Hallo mede turbine bouwers

Hallo allemaal.

Als alles goed gaat begin ik volgende week aan de eerste motor voor de Rising star.

Bij deze grote puller zijn de turbines van het merk Isotov , een Russisch merk

Ik probeer deze motoren van de buiten kant zo goed mogelijk na te bouwen.

Ik ga eerst kijken of ik de eerste motor goed draaiend kan krijgen , en daarna volgen 2, en 3.

De opstart fase van deze 3 motoren word heel apart.

Ik probeer de eerste motor op te starten met een hulp turbine ,die genoeg lucht geeft om motor 1 te starten , daarna probeer ik een systeem te maken waarmee ik motor 2 ,en 3 op kan starten door motor 1.
Als dit lukt ,ben ik zo,en zo de eerste turbine bouwer die een model turbine start dmv en andere model turbine, want dit heb ik nog niet eerder gezien.
Bij de grote Rising star ,starten ze namelijk alle drie motoren op de start turbine die er naast staat.

Ik zal proberen hiervan wat foto's te maken zodat jullie dit principe kunnen zien.

Ik hou jullie op de hoogte .
mvg,

Martin.
 
frema zei:
Nu zul je denken , kon je nou niet gewoon en paar losse wieltjes bestellen .
Dan zeg ik, ja klopt maar die zijn niet los te koop.
Ik ben in die 3 jaar dat ik op zoek ben naar compressor wieltjes van 40mm ,nog geen moer opgeschoten , dus toen ik de turbo's op ebay zag staan heb ik ze gelijk gekocht.

Eerder heb ik al contact gehad met een hoge pief uit Amerika van Garrett , en die vond het schitterend wat ik deed ,turbines zelf bouwen ,en met hun wieltjes erin.

Mooi project!

Maar weet je dat ze bij Mitsubishi MHI MEE ook turbo's bouwen voor diverse autofabrikanten? Het bedrijf zit in Almere, dus dat is sowieso al dichter bij huis. :) Misschien een idee om eens daar te informeren wanneer je weer op zoek gaat naar turbineonderdelen. Bij MHI MEE staan hele CNC lijnen continu van dat soort producten te maken.
 
Hé Martin.

Gaat weer rapido bij jou daar in het zeeuwse.
Mooi dat je toch die kleine compressor wieltjes hebt kunnen bemachtigen, was wel duur maar ja je wilt wat.
En nu nog een lange periode van proberen en testen, maar dat vind jij wel leuk begreep ik :wink:
Als het project wat gevorderd is kom ik wel effe buurten :) en doe je pa en ma de groeten (lekker soepie hoor :wink: )

Succes.

Ger.
 
Hallo Jorrit.
Bedankt voor het meedenken.

Ik zal hier zeker gebruik van maken , en dat adres eens benaderen ,om te kijken wat voor soort compressor wieltjes ze voor mij kunnen leveren.



Hallo Ger.

Je weet je bent altijd welkom , succes met de turbine .

Groetjes,

Martin.
 
Hallo allemaal.

Jullie hebben me een tijdje moeten missen ,maar dat kwam door een hardnekkige griep.

Ik ben ondertusen weer een beetje aan het bekomen ,en ben druk bezig met de nieuwe 40RS motor.

Hier van is de brandkamer al klaar ,en ik start vanaf morgen met de diff ,die vortex techniek word.

De foto's volgen nog .

Mvg,

Martin.
 
Hierdan de foto's van de kleine brander.


Het kamertje is 54mm diameter.


Groetjes,

Martin.

'
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Even een snelle schets gemaakt , hoe de diffussor er uit komt te zien.

Ik ga er ook nog 1 met 13 wiggen maken.




Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Martin,ziet er goed uit ik heb nog een paar wieltjes liggen moet nog ff na meten maar meen 42mm.
als je belang hebt bij zo,n wieleke dan neem ik um wel een eerst volgend ontmoeting mee.
Als je weer hier in de buurt bent met de micropuller kom ik zeker weer kijken.

groetjes Rene.
 
Hallo Martin,

Wat ziet dat er mooi uit. Een mooi begin en jou kennende krijg jij die motor wel aan het draaien deze winter. Ik hoop dat het weer iets beter met je gaat en dat Ramon je niet heeft aangestoken. Ik houd je goed in de gaten want ik vind het schitterend wat jij doet. Trouwens met de naverbrander schiet het nog niet echt op omdat ik nu in de lappenmand ligt, maar ik kom steeds een stapje verder met behulp van iemand.

He kerel succes en groetjes

Alex
 
@ Rene

Bedankt voor je reactie.

Kan jij een foto maken van dat wieltje ,en even na meten.

Dan kan ik wel zien of het voor mij geschikt is.



@ Limme.

Leuk om weer wat van je te horen Limme.

Ik doe m,n best om het motortje deze winter af te krijgen.


Groetjes,


Martin.
 
Hallo Alex.


Ik ben ondertussen weer beter, maar heb helaas wel de feest avond moeten missen.

En is het met Ramon ook al gauw beter gegaan?

Beterschap, en tot ziens.


Succes met de turbine met naverbrander.

