Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Netjes gedaan Bas, uitlaat zit mooi onder de Sultan. Pijpje en ophanging zelf gemaakt netjes hoor !
Dat zal vast fluisterstil zijn.

Voor mijn Saito 72 heb ik vele jaren terug een zeer simpele oplossing bedacht : 2 Standaard Saito uitlaten aan elkaar koppelen.
Voldoet aan de KNVvL geluidsnorm en geeft weinig vermogen verlies :

upload_2019-3-21_19-23-38.png


Verdiend niet de schoonheidsprijs maar voldoet wel. Slangetje bij de uitlaat komt van de carterventilatie.

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2019-3-21_19-22-57.png
    upload_2019-3-21_19-22-57.png
    575,6 KB · Weergaven: 293
Bas, je snapt vast wel dat toen ik deze plaatjes van jou zag, meteen begreep dat daar onvermijdelijk 'muziek in zit'.
Besloten een extra geperforeerde buis in de demper te plaatesen 15x 4 mm Ø boorgaatjes. En ingaande buis afgesloten met een dopje.

Werkstuk zoals het er nu bijstaat. Buis nog niet gefixeerd maar past in demper met fractie speling (vloeibaar pakkingmateriaal voor eindafdichting)
De extra pijp zit vast met M4 boutje des Merkers...
Veren voor de afhanging van de demper moeten nog worden gemaakt... nog wel even zoet. CG moet ik weer even testen onder deze condities.

img_7968-jpg.314541


Voorwerk... dopje gedraaid en 3x om 60º een inboring als anker om te klinken. Minder gewicht dan met stifttappen.
img_7969-jpg.314542


En na een ferme tik met een doorn...
img_7967-jpg.314543

Veur wat het waard is :)
Groet Bas
Ik dacht namelijk even serieus dat je een 'Low D whistle' aan het maken was.
Een low what......?:confused:
Ja, je weet wel, uit de Ierse traditionele muziek. Die in de jaren '70 van de vorige eeuw nog heel populair was onder jonge bewoners van studentensteden. De whiskey ook, maar dat is een ander verhaal....:beer:
Speel zelf al weer 35+ jaar uitsluitend Amerikaans snel snarenspul, vaak op 5-string banjo, maar uit mijn Ierse periode heb ik nog wel alles bewaard.
Vandaar dus mijn Low D naast een standaard D:
full


full


En om de afmetingen een beetje te laten zien (de gaten zijn zo groot dat je ze alleen met het tweede kootje van de vingers dicht kunt houden, net als bij de chanter van de eveneens ierse Uileann Pipes - die laatste zoek je maar lekker zelf op...:D):
full

En nee, daar heb ik (goddank) geen geluidsfragmenten van, anders krijgt een van jullie straks de hond niet meer stil...:mad:

En in het kader van 'Hallo, wat zijn wij aan het doen!?' hierbij de verklaring waarom ik geen full time modelvlieger ben....
Voor mijn Bluegrass (zoals je hoort houden we hierbij de hond in ieder geval keurig aangelijnd) hoef ik me gelukkig niet te schamen.
De valse grijns van de gitariste, mijn echtgenote :friends:, ten spijt...:rofl:
 
Armoud, toch ook wel zeer netjes hoor? Je moet het hebben van praktische oplossingen voor ieder apart gevalletje, en redden met wat je te pakken kunt krijgen. En dat lijkt me netjes gelukt bij die Saitopijp.
Het beetje voordeel van de langere gaspijp is toch ook de drek een beetje meer naar achter. En... een CG behoorlijk in het gareel. Dat is al heel wat. Ook al zit die carterventilatie ver naar voren. Vet bekkie zal dus wel iets blijven.

Q ik was ook aangenaam verrast. Wel moest het erg heet. Een andere soldeer kan het weer lager.
Dit was een gewone propaan gasbrander met spuitbuscannister. Dat geeft de burger moed.
Techniek valt binnen de scope van jou bouwvaardigheid, daarover geen zorgen.

Er was keuze bij de bouwmarkt.

Chemische fabriek Schiedam had ook altijd mooi soldeer.

Zaak is ventilatie, en beetje brandveilig werken. Ik had dit derde handje. Statief met klemmetjes, scheikundelokaal materiaal. Je hebt een brander en soldeer te hanteren.
Kortom... kwestie van doen. Flux 7 is niet overal te koop. Moet je plannen [emoji39]

Daarnaast droog bewaren, spul is hygroscopisch heb ik vandaag vernomen.

