Weer een voortreffelijke serie vluchten gemaakt met de Antares.
De OS 50Sx nog niet geheel lekker op 10% nitro, maar nu even mooi op stationair... zo laag mogelijk
anders wil ie niet landen... Motormeting (12,2K rpm 11 x 8 APC)
Wil terug naar 5%... motor loopt daar beter afstelbaar op.
Het vermogen is dusdanig dat de kist vrolijk loodrecht omhoog vliegt, tot de tank leeg is...
Minder power zal niet storen... en 10% zuipt ongekend...
Nog even nagetrimt in de zender... rolde beetje weg naar links op aileron.
De looping is nog niet zuiver.
Breekt iets uit. Denk niet dat de Antaris kaarsrecht is gebouwd...
In de duiktest blijkt de kist neuslastig. Bij de 45 graads duik trekt hij iets op.
Dus CG mag verder naar achter.
Een wingover gaat aarzelend... Maximale uitslag.. een beetje lui.
De Kaos mik je zo om. Net als mijn Calmato. Maar voldoende pret. CG naar achter.
Gister was het voorlijk CG de redding van de kist...
Wij vliegen op Odoorn 'tegen de zon'. Het beperkt het luchtruim, en het zicht. Split het veld in twee als het ware.
Onze jongste gebrevetteerde verloor alle controle over de kist, zender een Spectrum,
liep op dat moment net achter mij langs met de zender. Ging direct mis. Hoe vreemd.
Hij links van de zon, ik rechts. Voor mij buiten zicht.
Enkelen kennen de positie van ons vliegersplatform wel.
Bij de noodkreet 'pas op, hij komt kaarsrecht op ons af',
was het beste maar weg te duiken achter het hek, om de hoek. Er het beste van hopen.
In de snelste reflex de motor af gezet... dodemansknop, die is bij een klapper dan dicht...
Koers? Richting Costa del Sol...
De ferme klap 'ratswack' geeft aan dat er weer gevlogen kan worden...
Ennn net onder de zon door, daar leuterdommelde, liftend op thermiek, dead steady stick... in schoolslag een Antares.
Slechts indraaien, wel wat wind mee, lengte veld, in een hopsige dead stick een keurige landing...
En dan van die voorbijfietsers... aan de doorgaande 'mooie landing m'neer'... hmmm...
Ze dachten... het hoort zo...
Mijn jonge vliegcollega... forse schade. Neus af van een fraaie vliegende Kyosho 90 Spitfire.
De knaap vliegt goed. Maar met een dooie zender is niet te vliegen.
Zo te zien nog te redden... bende werk... maar zeker weer luchtwaardig te krijgen...
Gelukkig ging het gister 'goed mis'...
Maar een door mens afgeschermd zendvermogen? Zou pardoes een doorgefikte of gecompromitteerde
zendtrap kunnen wezen?
Gr Bas