Het Schipperscafe deel 6

Is toch wel een leuk gezicht zo.
Maar was liever vrij vandaag......
IMG_20210207_123248.jpeg
 
Dat waren nog eens echte winters.

Een stukje uit mijn herinneringen toen het nog echt koud was.
Nog maar 52 jaar geleden.
We voeren toen nog en waren pas getrouwd.
Moet op 3 januari 1969 zijn geweest. Gr. Klaas.


Bar en boos. Na jaren een leuke herinnering.
Maar wat gaan we nu meemaken?
Wie zal het zeggen.
Haal het bier naar binnen,
het bevriest buiten.



Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Einde crisis.
Slot was gewoon defect; bleek niets met kou te maken te hebben.
Uiteindelijk een rabatdeel verwijderd, arm naar binnen gestoken en met donder en geweld de schoot terug kunnen duwen.
Alleen al het rabatdeel verwijderen bleek een beste klus te zijn...
Beslag voor een hangslot op de deur gezet (met anti-inbraak bouten en moeren) en een deugdelijk slot er op gehangen.

Dank voor de goede raad; ik heb, toen ik binnen was en het kacheltje aan stond, Bert z'n raad opgevolgd.
 
Binnen 1 dag heeft Roel een crisis verholpen. Nou hebben we er nog eentje te gaan .kan jij je er niet ff mee bemoeien Roel? ....lol...

Rene
 
Alles op z'n tijd. Roel z'n nicotine vacuum aan het opvullen. Hier aan een lekker biertje. Het sneeuwt even niet meer. Gr. Klaas.
 
Ik dacht hier bovenop de Hondsrug... sneeuwvliegen... neu... woensdag wordt het rustig....maar die sneeuw... zou een speedbootje lukken? Vind het wel fris... overigens... hier de oostenwind op het bouwhok... alle kieren gedicht van de garagedeur...endat scheelt direct 8 graden...... nu nog wat baldakijnen afhangen... isofolie... wellicht dan zomerse waarden mogelijk...
 
Ik vermoed dat het water na een periode van -5 tot-15 ietwat aan de stroperige kant , om niet te zeggen gestolde kant, zal zijn aanstaande woensdag.
Dus of varen met een speedbootje dan lukt waag ik te betwijfelen.
 
Meest belangrijk... niet de motoren te koelen... maar vooral de voeten warm te houden...
Techniek overleeft altijd wel... Haha...

Heb wel meer van die filpjes gezien... maar kon die niet zo snel vinden...
Maar daar ging het zeer mooi vlot... en dan hopen dat de zaak niet tegen de rotsen knotst... :-)
 
In het weekend Bugsier 3 even aan de werf gehad voor een klusje aan het stuurwerk. Vorig jaar was er een "oortje" van een lineaire servo op een gat afgebroken. Was gemakkelijk te verhelpen door de servo 180 graden te draaien. Toch bleef het knagen. Een bijna 50 jaar oude Microprop servo gaat niet zomaar kapot natuurlijk. De trekstang was aan beide einden van een stuk staal met haakse bochten voorzien en dat blijft toch altijd een beetje wringen. Bij het demonteren van servo + trekstang brak een soldeerlas. Beter aan de werktafel dan op het water denk je dan maar. 45 Jaar geleden bij de bouw te weinig zorg aan besteed. Het servo-eind van de trekstang voorzien van een nylon kwiklink. Ook een betere soldeerlas gemaakt. Een paar verzetjes in de trekstang om die recht voor zijn werk te laten komen. De boel getest onder volle belasting. De servo zit geklemd in een originele alu clip en die geeft mee als de boel blokkeert. Houdt zeker weer 40+ jaren en dan zullen mijn kiezen wel niet meer jeuken.
Vandaag lag de trekhaak van Smit Finland onder de loep. Wilde onder belasting niet openen. Grendel en draaiende haak liepen klem. Op zich was dat snel verholpen, maar toen met wat kunst en vliegwerk een nieuwe kabel naar de servo moeten trekken. Bij de oude kreeg ik de knopen bij de sleephaak niet los. Van binnenuit een dun koperdraadje door de gaten kunnen steken. Kabel eraan gewurmd en gelukkig ging dat met een beetje moeite door de kleine gaatjes. Daarna op lengte gemaakt en getest. Weer een kapitein tevreden.
Eigenlijk had ik vanochtend met mijn Moeder naar de prikpost in Spijkenisse gemoeten voor een corona injectie. Maar kreeg netjes een sms dat de prikpost door de gladheid gesloten was en er een nieuwe afspraak gemaakt moest worden. Wonder boven wonder was dat in een half uurtje gefikst. Prijs me maar gelukkig dat ik me zo nog een beetje nuttig kan maken. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
De begin jaren van de SMG ijmond.
Een club die ontstaan is door het opzetten van een bel ronde, zondag varen in een park.
Hier wijkeroogpark velsennoord.
Afspraak was toen, er naar streven om in de schaal 1:25 te bouwen.
Zoals de film laat zien is dit aardig gelukt.
Een aantal schepen zijn vandaag de dag nog te herkennen bij de SMG IJmond.
https://youtu.be/g3mqeCL_Iaw

Groetjes Ebro
 
Nou, verdorie...

Bij jullie schijnt het allemaal al weer min of meer voorbij te zijn, maar hier had ik vanmiddag nog even een leuke trap na van de kou:
Vannacht uit Liepaja (Letland) vertrokken, en het was daar verrekte koud (-12 thermometer, -20~-25 gevoelstemperatuur).
De rest van de dag kloteweer, dus lekker binnen gebleven.
Net na de middag dikke paniek, de 3e stuurman zag wat waternevel uit de ventilatieroosters van de noodgeneratorkamer komen, en dat is "enigszins ongebruikelijk"Dus die trekt de deur open en word enthousiast begroet door een stevige golf water die tot ongeveer 10 cm boven de drempel stond (en die drempel zit al bijna op kniehoogte).

Bleek dat ondanks het kacheltje wat er in dat hok hangt, toch een waterleiding op 3 plekken kapotgevroren te zijn.

Ik wist verdorie niet eens dat daar een waterleiding zat, laat staan dat dat hok onder nul kon raken...

Mooie domper! aangezien het scheuren in een koperen leiding waren, heeft de boel lekker van boven tot onder staan sproeien, en hoewel het water net tot de onderkant van het noodschakelbord heeft gestaan, was toch vanwege de nevel het hele bord van onder tot boven zeiknat van binnen.
Gelukkig zoetwater, anders hadden we nu een drama gehad.
Extra kacheltjes en ventilators, hopen dat de boel droogt, en morgen maar eens HEEEEEEL voorzichtig testen of de boel het nog doet...

Duim maar voor me...
 
Back
Top