Heeft thermiek zweven nog wel zin met een 120m hoogtelimiet?

Grote kans dus dat hij straks op de noordpool staat met een onwillige Yuneec. 120 meter is niks in een beetje bergachtig gebied.

Ik kan mij voorstellen dat een maximaal 120 meter hoogte niet direct een acuut probleem zal geven in de poolgebieden. Weet ik echter niet. Nooit geweest.
Moet je wel een goede camera hebben om vanaf 1000 meter hoogte een pinguïn te filmen.

Ik zou het niet graag op mijn geweten hebben, stel dat jij met je dure auto op wereldreis gaat en de monteur heeft eventjes aan de limieten van je auto lopen schroeven. Bwahh, heb je toch niet nodig... lekker dan.

Je moet nooit met een auto op wereldreis gaan als niet een beetje monteur bent.

Eigenlijk wel de kern van de kwestie; weet, ken en besef waar je mee bezig bent.
Heel zo gek nog niet. :rolleyes:

@ Erwin, hoeveel van jou clubgenoten kennen de gevaarsetting van onze sport/hobby?
Hoeveel van jou clubleden kennen de regels wat modelvliegen betreft?

ik gok op nog niet eens 25% van de leden, misschien nog wel minder.

Tjeetje, da's een vraag en nog al een stelling.

We zijn niet zo'n heel grote club en ik ken enkel de actievere leden (Ik ben nu 2 jaar lid bij mijn huidige club), dus ik kan niet voor iedereen spreken.
Ik mag wel zeggen dat ik behoor tot de actievere vliegers.

Bij ons op het veld gaan we toch wel heel erg vetrandwoord om met de geldende regels en gemaakte afspraken.
We zijn een club die bij de KNVvL is aangesloten, dus we genieten van de mogelijkheden en houden ons aan de beperkingen. Nu wordt er niemand direct geschorst als hij per ongeluk eens iets over de 300 m gaat, maar er wordt naar gekeken.
In de praktijk komt dat ook niet zo vaak voor.
We vliegen op een prachtige locatie (Ermelose heide), maar met een relatief klein veld (dus niet direct voor heel grote zwevers). We hebben ruim zicht op ons luchtruim, wat we regelmatig delen met ander vliegend tuig.
Er is altijd iemand op het veld die de vliegers waarschuwt wanneer er een sportvliegtuig, zwever of heli "ons" luchtruim nadert. Ook beneden de 300 m.
Feitelijk vliegen we op militair terrein, dus ook daar houden we rekening mee.

Mijn (ons) idee, is dat we erg bewust en verantwoord bezig zijn.
(en voldoende luchtruim ter beschikking hebben)

Ik kan mij voorstellen dat een maximaal 120 meter hoogte niet direct een acuut probleem zal geven in de poolgebieden. Weet ik echter niet. Nooit geweest.
Moet je wel een goede camera hebben om vanaf 1000 meter hoogte een pinguïn te filmen.
Wordt wel moeilijk om een pinguïn te filmen op de Noordpool ;-)

Is het serieus zo dat je niet verder dan 120 meter mag vliegen? Sinds wanneer is dat?
Lijkt me een belachelijke regel als die voor heel nederland geld.mits gebonden door een vliegclub zal ik mijndaar iig niet aan gaan houden. Typisch nederland op zn smallst...
Honderden kind bruiden die geimporteerd worden vanuit syrie welke minderjarig zijn en dus bij gemeenschap feitelijk vallen in de categorie kindermisbruik hier wordt nog steeds niks aan gedaan maar wel een regeltje dat 120 de max is. Gewoon lkker vliegen en fckoff met den haag zeg ik. Mits je mede club genoten in de problemen brengt in dat geval wel houden aan.

@jorrie, vooral doen........

Maar vraag eerst bij de club in Nuth naar de gevolgen.......

1 lid hield zich niet aan de regels, onmiddellijk alles in beslag genomen van dat lid, vliegverbod voor de club en dat betreffende lid moest ook nog voorkomen bij de rechtbank waar hij ook nog een boete kreeg van 500 euro.

Dus het niet houden aan die wettelijke regels kan zwaarwegende gevolgen hebben voor de gehele hobby nu.

En hoe wil men dat gaan meten danwel controleren?

Als ik recreatief vlieg in het buitengebied mag oom agent dan zeggen het is te hoog inleveren? En kan ik dan een schriftelijke procesure starten?

Mijn reactie hiervoor is over de top natuurlijk maar om aan te geven dat het weer typisch nederland.

Hiermee controleert men, je wil niet weten wat voor apparatuur er aan boord is.
Regel matig gezien bij ons op de heide via de A12, en bewaking spoorlijn Utrecht Arnhem.

Laatst bewerkt door een moderator:
En je kan wel klagen over typisch Nederland , maar ik ben van mening dat je heel erg blij mag zijn dat je in Nederland woont.

Alles moet kunnen en mogen, je moest eens weten hoe flexibel en relatief vrij wij in ons overvolle landje zijn!

Ik heb in mijn tijd op zee heel wat landen bezocht, en heus niet alleen maar 3de wereldlanden, maar hoe meer ik zag...hoe blijer ik was weer terug in Nederland te komen

Alles moet kunnen en mogen, je moest eens weten hoe flexibel en relatief vrij wij in ons overvolle landje zijn!

