Het ontwerpen van lichte modelvliegtuigen

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Collegae!

Leuk draadje! :D

Was me helemaal niet opgevallen. :?

Ik heb nu geen tijd, maar

het is ook niet moeilijk een sterk modelvliegtuig te ontwerpen, maar het ontwerpen van een modelvliegtuig wat qua gewicht en sterkte van de constructie de optimale is, is iets anders.

Even voor de vuist weg: je kiest een model, en je weet hoe je daar mee gaat vliegen (schaal / niet schaal / netjes / ruig / snel / langzaam etc.etc.).

Dat neem je als uitgangspunt, en vervolgens is het de kunst een constructie te bouwen die, gegeven die belastingen die hij te verduren krijgt, zo licht mogelijk is.

(Vergelijk het met de man die de (auto-)markt op gaat met als doel in het achterhoofd: ik wil een zo groot mogelijke auto voor zo weinig mogelijk geld . . .

Waar komt 'ie dan mee thuis? :roll:

:wink:

Misschien binnenkort wel meer.

jan

jonathan zei:
Ander iets wat hij op zijn website zegt, is dat het aan te raden is lighting holes te gebruiken op bijv. vleugelribben. Wat ik me alleen afvraag is wat voor consequenties dit heeft op de sterkte? :?
Zo las ik op rcgroups in een topic namelijk dat lightening holes weliswaar een (marginale) gewichtsbesparing opleveren, maar dat de algehele sterkte van de constructie sterk achteruitgaat. De grootste winst was te behalen in het kiezen van de juiste materiaal-dikte.
Het zijn dit soort tegenstrijdigheden wat bij mij vragen opleverd...
Dan moet je toch eens hier kijken http://wooleycobra.homestead.com en kijk dan bij wingconstruction page 1-5, de I-beam vleugel is het toonbeeld van toegepaste sterkte. Niks verlichtingsgaten, gewoon alleen materiaal waar het echt nodig is....
Dit soort modellen kunnen hoeken (1/4 of 1/3 loops) vliegen met een straal van een meter of 2,5 bij 85 km/h.... En deze bouwwijze dateert al uit de jaren '50 maar wordt nog steeds toegepast. Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10228&postdays=0&postorder=asc&start=10

jan brilman zei:
Even voor de vuist weg: je kiest een model, en je weet hoe je daar mee gaat vliegen (schaal / niet schaal / netjes / ruig / snel / langzaam etc.etc.).

Dat neem je als uitgangspunt, en vervolgens is het de kunst een constructie te bouwen die, gegeven die belastingen die hij te verduren krijgt, zo licht mogelijk is.

Precies Jan, 100% mee akkoord.
En dat is het moeilijkste aan ontwerpen. Volgens mij speelt ervaring hierin een grote rol, ipv berekeningen. Jij hebt volgens mij toch geen sterkteberekeningen gemaakt voor je Strega, maar uitgegaan van wat je denkt dat goed is.

@Stevo

Toch nooit van Topp zeker?

Inderdaad, U hebt gewonnen ! *
Maar dan eentje 20 jaar oud is en een stuk of 10 crashes achter de rug heeft, allemaal heel vakkundig gerepareerd met klodders polyester.
Ik hoop dit jaar een nieuwe in te vliegen, al een stuk lichter maar nog te zwaar (ook 2de hands in mijn bezit gekomen)

* prijzen af te halen bij de kerstman

EUh ik zal verzaken aan die prijs, geef hem maar aan iemand anders :wink:

Inderdaad Topp, mooi gamma, mooie vliegtuigen maar standaard al loodzwaar en niet altijd goed te vliegen. Ik heb nog een DO 27 gehad van Topp met het zelfde probleem. Die Alpha van mij was echt een kreng en ik heb hem ook een 5 tal keren mogen herstellen waarbij het probleem van overgewicht alleen maar toenam. Ik weet perfect wat je bedoelt. Bestaat dat merk eigenlijk nog? De laatste keer ik naar Dordmund ben geweest, medio jaren 90 hadden ze nog eens stand aldaar, echter weerom met de zelfde mooie maar veel te zwaar uitgevoerde toestellen.

