Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Ik gooi het er in om de lijm iets te verdikken, zodat het niet wegzakt.
Doe dat on the fly voor elk verbindinkje.
Mijn houtschuurselen verdwijnen altijd op de grond… beton… eens in de zoveel tijd de auto er uit.. vegen en zuigen… mix van metaal verspaning, gerestaureerd klassiekergruis, en hout/epoxy diversen… en een periode ook teckelhaar. Maar de koffiemolen draait thans nog bestendig koffie..

Dus ik heb de drie potten, gluten vrij. 3 typen vulstof. Zat voor een leven…
Daarbij vind ik de glaspaarlen altijd het eerst.
Ik maak me er niet zo druk om.

Er gaat wel eens wat de grond in, en dan constateer ik dat dat wat gelijmd is met 30 minuten epoxy, niet gebroken is. De ‘las’ is oversterk. Sterkste epoxy is 24 uurs, de slechtste epoxy is 5 minuten. Dat hecht slecht tot niet, en veranderd rap in rubber.

Sterkte van de lijm wordt gemeten op afschuifsterkte.
De lijm wint altijd op balsa en op waaiboomtriplex. Hout geeft altijd mee!
Is een deel van de constructie vliegtuigtriplex, blijft dat nog zelfs heel… en is het dé hanger voor een foliezak met balsarats, om elegant in de kliko te kunnen werpen.

Ga je 1:1 lijmen bij het bouwen van een mandagende vlieger, dan werk je toch al met aircraft grade epoxies, en zul je ook de lijmverbinding naar specificatie mengen, anders is je home build experimental een afkeur.

Ja, mannen, jullie hebben alle gelijk over het optimum. Maar je zal 99% van de gevallen je kist niet verliezen op een gevreesde broze epoxy las.

In de jaren 60/70 toen Devcon als een van de eerste met epoxy voor modelbouw op de markt kwam, werd er geheel geen gebruik van toevoegingen gemaakt.
En gezien de sterkte maar ook het gewicht van de lijmstof, geadviseerd om het slechts op structureel belaste delen te smeren ter verlijming.

Maar een ARF vliegertje, span 1.40 cm, waarvan de constructie licht is gehouden, omdat de boekhouder zwarte cijfers wil zien…

Andere lijm die ik gebruik is alipathic resin. Waterbasis, zeer sterk, maar wat lastiger te schuren.
En daarnaast de bekende CA. Een lijm die behoorlijk broos is.
UHU Hart geeft nog steeds goede verbindingen.

PU wellijm thans spaarzaam. De pot is niet houdbaar, en de lijm reageert door tot het versponst is, mits je deze sealt tegen UV of aflakt met G4 tegen uitoxideren door zuurstof…

Geen van de componenten in deze Kyosho vlieger, is met epoxy gelijmd, fabrieks af.
Ook de poothouders niet. Alles is water/acryl/vinyl lijm. Hechting daarvan is twijfelachtig.

Dat heeft ook een voordeel. Dat wat breekt, spaarzaam is verlijmd, is ook makkelijker te fixen. De reden dat ik ook de correctie kon maken.
Moet ik dat nu over willen doen… dan heb ik een ernstig probleem…[emoji6]

Gesteld… het zwaaiende vingertje kan het beste de lijmpot in.
 
Laatst bewerkt:
Zaak wal al weer toe natuurlijk, de aliphatic resin uitgehard.
Eindafwerking van de spleet volgt later...

Nu eens even met de roterende retracts aan de slag.


IMG_1212.jpg



De Hobico 60 mechaniekjes zijn niet meer terug te vinden op het internet.
Ik werd even nieuwsgierig. Ze werken mooi, voelen fragiel, en zijn volledig namaakbaar
met wat geduld en goed gereedschap, en sterker/gewichtiger uit te voeren.

IMG_1227.jpg



Maar het moet kunnen klappen. Dus eerst maar eens wat geprojecteerd in een 2D tekenprogramma
Zien wat een 90º graden hevel doet, en wat een 60º graads.
De stang verschuiving moet 15,35 mm bedragen.
De retract is net weer anders dan andere, en mijn wieltjes zijn groot en dik.
Inbouw wordt iets anders dan de instructie aangeeft. Anders past het in deze niet...
Stangen voor aansturing zijn nog niet ingetekend. De 60º graads ‘bell crank’ geeft het beste resultaat... zo lijkt.
Ik kan vanwege de ruimte de draaischijf niet middelen op de 90º overbrengingshoek.
Of de band zit in de weg, of de verkasting in de vleugel...


Bestek gemaakt. Hevels... De uiterste uitslagen vragen geen koppel. Dat zijn de blokkeringen.
In de tussenliggende bandbreedte komt het koppel onder een gunstige hoek te staan.
Retractservo HS-75BB...


