Een aardigheidje: ik heb een grafiekje gemaakt van de eerste vlucht van de Tunnan afgelopen zaterdag. Het leek me wel leuk om throttle management in relatie tot airspeed in beeld te hebben. En daarbij het verloop van de lipo.
De log verschijnt als .csv bestand op de geheugenkaart. Dat bestand heb ik met OpenOffice Calc geopend en in .ods omgezet (standaardformaat voor een werkblad in OO). Vervolgens heb ik alle punten in het werkblad vervangen door komma's, omdat OO een punt niet als decimaal scheidingsteken ziet, bij mij althans.
De throttle-waarden lopen van -1024 tot 1042 (kolom F). Omdat ik een percentage wilde zien, heb ik een kolom toegevoegd met als formule: =E+1024. Dat maakt het verloop 0 tot 2048. Dat is als percentage verwerkt in een nieuwe kolom: door de waarde in die cel te delen door 2048. Oftewel: max is 2048 : 2048 = 1 (100%). Een waarde van 1024 wordt zodoende 50% etc.
Om de airspeed in dezelfde range te houden in de grafiek, heb ik die simpelweg in de opmaak als percentage aangewezen: 50% in de grafiek is 50km/u, 120% in de grafiek is 120 km/u.
Voor het lipopercentage in kolom E heb ik een simpele formule aangehouden. 3,2V per cel is 0%, 4,2V = 100%. Een verschil van 4V dus. De formule in een nieuwe kolom is in rij 2: (E2-12,8)/4 wederom in de opmaak percentage. Dat wordt dan bijv. 15,44 - 12,8 = 2,64. 2,64 : 4 = 66%. Etc.
Hij logt standaard 1 x per seconde.
Het resultaat:
N.b. waarom in de grafiek de throttle curve hier en daar boven de 100% uitkomt weet ik niet, in de tabel is het keurig 100%