Heeft thermiek zweven nog wel zin met een 120m hoogtelimiet?

Die heb ik er niet inzitten meneer de handhaver en is ook niet verplicht :yes: en hoe komt u erbij dat ik hoger zat? :weetnie:

Zoals Arno al eens heeft aangegeven is er bij Thermiek te Nuth enkele maanden geleden iets gebeurd met een modelvlieger en een politie heli die geland is op hun veld omdat iemand daar te hoog vloog. Alles van die meneer is in beslag genomen en hij heeft een dikke boete gekregen. De club had een vliegverbod eraan over gehouden. Sinds kort mogen ze weer vliegen met een hoogte limiet van 100 meter. Dit moeten ze zoals ik begrepen heb doen door middel van telemetrie en hoogtemeting.

Ik zie dit als een testcase voor de gehele modelvliegwereld. Straks moeten we verplicht telemetrie met hoogtemeting en logging in onze modellen hebben zodat we precies weten hoe hoog we vliegen en ook zo kunnen aantonen dat we niet te hoog vliegen.

.....Straks moeten we verplicht telemetrie met hoogtemeting en logging in onze modellen hebben zodat we precies weten hoe hoog we vliegen en ook zo kunnen aantonen dat we niet te hoog vliegen.

Dat kan een voorwaarde worden voor verenigingen om een vergunning te verkrijgen of te behouden.

Of het enige invloed zal hebben op de "Bart Smit" wildvliegers betwijfel ik.

En ondertussen is dit de voorlichting van de mediamarkt:
kan wel 4000 meter hoog vliegen!:mad::mad::mad:
full

Mijn auto wordt ook aangeprezen met de mededeling dat de maximum snelheid die kan worden behaald 195 km per uur is. De rest is voor eigen verantwoording....

Laatst bewerkt:
Kun je lekker pochen op een verjaardag dat je een drone hebt gekocht die 4 kilometer hoog kan.

Gewoon een verkooptrucje wat nog werkt ook.

Je kunt er natuurlijk op verschillende manieren naar kijken of een leverancier de verantwoordelijkheid heeft om goede voorlichting te geven. Maar zowel vanuit het perspectief van de modelvlieger als vanuit de (vaak onwetende) klant zou het m.i. goed zijn dat de wettelijke beperkingen ergens (voor aanschaf) zichtbaar zijn. Maar iedereen die zegt dat dit een verantwoordelijkheid van de overheid is geef ik ook gelijk:hammer:

Max

Op 301 m is hij buiten bereik, blijft dan lekker doorklimmen tot de accu leeg is :D

Dat omschrijf je verkeerd :)
De accu gaat niet leeg, het automatische terugkeersysteem gaat dan in werking :D

Als er nu stond:
Bereik afstandsbediening: 4000 meter en Maximale vlieghoogte: 300 meter (en niet ongeveer) was het al iets beter.
Maar probleem wat velen ook al benoemen...........de doorsnee burgermans die dit koopt voor de lol heeft hiernaast geen flauw benul van wat er verder wel of niet mag.

En de gemiddelde handelaar interesseert het over het algemeen ook geen ene moer wat je er mee doet als er maar wat verkocht wordt.

En de gemiddelde handelaar interesseert het over het algemeen ook geen ene moer wat je er mee doet als er maar wat verkocht wordt.
Nee, en tot op zekere hoogte snap ik dat ook wel. Mijn post is ook niet bedoeld als aanklacht tegen de mediamarkt. Maar in de hele keten van redenen waarom mensen de fout begaan om op verkeerde plekken te vliegen zouden ze (volgens mij zonder dat het ze een klant hoeft te kosten) iets meer aan voorlichting kunnen doen.

Heb je de Mediamarkt er op aangesproken toen je dit zag? Er had gewoon moeten staan dat de maximale toegestane vlieghoogte 120 meter bedraagt, dan had het juist geweest. Nu nodigt het alleen maar uit tot het begaan van overtredingen.

Nee, het heeft geen zin om het personeel hier op aan te spreken. Ik overweeg wel om dit via het concern te doen. Is ook (mogelijk) effectiever omdat het dan voor alle vestigingen geldt.

Max

Ik weet niet of dat zo werkt bij MediaMarkt, de webshop en de winkels zijn ook gescheiden. Voorraad in de winkel wil niet zeggen dat de webshop ook kan leveren bijvoorbeeld. Had wel interessant geweest om te weten wat men verteld als je interesse toont in een 'drone', of men dan meldt dat je maar tot 120 meter hoogte mag enzo. Als ze dat niet doen dan kun je vertellen hoe het echt zit, dan heb je in ieder geval een verkoper wat wijzer gemaakt. ;)

Ik denk dat er weinig, tot geen, verkopers zijn (bij de Media Markt, Bart Smid etc) die de regelgeving omtrent modelvliegen kennen.
Ook de inkopers of de directie niet. En de gemiddelde klant al helemaal niet.

Ik denk dat er weinig, tot geen, verkopers zijn (bij de Media Markt, Bart Smid etc) die de regelgeving omtrent modelvliegen kennen.
Ook de inkopers of de directie niet. En de gemiddelde klant al helemaal niet.

Als je het geluk hebt dat de verkoper zich er zelf in interesseert zou het kunnen werken, echter dan heb je nog maar 2% van, in dit specifieke geval, alle MediaMarkt verkopers.
Daarnaast is het in deze branche niet ongewoon dat de 'professionele verkoper' op vrijdagavond hamburgers verkoopt bij de MC D en op zaterdagochtend koelkasten bij de Mediamarkt.
Laten we eerlijk zijn, zelfs dat zagen/zien we zelfs terug in bepaalde modelbouwwinkels. Vrijdagavond koelkasten en zaterdag modelbouwspullen.

Ik vrees ervoor dat dit toch iets is waar de overheid zich mee moet bemoeien (maar dan op de juiste manier).
Dus vandaar mijn lidmaatschap bij de KNVvL.... :p

Bij de verkoper moet je het niet zoeken die zijn alleen maar geïnteresseerd in de verkoop.
Net als bij auto's ik heb nog nooit meegemaakt dat een autodealer mij de verkeersregels heeft uitgelegd.
Het probleem ligt echt bij de bestuurder.
De meest multicopters hebben de mogelijkheid om de maximale hoogte in te stellen en daar houden die dingen zich heel goed aan.
Inmiddels zijn er ook merken die goefencing erin hebben dan vliegen ze niet in de buurt van b.v. een luchthaven.
Kan je wel weer uitzetten wat ook weer een verantwoordelijkheid is van de bestuurder.
Maar sommige en misschien wel de meeste die met die dingen vliegen kennen de regels niet.
Laatst heb ik een Yuneec van een fotograaf geupdate deze stond op een maximale hoogte van 1000 meter.
Heb ik teruggezet naar 120 meter. Heb hem nog niet horen klagen. Ook de fotograaf had geen enkel benul van de regels.
Moet wel zeggen dat hij de drone niet in Nederland gebruikt maar in de poolgebieden om ijsberen en aan de ander kant pinguïns te filmen en fotograferen. Daar gelden ook regels voor en die kent hij wel.

Back