Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

Daar heeft Dik in zijn boek over de Zeven Provinciën o.a. over geschreven (en hij baseerde zich weer op van Yk).
Tussen de wanden van het schip liepen de balken die op knieën rusten. Deze balken gingen over de breedte van het schip.
Op de balken (in de lengte van het schip) werden de schaarstokken geplaatst (deels ingelaten in de balken) en daarnaast dunnere balken - de klamaaien (ook ingelaten).
Dan daarop weer in de breedte van het schip de grieten - dunnere balken dichter bij elkaar.
Daar bovenop (weer in de lengte) de dekbeplanking.

Daar waar roosters kwamen was de schaarstok voorzien van inkepingen, telkens met een tussenruimte van ca. 9 cm (3 1/2 Engelse Inch schrijft Dik). In deze openingen werden de roosterlatten in de breedte gelegd (ook weer voorzien van inkepingen om de 9 cm) en het rooster werd dan "dichtgelegd" met latten in de lengte van het schip.

Het geheel komt dus voort uit de opbouw van het dek.

(Blz. 50 en 51 in het boek van Dik over de Zeven Provinciën).
 
Daar heeft Dik in zijn boek over de Zeven Provinciën o.a. over geschreven (en hij baseerde zich weer op van Yk).
Tussen de wanden van het schip liepen de balken die op knieën rusten. Deze balken gingen over de breedte van het schip.
Op de balken (in de lengte van het schip) werden de schaarstokken geplaatst (deels ingelaten in de balken) en daarnaast dunnere balken - de klamaaien (ook ingelaten).
Dan daarop weer in de breedte van het schip de grieten - dunnere balken dichter bij elkaar.
Daar bovenop (weer in de lengte) de dekbeplanking.

Daar waar roosters kwamen was de schaarstok voorzien van inkepingen, telkens met een tussenruimte van ca. 9 cm (3 1/2 Engelse Inch schrijft Dik). In deze openingen werden de roosterlatten in de breedte gelegd (ook weer voorzien van inkepingen om de 9 cm) en het rooster werd dan "dichtgelegd" met latten in de lengte van het schip.

Het geheel komt dus voort uit de opbouw van het dek.

(Blz. 50 en 51 in het boek van Dik over de Zeven Provinciën).
Dat is dan weer duidelijk. Weer verhelderend en ook dit gaan we weer niet vergeten:)
 
Het dek is beplankt. Nu eerst een bosje latten gemaakt van 100 mm en die goed gemengd.
20200315_212946.jpg

De vernis is nog niet overal droog, maar ik ben tevreden.
 
Voorste overkapping af met een paar attentiepunten. Eerst even het resultaat:
20200329_143422.jpg

Nu de attentiepunten:
De pijlers hebben een zaagtand. De zijkant echter niet. Ik had de pijlers gelijk mer de voorkant van de lat geplaatst en ook nog eens verticaal. Resultaat:
20200329_094543.jpg

Gelukkig had ik niet veel lijm gebruikt en het dek al gelakt. Met een beetje kracht kreeg ik de onderkant los en kon hem iets naar voren plaatsen. Het is beter om de pilaren meteen wat verder naar voren te plaatsen en in lijn met de zijkant.
Tweede attentiepunt:
Volgens de bb kun je een 4 of 6 mm lat bovenlangs gebruiken en die rond buigen in de vorm van het dak. Dat zou ik kunnen doen maar dan kreeg ik aan de zijkant teveel overlap. Ik heb gekozen voor twee rechte latten voor en achter en de bovenkant rond te schuren:
20200329_094552.jpg
 
Ik heb nog getwijfeld of ik een stukje doek als zeildoek zou maken wat dan over het roosterdak heen gelegd kan worden, zodat het toch min of meer dicht is.
Maar dat is er dus niet van gekomen.
 
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom die twee schotten daar gemaakt moeten worden. Het is daar een drukke werkplek voor de bemanning. Ook in het boek van Ab Hoving staan die schotten niet op de tekening. Ik denk dat die alleen maar in de weg zitten. Bovendien komt daar ook nog de boegspriet naar binnen. Kun je ze niet gewoon weg laten volgens mij (maar wie ben ik....)
Constant
 
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom die twee schotten daar gemaakt moeten worden. Het is daar een drukke werkplek voor de bemanning. Ook in het boek van Ab Hoving staan die schotten niet op de tekening. Ik denk dat die alleen maar in de weg zitten. Bovendien komt daar ook nog de boegspriet naar binnen. Kun je ze niet gewoon weg laten volgens mij (maar wie ben ik....)
Constant
Weglaten zou kunnen maar dan kun je dat beter vooraf doen. Nu kan ik ze alleen wegbreken met de nodige risico's op beschadiging.
 
Fouten zij er om te maken, van te leren en te herstellen:
Fout zie een paar berichten terug.
Sloopwerk:
20200403_113314.jpg

Hersteld:
20200404_200520.jpg


Tevens de trap dry fit geplaatst. Met de trap is wel iets vreemds aan de hand. De treden zijn van rond 2 mm. Dat heb ik echter tot nu toe in de bouwdoos niet gevonden. Tandenstokers heb ik echter voldoende en hebben de juiste diameter. Ik heb een trede meer aangebracht als in de bb staat. Is eigenlijk per ongeluk gebeurt, maar verder geen probleem. Dat laat ik zo.
 
mooi man dat van die trap heb ik niet gedaan achteraf jammer maar het model staat al in de vitrine dus niets meer aan doen ,maar goede tip voor de volgende keer.
 
Deuren geplaatst, daarbij ook een beetje kleur aangebracht:
20200503_100555.jpg

Eigenlijk niets bijzonders tegengekomen. Gebouwd volgens de bb. Ik had alleen een probleempje bij het plaatsen van een pilaar. Die schoot weg en kwam in het schip terecht.
Daarna had ik een mooie rammelaar. Na tien minuten rammelen kwam de pilaar weer uit de kleine opening. Voordeel is wel dat nu ook alle rotzooi uit het schip is. Er waren toch nog wat resten in het ruim terecht gekomen.
Op naar de kolderstok en het laatste dek.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top