Nu heb ik van mijn klassieker garage een staafje messingsoldeer voor plaatwerk meegekregen. Om mee te oefenen. Vierkantstaf gevouwen en voorgevuld met flux...

Eens kijken op een proefstukje wat dat geeft...

Bruno... Je weet wat op bordjes in de Londonse metro staat... ‘no Busking allowed’...
maar wellicht komt er een vrolijk deuntje uit... en geen d-mineur [emoji39]
 
Laatst bewerkt:
Etui (eTwie) voor een ontvangeraccu... Polyethyleenschuim en klittenband... gewoon eenvoudig...
Scherp lang mesje... verpakkingsschuim... het 'echte spul'... niet die 'rotzooi' waar men mee men het 'vliegen' noemt...

IMG_8015.jpg



Surprise maken...

IMG_8016.jpg


IMG_8017.jpg



En weer klaar... met het lossen van de strap kan de 2S 2000 mA lipo-accu er vlotjes uit...
Zit het toch goed geborgd... en gedempt genoeg voor de trillingen van de Saito.

IMG_8018.jpg


Volgende stap... ontvanger, Castle UBEC (ook klittenband-special) en schakelaartje inverzinnen... veugelservostekkers omsolderen naar een MPX stekker.

Voor wat het waard is...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja beredruk! Aanbouwen, Keuken vervangen, wc verplaatsen...... vanavond nog heerlijk even gevlogen, wát een weertje!
Soms een spaarzaam uurtje knutselen. Moet beter worden naar de winter toe hoop ik[emoji16]
 
Tja, hier ook niks bouw of vliegwerk. Alleen maar verhuiswerk,maar morgen echt over, dan nog een klein beetje wat binnen doen en dan de garage (hobby`s hok) inrichten :D
En dan, dan echt weer eens verder met alle projecten (en de shop...).
 
Ik ben bij familie een hokje op de vlonder aan het plaatsen.
Althans de pergola stond op een ander plek in de tuin.
We hebben hem verplaatst aangepast en gespoten.
Het glas zat er niet in en hebben we dus geplaatst.
Nu nog wat afwerken, zoals een dakgoot plaatsen en stroom aanleggen.
Het verplaatsen hebben we hem met 2 potkriks en een rubberen hamer gedaan.
We hebben houten glijpaden gemaakt en door met een rubberen hamer poot voor poot een klap te geven, schuifelde hij naar de huidige plek.
IMG-20200730-WA0023.jpg


IMG-20200730-WA0021.jpg


Wel mooi met die glazen schuifwanden al heb je dat vandaag niet nodig
 
Laatst bewerkt:
Wat ben ik aan het doen?................Vliegen, heel veel vliegen. Het is dit jaar een aaneenrijging van mooie vliegdagen. Beter dan vorig jaar, toen was het voornamelijk heel heet. Maar nu.................heerlijk vliegweer. Echt genieten. Verder wat aanpassingen gedaan op wat toestellen. Voornamelijk het monteren van wat zwaardere motoren voor wat meer trust op een paar modellen. Dit jaar heel veel foam-toestellen gebouwd, dus ik kan elke dag kiezen, ennn.............aan mijn skills werken.

Deze foto is niet helemaal representatief, immers, ik heb er een paar gesloopt (zie rode kruisen)en de setup gebruikt in nieuwe modellen. Tja, een mens moet keuzes maken......:hammer:
1k0.jpg



Deze onder andere. Het model uiterst links is mijn laatste project.
1k0.jpg


Dit is mijn omgebouwde Lidl glider. Er zit nu wel een andere motor op, een van 2000kv, en vliegt nu op een 3s lipo 500Mah. Gaat als een banaan. Maak ik nog een video van.
1k0.jpg
540.jpg


Volgens mij heb ik nu alles gehad........:yes:
Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Omdat dit draadje nu nimmer nooit niet een bouwverslag hoeft te wezen,
en m'n aandacht voor bouwselen regelmatig wisselt...
dacht ik zo dit model eens onder de aandacht te brengen...
Simproppicus Antaris est (Simprop Antares, maar dan in een non ARF, non kit, XL 109%)

Kreeg van CNN 'een' toestel in handen gedrukt, zonder kraakgeluiden overigens,
en of ik daar wat mee kon?
Zoveel projecten mompelde ik "anders gaat ie genadeloos dubbel kreuk in de container"...
oeps... das serieus dus...
Écht geschikt voor een quickfix... pats... motor er op, tanken en genadeloos knallen...
nooit meer stress, noch knikken der knieën
... gewoon gaan...

