zo te zien heb jij een andere software versie (ik zie bij jou staan dat "setup" pagina 2 van 12 is, bij mij is dat 2 van 13)
Ik heb OTX versie 2.3.14. de laatste. En jij hebt waarschijnlijk een zender met een groot scherm, daar is er een extra scherm aanwezig voor Global Variables. Bij mijn X-Lite heb ik een klein scherm, daar zijn de GVARs bereikbaar via het Flight Mode menu. Vandaar de 13 vs. 12 pagina's
En ik begrijp nog even niet wat dat "T-source" nu precies is.
Er zijn drie manieren om een timer te starten en stoppen, THs (timer start wanneer je het gas opent, en stopt wanneer je het weer dicht doet), THt ( timer start wanneer je het gas opent en stopt niet meer) en TH%. De laatste is eigenlijk meer een teller dan een timer, bij vol gas loopt die op 1 tel per seconde, op half gas ongeveer 1 tel per 2 seconden, op een kwart gas 1 tel per 4 seconden, enzovoort.
De T-source setting geeft aan wat de timers nu precies als "gas" zien, standaard is dat de gasknuppel, maar je kunt er van alles voor in de plaats zetten.
T-source heeft
alléén betrekking op de
timers, niet op de functie van de gasknuppel zelf! Ik had zelf eerst ook de vrees dat het de reguliere bediening van het gas zou beïnvloeden, maar dat bleek niet zo te zijn.
Je kunt dus een dergelijk "meetsysteem" onafhankelijk van je verdere manipulaties, zoals bijvoorbeeld een curve op de throttle-input, laten werken. Het enige wat dan in mijn opzet niet handig is, is om CH6 te koppelen aan CH1, dat kun je dan beter direct van de stand van de gasknuppel laten afhangen. Ik heb dat aangepast.
Hoe werkt nu die meting. Als ik uitga van de standaard T-source instelling op TH% geeft die me een (min of meer) lineaire telling van het brandstofverbruik op basis van de stand van de gasknuppel. Dat verbruik is natuurlijk niet lineair, dus moet ik dat met een calibratie-curve aanpassen. Dat doe ik door de telling indirect via CH6 te laten lopen, dus verander ik de T-source naar CH6. Nu is CH6 zonder toegewezen curve niet meer dan een 100% weergave van de gasknuppelstand (en dus hetzelfde als TH%), dus voeg ik die curve daaraan toe.
Hoe zo'n curve eruit zou moeten zien weet ik niet, in bovenstaand voorbeeld heb ik zomaar wat geproduceerd. In ieder geval zou die met -100% moeten beginnen (dus niet zoals mijn voorbeeld) en op 100% moeten eindigen, ook al om eventuele andere gasknuppel-gerelateerde timers te laten starten en stoppen als het gas open gaat / dicht staat.
Ik hoop e.e.a. hiermee verduidelijkt te hebben.
Groet,
Max.