Ik gooi het er in om de lijm iets te verdikken, zodat het niet wegzakt.
Doe dat on the fly voor elk verbindinkje.
Mijn houtschuurselen verdwijnen altijd op de grond… beton… eens in de zoveel tijd de auto er uit.. vegen en zuigen… mix van metaal verspaning, gerestaureerd klassiekergruis, en hout/epoxy diversen… en een periode ook teckelhaar. Maar de koffiemolen draait thans nog bestendig koffie..
Dus ik heb de drie potten, gluten vrij. 3 typen vulstof. Zat voor een leven…
Daarbij vind ik de glaspaarlen altijd het eerst.
Ik maak me er niet zo druk om.
Er gaat wel eens wat de grond in, en dan constateer ik dat dat wat gelijmd is met 30 minuten epoxy, niet gebroken is. De ‘las’ is oversterk. Sterkste epoxy is 24 uurs, de slechtste epoxy is 5 minuten. Dat hecht slecht tot niet, en veranderd rap in rubber.
Sterkte van de lijm wordt gemeten op afschuifsterkte.
De lijm wint altijd op balsa en op waaiboomtriplex. Hout geeft altijd mee!
Is een deel van de constructie vliegtuigtriplex, blijft dat nog zelfs heel… en is het dé hanger voor een foliezak met balsarats, om elegant in de kliko te kunnen werpen.
Ga je 1:1 lijmen bij het bouwen van een mandagende vlieger, dan werk je toch al met aircraft grade epoxies, en zul je ook de lijmverbinding naar specificatie mengen, anders is je home build experimental een afkeur.
Ja, mannen, jullie hebben alle gelijk over het optimum. Maar je zal 99% van de gevallen je kist niet verliezen op een gevreesde broze epoxy las.
In de jaren 60/70 toen Devcon als een van de eerste met epoxy voor modelbouw op de markt kwam, werd er geheel geen gebruik van toevoegingen gemaakt.
En gezien de sterkte maar ook het gewicht van de lijmstof, geadviseerd om het slechts op structureel belaste delen te smeren ter verlijming.
Maar een ARF vliegertje, span 1.40 cm, waarvan de constructie licht is gehouden, omdat de boekhouder zwarte cijfers wil zien…
Andere lijm die ik gebruik is alipathic resin. Waterbasis, zeer sterk, maar wat lastiger te schuren.
En daarnaast de bekende CA. Een lijm die behoorlijk broos is.
UHU Hart geeft nog steeds goede verbindingen.
PU wellijm thans spaarzaam. De pot is niet houdbaar, en de lijm reageert door tot het versponst is, mits je deze sealt tegen UV of aflakt met G4 tegen uitoxideren door zuurstof…
Geen van de componenten in deze Kyosho vlieger, is met epoxy gelijmd, fabrieks af.
Ook de poothouders niet. Alles is water/acryl/vinyl lijm. Hechting daarvan is twijfelachtig.
Dat heeft ook een voordeel. Dat wat breekt, spaarzaam is verlijmd, is ook makkelijker te fixen. De reden dat ik ook de correctie kon maken.
Moet ik dat nu over willen doen… dan heb ik een ernstig probleem…[emoji6]
Gesteld… het zwaaiende vingertje kan het beste de lijmpot in.
Doe dat on the fly voor elk verbindinkje.
Mijn houtschuurselen verdwijnen altijd op de grond… beton… eens in de zoveel tijd de auto er uit.. vegen en zuigen… mix van metaal verspaning, gerestaureerd klassiekergruis, en hout/epoxy diversen… en een periode ook teckelhaar. Maar de koffiemolen draait thans nog bestendig koffie..
Dus ik heb de drie potten, gluten vrij. 3 typen vulstof. Zat voor een leven…
Daarbij vind ik de glaspaarlen altijd het eerst.
Ik maak me er niet zo druk om.
Er gaat wel eens wat de grond in, en dan constateer ik dat dat wat gelijmd is met 30 minuten epoxy, niet gebroken is. De ‘las’ is oversterk. Sterkste epoxy is 24 uurs, de slechtste epoxy is 5 minuten. Dat hecht slecht tot niet, en veranderd rap in rubber.
Sterkte van de lijm wordt gemeten op afschuifsterkte.
De lijm wint altijd op balsa en op waaiboomtriplex. Hout geeft altijd mee!
Is een deel van de constructie vliegtuigtriplex, blijft dat nog zelfs heel… en is het dé hanger voor een foliezak met balsarats, om elegant in de kliko te kunnen werpen.
Ga je 1:1 lijmen bij het bouwen van een mandagende vlieger, dan werk je toch al met aircraft grade epoxies, en zul je ook de lijmverbinding naar specificatie mengen, anders is je home build experimental een afkeur.
Ja, mannen, jullie hebben alle gelijk over het optimum. Maar je zal 99% van de gevallen je kist niet verliezen op een gevreesde broze epoxy las.
In de jaren 60/70 toen Devcon als een van de eerste met epoxy voor modelbouw op de markt kwam, werd er geheel geen gebruik van toevoegingen gemaakt.
En gezien de sterkte maar ook het gewicht van de lijmstof, geadviseerd om het slechts op structureel belaste delen te smeren ter verlijming.
Maar een ARF vliegertje, span 1.40 cm, waarvan de constructie licht is gehouden, omdat de boekhouder zwarte cijfers wil zien…
Andere lijm die ik gebruik is alipathic resin. Waterbasis, zeer sterk, maar wat lastiger te schuren.
En daarnaast de bekende CA. Een lijm die behoorlijk broos is.
UHU Hart geeft nog steeds goede verbindingen.
PU wellijm thans spaarzaam. De pot is niet houdbaar, en de lijm reageert door tot het versponst is, mits je deze sealt tegen UV of aflakt met G4 tegen uitoxideren door zuurstof…
Geen van de componenten in deze Kyosho vlieger, is met epoxy gelijmd, fabrieks af.
Ook de poothouders niet. Alles is water/acryl/vinyl lijm. Hechting daarvan is twijfelachtig.
Dat heeft ook een voordeel. Dat wat breekt, spaarzaam is verlijmd, is ook makkelijker te fixen. De reden dat ik ook de correctie kon maken.
Moet ik dat nu over willen doen… dan heb ik een ernstig probleem…[emoji6]
Gesteld… het zwaaiende vingertje kan het beste de lijmpot in.
Laatst bewerkt: