Zoals aangegeven, zou ik een foto plaatsen van een opengeslepen turbine.
Ik heb de uitleg ook in de foto weergegeven, met een gele lijn en rode pijlen.
Ik heb niet meer kleuren pijlen/lijnen gebruikt, om het overzichtelijk te houden.
De rode pijlen zijn de draaiende onderdelen in de turbine. De gele lijn geeft globaal aan hoe de lucht door de turbine gaat. Als ik dit in details moet uitleggen, dan zie je weinig meer op de foto, dan allemaal gele pijlen.
Alle rode pijlen wijzen naar de volgende onderdelen;
De linkse rode pijl; de compressor
De middelste rode pijl; de as
De rechtse rode pijl; het turbinewiel.
Al deze 3 onderdelen zitten aan elkaar vast. Dus draai je de compressor, dan draait het turbinewiel ook, en wederzijds natuurlijk.
De uitleg van de gele lijn;
Deze gaat links de motor in, en komt dan bij de compressor. Deze zorgt voor een flow richting de diffusor. De diffusor begint, bij de eerste bocht van de gele lijn, en stopt net iets na de 2e bocht van de gele lijn. De diffusor heeft de functie om de snelle lucht die uit de compressor komt af te remmen en dus druk te generen. Als je dit niet doet, dan blijft de luchtsnelheid te hoog in de motor, en is het zo goed als onmogelijk om de motor draaiende te krijgen, want er blijft geen vlam in de verbrandingskamer staan. Blaas maar eens naar een kaars, als je te hard blaast, gaat deze uit. Dit gebeurt dus ook in de turbine als de luchtsnelheid te hoog is.
Als de gele lijn verder gevolgt wordt, dan zie je dat hij in 3 lijntjes splitst. Dit is om aan te geven, dat de lucht door de gaten van de verbrandingskamer gaat. Het is de kunst van een verbrandingskamer, om de vlam in de voorzijde te houden (kant van de compressor). Hoe verder de vlam naar achteren is (bij het turbinewiel), des te warmer wordt het turbinewiel en stator. In de verbrandingskamer wordt de lucht opgewarmt door de vlam. En omdat er door de compressor steeds lucht wordt aangevoerd, kan de warme lucht dus maar 1 kant op. En dat is naar achteren (naar rechts). De warme lucht verlaat de verbrandingskamer en komt bij de stator. Deze buigt de lucht af, zodat deze onder een hoek tegen het turbinewiel, waardoor deze dus begint te draaien. En omdat het turbinewiel via de as weer vast zit aan de compressor, wordt er dus steeds lucht aangevoerd, en kan het verbrandingsproces behouden blijven.
Na het turbinewiel, wordt de uitlaat nog wat kleiner, om wat extra stuwdruk te krijgen. Maar je moet ook weer niet te ver knijpen, want dan gaat de temperatuur flink omhoog. En dan zijn we de turbine weer uit.
Dit is de globale uitleg, hoe de lucht door de turbine heen gaat. Je moet alleen niet denken, van ik neem een paar dingen, die ik uit mijn duim zuig, en hoppa ik heb een goed lopende motor. Er komt veel bij kijken, en kleine veranderingen kunnen er al voor zorgen dat je motor ineens niet meer goed loopt.
Hopelijk is het duidelijk, anders horen we het wel