Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

Volgensmij komt die aardig in de buurt van wat tonnie ook gebruikt als ik het goed begrijp?

Doordat het servo kanaal is ingesteld op de juist werkings richting.. kun je nu 1 curve gebruiken om dat alle waardes nu positief bewerkt kunnen worden binnen otx.

screen-2020-09-24-220235.jpg

screen-2020-09-24-220246.jpg

screen-2020-09-24-220253.jpg

screen-2020-09-24-220300.jpg

screen-2020-09-24-220307.jpg

Heel erg bedankt voor de snelle reactie.
Welk verschil heb ik als ik werk met te vertrekken van de input zoals in het filmpje van"toostbeek" of direct in de mixers zoals bij "hobby4life.

Het maakt denk ik geen verschil. Hobby4life doet in de curves hetzelfde als wat ik bij je input heb gecreëerd.

De werking is in beide gevallen gelijk.

OK, maar je kan dus geen Jeti ontvanger gebruiken, daar heb ik er nog wat van liggen.

GJ
hoi allemaal , ik zit hellaas niet zo vaak op de forum , ik weet ook niet hoe je moet posten , dus mijn exusses dat het via jou link moet, maar zit nu echt met probleem , op you tube zie ik zoveel filmpjes ik kom er niet meer uit , is er iemand die er goed verstand van waar ik het liefst langs kom met mn hele hebben en houden om goed uit leggen hoe ik kan flashen ontvanger updaten en omzetten naar eu , ik heb zowel FRoS als open-TX, ik woon in assenben bereid te rijden door heel nederland , please help , bellen gaat sneller mob 0611735598

Ik heb deze discussie gevoerd met het OpenTX team en die zijn heel duidelijk: OpenTX is bedoeld voor gebruikers met technische kennis die de normale systemen te beperkend vinden. Dus een simpele interface komt er niet want OpenTX is niet bedoeld voor de normale gebruikers. Dat iedereen FrSky zenders met OpenTX gebruikt komt uitsluitend door de lage prijs. Toen ik aangaf dat OpenTX nu een mainstream OS voor RC is geworden en ook massaal door minder technisch onderlegde mensen wordt gebruikt vinden hun geen reden om OpenTX geschikt te maken voor de massa. Dan kopen ze maar een ander systeem met een simpele UI was hun antwoord. Opzich ben ik het daarmee eens, die keuze hebben mensen. Willen mensen bij FrSky blijven kunnen ze een Horus kopen met FrOS, dat is de simpele interface van hun. En nu weet je ook waarom die zenders duurder zijn dan de Taranis serie: FrOS moet ontwikkeld worden en dus betaald, en dat zit in de meerprijs. Daarom stap ik nu ook af van de FrSky Horus omdat ik niet voor hun FrOS wil betalen, iets wat ik nooit zal gebruiken.

Kortom, als je OpenTX te ingewikkeld vindt dan is het niet de juiste keus voor je. Je doet er dan niets meer mee dan wat je met een Spektrum zou kunnen bv, welke een geweldig eenvoudig menu heeft. Koop dan die Spektrum zender en ga niet uitsluitend op de lage prijs van FrSky af. De kwaliteit is ook zeker lager en FrSky is niet out of the box bruikbaar zonder goed te weten waar de problemen zitten in versies edg. Daarom is het ook zo jammer dat de kwaliteit van FrSky zo slecht blijft. Dat zal ook nooit veranderen want ze willen maar 1 ding en dat is de markt overspoelen met goedkope hardware. Een hoop is bruikbaar, maar niet alles. Ik heb net een 600 size heli neer zien gaat omdat de ontvanger er gewoon mee stopte opeens. Dat soort dingen is de keerzijde van de goedkope hardware.

Kortom, OpenTX is en blijft het meeste vrije RC systeem maar dat komt wel met een leercurve. De vele opties kunnen wat onduidelijkheid geven, maar dat is in andere system met de vele programma's niet anders. Je hebt veel keus en kan dingen op meerdere manieren oplossen, dat voelt verwarrend maar is juist de vrijheid die OpenTX zo geweldig maakt. En omdat zoveel mensen het gebruiken is er vaak wel iemand die kan helpen.

Hoe kom ik te weten welk board er in mijn turnigy 9xr pro zit?
SVN: ersky9x-r202
VERS: V. 3309-Mike
Date: 17.03.2014
Time: 21.55.06
Mod: REVB-X

Van de week zag ik op RCGroups een berichtje van @alm dat hij een handige omgeving had gevonden om OpenTX mee te kunnen compilen.

https://github.com/vitas/opentx-docker-build

Dit heb ik toen ook geinstalleerd, en ben eens aan de slag gegaan om er een paar nieuwe widget layouts bij te freubelen.
Ik miste altijd al brede widget layouts, om mooi bargraph gauges te kunnen weer geven netzoals dat kon met een X9.

Hier een aantal die ik inmiddels gemaakt heb, na het filmpje heb ik nog 3 voudige gemaakt.