Ohwjah???
Dus kist in bouwhok geimporteerd... als software...
"inspectie is desectie"... van klusje tot meerwerk... macht der gewoonte...


Antares XL 109%, geen ARF, maar ooit een zelfbouw...
Zo kwam het binnen, en geheel niet slecht ogend... sfeervol model.

b6c2f3e9-ecab-4417-8012-d0d4616f03f3.jpg



Scherpe vorm en licht gebouw. Vol symmetrisch en slank vleugelprofiel.
Kapje een beetje een vreemd paaseitje.
Balsa neusje een verzadigdsponsje van vet. Servootjes iets haperig...
Te genoeg aan dingetjes om af te vinken in mijn brein...

Cleanup van de snuit. Het viel tegen... remmenreiniger en krijt? (K2R?)
De houten er af, ja, moddervet, motorsteun ook er af. Was deels verlijmd...
Passend kapje voor een ACE Cloud Dancer 40. Toeval dat het paste.
Zelfbouwkap, epoxy, naar origineel dun styreen materiaal...
Kleur reeds mooi. 2K De IJssel. Methanol vaste lak.
En die kleur is gek genoeg ook een Oracover tint. Mooi handig.
Zo ook het rood en het geel van dat merk.
Past als of het er voor geboren is. Dus een mooi gok voorop...
Soelaas!


D1638386-8192-47C6-8D03-485EAB1DA352.jpg



Onderstel... ja.. een lompere zware aluminium vouw zonder plint?
Uit de rommellade. Robbe poot. Charter, Puma en Progo! Bleek lichter in gewicht.
Die van de Westerly paste, maar moet op Westerly, die dus uitgesloten, maar geeft een idee...
Betekent ook nieuwe bodem, versterking, betonstort en een drukke figuurzaag...
Opdat het niet te wrak wordt. ook hier vet hout, niet verkeerd alles direct aan te passen.
Alles goed in de G4 te zetten...


5C05684E-2771-4713-9151-FC801D816F19.jpg



Openheid van zaken... en reeds versterking, vliegtuigtriplex, overdwars voor de schoefjes...

IMG_8140.jpg



Robbepootje... draadstaal... lichter dan je zou verwachten...

IMG_8141.jpg



Motorschot, toch ook semi-rot... vet, dus hop een nieuwe!...
Leek me ook niet onberstandig...


C6432685-CA37-4D92-8AB7-996B79D8BBEC.jpg



Maar het moet fluisterpower worden... trillingsdempers de oplossing..
Het beste is dan door te draaien... uit aluminium restanten plaat...
Gat is tankleiding doorvoer... in de 4-klauw gaat dat mooi...


IMG_8191.jpg



Stilletjes aan wordt zoiets dan vorm... 50SX in stelling...
de brommer van mijn Cloud Dancer 60 die nog op Saito FA82 wacht (weer forse aanpassing helaas)...


AB7473BD-36F7-40A7-80F1-FE3BD7C74F60.jpg



Het hout met uitsparingen poot en tank pijlglasdoorzichtsluik...
Dan kan je met de kist op de vleugelpunt snel even de buffer aan brandstof zien...
Tanken of weer door...


22787877-4406-4CAE-AB10-BC4B0FF76BD0.jpg



Het 'glaasje' is een stukje polyesterfolie uit een gebaksdoos...
Zet dat vast met canopy glue, het kan ook met de bekende
Oracover Heisssiegelkleber uit een potje.. en strik je het vast...
De uitsparing in de overlappende folie dan even plannen...
Voor de sterkte van de neus maakt het niet uit, die is voldoende
opgebouwd met nieuwe structuur...


92B72E7D-C973-4021-B4D9-775C2DE30898.jpg







 
Laatst bewerkt:
Voorzijde romp kaal. Moest, dikker dek, voor iets meer torsie stijfheid...
Trof flinter dun aan, en zat al een scheur in...

799B1D24-E9CE-4368-91A5-08017B45818E.jpg



Passen van de kap van een Calmato Sport... ja dát project... ahum...
Het het nieuwe dek er in...
Heeft natuurlijk een bestemming dat ding, eentje bijbestellen?
Te veel Calmato... nee... niet doorgezet...

