Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Foliewerk schiet al lekker op…. Deze word iets minder fel dan de eerste delta waar mn maatje Dave mee vliegt.
Mijne is groen aan de bovenkant en lichtblauw aan de onderkant met fluor rode fins
Nu nog wat stickers ontwerpen en snijden……
Ben reuze benieuwd naar het effect van de strobeleds icm met de fluor rode leading edge :)

553EFD7B-CAA2-4B09-8CAD-FC59D640DAB2.jpeg
88C7C2E2-4152-4AAA-8D98-2ABA536AB612.jpeg
D986018D-B0CF-4E43-88AB-010B4B68556F.jpeg
EE66EDD0-3F32-479A-A4C3-CC473340A898.jpeg
 
Mooi strak in de folie! Top!
Werp gaten. Komen daar nog diepgetrokken knijp-kuipjes in?
Opdat de spantjes niet samen geknepen worden, stel dat je hem zelf niet werpt?
Zo te zien een compact modelletje geworden.
Had van de spantenbouw geen indruk van schaalgrootte. Het ziet er fraai uit.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Mijn Pulsar 250 was nogal kapot, met name de glasvezel rompneus was gekraakt en kon je alle kanten op buigen. Ik overwoog al om hem in de kliko te stampen, vooral omdat de fabrikant er inmiddels mee gestopt schijnt te zijn zodat ik geen nieuwe romp kon bestellen.
Ik kreeg de volgende tip voor het herstellen van een gekneusde glasvezelromp:
Neem dunne epoxy, bijv. lamineerhars, en werk bij voorkeur op een warme dag. (Je zou de epoxy vóór het mixen iets kunnen verwarmen in de magnetron, ik had mazzel want het was de laatste dag van de recente warmweer periode zodat de epoxy lekker dun was). Giet wat epoxy in de romp, en draai deze zo dat alle gekwetste plekken goed verzadigd worden. Eventueel ook aan de buitenkant barsten etc. van een laagje epoxy voorzien.
De grap is, bij de breuken is de (oude) epoxy geknakt, maar de glasvezel niet. Door de nieuwe epoxy krijgt het glasvezel weer zijn oude hardheid.
Daarna natuurlijk schuren en ev. opnieuw spuiten. Ik moest van binnen een beetje uitruimen anders liep de motor niet vrij. Het ziet er niet wonderstrak uit, maar dat vind ik niet zo'n punt (alles wat ik niet zie op 5 m. afstand vind ik niet zo'n punt) en het is zeker sterk genoeg. Nog even foliën en dan kan mijn Pulsar aan zijn tweede jeugd.
 
Mijn Pulsar 250 was nogal kapot, met name de glasvezel rompneus was gekraakt en kon je alle kanten op buigen. Ik overwoog al om hem in de kliko te stampen, vooral omdat de fabrikant er inmiddels mee gestopt schijnt te zijn zodat ik geen nieuwe romp kon bestellen.
Ik kreeg de volgende tip voor het herstellen van een gekneusde glasvezelromp:
Neem dunne epoxy, bijv. lamineerhars, en werk bij voorkeur op een warme dag. (Je zou de epoxy vóór het mixen iets kunnen verwarmen in de magnetron, ik had mazzel want het was de laatste dag van de recente warmweer periode zodat de epoxy lekker dun was). Giet wat epoxy in de romp, en draai deze zo dat alle gekwetste plekken goed verzadigd worden. Eventueel ook aan de buitenkant barsten etc. van een laagje epoxy voorzien.
De grap is, bij de breuken is de (oude) epoxy geknakt, maar de glasvezel niet. Door de nieuwe epoxy krijgt het glasvezel weer zijn oude hardheid.
Daarna natuurlijk schuren en ev. opnieuw spuiten. Ik moest van binnen een beetje uitruimen anders liep de motor niet vrij. Het ziet er niet wonderstrak uit, maar dat vind ik niet zo'n punt (alles wat ik niet zie op 5 m. afstand vind ik niet zo'n punt) en het is zeker sterk genoeg. Nog even foliën en dan kan mijn Pulsar aan zijn tweede jeugd.

