Het grote FPV (First person view) draadje.

Dus jij vliegt zonder RTL? Dat vind ik onverantwoord. Elke camera kan storing krijgen en uitvallen het blijft tenslotte elektronica en dan? Heb je geen enkele backup meer. Maar dat is mijn mening hoor...

Jij bent toch vorige week een model kwijtgeraakt met RTH? Laat we dan voorop stellen dat jij alsoluut geen recht van spreken hebt.

Verder deel ik je mening niet omdat die is gestoeld op verkeerde aannames, wellicht eens goed nadenken over het concept 'backup'? Nog meer complexe apparatuur toevoegen is géén backup als hetgeen dat wordt toegevoegd niet functioneert.

Ik heb geen, lees: geen, goesting om hier op enigerlei wijze verantwoording af te leggen over hoe ik FPV vlieg, da's mijn eigen verantwoordelijkheid. Het is voldoende om mede te delen dat ik in de afgelopen 5 jaar nog niet één maal een model ben kwijtgeraakt door defecten aan de elektronica o.i.d. da's met ruim 3000 vlieguren wereldwijd, soms onder de meeste extreme omstandigheden.

Als je niet de verantwoording op je wilt nemen om kritisch te kijken naar je eigen FPV model en de adviezen van iemand die al jaren vrijwel dagelijks met FPV bezig is in de wind slaat dan denk ik dat je de hand in eigen boezem moet steken.

Ergo conclusio: je vertrouwt per definitie niet op de AV-out van een HD camera, maar gebruikt voor het FPV vliegen een betrouwbare CCTV camera, punt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

p.s. als er ooit regelgeving voor komt mogen ze een RTL syteem voor mij verplicht stellen

Da's de meest zinloze opmerking die je kunt maken. E.e.a. valt of staat namelijk met een correcte werking ervan. Dus het aan boord hebben ervan kan je wel verplicht stellen, echter wie controleert en verifieert de correcte werking?

De meeste capabele piloot zit nog altijd achter de stuurknuppels, zolang je er dus voor zorgt dat deze voldoende informatie tot z'n beschikking heeft om het model te kunnen besturen hoef je deze besturing dus ook niet uit handen te geven aan een stuk elektronica.

In de praktijk betekent dit dus een bulletproof RC besturing en idem videoverbinding. Zo kan je een auto volstoppen met veiligheidssystemen, als de bestuurder rijdt als een idioot kan je niet voorkomen dat er toch schade en/of letsel te betreuren is.

Kortom, ken je eigen grenzen en die van je apparatuur en zorg dat deze apparatuur in de basis absoluut betrouwbaar werkt en vertrouw niet op een stuk complexe electronica om je te redden in situaties waar je je eigen grenzen, of die van je apparatuur overschrijdt.

Het komt per saldo dus neer op een stuk eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Een CCTV camera blijft elektronica dus ......

Als je nu eerst eens nadenkt voor je een reactie geeft?

CCTV camera's, de naam zegt het al, zijn bedoeld voor CCTV gebruik. Dat betekent dat ze jarenlang 24/7 behoren te functioneren. Daarmee zijn ze één van de meest betrouwbare camera's die je vinden kunt.

Kortom, de kans op uitval is vrijwel nihil, mits je natuurlijk geen $10 camera van eBay af plukt, alle waar naar z'n geld zogezegd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Dit is het grote fpv film draadje Sander. Dus deze discussie hoort hier niet. Jij en ik verschillen duidelijk van mening. Ik ga er ook verder niet meer op in want dat heeft geen zin (gezien andere draadjes die ik gelezen heb)

Dit is het grote fpv film draadje Sander. Dus deze discussie hoort hier niet. Jij en ik verschillen duidelijk van mening. Ik ga er ook verder niet meer op in want dat heeft geen zin (gezien andere draadjes die ik gelezen heb)

M.i. kan je in ieder willekeurig topic iemand op z'n verantwoordelijkheden wijzen.

Als jij liever vertrouwt op je RTH ipv. de moeite te willen nemen om een fatsoenlijke CCTV camera aan te schaffen ben je blind voor de risico's, ik kan het niet laten je daarop te wijzen, omdat FPV als hobby mij dierbaar is.

Als je adviezen van meer ervaren vliegers dan jijzelf in de wind slaat dan ben je óf stronteigenwijs, óf te onervaren. Neem nu gewoon de moeite om die CCTV camera te installeren, dan hoef je je over je HD camera geen zorgen meer te maken en worden jouw FPV avonturen er een stuk veiliger op. Win-win situatie dus, ik snap niet dat je die moeite niet wilt nemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gaan roepen dat je dan een RTH hebt is onzin, want je gaat nu vertrouwen op een stuk complexe electronica dat valt of staat met een juiste instelling e.d. Je stapelt dus onzekerheden op onzekerheden.