Stevo

iik weet niet of Topp nog bestaat, vorig jaar stonden ze nog in Dortmund, maar dit jaar heb ik ze niet gezien.
Maar ik heb van iemand mallen van sommige van hun modellen overgekocht (F16, F18, Alpha Jet en Corsair maar sssstt want dat heet plagiaat zeker) en ooit maak ik wel eens een lichtere versie van. Ik vind het enkel een beetje zonde van de tijd wat met een rol en een looping is het met deze modellen zowat op.

@ Bruno
het is een interessante link die je gepost hebt over I-liggers, maar het is toch zo klein om te lezen. Ik krijg hoofdpijn van ernaar te turen, is er nergens anders een mogelijkheid om dit te lezen?

kurt zei:
@ Bruno, het is een interessante link die je gepost hebt over I-liggers, maar het is toch zo klein om te lezen. Ik krijg hoofdpijn van ernaar te turen, is er nergens anders een mogelijkheid om dit te lezen?
Heb je wel een beeldschermresolutie van 1024 x 768 of grover? Ik heb hier een 15" monitor en dat gaat nog best...

Citaat Kurt: Natuurlijk vliegt een licht toestel beter dan een zwaar. Ik zal de eerste zijn om dat te bevestigen.

Hmm, daar ben ik het toch helemaal NIET mee eens, in een ander draadje zijn dat meer mensen met me eens. Lichte fladderbakken zijn niet altijd prettig te vliegen.
Niet alles wat zwaar is, is prettig te vliegen, het heeft ook zijn beperkingen. Ik vlieg ook zo'n CAP 21 die aan de zware kant is, maar met de landing (bij weinig tegenwind) moet je scherp aan de snelheid binnenkomen, anders is 100m te weinig.

Contradictie: lichte kisten breken hun vleugel éérder dan zwaardere, kijk maar eens hoeveel trainertjes hun vleugeltje in de lucht al samenklapten. Dit heeft te maken met de eigenschap dat een zwaarder vliegtuig éérder overtrekt, dan zijn vleugel breekt. (Am. uitdrukking: the wing outstalls before it outbreaks)
Dus in deze rol is de overtrek een soort veiligheids "ventiel" die de (te) hoge G-krachten niet meer slikt en door loslaten van de stroming, verdere schade beperkt.

TOPP: bestaat niet meer, is overgenomen door iemand anders, en volgens mij is die ook gestopt.
Vloog destijds hun grote F3A-X Ultimate tweedekker...mooie bak, maar tot 2 X toe bezweek de bevestiging van de bovenvleugel, met desastreuze gevolgen natuurlijk. De laatste keer is een van de bekendste crashes geworden van de vliegclub in Bemmel...de romp - vleugels crashte in de Waal...

Ja, ik bouw verder ook op gevoel, en met in mijn achterhoofd een lange levensduur. Dat levert niet de lichtste modellen op. Het is allemaal een keuze. Tenzij je interesse bij indoor ligt, daar telt ieder tiende grammetje.

Bij de bouw van een model heb je in principe een X-periode aan tijd beschikbaar, naast een zak Y geld.
Je kunt je vreselijk druk maken om wat gewicht te besparen en daarna de bouw afraffelen, dan bereik je nog niks. Daarnaast moet je ook goed leren vliegen en je ervaring bijhouden, dat kost ook veel tijd.
Lang geleden zag ik een schitterend gebouwde schaalkist. Trots vertelde de bouwer me dat alléén de spinner al 40 uur werk had gekost.
Na de start op de eerste vlucht verloor hij direct de controle over de kist, en spinner, gevolgd door de rest van het mooie model, was zo plat als een dubbeltje.
Had hij 40 uur getrained en een simpele spinner genomen, dan was er niks aan de hand geweest.
Verkeerde verdeling van de tijd, de man had zijn vliegen verwaarloosd. Stop je zóveel tijd in bouwen, laat er dan iemand anders mee vliegen.

Ik wil hiermee gewoon zeggen dat je in je enthousiasme altijd even een "helikopterview" moet aannemen, bekijk waar je mee bezig bent. Loont het al die tijd in een bepaalde fase te steken, en zet je jezelf vervolgens niet klem verderop in het traject?

Zoiets zie je ook bij de financieën: je ziet plastic kwiklinks op plaatsen waar je tenen van krullen, en alleen maar omdat ze die hadden liggen en er zodoende geen behoefden te kopen. Verkeerde zuinigheid.