neee !!!!!! Nooit epoxyhars of lijm in de magnetron doen…:eek:
Verwarm het nou gewoon door het gesloten potje/flesje epoxyhars in warm water te zetten, of mix het met de harder en verwarm het mengbekertje met een föhn (feun:D)….. ik heb ooit eens iemand gekend die het in de magnetron deed, het resultaat was dat het bedrijf werd ontruimd, 2 kantinedames met de ambu weggebracht met zware luchtweg irritaties …….. nooit maar dan ook nooit chemicaliën in de magnetron…. De gene die met dat idee kwam verdient billekoek. (Nee een trap in de zak gaat ook weer ver)
 
Ik knikker als het hardingsproces supersnel moet geschieden, gewoon in het magnetronoventje…
Maarrrr, echter, het 25 jaar oude Wirlpool-ding kan ook in alle niftyheidness op de 'ovenstand'.

Die zet ik dan afhankelijk van de snelspeedbouwwens op 50 of 60º C
Niet te hoog want dan gaat de epoxy te veel lopen. Afgelegd op bakpapier kliedert het zo niet.

Als je kijkt naar UHU Endfest, treedt een sterkere binding/afgschuifsterkte op bij hogere
temperaturen, en geeft de instructie bij zekere temperatuur sterkte gradaties aan.

Naja… zo heb ik mooie modelboot roertjes gebakken, UHU, maar ook motorkapjes
ed snel uithardend opgestookt. En het is sterk.
Dus die van de Progo zijn zo gegaan, en veel sterker dan het Plura-plastic van Robbe.

Bakprogokap 2.0.1... gesauteerde epoxy avec jus de plaisir...


IMG_9820.jpg



De reparaties van de Hawk F5B gingen destijds met de föhn. Bij een gebroken staart.
Maar dat was al snel 3 kwartier stoken. Denk tegen de 40 graad.
Was een precisie klusje, met zelfs een op maat gemaakte ballon met gedrenkte
glasweefselkous binnenin. Buiten afgewerkt met verdeelde koolstoffibers...
Het heeft het uitstekend gehouden.


DSCN3178.JPG



En weer behoorlijk netjes na de fix...

DSCN3186.JPG




Maar epoxy met de Ghz radar-frituren heb ik niet gedaan! Dit vraagt idd om ellende!
Meestal frituurt dat slechts waterhoudende producten tot op 100º C.

De oven fikt in de vlieg doordat het z’n energie niet kwijt kan.
Dus met een bonk epoxy geplaatst, is de 'oven' feitelijk leeg, tenzij er carbon weefsel is verwerkt, dan
zou ik eigenlijk wel een fikkie verwachten.

Als je een magnetron sloopt, doe dat dan dusdanig tactisch,
dat je van de trafo altijd nog een puntlas apparaat kunt bouwen. Moet wel bij zinvol slopen blijven…


Nu was voor een paar jaar terug mijn Hawkje wederom geplet geraakt bij een te vlotte landing...
Als wel vaker... Het ging goed tot aan een molshoop/gat, daarna ongewenst overstag.
Romp gekraakt. Zeer wel reparabel! Gelukkig. Zal straks weer lekker vliegen.

Methode van aanpak. Eerst alle scheuren ingeboord...
Om de breuken te kunnen richten. 0,5 mm boortje...
Maakt de scheuren bewegelijker en beter terug te zetten in de oude positie.
Een enkel kraakje kon al bemorst worden met dunne CA.

IMG_6103.jpg



Vervolgens de romp verder in verband gebracht met balsa spalken...
Geeft direct goed tijdelijk verband, daarna pas de scheuren verlijmd met wat dunne CA.


IMG_1498.jpg



Met het tijdelijke verband terug kon ik binnenin de romp
goed uitschuren voor aanstaande goede hechting met weefsel en lamineerepoxy

IMG_6108.jpg



Daarbij wel passing met de vleugel in de smiezen gehouden. Alles recht zien te houden.

