Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

OK... op zich gelukt, ik had alleen gehoopt dat ik hem tegelijkertijd op een logische functie EN op TH% had kunnen laten werken, en dan ook nog eens op het TH% wat de throttle curve geeft, zeg maar.
De logische functie, zodat de counter pas gaat lopen als de motor daadwerkelijk draait, en de curve, zodat de timersnelheid te tunen valt naar gelang het daadwerkelijke verbruik.

Daarvoor schiet mijn kennis tekort. Ik ben wel benieuwd of het kan. Het gaat je om een brandstofmotor begrijp ik?
 
Het gaat je om een brandstofmotor begrijp ik?
Correct... maar het ding vertoont een nogal "niet lineair" brandstofverbruik: bij 5000 toeren (zeg maar, rondpruttel-snelheid) doet ie 45 minuten met een kwart liter, maar bij vol gas (7700 toeren) drinkt ie die kwart liter zomaar in 10 minuten weg.
Bij stationair verbruikt de motor nog steeds brandstof (weliswaar héééél weinig) maar staat die timer indien hij met TH% aangestuurd wordt, dus wel volledig stil...
Dat zou ik dus graag willen kunnen "calibreren"...
 
Ik snap het, het gaat je om een berekening van je brandstofverbruik, gebaseerd op de stand van je throttle. Ik vermoed dat het kan, als je de juiste curve hebt voor die verhouding. Misschien kun je ook iets met een doorstroommeter zoals in dit draadje? Dan meet je wat er werkelijk gebeurt. Ik zie dat forumlid Tadango daar ook aan bijgedragen heeft.
 
Is dit niet makkelijker?

upload_2022-3-27_11-26-29.png

https://www.engelmt.de/mtfrsky-transmitters-und-accessories/telemetry-s-port-sensors/gas-suite-frsky
 
Euh... dergelijke sensors beginnen pas half en half goed aan te geven bij volumestromen die ongeveer gelijk liggen aan het vol gas verbruik van een DLE 30 of zo.
Daar heb je in de praktijk dus pas wat aan bij ECHT grote motoren (vanaf 100 cc of zo).
Mijn Boxer verbruikt gewoon te weinig...

Ik heb al meer meetprincipes verzonnen, en de enige die theoretisch redelijk zou kunnen werken, is een niveaumeting d.m.v. verschildrukmeting (dezelfde sensors als die ook voor de pitotbuizen gebruikt worden). De ellende daarmee is dat die sensors niet tegen benzine kunnen, en een afscheidingsmembraan verpest de hele meetnauwkeurigheid.
En dan zit je nog met het feit dat die dingen zich bij opstarten op nul calibreren, ofwel: je meter geeft altijd een lege tank aan...
Al het andere, zoals capacitieve meters en zo, schijnt maar heel matig te functioneren...
 
@brutus : Ik heb denk ik een oplossing voor je :

Timer 2 "getriggerd" door TH%

TH% 7.jpg


T-source gaat van de Throttle stick naar CH6 (of welk kanaal dan ook).
In tegenstelling wat ik zou verwachten heeft T-source alléén invloed op de timers, niét op de throttle stick/input zelf:

TH% 2.jpg


Channel 6 krijgt een curve toebedeeld, met als input de throttle-mixer :

TH% 8.jpg


De T-curve :

TH% 4.jpg


Het resultaat :

TH% 6.jpg


Je kunt het verschil tussen de throttle input en kanaal 6 ook goed zien op het servo-monitor scherm.

Max.

N.B.:
de "T-source" setting is nu van toepassing op alle timers die Throttle als trigger gebruiken.

Om je verbruik bij te houden als je niet tussendoor vol tankt moet je de timer op "Persistent - Manual Reset" instellen, en bij elke tankbeurt resetten.

Let er op dat de timer ook doorloopt als je de motor uitgezet hebt, alsof die stationair loopt, maar niet de zender uitgezet hebt. Als dat een bezwaar is moeten er misschien een paar regels bij voor CH6.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: alm
Nog even doorgepuzzeld:

de "T-source" setting is nu van toepassing op alle timers die Throttle als trigger gebruiken vermoed ik (heb ik niet getest).
Klopt, nu getest.

Ik heb de weergave van throttle en timer 3 op scherm 1 gezet, ik weet niet of/hoe je dat op het hoofdscherm krijgt :
Timer 1 en Timer 2 verschijnen automatisch op het hoofdscherm, Timer 3 alleen op een custom display.
Bovendien wordt Timer 1 gereset naar de uitgangswaarde door "Reset Flight", dus al het bovenstaande blijft onveranderd, maar het beste is om Timer 2 voor de "tankinhoud" te gebruiken. Ik heb de post hierboven aangepast.

Als je een countdown timer wilt moet je in de set up een tijd opgeven, daar waar nu 00:30 staat.
 