Schermafbeelding 2023-06-10 om 14.28.56.png



Verkenning, beslissen, en een uitneembare hevelplaat gaan uitwerken tot in hout...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond nog even wat verkend met het landingsgestel...
Te voren gepland via tekenwerk... en maar eens uitgevoerd, on the fly geïmproviseerd! Gelegenheid schept de bouwer... zoiets...

Ter hoogte van de hevel zit de tripex plaat (2 mm) geschroefd met 2 metaal zelftappers.
En bij de ligger haakt de plaat in de retract verkasting. Zit daar opgesloten,
en kan geen kant uit. Moest allen 2 sleufjes kerven in hoeklatjes... (gepiel).
De uitslagen van de hevel (bellcrank) geschat/gemeten bij het tekenwerk.
En dat kwam gunstig uit...


Schermafbeelding 2023-06-13 om 10.56.25.png



Zagen, boren, schuren... Maat ruwweg gemeten via metaal passers...
Verkasting staat eigenlijk schots en scheef, links en rechts verschillend...
Met de schuurlat getrimt, tot het paste...


IMG_1246.jpg



Bijkomen van de 'Eureka-schrik'...
Hevel er op, slagmoer, pinnetjes geplet en verlijmd met epoxy... wat
lagerende ringetjes en borgende moertjes aan het messing schroefje (oud Kavan setje),
en ben er zo eerlijk gezegd wel tevree mee...


IMG_1247.jpg



Koppeling van de retract gaat niet via een tweede Z-bend lukken.
De messing schroef zit geborgd, draaiend inhaken gaat niet lukken met al dat materiaal er om.
Een kwiklink wordt ook een drama...

En stuurstang tonnetje? Wel, bijkans... er komen wat boender-krachten op... maar sluit het niet uit, wegens redelijk makkelijke montage/demontage.
Maar het mag niet op de borgstift gaan slippen...dus moet op die plek er goed bij kunnen met de inbussleutel....
En zo dacht dacht eigenlijk op die plek aan kogelkop-joint.
Ieder geval de stang die naar de retract loopt... een cup die je op het kogeltje drukt...

Tot zovers... en voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Goed op op dreef! Verder uitgewerkt.
Loopt mooi soepel, past keurig langs liggers, niets rakend/schavend…
Tijd om de twee vleugelhelften aan een te gaan plakken.
Dan kan de retractservohouder worden uitgewerkt. Eerst even bestek tekenen,
en in de instructie verkennen wat min of meer de bedoeling was.


Er moest een stangetje of twee worden opgemeten…
en opgetapt… met een klets olie voor het verspanen…


IMG_1249.jpeg



En de opstelling van de hevel in de retract-kast… met kogelkoppeling gemonteerd.
Goed uitgelijnd, met iets van toevallig geluk. De kogel is zo behoorlijk lineair belast
op de hevel in het mechanisme. Moin! Dik tevree…


IMG_1250.jpeg



En zo knutselen we maar weer rustig door… op een dag is het klaar.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Niet stil gezeten, maar ook niet echt opgeschoten.

De Saito 62 ligt nog geduldig te wachten in een champignonsbakje.

IMG_1206.jpg



Opening voor de servo opgeschuurd met wat snijden en schuren met schuurtonnetje...


IMG_1283.jpg



Tijd om de folie weg te stoken...

IMG_1354.jpg



Maandagmorgen vleugeltips... ze zijn niet gelijkvormig...
De bekende peuk hangend aan de lip, maar mogelijk verschillende tabakssoorten...
én timmermasoogwereldbeeld...
Verder op de tips nogal stompe achterlijsten... het zal wel werken... maar de
schuurlat er fors tegenaan... met gepast schuurmansoog nieuw geshaped.
Iets tipverdraaiing mee gegeven... Op de Byron, Brian Taylor, Ziroli... en TF-Gold Editionplannen
is de zaak fraaier voorgetekend...

IMG_1418.jpg



Onderkant van de tip... in progress...


IMG_1417.jpg



Ik schaaf nog wat bij... ben er nog niet tevree over...

IMG_1425.jpg



Doordat ik al een hele tijd niet meer aan het model gewerkt had,
geen notities had gemaakt... toch een zeik-foutje gemaakt bij het verlijmen van de twee helften.
Het inklemmen is altijd even listig. Met klemmen, en tie-rips om boutjes, die 30 minuten epoxy,
24 graad in het bouwhok... dus geen 30 minuten, maar 20 minuten werktijd...