Mijn oude potten epoxy zijn er door, die moesten eerst op,
en met verse lamineer epoxy kan ik weer aan de slag.
Warme dag is eigenlijk niet nodig. Dan is potlife weer verkort.
Dus liever bij 16 graad in de garage.
Aangebracht, mag het wel de woonkamer in. Om dan 24 uur te harden.

Dus tijd om de Hawk-zaak weer op te pakken. Vers doek binnen in de romp,
goed uitgeschuurd tot op het glas, geeft weer goede hechting etc.
De romp krijgt daarop weer een frisse spuitbeurt in RAL oranje Motip 2K... fladderen maar.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
P40 aileron aanpassen naar andere orde semi-schaal.
Ik wilde een andere scharnierhoogte dan de ARF kit bedoeld had.
Dus wat hout bijlijmen... Snelbouw met CA-plaksel.
Ailereron van de echte staat haaks op de achterlijst met haakse afsnedes.
Ook daarvoor extra hout, om vervolgens weer af te schaven naar maat.


IMG_1497.jpg



Sluitstuk uit 0,75 mm vliegtuigtriplex (berken), en die geeft direct ook stekte op doorbuigen
van de nerf, en direct ook meer torsiestijfheid.
Die stijfheid was iets verslapt door het uitzagen van de openingen.


IMG_1496.jpg



In fase van het aanpassen... stukje aan de vleugel, beetje weg bij de tip,
en aan het aileron ook nog wat hout.


IMG_1494.jpg



Vulstukje voor aan de vleugel preparen, verlijmen
en in modelschaven, bijschuren...


IMG_1499.jpg



En zowat in het gareel...

IMG_1500.jpg



Anderekant eveneens... Schuren, plakken en schaven...

IMG_1502.jpg



Ziet er in ieder geval weer beschaafd uit...


IMG_1504.jpg


Voor wat het waard is!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hi Bas,

Jouw stapsgewijze uitleg van de reparatie aan de Hawk is duidelijk. Alleen het deel waar je de binnenkant van de romp uitschuurt 'zie' ik niet helemaal. Zit de breuk ter hoogte van een opening (vleugel positie??) zodat je er bij kunt. Hoe doe je dat als de breuk verderop in de romp zit?

groet,
Erik
 
De breuken zaten bij deze rond de vleugel. Geen breekbouten.
Dus als de hefboomwerking te groot wordt, moet er iets meegeven. Gelukkig de romp, en niet de vleugel.

Stel schade in de neus, wordt het werk iets lastiger.

Toch zou ik eerst de scheuren gangbaarder maken en zetten, spalken en dan dunne CA voeden, zodat het weer verband heeft.

Stel dat het motorspant nog zit, niet is uitgebroken, zou je met een lange rechte staaf kunnen controleren of staart en al nog iets gericht staan, om even wat extra timmermans inzicht te geven.

Alles gefixeerd motorspant uitdremelen. Voordat instelhoeken meten met hulpstukken, met vleugel er op.

Alles vanuit een 0 stand.

Met het spant weg kan je weer goed bij de binnenkant van de neus.

Schuren kan met papier of wellicht ook goed met een prop staalwol, als je maar gelijkmatig kun ‘honen’
Overdrijven hoeft niet, maar opgeruwd geeft betere hechting.


Stel schade in de staart…
Voor de staart van de Hawk heb ik uit vuilniszakkenfolie de contour van de staart plano uitgetekend op de folie, daarna twee helften op de naden vastgestreken. Thermoplast, smelt. Teflon strijkijzer kan direct, anders papier er tussen, dan strijken.
Zo had ik een niet elastische stugge balon.
Die nagenoeg paste aan de binnenkant.

Aan de ballon een blauwe bowdenkabel getaped. Diende als druk doorvoer en hengel om de epoxy reparatie kous tot diep in de staart aan de kunnen brengen.
Kletsnat, en samengepnepen. En wonderwel, met goed mikken lukte dat.
Volle ballon bekleed, en dan samen tot prop om de bowden, en in positie brengen.