De layouts zijn makkelijk bij te plaatsen om bij de laatste versie van OpenTX mee te compilen.

Wel ff submitten op de OpenTX github he als je helemaal tevreden bent. Wie weet zit het dan in de 2.3.11 release. ;)

Ben onlangs weer begonnen met modelbouw, en dan vliegtuigen, een paar kleine heli's (450) en 1 bootje (een Oceanic) omdat ik met het werk in de embedded software wel erg veel achter de computer zit. Dit na een hele tijd geleden afscheid te hebben genomen van mijn Graupner en Robbe spul. Maar goed ik rol nu met m'n neus in de boter merk ik, want alles is software en moet geprogrammeerd dan wel firmware geüpdatet worden, van de zenders tot de FBL systemen van de heli' :P. Maar goed - nu het toch zo blijkt te zijn maar mee aan de slag: welke zender is er nu aan te bevelen voor OpenTX ? Ik wil het liefst niet met een hele bos verschillende zenders eindigen. Toen ik weer begon kocht ik de Turnigy T9x Pro en daar staat nu OpenTX op, maar deze zender is verouderd en de knuppeltjes vertonen nu een behoorlijke dead-band en komen niet altijd netjes in het midden terug. Is nu de Taranis het merk om mee verder te gaan, en welk model dan ? Ik wil hem voor alle soorten modellen gebruiken, kan alles programmeren (c, c++, python en Lua) maar heb deze hobby gekozen voor het bouwen en vliegen/varen en niet voor het programmeren :)

Radio master TX16S is wat ik aanbeveel.

Deze zender lijkt me qua prijs-kwaliteit verhouding wel interessant.
Van deze zender is een Potmeter, HALL sensor en TBS versie leverbaar. Zoals ik het zie is de TBS versie een HALL sensor variant, met daarbij een long-range telemetriezender. Maarrrr is dit wel toegestaan in NL ?

Deze zender lijkt me qua prijs-kwaliteit verhouding wel interessant.
Van deze zender is een Potmeter, HALL sensor en TBS versie leverbaar. Zoals ik het zie is de TBS versie een HALL sensor variant, met daarbij een long-range telemetriezender. Maarrrr is dit wel toegestaan in NL ?

TBS versie is inderdaad de HALL met een Crossfire moduul. Dat heb je niet nodig tenzij je laag bij de grond verweg wil vliegen met race quads. Voor normale modelbouw voegt het niets toe.

Maar hij is gewoon op voorraad hoor :) https://www.multirotorparts.nl/elec...nders/radiomaster-tx16s-hall-transmitter.html

Jumper en Radiomaster is niets anders dan namaak :D
Daar is de prijs ook na.

Voor de rest leuke zenders, wel wat beperkt in hun aanbod qua eigen ontvangers.
Ze zijn nog redelijk afhankelijk van wat een ander op de markt brengt en houdt qua compatible ontvangers.

Vandaar mijn keuze voor Frsky, die heeft zijn eigen range ontvangers.
En een flinke keuze ook.

Als het je puur om "model" vliegen/varen gaat. zou ik kijken voor een X10S Express.

Kan voor 4 tientjes ook uitgerust worden met een multimodule (mocht je dat uberhaubt nodig hebben)

En zijn ook modificaties dat je Crossfire kan gebruiken. (again mocht je dat uberhaubt nodig hebben)

Laatst bewerkt:
Kijk even naar je budget en naar je "drang naar luxe". Als je gaat voor luxe is de horus x10s denk ik inderdaad de aangewezen
kandidaat. Zelf 1 jaar positieve ervaringen mee en veel mensen op de club die al langer met een x10 vliegen naar tevredenheid.
De radiomaster zou inderdaad prima kunnen voor een goedkopere optie, maar ook een taranis (q-x7 of x9).
Bij MHM modellbau kun je ze (onder andere) mooi naast elkaar zetten om te vergelijken.

https://www.mhm-modellbau.de/kategorie-frsky-sender.php

Ik denk dat je van elk van die zenders
wel blij wordt eigenlijk. Met jouw achtergrond is OpenTX waarschijnlijk in ieder geval een goede keus. Houd er rekening mee dat
ingewikkeld programmeren op de computer kan (ik doe dat zelf bijna altijd zo). De interface van de zender is daarmee iets minder
cruciaal. Let wel goed op hoe hij er uitziet, aanvoelt en hoe groot je handen zijn. Als je kunt, probeer er 1 of meerdere in de hand
te houden.

Het grootste prijsverschil zit 'm overigens nieteens in de zender maar in de accessoires zoals ontvangers of sensors.
Veel keuzeplezier gewenst!

Voor wat betreft de RadioMaster TX16S, er is een nieuwe versie met wat verbeteringen op de markt gebracht (zo gaat dat met die chinese kloners ;)), dus wellicht wil je liever die dan die nu in de winkel ligt in NL... Kan dat maar beter voor aankoop horen dan net erna...;)

Back