Licht bouwen moet ook wel een doel hebben.
Als elektro-vlieger neem ik liever een extra celletje mee dan een stuk triplex.
Met oude type accu's (NiCad, NiMh) is licht bouwen trouwens gewoon nodig om op een bruikbaar gewicht uit te komen.

Om te voorkomen dat je te zwak uitkomt reken ik wel een beetje aan de vliegtuigen (Grootte van ligger in hout of koolstof + verloop (*). Hiervoor gebruik ik spanwijdte, liggerhoogte, massa en benodigde G-krachten voor het type vliegtuig.).

Vaak wordt zwaar bouwen ten onrechte als "sterk" beschouwd. Meestal is het alleen zinloos gewicht.
Belangrijk is ook dat je iets van construtie snapt ook al reken je er niet aan. Bijvoorbeeld:
- Sterkte neemt kwardratisch toe met de hoogte. Bij een dikke vleugel heb je met dunne liggertjes op grote afstand van elkaar al een hoop sterkte (3D kisten)
- Liggers moeten op afstand worden gefixeerd (webbing). Dit zijn vaak de plaatjes balsa die met de draad (vertikaal!) tegen, of liever tussen de liggers zijn gelijmd. Alleen de ribben hiervoor gebruiken is een stuk minder sterk.
- Voorkomen van stresspunten. Als 1 deel heel stijf is, dan krijgt het volgende deel met een overgang te maken waar alle krachte op komen. Het vliegtuig moet niet kunnen bedenken waar het gaat breken. Dit moet allemaal geleidelijk. Veel voorkomende fouten zijn de romp na de vleugel opeens van dubbel hout naar enkel (of van vol naar latjes) of vleugel versteviging met veel hout en glasmat en direct daarna een overgang naar open liggertjes.
Ook vaak bij bevestigingen van landingsgestel. Ipv 1 dik plaatje triplex beter om 2 dunne plaatjes van verschillend formaat te gebruiken, zodat je een overgang hebt.

- Weet ook gewoon waar de krachten op komen. Ik zie wel eens een zwak open ribben vleugeltje op een romp waarbij het stuk tussen vleugel en staart is "verstevigd". Altijd onnodig zwaar, want de enige vliegkrachten die er op komen zijn de bewegingen van het stabilo.
Dit kan altijd lichter, en je hebt geen lood (bah) nodig om de voorkant weer in balans te krijgen.

(*) Voorbeeld verloop van kooltsof rovings in vleugel.
Bij de vleugel wortel heb je te maken met het volle gewicht en maximale hefboom van je vleugel (arm = wortel tot midden van een vleugelvleugel = halve vleugel).
Bij de buitenste helft van de vleugel heb je nog maar de helft van het gewicht, en een veel kortere arm voor de resterende krachten (arm = kwart vleugel)
Halverwege de vleugel heb je maar een kwart van de sterkte nodig als aan de wortel, dus ook maar een kwart van het koolstof of hout oppervlakte in je ligger. Dit kan je voor elk punt op de spanwijdte bepalen.
Neem je meer dan nodig is, kies je ervoor om een relatief zwak punt bij de wortel te hebben. Daar zal het breken. de rest is niet sterker, maar gewoon te zwaar.

@ Richard
Ik blijf erbij dat een licht toestel beter vliegt dan een zwaar. De landingssnelheid ligt lager, het overtrekt minder vlug en je hebt meer vermogen met dezelfde motor.
Of ik nu liever met een licht toestel vlieg is een andere zaak. Het heeft wel iets, van die balistische kisten. Ik vind het wel eens fijn daarmee te vliegen. Maar zo'n kist heeft beperkingen tegenover een identieke lichtere kist. Meskant moet tegen een veel hogere snelheid, slow rolls moeten met meer vermogen gevlogen worden dus een langer traject voor 1 rol...
Dat een lichtere kist zijn vleugel eerder breekt, gewoon omdat hij minder weegt lijkt me nonsence. Die breken gewoon omdat ze te zwak gebouwd zijn, niet omdat ze later in stall gaan dan hun zwaardere soortgenoot. De middelpuntvliedende kracht is evenredig met de massa, dus hoe zwaarder je kist, hoe meer krachten erop komen bij dezelfde straal.