6773B449-2DA3-4B91-B8F5-117162BD8CF6.jpg



Dan pardoes aan de folie of toch te voorbarig?
Wel direct sfeer...

595AB758-2E09-4BF6-BC9E-BC1F67B4C9F9.jpg



Robbe pootje geeft dit zicht. Wielkappen uit de rommellade...
de stelringen uit een oude incomplete 'Radkappensatz' van Robbe, dat bij de Progo hoort.
Weest gerust, ik heb nog een nieuwe complete Satz uit verganegloriedagen,
die blijft trouw in takt bij de kit...
Maar deze oude incomplete mocht er aan toegeven...
1 van de 3 die er in hoorden is dan nog compleet...

IMG_8326.jpg



Kijk... zo een soort stelring... moet verlijmd worden... aanzien of het gaat houden...
De instructie geeft indruk hoe het behoorde...

DD9D9A1A-F27E-439A-A4DE-987EBB9EA873.jpg



Motor er op... en aanstaand fotosjabloon voor een motorkap uit te zagen en slijpen...
In fotobewerkingsprogramma omgeving wegpoetsen, printen, opplakken etc.

DSC_4466.JPG



Motor mooi in situ...

7318140B-9367-4E39-AF2F-66E235419A71.jpg



En hup... op de CG...
Neuslastig... maar het zou nog erger worden met het berekende CG.
Dit was de positie van de standaard Antares... Maar dit was geen standaard Antaris...
Daar kwam ik snel achter... met de werkelijke gegevens...
109% groter, zo ook het CG met 109%...
Dat ging alleen goed komen met veel lood... heel veel lood...


IMG_8351.jpg



Dus spoedoverleg met de collegiale leverancier...
... en zat daardoor 'mutipervliegtuigtriplex' ernstig geschrokken thuis in een stoel geplakt...
Tegenwind! Garantie was tot aan de kliko of vergelijkbaar... bouwhok?... Shredder?
Zo dus eens wat brainstormen...
Jaaaaghhh er was 'iets' geheel niet pluis aan deze kist! Toe maar...

Dit was zijn reactie!
Ik... 'Ja maar...' de mijne (lees als = meestal gewoon nee)...
Dus met deze redactionele auteurscorrectie kon ik verder... in het teken der wijsheid...
en zo geschiedde...
Want de positie van de lipo... nog bij lange na niet ver genoeg naar achter...
Kon keurig in de staart gebouwd worden... goed plan...


8f8abbb9-2065-4728-8a2c-15462ac00f10.jpg



Plakstaal, geen optie... altijd onbalans bij bandenmannen...


4273D78C-9AE7-435A-AE0F-A7055BBB47E8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Duhhhhhsss... wat moet, dat moet...
De zaak moest open...
Ik constateerde nog iets, dat een stuk folie op de flank zich niet liet opspannen.
Hoe föhn ook... niet stak te krijgen, frame gaf mee, ergens moest een spanplankje komen.
En kon gefixt worden.

Het was al iets netjes... toch er weer af...

0CADCEEE-9A80-412B-8DFF-907A9F5CD61C.jpg



En god zegen de ingreep...


908F7DAA-3CFF-4B8A-AE50-13FBDCD923A5.jpg



Naar een deel van de oplossing van het probleem...

0303DA55-5A62-43B4-8AD5-0B948C005C43.jpg



Een accubakje maken... hoe dan? Uit de mouw geschud...
Schuim modelleren... beide kanten een printje...
aan de hand van die sjabloontjes... schaven en schuren...
en maat nogmaals checken...


IMG_8425.jpg



Dan komt het pièce de résistance...
Toveren met 1,5 tot 2 mm balsaplank. Kletsnat water en ammonia...
Sterk belemmerend tape dwangbuiscorset...neemt het de vorm aan die je wil...
Een riante mate van Alipathic resin de stapeling ineen... banvloek, en enkele spelden.
Wat Voodoo uitspraken... (ergens moet vast iets lek zijn geraakt in deze wereld) en veel koffie...
Maar dan ontstaat er wat... twee laagjes balsaplank en met wachttijd laten drogen...
Mooi trommetje...


IMG_8427.jpg



Balsa afdoppen achterkant... een ontvangeraccubak...

