Het Schipperscafe deel 6

Zit ik even op marktplaats te struinen kom ik deze bekende tegen.

Leuke haven sleepboot "Manus" 53 x 18 cm 175 euro
€ 175,00
https://link.marktplaats.nl/m165937...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hij heeft best ver gereisd van stadskanaal haha

Hij vraagt der ook de hoofdprijs voor hahaha.
Enige wat ik zie is een bootje erbij wat op het voordek en een lampje.
Die waren heel duur schijnbaar, €105, -- boven de aankoop prijs.
Dit terwijl het bootje nog gewoon verkrijgbaar is €60,-- bij Verspaget in Eindhoven.

Dat die probeert wat er op te verdienen, oke mag.
Hij heeft er iets aan gedaan.
Maar de hoeveelheid pffff en het verhaal wat ik kreeg bij de koop mmmmm
Wees dan eerlijk niet van is reddingsboot voor als, en je bent gewoon handelaar.
Laat dan het gezever weg, wordt daar zo moe van.
Maar zal wel modern zijn.

Niet iedereen op Marktplaats is even eerlijk Bart. En hij vraagt meer voor Manus dan voor de Banckert. Zou bij mij andersom zijn. De Zwarte Zee in het water is een andere dan op de foto's op de kant.
Maar voor degene die geen kijk op deze materie heeft maakt het niet zoveel uit. Ach, als we maar een beetje plezier in onze hobby hebben toch? Je kunt nooit voor een ander bepalen wat mooi of goed is.
Zit hier moed te verzamelen om van mijn Smit Finland de bekabeling tussen romp en opbouw te stroomlijnen. Intussen de draden aan het labelen. Had ik maar eerst een schema gemaakt eer ik de boel an elkaar knoopte. Maar je weet hoe het gaat. Eerst de mast verkeerd bedraad met een gemeenschappelijke plus. Gecorrigeerd om met een multiswitch te kunnen schakelen. Later zoeklicht toegevoegd en weer later een radar en de sleephaak op afstand bediend. Nu 2 x 4 aderige telefoonkabels als verbinding. Wordt één 6-aderige met MPX stekkers. Ach ben van de straat, denk ik dan maar. Gr. Klaas.

Soms is het handel... soms is het ook dat men het anders heeft ingeschat. Ach...
Maar met al dat gesjouw... rijk wordt je er niet van...

Woensdag zat ik nog druk kabels te labelen. Gisteren een schemaatje opgezet en een 6 polige MPX stekker bedraad. Vandaag de soldeerbout nogmaals opgewarmd en een vrachtje overbodige kabels verwijderd. Daarna de nieuwe (lees oude muis-)kabel op beide einden vast gesoldeerd en de boel getest. En zowaar alles deed het nog. Gelijk maar afgeblust met een Leffe Blond. Waarvoor zitten we anders in de kroeg? Gr. Klaas.

En morgen op zoek naar de sneeuwschuiver. Hier begint het al een beetje wit te worden.
Het wordt tijd voor de erwtensoep.

Zie het straks wel. Hier is de erwtensoep, met een beetje hulp van een blonde Leffe, al bezig te verteren. Gr. Klaas.

Hoe deden we dat vroeger? Door de sneeuw 20 minuten lopen naar school. Dikke klonters sneeuw onder de klompen. Geen CV, maar een kachel, die eerst aangemaakt moest worden. Wat petroleum op een turf en de brand er in. Wel 65 jaar geleden, maar het leefde ook. En met plezier! Gr. Klaas.

Soms is het handel... soms is het ook dat men het anders heeft ingeschat. Ach...
Maar met al dat gesjouw... rijk wordt je er niet van...

Ach... Een paar weken geleden mijn Graupner Wiesel verkocht aan een kennis. Ik voer er weinig meer mee.
Staat nu te koop voor het dubbele van de prijs die hij ervoor betaald heeft.
Hij mag hoor, maar tot nu toe nul, nada, zip, rien, zero reactie.
Ik denk dat de prijs wel zal zakken.

Een stukje uit mijn herinneringen toen het nog echt koud was. Nog maar 52 jaar geleden. We voeren toen nog en waren pas getrouwd. Moet op 3 januari 1969 zijn geweest. Gr. Klaas.
Eind 1968 deden we een reis naar Enschede en bleven daar oud en nieuw houden. Op de terugweg gingen we 's avonds op de IJssel ten anker. We hadden beter naar het weerbericht moeten luisteren, want toen we 's ochtends wakker werden van de kou brandden de kachels niet meer en ook de drinkwaterkraan zat bevroren. In de machinekamer een ketel water getapt, aan de kook gebracht en eerst de brandstofleiding naar de kachel ontdooid. De Bolnes was steenkoud en had er weinig zin in, maar uiteindelijk draaide die ook. De ankermotor was een ander verhaal. Aanslingeren bij min 15 hou je niet zo lang vol. Een half blik met zand en spiritus onder de motor en dat laten branden terwijl we zelf gingen ontbijten. Daarna een lap met benzine voor de inlaat en weer zwengelen. Ook de ankermotor liep. Even later waren we onderweg en hadden oog voor de natuur om ons heen. Nevel over het water en aangevroren bomen en struiken. Aan de oplooplijn hing rijp zo dik als bierflesjes.

Net klaar met wat sneeuwvrij maken van de paden in mijn tuin. Nu ff wat hout in de kachel en wat biertjes in mij....lol...en als het er wat meer worden ga ik van de week wel verder met de hobby....
Voor Roel hogere temperaturen (kan ie weer binnen roken)en ieder ander een goed weekend gewenst...PROOST...

Rene.

Back