Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

Gert Jan, schakel jij de stuurbekrachtiging uit als je een ritje gaat maken ? Geen vergelijking zul je zeggen maar toch is het zo. Zo`n systeem haalt de harde klappen eruit maar sturen blijf je zelf doen. Net als met de staart van een helikopter. Het is een hulpmiddel. Niet nodig bij de wat zwaardere modellen maar met de schuimpjes best handig. Die komen gewoon snaarstrak binnen met wat turbulent weer.
 
Laatst bewerkt:
Beetje late reactie van mij op Rhelie want ik heb geen mail ontvanger dat er iets gepost is maar nee, stuurbekrachtiging zou ik niet uitschakelen maar ABS wel als ik op een circuit rij, net als ESP en tractiocontrol.

Dan mijn volgende probleem/uitdaging.
Horus X10
4 kleppenvleugel, butterfly in 1 flightmode op de gasknuppel.
Dat lukt wel maar dan werken in butterflystand de ailerons niet meer.
Dat is best lastig sturen dan.
In een normale zender kan je dat instellen maar hoe doe je dat in OpenTX?
En ik denk dat bovenstaand probleem ook op gaat treden als ik snapflap in ga stellen, dus dan trek je elevator en dan gaan de flaps en ailerons een stukje mee naar beneden.
Ik wil dan nog wel kunnen sturen met ailerons.

Doe eens een hint waar ik moet zoeken.

GJ
 

Bovenstaand draadje zou interessant kunnen zijn. Er is ook een franstalig draadje, maar daar moet je van houden:

Het is opentx, niet specifiek Horus X10, maar dat zou niet veel uit moeten maken,
 
Ah.. je moet die functie X<0 invoeren.
Maar die wijnzuipende fransman maakt een curve.
Dus weer testen.
Dan kijken of het werkt en dan zo naar de helling.

Bedankt!

GJ
 
Het is beter maar toch nog een issue.
Tot half gas gaat alleen de flap naar beneden en daarna komt de aileron pas omhoog, dus pas op het laatste stuk voorbij half gas.
ik heb X<0 ingevoerd, het zal waar wel zitten denk ik.
Voordat ik alles weer ga veranderen toch maar even vragen, misschien is het iets simpels.


Even mezelf antwoorden.. het is namelijk opgelost.

Ik heb een curve op de flaps gezet zodat ze ook geleidelijk inkomen.
Er zullen waarschijnlijk meer wegen naar Rome leiden met OpenTX maar ik denk dat dit wel werkt.
Ik vind het alleen vreselijk irritant dat als je de weight veranderd je ook meteen weer de offset moet veranderen.
Is daar nog een trucje voor?
Nu naar de helling en hem daar het dal ingooien, er is geen wind dus het zal motorwind worden.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het alleen vreselijk irritant dat als je de weight veranderd je ook meteen weer de offset moet veranderen.
Is daar nog een trucje voor?

GJ

Je kan voor die 2 waardes, 1 Global variable gebruiken.

Als je die veranderd gaan alle 2 de waardes mee.. (vaak zijn het gelijke waardes, dus ideaal voor een GV)
 
een aantal vragen over OpenTX:

- hoe programmeren jullie handig een ontvanger spanning alarm? (Ik krijg de spanning al binnen via telemetrie)

- Hoe maken jullie een timer voor zwevers en/of motorkisten, en hoe reset je de timer weer?

- Is er een manier om handig "stukjes" code te kopieren? Bijvoorbeeld de kill-switch voor de motor zou ik
heel graag individueel van model naar model willen kunnen kopieren. Zonder meteen het hele model als
startpunt te nemen.
 
Ik kan er helaas maar twee beantwoorden.
-De timer kan je instellen op de model setup pagina; daarbij kan je kiezen dat de timer gaat lopen op een switch, qua percentage van throttle of qua tijd dat de throttle boven 0 is. De reset kan je op een switch zetten bij special functions op een switch of door een langere druk op enter en daarna de reset optie te kiezen voor de timer.
-Ik neem aan dat je met stukjes code de special functions bedoelt. Special functions zijn te kopiëren met een lange druk op de enter knop. Daarna kan je een ander model selecteren en de regel weer bij special functions plakken. Het kan ook via het companion programma.
 
Wat betreft het programmeren van een spanningsalarm.

Je kan een logische schakelaar aanmaken die schakeld onder een bepaalde spanning.

Vervolgens ga je naar special functions en daar kies je de logische schakelaar, en dan play track. Kies vervolgens een track die je waarschuwd. Low batt.
 
Timers is heel specifiek wat ik wil timen.

Op mijn electro zwever heb ik bijvoorbeeld 2 timers. 1 die de motorlooptijd bijhoud. Die is eenvoudig in te stellen op de eerste menupagina timer 1 input throttle.

Verder heb ik een timer die mijn vliegtijd bijhoudt. In eerste instantie had ik die via een schakelaar maar dat vergat ik vaak te activeren. Nu doe ik dat met behulp van mijn hoogtemeter. Dus een logische schakelaar aangemaakt die schakelt als de hoogte meer is dan 2 meter. De timer loopt dus alleen tijdens de vlucht en stopt tijdens de landing. Resetten van beide timers heb ik op de verende schakelaar, waarbij die meer dan 5 seconden vastgehouden moet worden. Hierdoor kan ik de verende schakelaar ook gebruiken met een ontkoppelhaak en tegelijkertijd dezelfde timer gebruiken op een gesleepte zwever.
 
Mooie oplossingen. Dank! Tonnie, die verende schakelaar en hoe je die programmeert met 5 seconden inhouden wil ik graag overnemen,
 
@Zilch : dank voor de hint voor het kopieren, dat zocht ik maar had ik nog niet gevonden in companion. Ik zie nu dat je kunt rechts-klikken op een regel, daarmee lukt het met wat moeite wel. Helaas kun je volgens mij geen twee modellen naast elkaar openen, wat het nogal een gedoe maakt om stukken functionaliteit over te zetten van de een naar de ander. Tsja, er moet wat te wensen overblijven.
 
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een Plane Finder script.

Dit vergelijkt de 2 GPS coordinaten van je toestel en X12S GPS.
Tijdens het lopen met je zender krijgt je dan te zien hoe je moet lopen.
Screenshotje hoe het er ongeveer uit ziet.

screenshot_x12s_20-08-27_12-03-48.png


Alleen loop ik weer tegen het probleem aan dat de interne GPS niet meer gepolled wordt, alleen bij een wissel van telemetrie pagina wil hij weer 1x een update uitvoeren.

Als ik diverse functies uitzet in de refresh routine dan heb ik weer continue goede polling.
Ik kan echt niet vinden waar dit nou vandaan komt.. misschien iemand met een X12S die mij hiermee kan helpen achterhalen waar de crux zit?
 

Bijlagen

Ik vind het alleen vreselijk irritant dat als je de weight veranderd je ook meteen weer de offset moet veranderen.
je kunt toch 2 mixers maken? Eentje waar je de offset regelt (bv. voor een vliegfase, waarbij de ailerons iets omlaag of omhoog gaan) en een waarbij je het signaal van de stuurknuppel naar de stuurvlakken regelt.

Of bedoel je dat niet?
 
Ik wil graag een functie maken waar bij in een 4 kleppen vleugel de differentiering van de rolroeren kan bijstellen met schuif of draaiknop..... met als doel om in vlucht te kunnen aanpassen en de reacties van het toestel te bekijken.
 
Back
Top