Met al dat gepiel, weg knallende klemmetjes, en tie-rip getakel, niet opgelet op de voorlijst,
of deze goed uitlijnde. Achterlijst deed dat wel. En kon ik niet meer corrigeren toen ik het opmerkte. Rats!
Maar die achterlijsten hadden in het verleden geen gelijke schuurmaat, en moest ooit een stukkie
extra nog op worden gelijmd, om mooi op de romp aan te sluiten... vergeten...
Het opmerkelijk hoogteverschil, afgelapt met epoxy plamurage.

Maar bij het passen sloot het toch niet lekker aan op het vleugelzadel...


IMG_1423.jpg



Tijdens het inbouwen van de retract-houders, ontdekte ik ook al stevige
maatverschillen op standen van spanten.
Schots en scheef staande versterkingen scheef ingebouwde versterkingen
voor de retract, waardoor de vleugel open moest om iets te compenseren.

Toch nog even een indicatieve instelhoekmeting gedaan...
Nergens staat daar info over op het internet. Nog effe flink lopen zoeken. Noppes!
Maar 90% van de ARF bouwers vertrouwt op die indifferente hangpeuk aan de lip...
Wordt het geplet, koopt men immers een nieuwe, of men haakt af
voor het volgende smakelijke 1-dags gebakje...

Dus tekeningen van Ziroli en de andere grootse P-40 plannen er weer bij...
1,5º zo een beetje. Maar geen profiel onder deze variatie aan modellen is identiek...
NB! Van de echte is de instelhoek 1º...
NACA 2215 aan de wortel NACA 2209 richting de tip...'t is maar een weet!

Stabilo op 0, beetje onzuiverheid is er altijd wel...
Daarom de 'bel' erbij...


IMG_1438.jpg



De incedence haak van Great Planes, zonder de meegeleverde bottehorkmeter,
Met de hand de Hornbach meter er op, stuk zuiverder...
(ooit zo rond de 7,5 euro, thans bijkans 3x zo duur, Chinameuk mag wat kosten...)
Iets meer dan 1º, en max 2º met wat onzuiverheid tijdens het fotograferen
en gehannes met het mobieltje...
Een Robbe Puma vliegt met 0,5º instelhoek


IMG_1428.jpg


IMG_1437-Bew.jpg



Dus zit hier een beetje te brommen.
Nu een support met een hoek van 13º voor de vleugel uitwerken,
dat verlijm ik op een stuk tape op de vleugel geplakt.
Dat is te lossen zonder schade.
Twee stuks... opdat het goed leunt op het figuurzaagbed, en dan met geduld mikken.
Frisse zaag en 'door de midden' met die handel.

Opnieuw verlijmen, twee carbon pennen inboren met boormatrijs,
zo lang hoeven deze niet te zijn. Dan maar weer verlijmen en
een mooie sterke epoxy-glas mof er om heen...

Mocht dat nu echt mislukken... dan heb ik nog een nieuwe back-up.
Een ramp is het niet... mits...
de reserve sets ook van de vroege maandag morgen peuk zijn...
maar dat is statistiek.
En ik heb er wel eens over gedacht om er gewoon een Puma profiel
afgeleide vleugel op te zetten. Nieuwbouw...
Met dezelfde vol symmetrische profielen op de tips. Dan weet je dat het op rails vliegt...
Maar dat slaat wat door op deze ex-ARF?

Eerst de zaag... en dan improviseren we weer doodleuk verder... kop er bij, zonder peuk!

Voor wat het waard is,
op deze maandagmorgen,
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen een even de twee reserve vleugels opgespoord. Maar naar de tips van deze gestaard, zie ik dat deze behoorlijk veel netter en exacter zijn afgewerkt.
Dus wat ze allemaal in die ARF doos hebben gestort? Net als de KAOS 60… alle overgebleven meuk naar Europa… haha…


Maar goed… wiggies in concept…

IMG_1440.jpeg



Gamma ply 6 mm, op Tesatape gelijmd met CA…
En passen met de liniaal… is het ook werkelijk recht in haaks verband?

IMG_1442.jpeg



Dan richten en CA tacken…
Klèn beetje bèhvèhle… met de schuurlat, komt goed! Vlak en strak.


IMG_1443.jpeg



Volgende stap… pièce de decoupagerie…
Kèn nèt… goed mikken, lang tape maskering… en felle lamp er op!
Zien is geloven… maar kuis vanaf de achterlijst.


IMG_1444.jpeg



Vanaf de voorlijst eveneens een non event,
mits je maar de tijd neemt, de zaag laat
zagen en deze niet te veel opspant met
druk, blijft deze recht…
Nogal dikke lijmlaag… meeste daarvan dus weggezaagd…
en fractioneel in het tripex.


IMG_1445.jpeg



Restanten lijm met de schuurlat weggeschaafd… het is weer bouwstrak.