Een week geleden heeft iemand (wippo76?) op dit forum nog een bericht geplaatst dat z'n FPV model was verdwenen nadat het beeld wegviel en de RTH niet werkte. Daarmee is mijn punt gemaakt.

Da's een hele interessante stelling, maar niet per se waar. Volgens mij kan het twee kanten op:
1. Je RTH elektronica heeft kans op storing terwijl hij niet actief moet zijn, dus terwijl je 'normaal' vliegt. In dit geval maakt de toegevoegde elektronica het systeem slechter.
2. Je RTH elektronica heeft kans op storing terwijl hij wel actief moet zijn. Dit kun je zien als backup die welliswaar kan falen, maar die geen nadeel heeft bij normaal vliegen.

Het zit hem dus misschien in de aansturing; als die foutvrij is dan kan RTH een aanvulling zijn. Zo niet dan maakt RTH je systeem als geheel juist slechter.

Zie het analoog aan UPS (Uninterruptible power supply), ik heb meermalen meegemaakt dat de UPS storing gaf waarvan we last hadden terwijl er dus geen net-stroomstoring was. Als blijkt dat het vaker voorkomt dat het backup-systeem je systeem neerhaalt bij normaal gebruik dan het niet functioneren in backup-mode, dan ben je de backup liever kwijt dan rijk. Maar andersom is het juist een nuttige aanvulling.

Martin

Wil toch even iets rechtzetten ivm GP2 camera.
Automatisch uitschakelen kan je als functie uitzetten.
Battery leeg ? Kan je perfect monitoren in je bril.
SD card vol ? Niks aan de hand beeld blijft maar wordt niet meer opgenomen.
Wil maar zeggen dat dit niet zo onveilig is als sommigen denken.
Heb een heel seizoen met de gopro alleen gevlogen, geen enkel probleem. Je kan maar je moet daar niet mee filmen.Batterij blijft ongeveer 2 uur actief en een reserve kost niks op ebay.
Heb nu wel op mijn swift een extra ccd gemonteerd dit omdat ik dan kan kiezen om met of zonder gopro te gaan en ook lichter-gemakkelijker om de pan-tilt te kunnen gebruiken.

Wil toch even iets rechtzetten ivm GP2 camera

Er is niks recht te zetten, er zijn legio voorbeelden dat een HD camera ermee stopt, dat jij dat nog niet hebt meegemaakt betekent niet dat 't niet gebeurt, da's je kop in 't zand steken.

Ik kreeg van Burp (Martin) de melding om hier een ander z'n mening te respecteren. Da's een kul argument, het gaat hier niet over meningen, maar over situaties waarin je je FPV model kunt kwijtraken doordat de camera ermee stopt, ik heb dat tientallen keren gezien (bij derden) in de regel resulterend in een total loss van het FPV model.

Daarmee breng je potentieël schade en letsel toe aan derden, zeker als je zoals Wippo76 over huizen en mensen vliegt. Een situatie die voorkomen kan worden door een tweede, CCTV, camera te monteren. Da's geen mening, da's een feit.

Kortom, vlieg **NIET** via de AV-out van een HD camera, maar gebruik altijd een tweede, CCTV, camera om je FPV model te besturen, zo vrijwaar je jezelf van HD camera's die nukkig gedrag vertonen. Dit is veiliger voor jezelf en anderen, een win-win situatie dus.

RTH e.d. zijn allemaal lapmiddelen die de werkelijke oorzaak niet wegnemen, een tweede, CCTV, camera doet dat wel.

Daarmee ben ik klaar met deze discussie, echter als je enig verantwoordelijkheidsgevoel of gezond verstand in je donder hebt monteer je zsm. een tweede, CCTV, camera als je via de AV-out van een HD camera vliegt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Sander, mijn pb ging niet alleen over het respecteren van elkaars mening maar ook over de toon waarmee de discussie wordt gevoerd. Als je het goed had gelezen is dat wat mij betreft zelfs het belangrijkste. Om dat dan weer een kul argument te noemen.....dat is precies wat ik bedoel.

Door te strooien met termen als kul, zinloos, stom, stronteigenwijs, ik leg geen verantwoording af (maar de ander moet het wel doen) etc, etc raak je precies het punt waar het over gaat of heb je dat gedeelte van de pb overgeslagen?

