Het ontwerpen van lichte modelvliegtuigen

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Jan

Met bovenstaande beschrijving dacht ik dat ik hier al off topic was.....
daarom heb ik alle info niet vermeld...

full PUR (poly urethaan....): neen

vleugels: in XPS geextrudeerd polystyreen dikte 2 cm
(geen ribben konstruktie)
staart en stabilo: PUR (dikte 1 cm)
draagkonstruktie
romp: XPS / PUR
bestaat uit centrale draagplaat met verstevigingsgebinten
rompbekleding: depron d= 6 mm

batterij (Ni-MH): 480 gr (3000 mAh - 9.6 V)
motor: 220 gr

groeten
steffe

Jan,

Aangaande jouw mededeling: te zwaar......
" Als het devies 'licht bouwen' ooit van toepassing is geweest, is het hier wel!"

Op welke objektieve technische basis baseer je jouw mening tot verklaring: " te zwaar" ?
Heb je soms een vuistregel wat het optimale gewicht is van een "lichte" kist ?? zo kan iedereen ervan bijleren......

voorbeeld: uitgedrukt in
1) gewicht kist / geprojekteerd kist oppervlak
(excl. batterij, motor....)

2) totaal gewicht (met motor/batterij) / geproj. kist opp

zijn er forumcollega's die ook andere vuitregels hanteren?

steffe

Aangaande jouw mededeling: te zwaar......
Nou moet je me even helpen. :oops:

Ik heb dit (ondertussen toch wel legendarische) draadje even ruwweg gescand, maar heb geen idee waar ik het over 'te zwaar' heb gehad . . .

Je hebt het toch niet uit z'n context gerukt??? :wink:

wat het optimale gewicht is van een "lichte" kist ??

Ik zou zeggen: 3 kilo. 8)

:rolling:

Misschien moet ik mijn handtekening weer veranderen . . . :roll:

jan.

Er is nog een andere "zwaardvis".

1-nl-v02.jpg

Deze is volgens mij makkelijker na te bouwen. Toegegeven hij is minder futuristisch maar toch is het wel een bijzonder model.

Jan,

jan schreef:
" Als het devies 'licht bouwen' ooit van toepassing is geweest, is het hier wel!"

Als ik jouw zin er nog eens op nalees, bedoel je soms dat het een "lichte" kist is voor de opgegeven afmetingen ?
In dit geval ben ik :D

Bij de eerste lezing van jouw zin was in de veronderstelling dat je de kist veel te zwaar vond......
(Ik had alle moeite gedaan de kist zo licht mogelijk te maken zonder inbreuk te doen aan de stevigheid)

vriendelijke groeten, :)
steffe

steffe zei:
Ernst,

Ik heb eerst een soortgelijke vleugelconfiguratie en staart gezocht op diverse RC forums en ben uitgekomen op de T38.
Bij de T38 staan de vleugels onder de lijn van de stabilo, in de zwaardvis worden die boven de lijn geplaatst (zie altivar)

Zwaardvis:
2-nl-v02.jpg

T-38:
t-38.jpg

Ik zie inderdaad wel overeenkomsten.

Ergens in m'n geheugen had ik nog een beeld van een paar toestellen uit de 50tiger en 60tiger jaren van de vorige eeuw. Ik kon alleen niet meer op de namen komen daarom ben ik even in m'n boeken gedoken en heb ze gevonden.
Kijk HIER eens. Dit is de Leduc 0.21, een Frans toestel dat vrij grote gelijkenis vertoond met de eerste zwaardvis.
Maar er is een toestel dat er nog veel meer op lijkt. HIER vindt je een foto van de Douglas X3. Dit vliegtuig lijkt echt heel veel op de zwaardvis. En of je het gelooft of niet het heeft echt gevlogen!

x-3.jpg

Ernst, jij wint!

Major Accomplishments: Very few, plane never achieved operational design and was a performance failure.

Wat niet wil zeggen dat het niet wil vliegen. Waarom bouw je niet eerst een vrije-vlucht versie van balsa of depron, spanwijdte 600mm?

Ernst,

Je hebt een geweldig geheugen....
Er is inderdaad een zeer goede gelijkenis met de zwaardvis
Hoe heb je het toestel gevonden? via google ?

Porp-er,

De ruwbouw van de zwaardvis is praktisch gedaan (vleugels, stabilo en 2 x staart, en de ribbenkonstruktie van de romp)
Momenteel ben ik bezig met de romp aan het monteren.... (met PUR lijm, kleeft zowel PUR, XPS en Depron zonder probleem)

groeten,
steffe

Ik heb een aardige hoeveelheid boeken met daarin vele vliegtuigen en wat daarbij hoort. Ik herinnerde me dus dat ik wel eens zo iets gezien had maar ik wist de types niet meer. Na even zoeken in de boeken heb ik de types gevonden en dan is het met Google niet moeilijk meer om een bruikbaar plaatje op het net te vinden.