Je manier van bouwen is wel dezelfde als de mijne, op het gevoel aan de iets zwaardere kant. Vaak omdat het anders te lang duurt eer ik een kist af heb. Dus volle ribben ipv uitgeholde, triplex schotten ipv balsa triplex te maken...

@Harold
Dit vind ik een formidastisch antwoord met terrechte opmerkingen en zeer nuttige tips. Hier heb ik wel wat aan. Het zijn ook dingen waaraan ik nog niet gedacht heb. Waarschijnlijk een ziekte van de brandstofvliegers, electrojongens zijn meer gewoon op de grammen te letten.

Collegae!

Eindelijk tijd gevonden om dit draadje van voor tot achter te gaan lezen.

Leuk! :D

Enkele opmerkingen (al lezende) als reactie.

Zoals ik al eerder opgemerkt heb is het denk ik belangrijk om of de sterkte of het gewicht als uitgangspunt te nemen. Niet beide tegelijk (dat wil ook helemaal niet). :nooo:

Of je bouwt een bepaalde vereiste sterkte zo licht mogelijk of je bouwt tegen een gegeven maximaal gewicht, zo sterk mogelijk (bv. als je weet dat een vleugelbelasting van zo en zoveel gram, bij die schaal, dat profiel, etc.etc., nog prettig vliegt).

Ernst en Richard!
Gaat het inderdaad zo, bij Boeing en Airbus? :roll:

Voor wat betreft de keuzes die je maakt: als je al 30 jaar lang (met tussenpozen) bouwtekeningen bekijkt, dan weet je ondertussen wel ongeveer wat gangbaar is of niet. (Of het deugt, is inderdaad een tweede . . . :? )

Beperken we ons tot het hout: een vleugel heeft meestal een neuslijst, een hoofdligger en een achterlijst. Da’s de basis.

Zijn er ailerons, dan komt er meestal een hulpligger bij. :yes:

Zijn er retracts, dan moeten we daar ook extra liggers voor inbouwen. :yes:

Is het een diepe vleugel, dan komt er in het stuk van de wortel tot plm. de helft van de spanwijdte ook nog een extra ligger.

Enzoverder enzovoort. :sleeping:

Wie de literatuur doorneemt, ziet dat er voor de vleugel een aantal constructies zijn voor bv. liggers, die zich door de jaren hen bewezen hebben. (En voor rompen geldt hetzelfde.)

Maar, inderdaad, over de diktes en soort materialen, in relatie tot de grootte van een model: da’s wat mij betreft inderdaad ook Fingerspitzengefühl.

. . . dan wel licht hebben gebouwd, maar je zit dan mogelijk nog steeds met een constructie die voor de beoogde toepassing wellicht te sterk (en dus te zwaar) is.

Als je een nieuw model tijdens de eerste vluchten aan de gangbare tests onderwerpen hebt (qua belastingen), en hij overleeft dat, dan is de constructie sterk genoeg (maar je weet niet hoeveel te sterk :? ).

Statische proeven op een vleugel (hoe zwaar kun je die belasten, voor die breekt): dat moet eenvoudig te realiseren zijn. :|

(Ernst maakt hier naar mijn mening volledig correcte opmerkingen over.)

(Jongens, allemaal je oude vleugels inleveren bij . . . :? :roll: Kunnen we gaan testen! :wink: )

Mbt. de opmerking over Paul K. Johnson:

Die doet niks speciaals vind ik om lichtere modellen te maken. Hij weegt zijn materiaal zorgvuldig en gebruikt enkel het lichtste. Nogal logisch dat je dan lichter uitkomt.

Daarmee doen we (Kurt) hem denk ik onrecht: als je z’n artikelen leest, zie je dat hij, naast het wegen, vooral de nadruk legt op de kwaliteit van de constructie.
Hoever hij daarin gaat is bv. te zien aan deze vleugel . . .

afb12685.jpg

http://airfieldmodels.com/informati...n_and_build_lightweight_model_aircraft/03.htm

Kurt schreef:

Maar tenzij je in de winkel elke plank gaat wegen (dat moet je dus wel doen!! (jb.)), blijf je zo wel met een voorraadje "te zware" balsaplanken zitten. Of als er in de winkel 3 klanten voor je geweest zijn met een weegschaaltje, zit jij nog met de zwaardere "overschot". (Wachten tot er nieuwe voorraad gearriveerd is (jb.).) Ik gebruik die zwaardere planken dus ook in mijn modellen, die heb ik tenslotte ook moeten betalen. (Dat kan wel, maar gebruik ze dan alleen daar waar het extra gewicht (en dus de extra sterkte) verantwoord en nodig zijn (jb.))