Dit soort opmerkingen zet de toon voor het verdere gesprek waar dan mijns inziens niets fatsoenlijk meer uit voort kan komen.

Dus nogmaals, let ook op de toon en focus je niet alleen op de inhoud. Thnx.

Overigens heb ik letterlijk niets geroepen over het respecteren van de mening van een ander maar het respect naar de ander. Toch iets compleet anders.

En als we dan toch gaan strooien, dit is wat ik precies gestuurd heb.

Sander,

Ik wil je vragen om in een discussie wel het respect naar de ander te bewaren. Iemand is stronteigenwijs, draagt flauwekul argumenten aan, maakt zinloze opmerkingen, is stom bezig. Dat zet een toon waardoor je er al helemaal nooit meer uit gaat komen.

Zelf wens je geen verantwoording af te leggen hoe je dingen doet maar de ander moet dat wel doen.

Probeer ook als je het niet eens bent met de ander het respect te bewaren dan blijft het leuk.

Thnx,
Martin

Sander, mijn pb ging niet alleen over het respecteren van elkaars mening

Martin,

Ik heb geen boodschap aan hoe ik overkom, echt, dat kan me aan m'n kont roesten. Ik wordt hier toch verketterd, dus of ik het nu poeslief vraag, of met de botte bijl erin hak, men draait het toch weer zodat het over mijn eigen verantwoordelijkheden gaat, jij ook, waarvan akte, dus hou alsjeblieft op met het veinzen van onpartijdigheid, die is bij MBF ver, héél ver, te zoeken.

In het belang van de FPV hobby geef ik hier commentaar op een aantoonbaar onjuist gebruik van de AV out van HD camera's. Als de discussie dan wederom gaat over de vorm en niet over de inhoud dan kan ik kort zijn: zoek 't lekker uit, maar zeg later niet dat ik niet gewaarschuwd heb. Of krijgen we volgende week weer een nieuw topic zoals afgelopen week: 'FPV kist weggevlogen na uitval beeld, RTH functioneerde niet'.

Je kan lekker je kop in het zand blijven steken, maar feit is (ja, feit, geen mening) dat er ettelijke FPV modellen verloren zijn gegaan juist door een nukkige HD camera. En dan blijft men gewoon stug volhouden dat er niks aan de hand is? Da's dom, stom en kortzichtig.

Dan ga ik nu weer nuttiger dingen doen met mijn tijd, want wederom is duidelijk dat reageren op MBF een verspilling is van mijn (kostbare) tijd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Sander,

Voor mij dan ook het laatste wat ik er over roep. Mijn taak hier is om de discussie goed te laten verlopen zonder te verzanden in schelden etc. Een stukje uit de regels waar ook jij akkoord mee bent gegaan:

.1 Gedrag op het forum.
Hoe dien ik mij op het forum te gedragen? Onthoud 1 ding; je hebt te maken met mensen! Een forum lijkt heel onpersoonlijk, maar pas op, achter elke naam gaat een mens schuil. Pas daarom op met wat je schrijft en hoe je reageert op een bepaalde vraag of reactie en hanteer altijd de algemene fatsoensnormen.
Scheldwoorden, schuttingtaal, pesten, stalken of beledigingen worden op het forum niet getolereerd. De beheerder of moderators hebben het recht en de mogelijkheid om je account voor onbepaalde tijd te blokkeren als straf.

Als jij zegt dat je aan je kont kan roesten hoe je over komt dan grijp ik daarop in. Niets meer en niets minder. Ik heb niets tegen FPV maar dat weet je al. En het verketteren waar je het over hebt, is dat misschien iets wat je zelf veroorzaakt met dit soort reacties?

C'est le ton qui fait la musique Sander. Je boodschap gaat ten onder door de vorm en het volume. Ik herken de neiging maar al te goed. Je weet wel, m.b.t. tot overtreden van wetten en regels ;) Je kunt mensen naar het water leiden maar ze moeten zelf drinken.

Laatst bewerkt:
@Ron,

Ik moet je gelijk geven. Het feit dat een collega vlieger (die niet op FPVforum.nl frequenteert anders hadden we 't vliegen op de AV out van de HD camera allang al uit z'n hoofd gepraat) z'n kist kwijtraakt omdat 't beeld wegviel en de RTH geen soelaas bood is kennelijk niet voldoende motivatie voor deze vliegers om maatregelen te nemen om zelf niet in een vergelijkbare situatie terecht te komen.