IMG_1446.jpeg



Nu dan de boorgaten gaan voorbereiden met een stuk rest aluminium lijst, 5 mm inboren via boorstand. Dat wordt de mal om haaks in te boren in de doorgezaagde ligger.
Met een puntig scherpe hout/centreekrboor met de houtboor gericht inboren… dat was het plan althans.
In de tape bijeen is de passing in het vleugelzadel correct. Staat de romp ‘recht’ op het geheel.
Massief carbon rondstaf ben ik ergens kwijt.
Dan wordt het gewoon verenstaal. Iets zwaarder. Zei zo…

De wiggen laat ik nog even vast zitten. Mooie hulpjes voor het wederom verlijmen.

Voor wat het waard is!
Gr Bas

PS: Inmiddels zijn de gaten geboord, iets ruimer om vol te storten met epoxy en iets om te richten. 100% zuiver ging het boren ook weer niet… maar meer dan mooi genoeg!
Wordt vervolgd.


Pasbuisjes uit carbon, maar niet supersterk…

IMG_1448.jpeg
 
Laatst bewerkt:
En op hoop van zegen... veel markeringsstreepjes,
voorlijst recht... 2 stalen pennen, Ø 5 mm, lengte 104 mm. Getaped getest op de romp.
Keurig pas.
En natuurlijk op de bouwplank getest op gelijkwaardige invalshoeken, ook dik in orde

24 uurs lamineer-epoxy en iets vulmateriaal en verdikkingsmiddel...
En dan nu goed gericht, ondersteund met de wiggen ineen gekledderd.


Getakeld, getaped en geknepen...

IMG_1452.jpg


En nu rustig laten doorharden...
Gr Bas
 
ARF... dus altijd correctie nodig :)
De vleugel is gelukt. Ik ben happy! Next!

1x ellenderon, ofwel rolberoerteroer? Voor de kniesoor...
Het roertje mist wat hout na overijverig schaven in de factorij aan de Mekongdelta...
Dus we gaan dit bijlappen met overjarigedelbalsaplaat... uit oude strategische voorraad!


IMG_1454.jpg



Eerst met stift de depressie gemarkeerd langs liniaaltje...
Dan met de soldeerbout de folie ingesneden....
De losgekomen foliepatch als masker gebruikt voor op het balsa...
Uitgesneden en geplakt met UHU-Hart... omdat dat gewoon snel plakt...
Het roer is massief balsa... ik zou spanten kunnen suggereren door
het uit te boren/zagen, scheelt ietsiepietsie, en wellicht staat het ook leut in de folie...
Maar natuurlijk pardoes een uur verder met alle bewerkingen... semi-scale... meer hoeft niet.


IMG_1471.jpg



Dan met de lijm in de knijperij... tum, tum, koffie...
Beetje high van de culinair riekende UHU-Hart...
Even laten drogen...


IMG_1472.jpg



Alle raakvalkken met schuurlat aan de vleugel goed aftapen...
Dat is hout dat niet weg moet immers... En schuur je de zaak
flush met het profiel... strakke eindafwerking volgt...
De resterende folie maskert het hout dat niet geschaaft hoeft te worden.
Naderhand wordt het weggenomen... is het al weg...


IMG_1473.jpg



De linkse aileron mag ook nog wat bij-geschaafd hebben aan de onderkant...
Volgt eenzelfde behandeling...

Gr Bas
 
We kunnen weer voort… nog even en een fles kost 10,- Euro!
Beter stoppen met bouwen, of stoppen met de b.v. NL!
Prijs voor en na Corona!

IMG_1477.jpeg


Gr Bas
 
Ik had nog wat te mopperen op schaal... semi-schaal...
Dus bedacht toch maar wat bij te schaven. Kost even wat tijd... toe maar...
De grap geeft iets meer torsieslapte. Folie geeft weer iets sterkte. Groot is het vlak ook niet...
De zaag er gewoon in...

Van tekening naar tekening, via een scannetje van het Kyosho hout...

Schermafbeelding 2023-07-24 om 00.27.10.png



Naar print...

IMG_1486.jpg



Dan boren om de zaag door te kunnen halen, en de zaag er in...
Plankje gericht met voetjes op de contour gelijmd. Zodat het recht in het vlak staat
de zaag ook rechtstandig door het hout zaagt... en die ja later weer weg schuurt...


IMG_1489.jpg



Verdere indruk, en de aftekening zal iets in de folie te zien zijn...
Vliegt het beter? Geen sjoega... er moet nog wat bij en af aan de tips om de vorm naar 'echt'
een beetje te vertalen...


IMG_1490.jpg



Voor wat het waard is!
Gr Bas
 
Back
Top