Laatst bewerkt:
OK... dat gaat me eerst nog even boven de pet, want ik heb maar twee timers, en zo te zien heb jij een andere software versie (ik zie bij jou staan dat "setup" pagina 2 van 12 is, bij mij is dat 2 van 13)
En ik begrijp nog even niet wat dat "T-source" nu precies is.
Ik heb in mijn set-ups de curves aan de inputs gehangen, niet aan de mixer.
Ik ben ook een beetje huiverig om daar aan te gaan klooien, want vanwege die brandstofregeling, hangt er bij mij nogal wat overige programmering aan die throttle functie.

Maar ik ben al minimaal hoopvol dat het mogelijk is.
 
zo te zien heb jij een andere software versie (ik zie bij jou staan dat "setup" pagina 2 van 12 is, bij mij is dat 2 van 13)
Ik heb OTX versie 2.3.14. de laatste. En jij hebt waarschijnlijk een zender met een groot scherm, daar is er een extra scherm aanwezig voor Global Variables. Bij mijn X-Lite heb ik een klein scherm, daar zijn de GVARs bereikbaar via het Flight Mode menu. Vandaar de 13 vs. 12 pagina's

En ik begrijp nog even niet wat dat "T-source" nu precies is.
Er zijn drie manieren om een timer te starten en stoppen, THs (timer start wanneer je het gas opent, en stopt wanneer je het weer dicht doet), THt ( timer start wanneer je het gas opent en stopt niet meer) en TH%. De laatste is eigenlijk meer een teller dan een timer, bij vol gas loopt die op 1 tel per seconde, op half gas ongeveer 1 tel per 2 seconden, op een kwart gas 1 tel per 4 seconden, enzovoort.

De T-source setting geeft aan wat de timers nu precies als "gas" zien, standaard is dat de gasknuppel, maar je kunt er van alles voor in de plaats zetten.
T-source heeft alléén betrekking op de timers, niet op de functie van de gasknuppel zelf! Ik had zelf eerst ook de vrees dat het de reguliere bediening van het gas zou beïnvloeden, maar dat bleek niet zo te zijn.
Je kunt dus een dergelijk "meetsysteem" onafhankelijk van je verdere manipulaties, zoals bijvoorbeeld een curve op de throttle-input, laten werken. Het enige wat dan in mijn opzet niet handig is, is om CH6 te koppelen aan CH1, dat kun je dan beter direct van de stand van de gasknuppel laten afhangen. Ik heb dat aangepast.

Hoe werkt nu die meting. Als ik uitga van de standaard T-source instelling op TH% geeft die me een (min of meer) lineaire telling van het brandstofverbruik op basis van de stand van de gasknuppel. Dat verbruik is natuurlijk niet lineair, dus moet ik dat met een calibratie-curve aanpassen. Dat doe ik door de telling indirect via CH6 te laten lopen, dus verander ik de T-source naar CH6. Nu is CH6 zonder toegewezen curve niet meer dan een 100% weergave van de gasknuppelstand (en dus hetzelfde als TH%), dus voeg ik die curve daaraan toe.
Hoe zo'n curve eruit zou moeten zien weet ik niet, in bovenstaand voorbeeld heb ik zomaar wat geproduceerd. In ieder geval zou die met -100% moeten beginnen (dus niet zoals mijn voorbeeld) en op 100% moeten eindigen, ook al om eventuele andere gasknuppel-gerelateerde timers te laten starten en stoppen als het gas open gaat / dicht staat.

Ik hoop e.e.a. hiermee verduidelijkt te hebben.
Groet,
Max.
 
Laatst bewerkt:
want ik heb maar twee timers,
Dat begrijp ik niet, OpenTX heeft 3 timers volgens alle beschrijvingen die ik gelezen heb. Ben je niet in de war met de timers op je hoofdscherm? Timer 3 kun je namelijk alleen op een custom scherm laten zien.
 
De laatste is eigenlijk meer een teller dan een timer, bij vol gas loopt die op 1 tel per seconde, op half gas ongeveer 1 tel per 2 seconden, op een kwart gas 1 tel per 4 seconden, enzovoort.
Dat is wat ik nu zie inderdaad.
De T-source setting geeft aan wat de timers nu precies als "gas" zien, standaard is dat de gasknuppel, maar je kunt er van alles voor in de plaats zetten.
T-source heeft alléén betrekking op de timers, niet op de functie van de gasknuppel zelf!
Ik zie die hele functie "T-source" niet... Als ik in Set-up (pagina 2 van 13) naar beneden scroll, zie ik na Timer 2 eerst "Extended limits", daarna "Extended Trims", "Display Trims", "Trim Step", en daarna komt "Throttle Reverse", en dan "Source" (dus NIET "T-Source".). Als ik in dat lijstje kijk, zie ik daar ook niks bruikbaars bij tussen staan.
Bij de Timers zelf kan ik wel iets van een "source" kiezen maar dat is alleen maar OFF, ON, THs, TH%, THt, alle fysieke schakelaars en alle logische schakelaars, en daar houd dat dus ook mee op.
Dat begrijp ik niet, OpenTX heeft 3 timers volgens alle beschrijvingen die ik gelezen heb. Ben je niet in de war met de timers op je hoofdscherm? Timer 3 kun je namelijk alleen op een custom scherm laten zien.