Kurt schreef:

Ik heb het eens gedaan en echt veel winnen deed ik niet. Iets van een 12 gr. Maar dit was wel een besparing van 20 %. Als je dat op alle delen kan doen weegt je toestel 20% minder

Vergelijk de bergbeklimmer die zegt: 'Ik heb de lichtste rugzak van allemaal. Niet omdat ik op elke kilo let, nee, omdat ik op iedere gram let!'

Richard schreef:
Lichte fladderbakken zijn niet altijd prettig te vliegen.

Nee, uiteraard niet.

Nemen we als voorbeeld . . . eh . . . tja, nou ja, een P-51 van plm. 2 meter spanwijdte. 8)
Wat mag dat wegen, idealiter? Laten we zeggen: 7 kilo. (Jaja, dat kan, zie het draadje over de Spitfire van Peter Pankras).

Maar je zult ze de kost geven die hem zo bouwen en afwerken, dat 'ie 10 kg weegt. En dat scheelt een slok op een borrel, voor alle relevante vlieg-eigenschappen en kenmerken tijdens de verschillende vlucht-elementen (bv. de landing). :yes:

En aan de andere kant: stel dat je kans ziet hem op 4 kg te brengen: dat kon dan inderdaad wel eens een ‘fladderbak’ worden, ja. :?

(Mijn Bleriot (van plm. 1 m.) weegt 300 gram. Reken maar dat dat fijn vliegt bij windstil :D , en beroerd :mad: bij windkracht 2 of meer!)

Richard schreef:
Lang geleden zag ik een schitterend gebouwde schaalkist. Trots (iemand die z’n eigendunk ontleent aan. . . ja, aan wat eigenlijk? :roll: . . . Zielig . . . (jb.)) vertelde de bouwer me dat alléén de spinner al 40 uur werk had gekost.
Na de start op de eerste vlucht verloor hij direct de controle over de kist, en spinner, gevolgd door de rest van het mooie model, was zo plat als een dubbeltje.
Had hij 40 uur getrained en een simpele spinner genomen, dan was er niks aan de hand geweest. (Ik zou voor èn de mooie spinner èn de trainigsuren gaan :wink: . (jb.))
Verkeerde verdeling van de tijd, de man had zijn vliegen verwaarloosd. Stop je zóveel tijd in bouwen, laat er dan iemand anders mee vliegen. (Helemaal me eens. Doet wat denken aan die Amerikaan met z’n Dauntless . . . Beide: te stom om over te praten jb.).)

Richard schreef:
Contradictie: lichte kisten breken hun vleugel éérder dan zwaardere, kijk maar eens hoeveel trainertjes hun vleugeltje in de lucht al samenklapten. Dit heeft te maken met de eigenschap dat een zwaarder vliegtuig éérder overtrekt, dan zijn vleugel breekt. (Am. uitdrukking: the wing outstalls before it outbreaks)
Dus in deze rol is de overtrek een soort veiligheids "ventiel" die de (te) hoge G-krachten niet meer slikt en door loslaten van de stroming, verdere schade beperkt.

Daar ga ik, met een goed glas wijn, bij de open haard, nog eens even rustig over nadenken . . . :hammer:

Zijn we er nu eigenlijk uit? :?

jan.

@ Jan
als ik het zo nalees, heb ik het allemaal nogal cru gezegd.
Planken wegen in de winkel is nuttig, maar zo blijven de andere klanten of de winkelier met de zware overschot zitten. Wil je het beste voor jezelf, dan zal je inderdaad moeten wegen.

Dhr Johnson bouwt schitterend en licht, de foto van die vleugel is een goed vb hiervan. Maar afgezien van de ribben al dan niet uithollen bouwen de meeste toch zo neem ik aan. Ik zie niet in hoe het anders moet. Zijn romp is toch ook maar een doosconstructie van 4 plaken verstevigd met triplex. Je laat het zelf zien met je Strega, da's toch net hetzelfde (uitgezonderd het perfecte kapje en uitlaten :D )

Voor wat betreft de keuzes die je maakt: als je al 30 jaar lang (met tussenpozen) bouwtekeningen bekijkt, dan weet je ondertussen wel ongeveer wat gangbaar is of niet. (Of het deugt, is inderdaad een tweede . . . )

Beperken we ons tot het hout: een vleugel heeft meestal een neuslijst, een hoofdligger en een achterlijst. Da’s de basis.