Ron,

Ik zal vast en zeker een nieuw draadje starten.
Wegens beroepsaktiviteiten is de bouw van de kist in vertraging...
(Jammer dat mijn beroep mijn hobby niet is..... anders had ik altijd vrije tijd....)

Momenteel is de volledige romp met vleugels, stabilo en staartvinnen afgewerkt.

Het landingsgestel (voor en achter) moet nog gemaakt worden.
(hier heb ik nog enige problemen met de konstruktie,....... ik heb geen acetyleen brander; enkel een precisiepropaanbrandertje met een zeer fijne puntvlamtemperatuur van 1250 °C ......ik ben nog op zoek naar soldeerdraad om aluminium aan elkaar te solderen....)

De motor met de duwprop moet nog berekend worden.
De servo's, stuurhevels, ontvanger ed... moeten nog besteld en ingebouwd worden.

Momenteel ben ik bezig met alle gegevens aan het verzamelen met de bijhorende foto's om het bouwverslag verder af te werken.
Volgende week zal ik eens een volledige foto doorsturen (om iedereen te laten watertanden.....)

Groeten,
Steffe.

Hallo Ron,

belofte maakt schuld
in bijlage ......
til ik een tipje op van de sluier mbt de "SWORDFISCH"

de foto uit de strip

MVC-005F%20%20%20test2.jpg

het model

000_0119FORUM.jpg

000_0121FORUM.jpg

000_0123FORUM.jpg

000_0125FORUM.jpg

000_0127FORUM.jpg

hier en daar zie je een paar echte draadjes hangen in mijn draadje....
laten hangen he :) :) :)
anders stort de Swordfisch naar beneden......

vergis je niet in de afmetingen
wingspan: +- 1,6 m
lengte: +- 1,9 m
gewicht (zonder equipment: motor, batterije, servo's.....) +- 1,7 kg....

ps
1. @Satoer: dankzij de tip van Satoer was het mogelijk om grote foto's voorschijn te toveren in dit draadje
2. @ Ron: dank voor de info mbt de elektromotor

Groeten
steffe

Ik vraag me allereerst af waarmee wil ik vliegen .
Maar de tweede vraag is gelijk waar wil ik vliegen , open terrein , park , hal , huiskamer .
Gewicht , vleugeloppervlakte en snelheid staan altijd in een relatie tot elkaar .
die relatie is W/S = 0.38 V^2 voor kruissnelheid , de snelheid waarbij de weerstand in horizontale vlucht het kleinst is .
Vandaar dat mijn uitgangspunt voor ieder ontwerp de vleugel belasting is .
Derde vraag die ik me altijd stel , wat zijn de omstandig heden waarin ik wil vliegen , hoeveel energie moet ik in mijn vliegtuig stoppen om de nodige weerstanden de baas te zijn . [Kinetische energie = 1/2 MV^2 ]
Vierde vraag , hoe wil ik vliegen , hoeveel versnelling , max snelheid [horizontaal], klimsnelheid , vlieggedrag , hoeveel tijd mag of moet de vlucht zijn . enz
Vandaar dat je zonodig licht moet bouwen maar de noodzaak er van blijft altijd relatief .
Massa en snelheid hebben ieder hun eigen reden / aanleiding .

@steffe: je zwaardvis lijkt nu al wel droog, je mag 'm best van de waslijn afhalen. :lol: :lol:

Ziet er best fraai uit.

Succes nog verder met het bouwen.

Hoi Raffie,

De lijm is ondertussen opgedroogd, de swordfish heb ik van de waslijn gehaald.

Het moeilijkste komt nog.....
Ik ben bezig met de berekeningen van de motor/prop kombinatie
Je zal binnenkort een draadje zien verschijnen

Groeten
Steffe

Kollega's,

De eindafwerking van de Swordfish begint rasse schreden te nemen.
De servo's, motor en het landingsgestel zijn ondertussen ingebouwd

Morgen begin ik met de beplating doch....
zie dit draadje mbt de kontroleluiken..... (om batterij te vervangen ed.....)
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37795&highlight=kontroleluik

Op aanraden van Harold maak ik dus een kozijntje, maar uit welk materiaal moet ik het luikje maken?..... en hoe te bevestigen zodat het wel gemakkelijk opengaat als ik de batterij moet vervangen maar toch niet opengaat in volle vlucht......

zo....
en nu zal ik verder mijn bouwverslag bijwerken

nog een prettige 1 mei dag
Dag van de Arbeid

Steffe

Back