eindelijk...........
Gisteren bij BTC mijn nagelnieuwe DS-16 op mogen halen. Ik kan natuurlijk in superlatieven uitweiden over deze zender, want tenslotte is het een prijzig ding, en zodoende zou hij wel aan de wensen MOETEN voldoen alleen al om de prijs te rechtvaardig. Ik doe het niet. Een zender blijft een kast met roerstaven en schakeldingen. Maar, pffieeeuuww, groot was de opluchting toen ik hem voor de eerst seconden in mijn handen had. Het was een gok om zo'n ding te kopen zonder het in mijn handen te hebben gehad. Dit voelt goed! Kwaliteit waar ik jaren mee vooruit kan! Al rommelend door de software werd de opluchting bevestigt, deze zender past bij mij, en bij wat ik in de toekomst van plan ben.
Nu dan het ding in gebruik gaan nemen.
Eerst maar eens de kruisknuppels verdraaien. Een klein beetje is genoeg. Als je met je duimen de knuppels omhoog en omlaag beweegt, kun je met de grafische ondersteuning mooi zien dat je ook een beetje naar links en naar rechts beweegt naar gelang je de knuppel naar onder of boven doet.
Ook wil ik de veren (flink) strakker.
Als je al ongeveer 10-11 jaar met een 3010 vliegt ben je natuurlijk gewend aan die indeling van schakelaars etc. Ook je denkpatroon, over hoe je omgaat met vliegfases etc, is gevormd door hoe de software van de 3010 in elkaar steekt. Nu moet ik dit alles los laten, en zien hoe het past in de DS-16.
Om dit in 1 keer goed te doen heb ik maar op papier gezet wat ik met welke zwever uitvreet.
Zoals de verschillende manieren van starten: motor, lier, sleep.
Wat doe ik met de motor: op een zij'gever'?? (oeps, weer een 3010 gedachte..

)
Hoe ga ik om met snap-flap?
Flaps die de aileron ondersteunen?
Dual rate.
Prop ik al die dingen in vliegfases? Hoe zorg ik ervoor dat de voor alle zwevers de overeen komende zaken altijd op dezelfde schakelaars zitten?
Want al die mogelijkheden zijn leuk, tijdens het vliegen moet het soepel en veilig te bedienen zijn.
Maar goed, stap voor stap gaat het helder worden.