D1700B2B-3DC2-4BD7-8B7B-254DE3882B5B.jpg



Moet onder een hoekje en dan tegen het spant worden verlijmd...
Dus wat balsa bij... in model geschuurd... tot zuigend pas in de romp...
Kan het verlijmd niet wegslaan. Goed vast...


IMG_8448.jpg



Maar was er nog niet helemaal...
Zaak moet goed afgehangen verlijmd, en gestut aan de andere kant,
op spantje verderop naar achter...


IMG_8450.jpg



Testen of het nog goed past, dus onverplakt, getoond in deze prent, als schets...


IMG_8451.jpg



Nog effe dat kokertje... leuke manier van vormen bouwen..
en behoorlijk sterk...


1612C465-3E74-481C-9019-9B1939D1FDCB.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand zei me ooit dat je alles voor het woordje 'maar' mag wegstrepen.

Wel netjes dat de leverancier je door dit probleem heeft geleid. Gelukkig dat hij veel van dat enge dode gewicht heeft kunnen 'afschrijven'.

Mooie kist geworden Bas.

Je hebt er heel veel werk aan gehad. Ondanks dat de vorige eigenaar een vrij nette bouwer was.

Het lijkt ondertussen meer regel dan uitzondering dat het altijd extra werk is.

Maar gelukkig kan jij dit soort dingen met een chirurgische precisie oplossen:).
 
Laatst bewerkt:
Haha! :thumbsup: :worship:
Even elders op het forum der bootjes een uiteenzetting gedaan... meestal is dat een lang, lang verhaal van mij... dus gaap-matig-gaap :)

Nadat ik het accubakje verlijmd had met... epoxy? Alipathic? Jeumig...
Indek-time, niet als een boombonobo, maar balsa... en alom veel stroken 'Tesa-Blu'
Netjes als een strokenproef... cross-grain, een ruimhartige plaat op bouwen...
Voor het indekken die folie-slapte aangepakt. Het houten frame van de flanken iets te flex.
Extra latjes halverwege, subspantjes als het ware, met voorspanning verkleefd.
Folie eerst even goed voor gefolied, mocht niet losschieten...


532795CE-433E-4E18-B375-C2415B0D6E2F.jpg



Het bakje ook aan de achterkant gesteund en onderdeel van de rompstijfheid geworden...


AAE78309-A20B-4A56-A30F-C897DC3CEB94.jpg



Daarop de buik rap weer dicht...


4472DBC4-3BD7-41D3-B89E-33B8ACA886A4.jpg



Folie er over, direct op de waag, accu in het bakje.
Neuskap ook al uitgefreest en mooi om de motor passend...
Laagdekker, dus altijd ondersteboven bij dit soort waaghalzerij...
Al stukken beter, maar nog niet helemaal...
Klok? Toont door in de nachtelijke uurtjes...


IMG_8509.jpg



Uit de hoed geschud, voorraad oude meuk... staartwiel...
En keuze uit ruime sorteringen gewichten, groottes...
van helium gevuld (geeft immers lift) t/m massief...
Maar zo kwam het goed, op het 109% opgeschaalde CG en via eCalc.ch
naberekende zwaartepunt streef-gebied...


IMG_8520.jpg



Zo een motorkapje gaat niet in een keer raak... ook al plak je de fotoprint keurig op...
Motor onder de kap... is een reeks van er op monteren en weer alles los... tot in den treurnis...
Dus ook de kop van de motor, en de uitlaat, prop, spinner, dat alles los... met eindeloos geduld... en weer ineen...
En was het nog niet goed... want ik kon nog niet goed bij de stationair sproeier...
Encore... :-)

IMG_8510.jpg



Ondanks dat vele lovende Airosave van Fuchs... hele lange stilstand?
Lagers me iets te pikant... voorste lager goed. Kruktap minder...
Fris 1 euro lager uit de puntzak... en je kan weer even voort...
Nieuwe pakking uit kraftpapier gestempeld, het hart al schoon gesneden...
Binnen handomdraai is het alls weer klaar...


IMG_8529.jpg



Dan zelf een kabinekapje maken? Dieptrek, of gespoten epoxy...
Of het werkstuk uit balsa?
Had iets in mijn hoofd van een eigenwijze nukkige Cauldron C460 racer...
Maar het zinde me niet... CCN zei ook 'mwagh'... niet doen...
Dus met het balsa-kneden gestopt, lang nog niet in model...