Zijn er ailerons, dan komt er meestal een hulpligger bij.

Zijn er retracts, dan moeten we daar ook extra liggers voor inbouwen.

Precies Jan, en veel kan je aan deze principes niet verbeteren.

In de afwerking kruipt ook gauw gewicht als je niet uitkijkt. Om nog even terug te komen op onze goede vriend, de toestellen op zijn site zijn geen schaalmodellen en zijn ook niet gelakt. Als je een laag lak op zo'n model zet, zie je pas de onvolmaaktheden in de afwerking.
Zijn vleugel is recht, alle ribben gelijk en geen V-stelling. Ik heb ook zo'n vleugel op een stick en die kan gemakkelijker licht gebouwd worden dan een tapse in V zoal bv een mustang, je hebt al geen verbindingsstukken in het midden, geen verstevegingen voor het landingsgestel.

Maar om geen afbreuk te doen, ik wou dat ik de tijd, de kennis en het geduld had om zo mooi te bouwen als hij (en anderen op dit forum).

Kurt.

Bekijk eens dit schema, van het handboek van een simpele Cessna 172.
Waar ik op doel is de Vmc Air.
Je ziet dat je bij een zware C172 tot bij een hogere snelheid van 96 knopen een ruk aan het stuur mag geven, bij een lichtere is dat maar 80 knopen.
Het "doorbuigings effect" bij een lichte kist is groter, de zwaardere kist zal de vleugel eerder doen stallen. Dit is een schijnbare tegenspraak, wat veel mensen niet begrijpen in eerste instantie.

afb12748.jpg

Ik vlieg ook electro dus ik weet echt wel dat hier een lichte kist een groot voordeel heeft, een extreem voorbeeld is natuurlijk mijn shockflyer van 250 gram. Maar vliegen met dit soort dingen met méér dan windkracht één is niet leuk, véél te lage vleugelbelasting.
Ook vlieg ik F3A-X kisten en ook daar is een lichtere kist in het voordeel, maar tot op zekere hoogte, daarna gaan de figuren minder strak worden, iedere luchtverstoring is zichtbaar.

Begrijp me goed, ik vind het prachtig als mensen dit soort zaken tot in de details uitzoeken, maar ik ben practisch ingesteld.
Bouwduur, levensduur, mooie afwerking (bij gladde zwevers etc) zijn vaak afwegingen om NIET de laatste gewichtsbesparing eruit te halen.
Zwevers vliegen sowieso beter als ze wat zwaarder zijn, veel modellen in diverse disciplines hebben zelfs ruimtes onder de vleugel om afhankelijk van de taak, extra ballast mee te nemen.

wat veel mensen niet begrijpen in eerste instantie.

Ik zal het je sterker vertellen; zelfs in tweede instantie, etc.etc. :hammer:

(Ik heb helemaal geen open haard, dat scheelt ook :wink: ).

Terzake.

Wat bedoel je met het 'doorbuigingseffect'? :roll:

Dat een ruk aan het stuur minder effect heeft, als gevolg van de grotere massa? :?

de zwaardere kist zal de vleugel eerder doen stallen

Wat bedoel je: dat de luchtstroom eerder loslaat? :roll:

Maar, wordt de belasting op bv. de vleugel ook niet navenant groter, als
de kist zwaarder is? :?

Ik zou het zo graag begrijpen . . . :|

Dank!

jan.

Jan.
Misschien moet je je, als je het écht interessant vindt, wat meer in de aerodynamica gaan verdiepen, zo'n forum is daar geen goede manier voor, het zou tot ellenlange posts leiden die niemand meer leest.
Er zijn diverse boeken aan te raden, maar boeken die in gebruik zijn bij sportvliegopleidingen zijn afdoende voor de meeste modelvliegers.

