Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

Romp is dicht!
20200209_152604.jpg

20200209_152557.jpg

De romp heeft ook een eerste schuurbeurt gehad. Nu voor en achter afwerken en de kiel plaatsen. Daarna afwerken.
Advies volgens de bb gevolgd, alle latten aan de voorzijde afschuinen. Alleen de laatste twee latten zijn een beetje kunstwerken geworden.

Mooi werk en ziet er prachtig uit zo. Jouw werkwijze was dus ook achteraf de kieldelen plaatsen. En dat is een behoorlijke klus om die groef te maken:thumbsup:

Ik ben de geschutspoorten aan het uittekenen en daar ontstaat een puzzel. Op de 4 mm latten komen later de berghouten. Breng ik de geschutspoorten aan volgens tekening dan moeten de rolpaarden vrij hoog zijn. Hier een foto:
20200212_201416.jpg

De onderkant van de meetlat is de bovenkant van het dek.
Nu ben eigenlijk niet van plan om geschut te plaatsen maar toch.
Ik heb bij Fred gespiekt en krijg de indruk dat hij de poorten lager heeft gemaakt en door de 4 mm lat gaat.
Nog even puzzelen maar zeker nog niet boren in de romp.

De rolpaarden zijn inderdaad iets hoger dan bij bijvoorbeeld de Duyfken, omdat de geschutspoorten iets hoger in de romp liggen. In principe moeten de poorten precies tussen de twee 4 mm latten in komen.

De rolpaarden zijn inderdaad iets hoger dan bij bijvoorbeeld de Duyfken, omdat de geschutspoorten iets hoger in de romp liggen. In principe moeten de poorten precies tussen de twee 4 mm latten in komen.
Hans,
Ok duidelijk, dan heb ik ze goed afgetekend. Op de tekening heb je het ook nog eens duidelijk gemaakt. Dat zag ik echter pas later.
Bedankt de snelle reactie

Ik heb een vraag: in de bb is het expeditieschip afgebeeld met een wit onderwaterschip. In hoeverre klopt dit aangezien het schip niet naar de warme streken is gegaan. Kan ik het onderwaterschip niet beter ook blank laten?

Eigenlijk kun je daarover alleen maar speculeren.
Het doel van de reis was het vinden van een doorvaart naar Indië, met warme omstandigheden. Dubbelen was daarbij wel zinvol.
En wanneer men een willekeurig schip naam om dit uit te rusten voor deze reis weet je dus ook niet wat er eerder met het schip gedaan was of waar het naar toe geweest was.
Ik denk dat het puur een kwestie is van wat je zelf mooier vindt, en dat beide uitvoeringen verdedigbaar zijn.

Eigenlijk kun je daarover alleen maar speculeren.
Het doel van de reis was het vinden van een doorvaart naar Indië, met warme omstandigheden. Dubbelen was daarbij wel zinvol.
En wanneer men een willekeurig schip naam om dit uit te rusten voor deze reis weet je dus ook niet wat er eerder met het schip gedaan was of waar het naar toe geweest was.
Ik denk dat het puur een kwestie is van wat je zelf mooier vindt, en dat beide uitvoeringen verdedigbaar zijn.
Bedankt voor de snelle reactie Hans,
Ik denk dat ik in dat geval ga voor blank. Ik vind het eigenlijk jammer om de romp te schilderen.
Groetjes Ton

Back