En dan is overvol ook zelfs nog relatief.
Ben een paar keer in Shanghai geweest.......bijna 25 miljoen mensen in 1 stad. :eek:
Facebook, internet, televisie? Alles eerst door de overheids-filter als je het überhaupt al krijgt (FB en Google bijv. enkel in Pudong). "Live" TV is ook vertraagd zodat de overheid in kan grijpen en de rest is zwaar gecensureerd.
Potje golfen? Tot voor kort was golf verboden door de overheid en werd beschouwd als een misdaad waarvoor je lang de gevangenis in ging of gewoon 'verdween'.
Zo maar even een random voorbeeld van een land waar de overheid zowat alles voor jou beslist.
Welnu, dat is China....al eens nagedacht om te emigreren naar Noord Korea? :D

Ik kan niet anders beamen dat thuiskomen in dit kikkerlandje eigenlijk gewoon best fijn is. :cool:

Maar weer terug on-topic;

Is het serieus zo dat je niet verder dan 120 meter mag vliegen?

Nee, vooralsnog niet maar als die drone meneren en mevrouwen en personen met dezelfde denkwijze zoals jou zo door blijven gaan zal het zeker geen uitsluitbaar scenario zijn.
Maximaal 120 meter hoogte ;) tenzij je op een terrein van een KNVvL of FLRCV aangesloten vereniging vliegt, dan is het de ouderwetse 300 meter.

Hier vind je de rest:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

@ Justus en P.L.
dat het in Nederland zo slecht nog niet is heb ik voor mijzelf al zo'n 30 jaar geleden besloten. (na een langer verblijf in de US of A overigens, maar dat is weer een heel ander verhaal :rolleyes:)

De schuld van de hele huidige problematiek neer leggen bij de "drone meneren en mevrouwen" is niet helemaal korrekt. Ook bij de "modelvliegers" lopen genoeg mijnheren en mevrouwen rond die niet goed bezig zijn.
Maar er zijn nou eenmaal meer dronevliegers....... Wat echter wel een feit is, is dat het luchtruim in de lagere regionen, waar voorheen modelvliegers nagenoeg alleen bezig waren, nu een stuk drukker geworden is. Dan zijn er dus regels nodig en die pakken voor ons simpelweg niet goed uit :(

@Arno,

Tja, hier in Nederland hebben we zo meteen geluk dat we 20 meter hoger mogen dan jullie in Duitsland ;) Toch denk ik dat er nog wel wat herzieningen zullen komen, althans hoop ik. Namelijk de regels die nu zijn opgesteld worden door de meeste knvvl/limbo Sport Federatie netjes opgevolgd, maar de hobby piloten die via welk kanaal dan ook een toestel kopen (drone of niet) zullen deze regels niet (er)kennen en gewoon hun ding blijven doen. Zodra daar geen actieve acties tegen ondernomen worden zullen wij de ellende moeten volhouden.

Vroegah hadden we "gelukkig" van een zend bemachtiging nodig, registratie van apparatuur. Ik heb geloof ik nog voor duitsland ook nog een papier liggen voor m'n profi 4000 ... Daarmee was er gelijk een beetje meer controle mogelijk. Het systeem wat ze nu in de VS doen met verplichte registratie van iedere vlieger (drones) zou ook hier een stap kunnen zijn. Ieder toestel zend een unieke (eigenaars) code uit. Zodat bij overtredingen gelijk ... Bij invoer van modellen moet er een code chip/systeem in zitten. BV de via knvvl/limbo sport federatie kunnen eigenaars chips besteld worden waar lidnummer enz op staan.

Dit zal waarschijnlijk nog steeds niet water dicht zijn maar wellicht een mogelijkheid tot aanpassing van vlieghoogtes op modelvliegvelden (lid of geen lid van overkoepel organisaties).

En hoe wil men dat gaan meten danwel controleren?

Ik denk inderdaad dat ze op dit moment weinig kunnen doen, tenzij je vanuit een politieheli bent gespot. Maar met alle verhalen over het verbeteren van de handhaving ben ik benieuwd of ze op termijn andere methodes gaan toepassen. Je zou bijv. kunnen denken aan een radar-gun; als ze daarmee de snelheid van modelvliegtuigen kunnen meten (wat je in diverse filmpjes op Youtube ziet), dan is de afstand meten ook mogelijk, en afstand + hellingshoek t.o.v. de horizon geeft je de hoogte.

Ik persoonlijk vind het alsmaar strenger worden van de regeltjes (zonder echt duidelijke aanleiding daarvoor) ook wat jammer. Niet alleen bij modelvliegen, maar ook bijv. bij het 1:1 zweefvliegen. Op Eindhoven hebben de zweefvliegers ~20 jaar in de huidige setup (de vernieuwde zweefstrip) gevlogen, zonder enig incident, en ineens zou die setup levensgevaarlijk zijn, moesten de zwevers aan de grond blijven als er een airliner ook maar in de buurt van EHEH kwam, en werd de club uiteindelijk gedwongen om te vertrekken. Als dit naar aanleiding was geweest van 20 near-misses: prima, maar nu was het puur een veiligheidsmaatregel om een probleem op te lossen dat er nooit was. En ik krijg hetzelfde gevoel bij de 120m hoogtelimiet; hoevaak zijn er* near-misses geweest tussen de grotere luchtvaart en modelvliegtuigen? En als het zo'n gevaar zou zijn, waarom dan wel tot 120m toestaan? Politie/traumaheli's vliegen ook (zo nu en dan) lager....

*even buiten de recente meldingen van drones in CTRs, die daar uberhaubt niet mogen vliegen.

Back