Ik zie toch echt in de Set-up pagina (2 van 13) maar TWEE timers, geen drie.
Ik heb lang niet de nieuwste software versie (ik weet uit mijn hoofd niet welke ik heb) maar ik voel er niet zo veel voor om de software te gaan wisselen, ik ben niet zo handig met die dingen en ik heb een paar modelgeheugens die ERG veel werk zijn om ze weer helemaal goed te zetten als ze verstoord raken.

Het is geen heel erg dringend probleem, en ik ga eerst eens kijken hoe ver de boel er naast zit als ik TH% gebruik, maar daarvoor moet ik een paar goede testmiddagen hebben.

Domme vraag tussendoor, hoe doe je die "manual reset" eigenlijk? Ik gebruik persistent timers voor de motor-looptijd (totale draaiuren i.v.m. onderhoud) maar die reset ik nooit, logischerwijs...
 
Ik heb lang niet de nieuwste software versie
Dat zal dan de oorzaak van de verschillen zijn, kennelijk is er recentelijk e.e.a. verbeterd en/of toegevoegd. Helaas, dan gaat mijn oplossing-met-curve niet door.

hoe doe je die "manual reset" eigenlijk?
Bij mij gaat dat door in het hoofdscherm op de enter-knop te drukken, dan zie ik een keuze voor Reset/Statistics/About. Kies ik Reset, dan verschijnt er een keuze Reset Flight / Reset timer1 / Reset timer2 / Reset timer3 / Reset Telemetry. Dit terwijl bij dit model (dus niet het testmodel voor het bovenstaande) alle timers op Persistent OFF staan.
 
Ik denk gewoon de zender software (OpenTX) updaten.
En let op dat soms ook de ontvangers geüpdatet moeten worden, en soms zelfs de "bootloader".

https://oscarliang.com/flash-opentx-firmware-taranis/

Geen idee welke zender je hebt overigens.
Wellicht handig om hier te vermelden welke versie je nu hebt.
Op de Tanarissen is dat eenvoudig beide horizontale trimknoppen naar binnen te drukken EN op de ON knop drukken tegelijkertijd.
Dan verschijnt onderin de firmware versie van OpenTX, en bovenin de versie van Bootloader.
 
Op de Tanarissen is dat eenvoudig beide horizontale trimknoppen naar binnen te drukken EN op de ON knop drukken tegelijkertijd.
Dan verschijnt onderin de firmware versie van OpenTX, en bovenin de versie van Bootloader.
Als ik dat doe, zie ik alleen bovenin "bootloader 2.1.6" maar verder zie ik geen software versie staan. van OpenTX.
 
Bij mij gaat dat door in het hoofdscherm op de enter-knop te drukken, dan zie ik een keuze voor Reset/Statistics/About. Kies ik Reset, dan verschijnt er een keuze Reset Flight / Reset timer1 / Reset timer2 / Reset timer3 / Reset Telemetry. Dit terwijl bij dit model (dus niet het testmodel voor het bovenstaande) alle timers op Persistent OFF staan.
Gek genoeg, als ik dat dus doe, zie ik WEL "reset timer 3" staan, maar die Timer 3 zelf, die kan ik dus nergens vinden...
 
Dat is wat ik nu zie inderdaad.
Ik zie die hele functie "T-source" niet... Als ik in Set-up (pagina 2 van 13) naar beneden scroll, zie ik na Timer 2 eerst "Extended limits", daarna "Extended Trims", "Display Trims", "Trim Step", en daarna komt "Throttle Reverse", en dan "Source" (dus NIET "T-Source".). Als ik in dat lijstje kijk, zie ik daar ook niks bruikbaars bij tussen staan.

Klinkt een beetje alsof je wel die Source moet hebben - ik zou niet weten wat die daar anders doet.
Wat voor zaken kun je kiezen onder "Source" in je setup menu?

En wat voor zender gebruik je?
 
Ik heb vreemd gedrag van mijn zender, dat in Companion niet voorkomt.
Voor het oplossen wil ik jullie hulp vragen, maar merk net dat ik de otx-file niet kan uploaden.
Hoe kan ik dat wel voor mekaar krijgen?
 
Back
Top