Doorbuigingseffect:
Een vliegtuig waarbij de massa in de romp geconcentreerd zit, zal de vleugel sterk belasten op doorbuigen, dit is het geval bij trainers, lichte vleugels en al het zware in de romp, een slechte combinatie, vandaar dat ik al eerder refereerde dat dit soort modellen vaker dan normaal hun veugeltjes opvouwen. Niet in de laatste plaats natuurlijk door de harkerige stuurbewegingen van de beginnende stuurman, die geen idee heeft van lucht-en G-krachten.
Een B747 heeft een hoog gewicht maar daar is het gewicht over de hele vleugel verdeeld, zoals door de motoren en de brandstof. Daardoor kon de vleugel "lichter" gebouwd worden.
Let op, we praten over een maximaal startgewicht van 400.000 kg...

De Va (Manouvring speed) van vliegtuigen is een limiet waarbij je nog abrupte en snelle stuurbewegingen mag maken, met name met het hoogteroer, zonder dat er structurele schade ontstaat. In het voorbeeld zie je dat je dat nog bij HOGERE snelheden mag doen, je zou eigenlijk verwachten dat je bij zwaardere vliegtuigen voorzichtiger moet zijn.
Niet dus.
Omdattie dan eerder overtrekt, als dat de vleugel breekt.
De door mij genoemde "ventiel" werking. Een lichte kist levert meer draagvermogen tot een hogere invalshoek, en de resulterende hogere G-kracht op de romp zal de vleugel in het midden te zeer doen belasten en KAN breuk volgen. Óf de elastieken houden het niet, met vaak evenzeer spectaculair vlieggedrag als resultaat...

Vleugelbelasting is het aantal grammen per dm2 in onbelaste toestand, ofwel 1G.
Terugkomend op het eerste gedeelte:
Hoe beter dat gewicht over het model verdeeld is, hoe beter het model bestand zal zijn tegen de constructieve stress van de G-krachten. (in vergelijking tot een gelijkwaardig model met alle massa vnl in de romp)

Ja, stallen ofwel overtrekken ofwel het loslaten van de luchtstroming aan de bovenkant ofwel het overschrijden van de kritsche invalshoek, alfa genaamd...zo genoeg?

Dus ik blijf hameren dat een overtrek NIET alleen bestaat uit gevaar voor het model, maar ook een veiligheidsfunctie heeft, hij gaat overbelasting tegen.
Wat denk je hoe in de acro scene anders veilig flickrolls gemaakt zouden kunnen worden? Met een enorme hengst aan het hoogteroer, waardoor het vliegtuig overtrekt, gecombineerd met richtingsroer(en/of ailerons), flipt het vliegtuig in een spin in de vliegrichting.
Zou deze overtrek NIET plaatsvinden, dan zouden de vlerken onherroepelijk afbreken.

Verdorie, nou is het toch weer een lang verhaal geworden

Het is een hele tijd stil gebleven . . . :?

Dat kan allerlei redenen hebben.

Iedereen is nog aan het nadenken. :?

Iedereen snapt het, behalve ik. :oops:

Niemand snapt het, maar niemand durft dat toe te geven.

Niemand is meer geintereseerd :sleepy:

En misschien is er nog wel meer te bedenken.

Ik denk wel dat ik ondertussen snap waarom ik het niet snap(te). :wink:

Dit heeft te maken met de eigenschap dat een zwaarder vliegtuig éérder overtrekt, dan zijn vleugel breekt. (Am. uitdrukking: the wing outstalls before it outbreaks)
De suggestie is hier dat de weerstand van een overtrokken vleugel lager is dan die van een vleugel in niet-overtrokken toestand. :roll:

Een lichte kist levert meer draagvermogen tot een hogere invalshoek, en de resulterende hogere G-kracht op de romp zal de vleugel in het midden te zeer doen belasten en KAN breuk volgen
Iets in mij zegt me dat dit aan een soort van cirkelredenering doet denken . . . :roll:

Waar ik (denk ik) naar op zoek ben is een Angle of Attack - Drag diagram.

Ik dacht altijd dat hoe hoger de AoA, hoe groter de D.

(Ik heb wel eens bij (relatief) lage snelheid een vleugeltje uit het raam van de auto gehouden (iemand
anders reed :wink: ), maar ik kan me niet herinneren dat na de overtrek de weerstand afnam. :nooo: )

Ik heb Simons en Lennon er even bijgepakt, maar daar vind ik het ook niet zo snel . . . :nooo:

Suggereert Richard dat, indien bij een zware kist, de AoA te groot wordt, hij stallt, en dat daardoor de D vermindert?

