Moin! Deadlines in de modelbouw bij mij niet haalbaar.
Dat komt omdat andere deadlines er door fietsen
Go Progo, #Robbe Progo !!! Yes!
Ooit via ons MBF opgepikt in Noord-Holland, Alkmaar, in 2014
ErikdeJ. Een bundel, een wagen vol leut! (ouwe meuk)
Een aanstaande OLC 50 jaar of de er op volgende OLC FlyIn 2022 als einddoel!
Noperdenope! 't mocht niet baten.
De kist als aangetroffen ter Alkmaarse inclusief houdbaarheids clausule!
Maareheja, goed bewaard op droge donkere UV-free zolder (ABS kan je beter iets vochtig bewaren ... las ik eens een keer).
Robbe had de infameuze Plura rompen. maar fantastisch nieuw. Een ABS thermoplast met een grotere hoeveelheid rubber en weekmakers.
En die kunnen fantastisch uitdampen. Uitgebeten worden door UV (ook TL licht), en zo brozer en brozer worden.
Dan had het stofje de eigenschap om te verslappen, in te storten, in de warme zon, en bij kouder weer zo bros als Venetiaans vensterglas te worden.
Kortom ingebouwde crashveroudering.
Doel was snelbouw ARF, wat toen als ARF gold. Geavanceerd en tegen een scherpe prijs?
Bloedsnelle modulaire montage. En dat oogt ook des keukenhulpjes zo fraai.
De Progo is ook bekend om de fraaie sportieve lijnen, Cessna looks, en de goede vliegeigenschappen.
Als trainer of met zwaardere motor als 3-as geavanceerde trainer, of vertiervlieger.
Kwam in twee edities. Eerste serie met Sirosflügel (PU hardschuim) en later met de lichtere en vorm stabilere
piepschuimkern. Ingedekt met Abachi fineer. Deze in restauratie heeft de Siros.
Uiteraard een droomkist voor een ooit jongeling. Agendarisch exemplaar.
Maiden doelen niet gehaald. Restauraties zitten altijd tegen.
In je dromen gisteren klaar. Helaas werkt dat zo niet.
Verder wat bouwfoutjes gemaakt die ik toch wilde herstellen, ook dat kost meer tijd.
Van de Progo had ik nog wat reservedeeltjes liggen. Van een eerder exemplaar, een MP instinker.
Stategisch gesloopt, en de restanten van de romp, knisperend als chips in de container verkruimeld.
Maar zulks komt altijd van pas.
Het landingsgestel er van is op de perfecte Antaris XXL gekomen. Goed doel dus.
De ontmantelde Progoromp. Motorsteun voor een kleinere 5ccm brommer.
Een reserve, een opgeboorde, klaarliggend, en passend voor OS 46 FX (met ASP cilinderset)
Zonder motorkap, uit puur styreen dieptrek. Ooit fris, maar nu zo teer als het maar kon,
verpulverd weg gekieperd ... vergaan.
Eerst de Robbe 'Siros' PU-schuimvleugel aanpakken, servokasten in de vleugel.
Slechte ervaringen met centrale servo, ooit een mooie Multiplex Profi Digi op verspeeld!
Vrolijk aan het plannen gegaan met Multiplex kunststoffen wingservohouderkasjes.
Insnijdingen gemaakt, uitgediept met soldeerbout. Fiedelefietjes... uitgelijnd op centrale servo...
Maar is direct ook op CG liggend, dus de virtuele ligger, en op de plek zaten ook verlijmde latjes.
Met een ervan had ik iets ruzie, de ander niet. Verschillende maatvoering in dat hout. Ook niet geheel haaks liggend.
Dus men deed maar wat.
Om diepte van de MPX servokasthouder te krijgen, moest ik de ligger afsteken met 2 mm,
verder niet dramatisch over wezen.
Maar de ligging compromitteerde toch iets de buigsterke, bemerkte ik.
Had meer richting achterlijst gemoeten, en zat voldoende vlees voor inbouw 21 mm hoogte. Bavianen! Meerwerk gecreëerd. Hmmm...
Servosnoer doorvoerbuis uit tegen gewikkeld Oracover, kleef tegen kleef. En het UNI stekkertje heeft nimmer meer een belemmering
PU wellijm en weer ingedekt met oorspronkelijke stukje Abachi. Balsa dwarsliggertjes voor vlakke uitlijning,en enige aandruk massa...
Op het juiste moment overtollige lijm weg steken, dat over het tape masker welt. Te lang wachten, en het is te hard.
Iets van 4 uur? Dus bijblijven. De dik en te laat geeft nukkig schuurwerk.
Dus dan maar aan de bak voor de goede gemoedsrust...
Balkjes, maskeren, emmers met PU wellijm en gewicht om goed te richten.
Inmiddels is dat prijzige schijtlijm bij de bouwmarkt, en het wordt ook nog eens uitgefaseerd.
Maar praktisch bij dit soort lijmoefeningen in PU-schuim door het vullende karakter.
De lijm verpulverd over de jaren. Maar omsloten, donker en met folie er om
blijft het behoorlijk stabiel. Is er niets te vrezen.
Oude folie laat ik zitten. Schuurt dat iets weg, geen nood. Oracover hecht prima op deze ondergrond.
In de centrale servoholte nog net de Oracover doorvoer zichtbaar.
Deze Progo staat in Robbe Solarfilm. Dat goedje houd uitstekend vol al di jaren.
Dat kan van Oracover niet gezegd worden. Oneffenheden verdwenen als sneeuw voor de zon!
Per-fect! Hieronder een deel van de aanstaande folie-planning!
Kleine blokjes. Hoort een groter checker patroon op. Op dat moment niet aan te komen.
Deze had ik reeds liggen, ja, voor de Progo...
Printjes op de voorgrond, uitgetekende onderdelen voor aanpassingen en vervangingen.
Uiteindelijk zijn het geen MPX servohouders geworden. het zou weer 110 gram aan MPX Profi Digi geworden zijn.
Master servo's ingekomen, balsahouten kastjes, verlijmd met PU, goed passend tussen de extra liggers.
De vleugel behoorlijk weer op sterke.
Epoxyplaatjes, balsa klosjes verzadig met dunne CA, tot plastic, kops ingegoten, loopt het er aan de
keerzijde er weer uit. Beplakt met Oracal autobeletteringsfolie (is methanol vast!)
Die belletjes in de folie donderen niet. Het was al laat, en je kan ze lek prikken... 
Wel is het zaakje mooi stijf!
De Master servo komt met 'lullige-tulletjes'. Direct vervangen voor kwaliteit,
en zo goed en straf opgesloten.
De opgeboorde motorsteun uit scharreldelen... 46 FX...
Wordt vervolgd met meer geleuterlarij!
Thee ... en TV-leut, normaal is TV geen optie.