Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Ik zou geen glasvezeltape nemen maar gewoon cellotape.
Glasvezeltape kan de kap kapot trekken als je het probeert los te halen.

Mijn idee (toen ik het model wilde kopen) was om een nieuwe kap te maken.
Zoveel werk is dat niet en een kapje zal dan een euro of 20 kosten.
Het kan nog veel makkelijker, je giet de kap vol met gips, plakt het geheel op een plankje en gaat naar Dennis.
Daar laat je een kapje trekken uit polycarbonaat.

GJ

Glasvezeltape gebruiken wij om bodies van lexaan te plakken, omdat het zo sterk is.

Je `makkelijke` werkwijze begrijp ik niet. Heb je een voorbeeld?
 
Glasvezeltape gebruiken wij om bodies van lexaan te plakken, omdat het zo sterk is.

Je `makkelijke` werkwijze begrijp ik niet. Heb je een voorbeeld?

Ja, het is oersterk maar de kleefkracht is zo enorm dat je bij verwijderen de kap kapot kan trekken.

De makkelijke methode is heel makkelijk.
Je plakt het gat dicht met gewoon plakband.
Dan neem je modelgips en giet dat in de kap.
Na drogen van het gips haal je het uit de kap en plakt het op een plankje.
Dat neem je mee naar Hobbyin en laat er een kap van polycarbonaat van trekken.
Kost 7,50 of zo, dan heb je een soort lexan kapje.

GJ
 
Zo vanmiddag tweede ronde Antares. Hypertensie er uit. Voortreffelijk.
Mooie grappen en grollen, en mooie landingen.

Lekkende uitlaatpakking aanplakken. Drek.
Vertical unlimeted. Hup de wolken in… 10% nitro zuipt als een tempelier… mooowzes…
 
Ja, het is oersterk maar de kleefkracht is zo enorm dat je bij verwijderen de kap kapot kan trekken.

De makkelijke methode is heel makkelijk.
Je plakt het gat dicht met gewoon plakband.
Dan neem je modelgips en giet dat in de kap.
Na drogen van het gips haal je het uit de kap en plakt het op een plankje.
Dat neem je mee naar Hobbyin en laat er een kap van polycarbonaat van trekken.
Kost 7,50 of zo, dan heb je een soort lexan kapje.

GJ
Ik neem aan dat ook ándere gaten dicht geplakt moeten worden. Zoals in de neus. Anders loopt alles er uit.
Maar hoe krijg ik dan een mooie vorm?
Kun je gips schuren?
 
als je dat wilt doen dan zul je eerst een hele bekisting moeten maken vanwege de oortjes, daarnaast leent de vorm er zich niet voor om zo maar even een kapje te thermovormen / dieptrekken / dieprukken
er zitten nogal wat scherpe hoeken bij het ronde luchthappertje
ik (maar wie ben ik he) zou voor de eerste vluchten gewoon wat plakband erop plakken en in de winterstop met schuim en glasmatjes in de weer gaan.... tenminste, als het model dan nog heel is .... (nee dat is flauw :D)
dat glasversterkte tape plakt als de tyfus en krijg je er niet zomaar vanaf.... dat is toch ook wat je wilt.... dan verlies je het ook niet zomaar

upload_2022-4-15_20-18-48.png
 
Ik wist niet dat ie oortjes had.
Maar je kan hem misschien wel zonder oortjes maken en gebruiken?
Je moet alle gaten dichtplakken en dan volkiepen met modelgips, daar hen je helemaal geen bekisting voor nodig, eventueel doe je het in fasen.
Na drogen haal je het gips gewoon uit de kap en ja, gips kan je prima schuren.
Hobbyin wil ook een iets ruwer oppervlak, dat schijnt mooier af te vormen.
Ik kwam met een spiegelglad oppervlak en hij heeft dat ter plekke wat op staan schuren.
En scherpe hoeken?
Ik zie ze niet, dat luchthappertje is geen probleem, de hele kap lijkt me lossend want anders had Hangar 9 hem ook nooit uit de mal gekregen.

Maar ja, de gemiddelde levensduur is misschien wat te kort om er veel tijd aan te besteden.
Het is een stukje gereedschap, om te vliegen.
Dus gewoon het gat dichtplakken en vliegen met die hap.

GJ
 
Zo vanmiddag tweede ronde Antares. Hypertensie er uit. Voortreffelijk.
Mooie grappen en grollen, en mooie landingen.

