Het is niet mijn bedoeling om een welles nietus discussie te starten, hieronder mijn praktijk bevindingen over de montage van een elektromotor :
De motormontage bij een elektromotor hoeft veel minder robuust te zijn dan bij een brandstofmotor, geen trillingen is de reden.
In eerste instantie zat er in min Curare 40 een Turnigy 4250-500, gemeten vermogen 1015 Watt met een 12x12 prop.
De motor was bevestigd middels een zelfgemaakte box van 3mm triplex : (Deze constructie is 165 vluchten blijven functioneren / Er mist een schroef op de foto, dit is echter een foto van tijdens de bouw voor het uitlijnen van de motor)
Een aantal weken geleden heb ik de motor gewisseld voor een Pichler Boost 60, tevens met de 12x12 prop, gemeten vermogen is nu 1295 watt. Het toerental ligt hoger vandaar het hogere wattage.
De motor heb ik bevestigd met 4 x M4 draadeinden. Om de draadeinden zit krimpkous om geen sluiting te krijgen met de bedrading. De afstand van de motor tot de firewall is 50 mm.
Hiermee reeds 15 vluchten gemaakt : (De draadeinden steken nog uit op de foto, deze zijn inmiddels afgezaagd)
Wil je het professioneler doen dan kun je zelf een carbon drager maken : (Weegt 30 gram compleet)
In mijn Xtra 60 gebruik ik wel de triplex box zoals boven afgebeeld. Echter, de Xtra 60 heeft een grotere motor, 16x12 prop, lager toerental maar meer vermogen dan de Curare.
Het koppel van deze motor is hierdoor dus veel groter, hier moet dus de ophanging sterker zijn dan bij de Curare.
Grt,
Arnoud.
De motormontage bij een elektromotor hoeft veel minder robuust te zijn dan bij een brandstofmotor, geen trillingen is de reden.
In eerste instantie zat er in min Curare 40 een Turnigy 4250-500, gemeten vermogen 1015 Watt met een 12x12 prop.
De motor was bevestigd middels een zelfgemaakte box van 3mm triplex : (Deze constructie is 165 vluchten blijven functioneren / Er mist een schroef op de foto, dit is echter een foto van tijdens de bouw voor het uitlijnen van de motor)
Een aantal weken geleden heb ik de motor gewisseld voor een Pichler Boost 60, tevens met de 12x12 prop, gemeten vermogen is nu 1295 watt. Het toerental ligt hoger vandaar het hogere wattage.
De motor heb ik bevestigd met 4 x M4 draadeinden. Om de draadeinden zit krimpkous om geen sluiting te krijgen met de bedrading. De afstand van de motor tot de firewall is 50 mm.
Hiermee reeds 15 vluchten gemaakt : (De draadeinden steken nog uit op de foto, deze zijn inmiddels afgezaagd)
Wil je het professioneler doen dan kun je zelf een carbon drager maken : (Weegt 30 gram compleet)
In mijn Xtra 60 gebruik ik wel de triplex box zoals boven afgebeeld. Echter, de Xtra 60 heeft een grotere motor, 16x12 prop, lager toerental maar meer vermogen dan de Curare.
Het koppel van deze motor is hierdoor dus veel groter, hier moet dus de ophanging sterker zijn dan bij de Curare.
Grt,
Arnoud.