Ik heb deze discussie gevoerd met het OpenTX team en die zijn heel duidelijk: OpenTX is bedoeld voor gebruikers met technische kennis die de normale systemen te beperkend vinden. Dus een simpele interface komt er niet want OpenTX is niet bedoeld voor de normale gebruikers. Dat iedereen FrSky zenders met OpenTX gebruikt komt uitsluitend door de lage prijs. Toen ik aangaf dat OpenTX nu een mainstream OS voor RC is geworden en ook massaal door minder technisch onderlegde mensen wordt gebruikt vinden hun geen reden om OpenTX geschikt te maken voor de massa. Dan kopen ze maar een ander systeem met een simpele UI was hun antwoord. Opzich ben ik het daarmee eens, die keuze hebben mensen. Willen mensen bij FrSky blijven kunnen ze een Horus kopen met FrOS, dat is de simpele interface van hun. En nu weet je ook waarom die zenders duurder zijn dan de Taranis serie: FrOS moet ontwikkeld worden en dus betaald, en dat zit in de meerprijs. Daarom stap ik nu ook af van de FrSky Horus omdat ik niet voor hun FrOS wil betalen, iets wat ik nooit zal gebruiken.
Kortom, als je OpenTX te ingewikkeld vindt dan is het niet de juiste keus voor je. Je doet er dan niets meer mee dan wat je met een Spektrum zou kunnen bv, welke een geweldig eenvoudig menu heeft. Koop dan die Spektrum zender en ga niet uitsluitend op de lage prijs van FrSky af. De kwaliteit is ook zeker lager en FrSky is niet out of the box bruikbaar zonder goed te weten waar de problemen zitten in versies edg. Daarom is het ook zo jammer dat de kwaliteit van FrSky zo slecht blijft. Dat zal ook nooit veranderen want ze willen maar 1 ding en dat is de markt overspoelen met goedkope hardware. Een hoop is bruikbaar, maar niet alles. Ik heb net een 600 size heli neer zien gaat omdat de ontvanger er gewoon mee stopte opeens. Dat soort dingen is de keerzijde van de goedkope hardware.
Kortom, OpenTX is en blijft het meeste vrije RC systeem maar dat komt wel met een leercurve. De vele opties kunnen wat onduidelijkheid geven, maar dat is in andere system met de vele programma's niet anders. Je hebt veel keus en kan dingen op meerdere manieren oplossen, dat voelt verwarrend maar is juist de vrijheid die OpenTX zo geweldig maakt. En omdat zoveel mensen het gebruiken is er vaak wel iemand die kan helpen.