Volgens mij naderen we de kern van de zaak. :yes:

Maar ik ben er nog niet. :|

(Richard, van mij mogen de verhalen zo lang zijn als jij wilt, maar ik wil je geen RSI oid. bezorgen.
Als je een website weet waar het staat: ook prima.
Maar 'outstalls before it outbreaks') levert in Google geen hits op . . . :? )

jan.

Jan.
Je maakt een denkfout, ik heb het niet over weerstand maar LIFTKRACHT.
Dit is teven de "veroorzaker"van de G-kracht.
Trek je met een enorme ruk aan het hoogteroer de kist naar zijn maximale invalshoek, dan loopt de lift ernorm op en dus ook de G-kracht.
Bij een lichtere kist zal deze maximale invalshoek dus bij een hogere waarde bereikt worden, ergo méér G-kracht.
De zware bak zal eerder overtrekken en die hoge G-waarde niet bereiken.
Je hebt bij de test uit je autoraam natuurlijk wél gemerkt dat je hand fors omhoog werd gedrukt, als je de invalshoek vergrootte, totdat het stallde en alleen de weerstand toenam. Bvb toen je het verticaal op de rijwind hield, leverde het 0,0 lift op, maar slechts één brok weerstand.

Ik heb een tijd geleden een stel boeken gekocht: Stalls, Spins & Safety.
daar heb ik er nog wat van over, voor 10 euro plus port kunnen geïnteresseerden er eentje overnemen.
Daarin staat op bijzondere (wel engels natuurlijk) aanschouwelijke wijze zeer veel materiaal rond deze materie.
In principe geschreven voor een sportvlieger, maar er wordt bvb ook gebruik gemaakt van modellen om tests uit te voeren.
Een aanrader voor iemand die wat meer wil weten.
pbtje en ik stuur hem op.

Ik kan het wel allemaal gaan zitten overtypen, maar lees in chapter 4 van Lennon's boek even wat hij schrijft over het voordeel van een hogere vleugelbelasting bij bepaalde type (vnl. 3D) modelvliegtuigen. :wink:

Iedereen is nog aan het nadenken. :?
Is overigens bij mij de reden. :?

Volgens mij begint het mij zo langzamerhand te dagen . . . :D

Uit het boek van Simons:

afb12796.jpg

Aha!

Omdat het zwaardere toestel met een grotere AoA vliegt dan het lichtere toestel (domweg om in de lucht te blijven), zit 'ie ook eerder tegen z'n stall aan . . .

Got it! :P

Toch? :?

jan

mmm, ik zal mijn mening moeten herzien ivm zwaardere kisten. Weer iets bijgeleerd.
Sorry Richard dat ik er eerst geen snars van geloofde :oops:

Hai Kurt.
Geen probleem man, ik waardeer je bijdragen altijd enorm, blijf daar vooral mee doorgaan.
Ik kan er niks aan doen dat ik als beroepsvlieger wat meer van de theorie van vliegtuigen weet.
En als ik "theorieën" lees waar ik kromme tenen van krijg dan kan ik het niet laten er op te reageren.
Sommige zaken uit de aerodynamica zijn ook wel eens erg verwarrend voor modelvliegers. En van een modelvlieger kun je niet verwachten dat hij eerst een dik theorieboek gaat lezen (zou echter wel aan te raden zijn, haha.)
Het is voor mij dan wel eens moeilijk om dat over te brengen in enkele postings.

Dat boek van Simons kende ik niet, zo te zien schrijft hij erg leuk, waar koop je het?

Maar je wilt niet weten wat ik als modelvlieger van dit forum geleerd heb, ik sta open voor nieuwe zaken en die heb ik al véél langs zien komen.
Een enkele keer post ik op RCN (Duitsland) of RCU (USA) als er specifieke dingen zijn waarvan ik denk dat ze me daar kunnen helpen.

Misschien ga ik vanmiddag het nieuwe jaar inluiden met mijn Ikarus Super Star van 253 gram, maar mijn maat heeft hem met 230 gram gebouwd, verdekke, dat lukt hem weer!
Het is nu (nog...) windstil, dus mooi weer voor dit soort lichte modellen....

Back