IMG_8665.jpg



Hup weer door... Vleugelservo's... haperden...
1 had defecte gear...
Andere oude goed werkende Graupner genomen... Helaas ook een met beschadigde gear... maar uit strategische voorraad, meer is uitwisselbaar dan je zou denken...
een fris tandwiel er in uit een donor... klaar...
En beiden in vers servovet gezet (PHTE)... als nieuw... geen gejutter. Strak en exact...

Bij het wisselen had ik problemen met doorvoer. Snoeren diagonaal door de vleugel aangelegd. Waarom weet ik niet...
Door kleine gaatjes bij de bouw al aangelegd, liep het op vast...
ram je dan door, gaan de spanten aan flarden...
Helaas... Vleugel deels open... en dan maar nieuw... strak inboren... speciale boor gemaakt
Dan de kokers erdoor die een snoer of servowissel ernstig vereenvoudigen...
En nog eens beschermd tegen door schavielen...


IMG_8697.jpg



Zo een kokertje maak je uit oracoverfolie...kan ook met de Chinafolie...
2x spiraleren, kruislings en fractie overlappend, opwikkelen...
de kleefzijden naar elkaar toe, dan de hete foliebout er langs...
Inbouwen is behendig wezen... en soms een extra trucje...maar lukt altijd wel...


IMG_8694.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan kan er spontaan weer afgelapt worden...
Kaninekapje, een bol hoedje, oogde net wat onhandig... dat verderop...

De grijze folie inzetten koud op de rode folie...
Zulke naden zijn link. Wind kan er onder komen. Wil ik nog borgen met 2K transparante lak en met een klassieke trekpen...
Hopen dat dat lukt... het folievlak mag niet wegklappen...


IMG_8723.jpg



Uiteraard enkele scharnieren herzien. Verouderde lijm... hecht niet meer, trok het
pardoes uit de vleugel. Een extra scharnier bij de stuurhevel, daar wordt het aileron belast
en mag de lat niet doorbuigen, kan flutter gaan geven..
Sorry... onscherpe foto...

Eerst het folie-sierwerk afronden, dan pas kunnen de scharnieren weer verlijmd worden...
Dat dan met epoxy. PFTE olie in de scharnierpennetjes tegen verkleving,
en dan scharnier blijven bewegen als de 30 minuten epoxy nèt aan is gezet,
en het half uur erna blijvend herhalen, anders zet het zich toch weer vast...


IMG_8808.jpg



Er moest voor de bovenzijde een passende belijning verzonnen worden....
Dat moest even gisten... vaag beeld in de kop... maar vanaf de opstart van de klus...
Mig-3... altijd gaaf... maar dat logo op die snuit... dat is wel bijzonder fraai..
Zou zoiets mooi uitkomen als vleugelornament?


CF15_Yak-3_ZK-YYY_040415_03.jpg



Dus gaat om dit 'dingbatsje'...

Schermafbeelding 2021-12-19 om 23.28.07.png



Uitwerken op 1:1 formaat voor vleugel... nee, het werd hem echt niet...
Te harkerig, druk en niet sierlijk... ketste met de schuin lopende voorlijst...
En ook wel heel veel losse elementjes uit oracoverfolie... en laten plotten uit vinyl...
Veel te deftig voor het model...


Rechts wat probeersels… alles in print getest...
Links schetsjes in de goede richting en wat minder gedwongen, kleurtests,
waar ik naar toe werkte, beter paste bij de liverly van de romp...
Het zat al wel in de kop, maar nog als wazige spaghetti, cantate in D-mineur...
Uitwerken, en dan ontstaat er toch weer wat... genau!
Op alles zit copyright... ;-) Pas op!


Schermafbeelding 2022-02-05 om 23.48.50.png



Als aanstaand folie sjabloon, de banen binnen de breedte van een rol Oracover geplaned, anders vliegt je dit thans veel te dure materiaal je om de oren...

IMG_8803.jpg



Met vaste hand en mijn trouwe Olfa zak-Japanse breekmesjes, altijd kunstacademiescherp, aan de slag...

Hoe ga je te werk?

Eerst ponsgaten, of met snijden, in het papier voor de referentiepunten van de banen.
Dat over de vleugel leggen…
Door die gaatjes kan je met stift de baan-grenzen markeren...
Dan gaat de schaar in het papier. Ruimer dan de snijvorm…
Op de Oracoverrol afpassen, folie markeren...