Niet op perslucht opgeblazen, druk is dan te snel te groot, maar met waterdruk en grote injectiespuit, zonder lucht.

Hydraulisch, water niet samendrukbaar, dus je voelt aan de spuit wanneer het afstopt,
en niet overperst, de kous goed tegen de wand is gedrukt, zonder overspanning.

Zo ontaat dat 95% van de kous goed tegen de huid komt te zitten.
Op dat punt kon niet geschuurd worden.
Maar hechting is er wel voldoende, en komt de sterkte ook door de in vorm gedwongen epoxy-mof.
Epoxy hecht niet aan polyethyleenfolie, dus kon ongeschonden weer uitgenomen worden.

Tools to go...

DSCN2968-LR.jpg


1 Sjabloon voor de ballon.
2 en 3 testjes
4 juiste materiaal en een goede dichte lasnaad (vuilniszak, maar dubbelwandig gelast)
5 gemonteerd aan..
6 Bowden doorvoer van voldoende lengte.
7 een mooie spuit en een stuk siliconenslang


Tijdrovend was het wel, weekendje doorlooptijd...
en de heren van de F5B werden toch even stil.. zei het zeer kort… haha..
Die +3,5kw vliegbraniegasten zijn niet te smoren.

Extra sterkte buitenkant door alle gelcoat weg te frezen, na dat de mof was aangebracht, en gehard, en daar dan de wond te versteken met los geplozen roving fibers…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier thuis het genoegen van een groot beeldscherm...
En een mooi programma dat Photoshop heet...
Mooi voor fotomontages en om Warhawks over elkaar heen te warken...
Proporties vergelijken.
Dus hier een P40E/D... over mijn P40F gestalte...
Spinnergrootte. Met een mooi gestoken profielfoto (supèr-télé)...

Cabine moet iets naar voren. Lengte van de neus, die ik eerst te kort achtte,
komt vanuit deze foto beter overeen. Er van uitgaande dat er niet gestoeid is met de plaat. De wielen zijn echter zuiver rond op die foto...

Meet ik het door, zou ik een spinner met een diameter 100 mm nodig hebben.
Heb wel zo iets liggen... maar het alu ding weegt nogal wat.
Omdat een Saito hoogsten 10K rpm draait, durf ik het wel aan om er een
te maken uit carbon/glas en epoxyresin...
Backplate uit aluminium... draaiwerk dat ik thuis kan verrichten...
Weer een uitdaginkje erbij...


De kap moet ook iets vermaakt worden...
maar dat had ik ook al jaren in de kop zitten... Wat moet, dat moet!
Ja U ziet dubbel... ligt niet aan de ogen!


Schermafbeelding 2023-07-27 om 16.04.33.png


Dan eens even turegluren naar de kabinekap van Kyosho.
Deze komt in de beeldschermschermuitvergroting prachtig overeen,
maar moet op model iets van 40 mm naar voren komen te staan... :)
Als reeds benoemd...


Wederom een dubbelaar...
geeft ook mooi de stand van een pilotenpop weer...
Maar dan die V-stelling... heeft meer weg van een vrije vlucht model...
Had zo vlak als van een Calmato mogen zijn... pffff...
En mijn stalen pennen zijn al verlijmd... knetters!


Schermafbeelding 2023-07-27 om 17.05.31.png



Eens even kijken wat ik kan toveren met gips, nacelles voor de retracts moeten ook nog uitgevonden worden. TopFlite Gold Edition mag model staan, voor een kopie uit epoxy.
Zonder de originelen te mollen. Die moeten weer terug in doos… in schaal/span scheelt het niet echt veel. En werkt het vlotter dan modelleren uit schuim…

