Heeft thermiek zweven nog wel zin met een 120m hoogtelimiet?

@Arno,
Tja, hier in Nederland hebben we zo meteen geluk dat we 20 meter hoger mogen dan jullie in Duitsland ;) Toch denk ik dat er nog wel wat herzieningen zullen komen, althans hoop ik.

Zoals ik al eens eerder gezegd hebt hang een en ander volledig af van de europese regelgeving. Verder praten overe andere opties heeft weinig zin.
De enige hoop voor modelvliegers is de actie ondernomen door de (Duitse) DAEC en DMFV, de enige nationale bonden die zich in deze Europese discussie gemengd hebben om de "modelvliegers oude stijl" te verdedigen c.q. hun belangen te behartigen......
Sinds kort is dit ook doorgedrongen tot enkele Nederlandse "belangenbehartigers" c.q. smart asses.

Ik persoonlijk vind het alsmaar strenger worden van de regeltjes (zonder echt duidelijke aanleiding daarvoor) ook wat jammer.

de reden hiervoor is, zoals ik zojuist al zei: "Wat echter wel een feit is, is dat het luchtruim in de lagere regionen, waar voorheen modelvliegers nagenoeg alleen bezig waren, nu een stuk drukker geworden is"

de reden hiervoor is, zoals ik zojuist al zei: "Wat echter wel een feit is, is dat het luchtruim in de lagere regionen, waar voorheen modelvliegers nagenoeg alleen bezig waren, nu een stuk drukker geworden is"
Waar haal je die feiten vandaan? Als ik door de CBS data blader (bijv. totale aantal vliegbewegingen op kleine luchthavens, en die kleine luchtvaart is toch met name wat je op lage hoogtes tegenkomt) dan krijg je het plaatje hieronder. Dezelfde trends zie je bijv. ook bij vluchtbewegingen tussen kleine luchthavens, som alle vliegbewegingen kleine luchthavens, enz.

2qxz6gg.png

Waar haal je die feiten vandaan?
Ik doel hiermee op de vele vliegbewegingen van allerhande vliegtuigen die niet geregistreed staan. Daar ligt nou eenmaal het probleem ....
Los van al dit hobbymatig vliegen las ik toevallig vandaag dat in Australie laatste tests uitgevoerd worden met het bezorgen van pakketjes. Dit zou tegen het einde van dit jaar dan op commercieele basis moeten gaan plaatsvinden. Dit gebruik van het luchtruim door commercieelen vergroot alleen nog maar de vraag naar regulering.

@Arno Ook die moeten zich houden aan de 120 meter en buiten de no fly zones blijven. Dus eigenlijk voor NL zijn dat soort initiatieven nutteloos, tenzij er uitzonderingen worden gemaakt.

Nou ja, omdat mijn nieuwe versie van mijn zwever (3m) goed gelukt is, vandaag tussen de buien door wat gevlogen en voor de aardigheid eens geprobeerd wat dat nu zou betekenen, max. 120 meter. Hmmm...120 meter is niet hoog, maar wel vliegbaar. Max. 120 meter is denk ik wel wat veel gevraagd, maar als het zo rond de 120 meter zou zijn ;-) , ach, dan blijf ik lekker vliegen. En die 300 meter bij de club? Ach, als dat zo rond de 300 meter is, dan hoor je mij niet klagen. :)

.. van allerhande vliegtuigen die niet geregistreed staan

Ik zat mij vanavond af te vragen waar het CBS deze data vandaan haalt; ik neem aan uit de administratie van kleine vliegvelden, vluchtplannen, etc. Nu hoef je voor een VFR vlucht binnen NL/EU geen vluchtplan in te dienen, dus sommige vluchten zullen ongetwijfeld niet geregistreerd staan, maar de achtergrond van je uitspraak "Wat echter wel een feit is, is dat het luchtruim .... nu een stuk drukker geworden is" is mij nog steeds een raadsel. Dit klinkt misschien een beetje aanvallend, en dat is absoluut niet zo bedoeld, maar ik ben gewoon geinteresseerd in of/hoe het lage luchtruim drukker is geworden, als dat de aanleiding was voor het instellen van de hoogtelimiet van 120m.

Laatst bewerkt:
wij mogen tijdelijk nog maar vliegen tot 0 meter!

Best wel moeilijk eigenlijk.. want hoe moeten we dat nu afronden..

is 99cm ook nog 0 meter..

p.s. heb nog geen thermiek gevonden op 20cm.. ik blijf zoeken!! :) :) :)

wij mogen tijdelijk nog maar vliegen tot 0 meter!
Best wel moeilijk eigenlijk.. want hoe moeten we dat nu afronden..
is 99cm ook nog 0 meter..
p.s. heb nog geen thermiek gevonden op 20cm.. ik blijf zoeken!! :) :) :)

Zonder azijnzeikert te willen zijn is 0 gewoon 0,0 en 99cm = 0,99m (dus >0). :p:D
Wat je wel kan doen is een dagbouwmijn zien te vinden en kijken of je dan tussen de -100 en 0 meter mag vliegen :banana:

Maar vanwaar het tijdelijk vliegverbod (zo vat ik het dan maar op)?

Project NOTAM.

2 militaire drones van het Belgisch leger die voorrang krijgen en ten alle tijden tot 4 juli 7 op 7, 24u op 24u kunnen opstijgen.

ctr zone met verboden gebied van gnd tot 4500ft.

het is dus niet van 0 meter maar vanaf de grond..

game over dus.

Back