Lekkende uitlaatpakking aanplakken. Drek.
Vertical unlimeted. Hup de wolken in… 10% nitro zuipt als een tempelier… mooowzes…

Mooi kist geworden Bas !
Vliegt inderdaad heel goed zo'n Antares. Heb er ook nog 1 op zolder staan, verlengde romp en geprofileerd stabilo. In een ver verleden heb ik er zelfs nog de eerste f3a wedstrijden mee gevlogen, gaat prima.

Grt,

Arnoud.
 
Nou! Haal maar van stall zou ik zeggen…
Haha. Ik moet em nog effe stallen op hoogte. Zien wat ze doet. Maar de landing is zo deftig. Prachtige dalingshoek. En traag in te zetten. Vol sym. Dun. Een feestje.
 
Weer een voortreffelijke serie vluchten gemaakt met de Antares.
De OS 50Sx nog niet geheel lekker op 10% nitro, maar nu even mooi op stationair... zo laag mogelijk
anders wil ie niet landen... Motormeting (12,2K rpm 11 x 8 APC)
Wil terug naar 5%... motor loopt daar beter afstelbaar op.
Het vermogen is dusdanig dat de kist vrolijk loodrecht omhoog vliegt, tot de tank leeg is...
Minder power zal niet storen... en 10% zuipt ongekend...

Nog even nagetrimt in de zender... rolde beetje weg naar links op aileron.
De looping is nog niet zuiver.
Breekt iets uit. Denk niet dat de Antaris kaarsrecht is gebouwd...
In de duiktest blijkt de kist neuslastig. Bij de 45 graads duik trekt hij iets op.
Dus CG mag verder naar achter.
Een wingover gaat aarzelend... Maximale uitslag.. een beetje lui.
De Kaos mik je zo om. Net als mijn Calmato. Maar voldoende pret. CG naar achter.

Gister was het voorlijk CG de redding van de kist...
Wij vliegen op Odoorn 'tegen de zon'. Het beperkt het luchtruim, en het zicht. Split het veld in twee als het ware.

Onze jongste gebrevetteerde verloor alle controle over de kist, zender een Spectrum,
liep op dat moment net achter mij langs met de zender. Ging direct mis. Hoe vreemd.

Hij links van de zon, ik rechts. Voor mij buiten zicht.
Enkelen kennen de positie van ons vliegersplatform wel.
Bij de noodkreet 'pas op, hij komt kaarsrecht op ons af',
was het beste maar weg te duiken achter het hek, om de hoek. Er het beste van hopen.
In de snelste reflex de motor af gezet... dodemansknop, die is bij een klapper dan dicht...
Koers? Richting Costa del Sol...

De ferme klap 'ratswack' geeft aan dat er weer gevlogen kan worden...
Ennn net onder de zon door, daar leuterdommelde, liftend op thermiek, dead steady stick... in schoolslag een Antares.
Slechts indraaien, wel wat wind mee, lengte veld, in een hopsige dead stick een keurige landing...
En dan van die voorbijfietsers... aan de doorgaande 'mooie landing m'neer'... hmmm...
Ze dachten... het hoort zo...

Mijn jonge vliegcollega... forse schade. Neus af van een fraaie vliegende Kyosho 90 Spitfire.
De knaap vliegt goed. Maar met een dooie zender is niet te vliegen.
Zo te zien nog te redden... bende werk... maar zeker weer luchtwaardig te krijgen...

Gelukkig ging het gister 'goed mis'...

Maar een door mens afgeschermd zendvermogen? Zou pardoes een doorgefikte of gecompromitteerde
zendtrap kunnen wezen?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Tegen de zon is soms knap k..t maar als je er rekening mee houd dan is het goed te doen
Bij ons ook tegen de zon koekeloerend vliegen, ik mik hem er over of eronder als ik oversteek (om het zo maar te noemen, en met de klep van ut petje de brandlamp afweren gaat prima…. En dan vlieg ik 9 van de 10 keer zonder zonnebril :cool:, ik heb al zo veel hoog oplopende zonnebril discussies gelezen dat ik geen zonnebril meer koop :D

Mooi dat de antares het goed doet, ding is ook erg netjes geworden maar dat had ik al gemeld via veesboek

dst van de spektrum heb ik al zo vaak gehoord en gezien dat ik never nooit met een spekkietrum zender zal vliegen
En al helemaal om bv de tony clark tigermoth van mn vliegmaat te vliegen (je zou het meemaken dat je zon prachtige schaal kist van een ander de grond in drukt terwijl de beste man mij vraagt omdat hij er zelf niet mee durft te vliegen)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top