eerste vluchten
Gisterenavond met ondersteuning van Meylink op een weilandje naast Schoonhoven de eerste vluchten met de DS-16.
Aangekomen hebben we eerst een reikwijdte test gedaan. Hiervoor heeft de DS-16 een heel makkelijk menu. Je kunt aangeven welke servo's met welke snelheid automatisch gaan bewegen. Makkelijk! Een akoestisch signaal laat weten dat de zender op 10% van z'n vermogen werkt.
In mijn geval waren er geen problemen, als je zender en model minstens 80cm boven de grond houdt.
Zoals gezegd gebruik ik de GPS logger van SM modellbau. Tijdens het vliegen was ik nog in onzekerheid over het functioneren van deze logger, omdat het groene ledje niet knipperde, maar constant brandde... Ik dacht dat er geen 3D fix met de satellieten zou zijn, maar dat was niet het geval bleek thuis. Constant branden is 3D fix, knipperen is 3D fix en schrijven op de SD kaart. Dit schrijven op de SD kaart is nodig, want de data uit de logger wordt op de zender geschreven!
Met de aldus verkregen logfiles moet ik op de PC nog kijken wat je er mee kunt. De data die op de logger zelf werd geschreven was makkelijk te bekijken en naar Google Earth bestanden om te zetten. Hoe dit met de data van de zender werkt weet ik nog niet.
Wat wel erg gaaf is dat je, na een vlucht, de gelogde data in grafieken uit kunt lezen! Ik bleef hangen in de menustructuur, dus kon ik eerst de data niet vinden. E. Rukkers gaf uitkomst: Navigatie die je met de 3D taster op je zender, dus, een extra druk op de taster en ik was bij de logfiles.
Ook wel gaaf is dat, als je in een grafiek zit, met roteren van je 3D taster over de tijd wandelt en de daarbij behorende waarde ziet verschijnen.
Dan de lucht in.
Meylink heeft de eerste keer de zwever (waar ik al zeker 7 jaar mee vlieg...) maar weer even gegooid. Ik vlieg niet met de zender los aan de hand daar ik graag de gasknuppel bedien. Al zijn er genoeg schakelaar of gevers en programeer mogelijkheden die het mogelijk maken de motor op een andere manier te bedienen.
Ik bedien me rijkelijk van de akoestische ondersteuningsmogelijkheden, hetzij spraak, hetzij signaal.
Zo klinkt als de gasknuppel actief is een signaal, de startfase. Een switch zorgt ervoor dat ik kan schakelen tussen gas op de rechterknuppel of butterfly op de knuppel.
Als ik schakel tussen de vliegfases verteld de zender mij welke fase geactiveerd wordt. Natuurlijk voel je dit aan de stand van de schakelaar, maar leuk is het wel!
Voor het eerst vloog ik met de vario van het GPS module. Ik ben een Picolaro Talk gewend, en die zit nog steeds in het model. (in feite vlieg ik nu dus met 2 vario's in 1 model :grijns: ) Als het eens goed weer is wil ik ervaren wat de verschillen in de praktijk tussen de vario's zijn.
Qua volume was het gisterenavond nog een zooitje. De vario gilde keihard boven alle andere signaleringen uit, waardoor de andere meldingen en signaleringen niet te horen waren. Op het veld kwam ik er niet uit, hoe dit ter plaatse op te lossen. Maar vanmorgen had ik eenvoudig de oplossing. In het systeemmenu kun je de volumes van spraak, signaal en vario op een gever zetten. Het volume van signaal staat nu op een vast ingesteld volume. De vario staat op de linker draaiknop, en spraak op rechts.
Het begint wat te worden!