De breuken zaten bij deze rond de vleugel. Geen breekbouten.
Dus als de hefboomwerking te groot wordt, moet er iets meegeven. Gelukkig de romp, en niet de vleugel.
Stel schade in de neus, wordt het werk iets lastiger.
Toch zou ik eerst de scheuren gangbaarder maken en zetten, spalken en dan dunne CA voeden, zodat het weer verband heeft.
Stel dat het motorspant nog zit, niet is uitgebroken, zou je met een lange rechte staaf kunnen controleren of staart en al nog iets gericht staan, om even wat extra timmermans inzicht te geven.
Alles gefixeerd motorspant uitdremelen. Voordat instelhoeken meten met hulpstukken, met vleugel er op.
Alles vanuit een 0 stand.
Met het spant weg kan je weer goed bij de binnenkant van de neus.
Schuren kan met papier of wellicht ook goed met een prop staalwol, als je maar gelijkmatig kun ‘honen’
Overdrijven hoeft niet, maar opgeruwd geeft betere hechting.
Stel schade in de staart…
Voor de staart van de Hawk heb ik uit vuilniszakkenfolie de contour van de staart plano uitgetekend op de folie, daarna twee helften op de naden vastgestreken. Thermoplast, smelt. Teflon strijkijzer kan direct, anders papier er tussen, dan strijken.
Zo had ik een niet elastische stugge balon.
Die nagenoeg paste aan de binnenkant.
Aan de ballon een blauwe bowdenkabel getaped. Diende als druk doorvoer en hengel om de epoxy reparatie kous tot diep in de staart aan de kunnen brengen.
Kletsnat, en samengepnepen. En wonderwel, met goed mikken lukte dat.
Volle ballon bekleed, en dan samen tot prop om de bowden, en in positie brengen.
Niet op perslucht opgeblazen, druk is dan te snel te groot, maar met waterdruk en grote injectiespuit, zonder lucht.
Hydraulisch, water niet samendrukbaar, dus je voelt aan de spuit wanneer het afstopt,
en niet overperst, de kous goed tegen de wand is gedrukt, zonder overspanning.
Zo ontaat dat 95% van de kous goed tegen de huid komt te zitten.
Op dat punt kon niet geschuurd worden.
Maar hechting is er wel voldoende, en komt de sterkte ook door de in vorm gedwongen epoxy-mof.
Epoxy hecht niet aan polyethyleenfolie, dus kon ongeschonden weer uitgenomen worden.
Tools to go...
1 Sjabloon voor de ballon.
2 en 3 testjes
4 juiste materiaal en een goede dichte lasnaad (vuilniszak, maar dubbelwandig gelast)
5 gemonteerd aan..
6 Bowden doorvoer van voldoende lengte.
7 een mooie spuit en een stuk siliconenslang
Tijdrovend was het wel, weekendje doorlooptijd...
en de heren van de F5B werden toch even stil.. zei het zeer kort… haha..
Die +3,5kw vliegbraniegasten zijn niet te smoren.
Extra sterkte buitenkant door alle gelcoat weg te frezen, na dat de mof was aangebracht, en gehard, en daar dan de wond te versteken met los geplozen roving fibers…
Gr Bas