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Als je over de breedte van de nerf, dus kops een stuk balsa plakt
of in deze dun vliegtuigtriplex, omdat sowieso sterk is, het kunt knippen met een schaar
zo snel werkt... doet dat aan beide kanten kops plakken.
Dan krijgt het stuk hout meer stijfheid.
Gelijk indekking op een spant. Het geeft kastenverband.
Een houtvezel heeft treksterkte. Als je een stuk balsa tordeert...
dan gebeurt er het een en ander in het hout. Er zit enige mate van rek en flex in.
De vezels kunnen onderling ietsjes verschuiven, zonder de structuur te breken.
Maar ga je die kopsekanten verlijmen, ontneem je het hout de mogelijkheid
de vezels te verschuiven. En komen de buitenste diameters rond de torsie as op trek te staan.
Wil je dan dezelfde torsieslag maken, en je forceert door, knapt het hout.
 
Laatst bewerkt:
Wat waren we aan het doen….. nou.. de Delta zn Maiden gegeven, en dat ging echt lekker
Na de maiden even samen gevlogen met Delta nr1 van mn maatje Dave… echt gaaf, de ene fluoriserend rood met fluoriserend blauw en de andere met strobe leds in de tippen :)
Lekker heftig ding waar je heerlijk mee kan hoeken…. Bizar hoe sterk dat beetje hout met folie eromheen is :D
Vanaf nu is dit mn favoriete ragbakkie

27249CFA-5C88-4147-BA69-93DC494DD125.jpeg
8C0A433F-14F0-4BAC-B7D6-2DC6C39D9A14.jpeg
62D0DBE7-1475-4625-ADDA-91784A6FB606.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi, mooi, mooi!
Nu in formatie vliegen en niet vergissen natuurlijk!
Gaan ze op Webra resonantiespeed? Of gezapig nog wat rapper? [emoji846]

Bij Delta moet ik aan mijn clubmaat denken.
Rollercoaster traject, loeihard en laagst mogelijk. Een mug er tussen en is het rats…
Komt er weer een nieuwe.

Gr Bas
 
gang zit er wel in... niet spectaculair snel ofzo maar dit is meer voor het volgas laag overkomen en in eens haaks de hoek om.... echt een heerlijk ragbakkie
gaat nu nog met een 3S Leipo en een 2200Kv FPV Wing racing torretje die 650 wat kan leveren met daarop een APC 7x5E en trekt daarmee gemeten een kleine 40 ampere, hij kan kortstondig (30 sec) 45 amp trekken maar word dan op de testopstelling wel warm :D...
voor de maiden was het precies goed om lekker wat rond te knallen, maar weet nu al dat het gaat verlangen naar meer snelheid, heb nog een aantal propjes liggen om te testen, gisteren tijdens het bouwen van een tweetal 6S LiIon pakketten rolde er spontaan 4 stuks 21700 cellen de accutray in en dat past perfect :) .. dus straks even wat van die cellen bijbestellen om een paar 4S pakketjes te maken :D

owja..... het is een klein ding en het is raadzaam om hem felle kleuren te geven want je bent hem zo kwijt als je ff de andere kant op kijkt :oops: ... had met de 1e vlucht al ff een momentje van ..aaaahhhhh kuttttt :eek: .... ff up geven en daar wassie weer :yes: .... en bedacht me gelijk dat ik de strobeleds had losgekoppeld tijdens het instellen van de Deltamix, na het landen die eerst maar weer ff aangesloten, scheelt gigantisch qua zicht ... kiek zelf moar eevm :)

 
Buitengewoon UFO (spreek uit als ufauwgh).
Flitsend vliegbeeld! Das wel stoer!

PS: Bart heeft de zijne even voor gevlogen. Als een speer door de lucht.
Heel mooi scherp vleugeltje. Piep klein motortje + propje. 100% dollepret.
Een toppertje!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Even stil, niet stilgezeten...

Nacelle... in wording...

IMG_1586.jpg



Het wordt nog eens wat... uiteraard weer veel te veel tijd gekost...

IMG_1589.jpg



Maar nog lang niet klaar...

IMG_1590.jpg


Dus we fröbelen nog wat door...

Gr Bas
 
Back
Top