Dan gaat de keerzijde van de print in de not permanent 3M layout spray-lijm...
Mikken, en met beleid op het vlak van de folie, en dan goed aan masseren...
Vervolgens met het mes met vaste hand er langs... in alle rust...

Goede vlakke schone ondergrond... kurkpakket plaat, een verse is het beste...
Raken ze te verweerd van het geknutsel, stuurt dat het mes verkeerd... en is je snede verstoord.

De opgeplakte print los je met wasbenzine.
Lijmresten ook weg poetsen…


Buffel je dan braaf door, krijg je mooi resultaat cadeau, hier nog zonder ailerons...

IMG_8806.jpg



Dan het kabinekapje, nee, ook niet helemaal fris en naar de zin... maar zeker niet afgeschreven.
Randen rafelig en krakerig van oude lijm, materiaal broos, en kleine scheurtjes van het uitbouwen...
Broos geworden, ingebeten van lijmstof, verf en tapezoom...


IMG_8695.jpg



Dan opschonen/inkorten, de gok wagen...1x kans...
Achter weg iets nemen, kantelt de kap. Zeker 1,5 cm achter weg genomen... beetje bij beetje...
De kap zakte op de rugdek.
De onderrand zakt eveneens mee en gaf ruimte om de beschadigde kunststof weg te nemen...

Resten van oude lijm had ik al weggeslepen met Proxxon schuurtonnetjes...
Behoedzaam. Laatste verfresten rood met thinner... maar met inkorten viel dat allemaal al af...

Kap op kleur gezet met Tamiya lexaan verf, binnen kant iets mottig maar netjes genoeg...
Daarmee ook minder doorzichtig... goed voor beter contrast in de lucht...
Een stuk frisser en monterder geworden, ja, kon ik wel mee leven... Top!


IMG_8851.jpg



Alles best? Dan kan het vast getaped worden met Oracal automotive vinylfolie...
Restantrollen van de letterboer...
Blauwe zoom, het zelfde blauw had ik niet... maar stoort ook niet...
Repen zilvertint? Dat werd me iets te heftig...
En de reeds gesneden strookjes maar ingezet op hapsnap fancy cabine belijning... ach... 't is ook maar leut...

IMG_8874.jpg

 
Laatst bewerkt:
En zo staat er weer een frisse kist... Pakte naar de zin uit...
en oogt met alle improvistaties best guitig...

Gewicht is zoals het moet wezen... 109% van het kleinere origineel.
Net onder de 2500 gram... dat moet op een 50SX met Macs resopijp prima torren...
Tijd om het bouwhok weer aan te vegen... bende zooi opruimen... verschrikkelijk...

Een weer frisse hot-rod... Simprop Antares XL


6a1fec08-d38f-42d3-bcd8-8f723a756722.jpg


IMG_8889.jpg


IMG_8888.jpg



Afhanging Macs Quiet Pipe... ook een dingetje...

IMG_8885.jpg



Beugel met inbusbout bout door vleugel en rubber demper er tussen...
Motor op rubbers, het beste is dat de pijp dan ook is afgehangen op die manier...


IMG_8881.jpg



Door de vleugel een ronde houten stift met centraal boorgat (draaibankwerk)
Berkenhout, resthout uit de bak...
Verlijmd met riant epoxy-glasparel. De dunne indekking bovenzijde te versterken...
redelijk geklieder... en spant in de buurt... zal het wel houden...
Daarna het boorgaten weer op gevijld tot strak passend voor de stift.
Wederom verlijmd met epoxy-glasparel.
Afgestikkerd met rond gesneden Oracal vinylfolie...tegen olie en vet...


IMG_8880.jpg



Breekboutplaatje uit PVC... trekt de bout niet door de vleugel...
Had een dikkere indekking onderkant staart gebouwd en vangt dat hoogteverschil op...
Toont het beter...


IMG_8882.jpg



Servopositie gelaten voor wat het was... te grote ingreep...
Niet mijn bouwwijze... maar het werkt... Hevel borgschroefjes nog niet gemonteerd...
Kwiklinks te borgen met slang...


IMG_8883.jpg



Eerst mooier weer en boven de 10 graad... puur lijfsbehoud...
Dan kan ie voor remaiden... Hozee! Antares!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top