.
Da's een heel knap scheepje, zo op het oog, Jinny! Veel veilige mijlen gewenst!

En die Kromhout, daar zul je denk ik niet al te veel problemen mee gaan hebben, al zal onderdelen vinden altijd wel een beetje een dingetje zijn denk ik.
Op zich niet verkeerd, maar 8 cylinders rammelen over het algemeen wel meer dan 6-pitters.

Zelf ben ik weer terug overgeplaatst naar een van onze "grote" scheepjes. Enerzijds heel blij mee, anderzijds ben ik ernstig geschokt over de wijze van bedrijfsvoering die hier de afgelopen 4 a 5 jaar gevoerd is.
Scheepje ziet er zonder meer uit om door een ringetje te halen, ook beneden, maar het blijkt dat dat maar een dun laagje vernis is. Daar kan ik in het openbaar niet al te veel over kwijt, maar zodra ik een wat betere verbinding heb, kan ik wel weer eens wat leuke plaatjes hier neerpletteren (nu ben ik 5 minuten per foto bezig met uploaden, dus dat doen we maar even nog niet).

Maar hoe dan ook, na één reisje op een bunkerschip, nu toch weer terug naar de echte chemie, en daar ben ik echt pittig blij mee.
 
Je bent dus een beetje op herhaling Bert. Je hebt wel eens meer zoiets geventileerd. En dan heb je het over een tijdje voor elkaar mag je weer naar een ander "jacht". Nog steeds in het geel/blauw van Gefo?
In ieder geval goede vaart en wees zuinig op je vingers. Anders lijdt je V-8 eronder. En voor Jinny; Is die Kromhout een afgeleide van Gardner? Gr. Klaas.
https://docplayer.nl/19538625-De-pr...-de-nederlandse-kromhout-motoren-fabriek.html
 
Nou, laten we hopen dat ik nu weer even een paar jaar op dit jacht mag blijven, want over het geheel genomen is deze boot VEEL comfortabeler: stiller in de accomodatie, hoofdmotor draait beduidend rustiger, qua werkplaats en gereedschap veel beter uitgerust en vooral een véééééél interessante installatie als geheel.
Zo staan hier 3 hulpmotoren met een fatsoenlijk power management systeem, is er een fatsoenlijke watermaker, een knap Thermisch oliesysteem bestaande uit twee 2000kW heaters plus een geregelde 750kW uitlaatgassenketel, een goede AC met goed regelende verwarming, een knettergoeie butterheater en een deugdelijk ladingverwarmingssysteem, een ECHTE boegschroef, goede hydrauliek, een stikstofgenerator en goeie purifiers. Al met al echt wel een heel volwassen installatie. Het enige wat me niet zint (al van vroeger niet) is dat men er destijds voor gekozen heeft om naast aparte beunkoelers voor hoofd en hulpmotoren, TOCH ook nog een apart zeekoelwatersysteempje voor de koel en vries aan te leggen. Dat is een beetje jammer, daar had ik liever een paar grote beunkoelers en een algemeen centraal LT systeem gezien. Maar ja... je kunt niet alles hebben.

Maar het is tenminste een écht schip, met een échte installatie, een échte controlekamer en eigenlijk alles wat een echt schip hoort te hebben. Dus ik ben na 9,5 jaar in de "kantine divisie" weer een beetje terug in de wedstrijd, en dat is even (heel hard) wennen, moet erg vaak heel erg diep in het geheugen graven, maar toch wel vanaf dag een weer een heel stuk leuker. Vooral omdat de chemievaart écht leuk en uitdagend kan zijn.

Natuurlijk is er genoeg te klagen, maar dat ga ik niet hier doen. Niet waar iedereen mee kan lezen :D
 
Das mooi Bert, welkom dan weer..
En die Kromhout, het komt wel in orde gok ik.

@klaas, ik heb even geen idee of dat familie van elkaar is.
Moet ik vooralsnog uitvogelen..
 
Voor zover mij bekend hebben/hadden ze een goede naam. Lekker soepele machientjes. Hieronder de gegevens van de 8 cilinder Kromhout Gardner. Gr. Klaas

LSK type
80/104 PK
108 boring
152,4 slag
1000/1300 toeren
1800 gewicht
 
Zo, heb men project binnen.
Nu nog even de diverse fora afstruinen voor de benodigde info.
Keer geen her opbouw ding.
Zal men eerste worden compleet zelf in elkaar knutsel project worden.
Meeste zal wel lukken, alleen wat bevreesd voor de schroefas en roeras bevestiging.
Daarom meteen ff een vraagje.
Ik heb nog epoxy staan, maar bij verharding wordt die erg warm. https://www.rc-point.nl/gereedschap...00-gram-nr-jam-236064-pakket/a-12044-10000294

Wat is het verschil met de pattex stabilit express.

De abs hull is niet echt mega dik ivm vervorming.
Oja dit bootje is het geworden, kleur zetting weet ik nog niet.
Eerst nog wat andere dingen afmaken, eer ik hier aan ga beginnen.
IMG_20221122_124916.jpg IMG_20221122_125148.jpg IMG_20221122_125157.jpg

Zo nu tijd voor een glaasje euhh fris :-)
 
Bart, Leuk dat je een nieuw scheepje gaat bouwen. Maak gelijk een bouwverslag (niet hier in het café) en je krijgt gratis advies.
Is de epoxy die je hebt staan al oud? Zo ja, best kans dat ze niet meer goed reageert. Zonder verdikkingsmiddel niet geschkt om te lijmen. Vloeit dan weg. Om warm worden te voorkomen aanmaken in een plat bakje. Dan kan de warmte beter weg. Stabilit Express is aangemaakt een soort pasta en vloeit niet. Duur, maar prima spul om ABS te lijmen. In mijn Bugsier 3 zit na 46 jaar askoker en schroefraam nog muurvast. Bison Kombipower (niet goedkoop) is ook goede lijm. Succes met je scheepje. Gr. Klaas.
 
Back
Top