@Micropuller,

Ik moet je helaas teleurstellen, orienteren van een FPV model gaat factoren makkelijker dan een niet-FPV model omdat 't perspectief altijd hetzelfde is. D'r gaan per saldo meer modellen de grond in door verlies van orientatie bij niet-FPV dan bij FPV gevlogen modellen. Bij FPV komen andere zaken om de hoek kijken, zoals nukkige HD camera's b.v.

@Martin,

Mijn reacties, of de toon ervan, zijn niet de oorzaak dat men mij zo heeft verkettert, dat weet je dondersgoed. Men hamerde vooral op de veiligheid bij het FPV vliegen, terecht overigens, en daarover verschilden wij nogal van mening.

Nu probeer ik juist voor die veiligheid een lans te breken en krijg ik alsnog de zwarte piet toegespeeld? Dus waar draait het nu op het MBF om? Om het zoveel mogelijk stimuleren van het veilig beoefenen van de modelbouwhobby? Onderstaand topic geeft al aan dat dat in dit topic kennelijk niet de insteek is? Men blijft stug volhouden dan via de AV out van een HD camera vliegen geen enkele risico met zich meebrengt? Dit terwijl er legio voorbeelden zijn dat dit **NIET** het geval is.

Rest mij nog om iedereen een prettig weekend te wensen in de hoop dat een aantal forumleden tot inzicht komen dat de toon van de discussie ze misschien niet aanstaat, maar dat de boodschap daardoor niet minder valide is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Hallo sander
1,5 jaar heeft mijn fy21 feilloos gewerkt totdat ik 3 weken geleden overging op ezuhf toen gaf hij ineens vreemde problemen...toeval?

Mij hoor je niet zeggen dat het daar aan lag maar ik vertrouwde blind op de fy toen ik nog met 35mhz vloog
Dat in die zelfde vlucht de stroom van de video zender gaat is puur toeval en heel vervelende samenloop van omstandigheden
Krijg bij jouw het gevoel "net goed"

Jouw esc kan ook kappen als je op 7km over het markermeer vliegt
Thats part of the game
wie was dat toch die niet voldoende accu had om thuis te komen?

De discussie ging over de gopro of die wel of niet uit kan gaan
Ik vraag netjes om voorbeelden bv op youtube of topics omdat je dan zeker een punt hebt en ik dan zeker overstap op een cctv. maar ik ben
Meteen een eigenwijze hufter
Deze eigen wijze hufter vliegt ook meerdere keren per week en ook al ruim 2 jaar lang zonder brokken fpv
Met spullen van immersion zoals je in mijn filmpje ziet
En ben zeker niet eigenwijs,
Heb alleen een hekel aan mensen die denken dat zij de enige zijn die het snappen

Mooi bedrijf dat immersion.. maar de man die er achter zit mist wat communicatie vaardigheid. zonde

dus als iemand een topic of filmpje heeft met falende live feed van de gopro GRAAG

Laatst bewerkt door een moderator:
Sander, waar micropuller op doelt, is dat je volgens wat regeltjes eigenlijk je toestel altijd in zicht moet houden
Zodat bij uitvallen van de camera, je op de normale orientatie terug kan komen

Maar de punten zijn gezet, dit wordt net zo'n discussie als "is fpv toegestaan in mijn achtertuin" met een kamp voor "de wetgever" en een kamp voor " lekker doen tot je weggestuurt wordt of het misgaat"

Je kan mensen wel feiten vertellen, maar je kunt ze niet zoiets opdringen, dat moeten ze toch zelf doen
Je kan het drie keer vertellen en daarna grof en minder netjes worden, maar dat gooit alleen olie op het vuur en zorgt voor een sfeer op het forum...

Ik snap je punt echt wel, ik zie het vaak genoeg in meerdere onderdelen
Een goede raad wordt genegeerd, en later zie je een schade voorbij komen die daar een gevolg van is
Je doet er niets aan, laten we hopen dat mensen het altijd leren zonder verwondingen te veroorzaken

Let it be
De punten zijn er
Ik stel voor de discussie hier af te kappen, voor er minder fijne taal heen en weer gaat vliegen
Dingen die weer een beetje persoonlijk worden, edit ik of haal ik weg.
Heeft niets met partijdigheid te maken, gewoon met onderling normaal communiceren.

Mmm jammer dat het nu stil word
Ik had gehoopt op een paar topics en of filmpjes die mij onmiddelijk overtuigen om noooooit meer met de gopro te vliegen als fpv cam

Laatst bewerkt door een moderator:
Back