Groetjes,

Martin.
 
frema zei:
@ Rene

Bedankt voor je reactie.

Kan jij een foto maken van dat wieltje ,en even na meten.

Dan kan ik wel zien of het voor mij geschikt is.

hallo martin,
ik denk dat rene de wieltjes bedoeld die bij mij op schap liggen
heb ze ff nagemeten,de uiterste diameter is 49 mm,mocht je er wat aan hebben,laat maar weten,je mag ze hebben
groetjes,henk


@ Limme.

Leuk om weer wat van je te horen Limme.

Ik doe m,n best om het motortje deze winter af te krijgen.


Groetjes,


Martin.
 
Hallo Medebouwers.

Flink aan het hobbyen geweest.

Ik ben vrijdag avond met de diffussor begonnen, en hij is nu al bijna klaar.

Hier onder laat ik zien hoe ik een diffusor bouw.

De eerste hoek word gefreesd.
p1010146dj7.jpg


Dan een aantal graden terug rekenen ,en dan kan de tweede hoek gefreesd worden.
p1010153qc3.jpg


Er word tegelijkertijd ook het tussenliggende materiaal weggehaald.

Daarna worden alle randjes met behulp van een vijl weggewerkt .

En zie daar het begint er al op te lijken.
p1010161yx0.jpg


Enkel moeten de gaatjes nog geboord worden , en de ronde kant aangebracht worden op de diffusor wig.
En dit is um dan ,kompleet met huisje , klein he.
p1010175uo0.jpg


Zo zie je maar dat je ook zonder cnc mooie dingen kunt maken.



Groetjes,

Martin.
 
ik heb wat vraagjes over die vector diffussor.

Bij de normale diffussor (zo noem ik hem maar even), daar is de oppervlakte opening van zowel de axiale als radiale schoepen kleiner dan de uitgang. Dit komt omdat zowel de hoeken wijzigen. En de exit van de axiale schoepen dus breder zijn dan de ingang. Dit is bij de vertor diffussor ook. Maar bij een normale diffussor wordt de hoogte van de doorlaat ook groter naar mate de lucht verder de motor in gaat. Is dit bij de vector diffussor ook?
En bij de radiale schoepen is dat hetzelfde. Daar is de hoogte van de schoep bij het begin van de schoep kleiner, dan daar waar de lucht de schoep verlaat. Hoe is dit bij de vector diffussor.

groeten Paul


p.s. misschien haal ik de axial en radial door elkaar, mijn excuses, heb nog niet helemaal door wat wat precies is.
 
Hallo Paul.

Ja .inderdaad word er in de nieuwe vortex diffusors geen gebruik meer gemaakt van wiggen die aan de binenzijde kleinere diepte hebben ,en en de buitenkant grotere.

Maar ze werken wel heel goed .

Het is de eerste die ik maak ,maar ik heb veel contact met Mike Murphy van Wren turbines , en die draaien er al langer mee , met veel succes

Ze zijn makkelijker te maken en zorgen er ook nog eens voor dat de turbine motor meer vermogen levert.

Ik heb in mijn 44 motortje ook nog het oude systeem zitten ,en Mike heeft me verteld ,dat als ik de oude diffussor zou vervangen door een nieuwe vortex ,dan zou dat zomaar een kg meer stuwdruk op kunnen leveren.


De oude normale diffussors houden te veel lucht tegen .

Groetjes,

Martin.
 
Hallo allemaal.


Omdat er veel mensen zijn die niet ,of niet goed weten hoe je een turbine wiel maakt ,volgd hier onder een verslagje met foto's , stap voor stap uitgelegd hoe ik ze maak.


Allereerst worden mbv een knipschaar de schijfjes uit een plaat inconel 625 geknipt.

p10101752jp3.jpg


Dan worden ze in de draaibank rond gedraaid.
p1010179ju2.jpg


Dit word ook gedaan met de kleinere schijfjes ,die aan weerskanten van de turbine schijf komen.

Dan worden ze geboord met cobalt boortjes ,een mm onder de maximale maat.

p1010181dw5.jpg



Als dit gebeurd is ,dan worden de drie schijfjes aan elkaar bevestigd dmv een goed strak passende bout met moer , die goed aan gedraaid word.

Ze zijn nu klaar om gepuntlast te worden.
p1010187nx3.jpg



Tot zover het maken van de turbine wielen , ik ga ook foto's maken als ze gepuntlast worden .

Volgende keer meer.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Die gegevens hoe jij die diffussor ontwerpt, zouden wij die ook mogen weten.
Of heb je de diffussor gemaakt aan de hand van de gegevens die je van mike murphy hebt gekregen. En dat je daardoor ook geen berekeningen hebt hoeven uit te voeren voor het design te maken van deze vortex diffussor. Ik neem niet aan, dat je even met de natte duim bepaald hebt hoeveel schoepen er op de diffussor komen en onder welke hoek.

Zou je ook eens een schets kunnen maken van de doorsnede van de diffussor? Dan kan ik zien hoe het luchtkanaal er van de zijkant uitziet. Of het over de gehele lengte recht blijft, of dat er toch veranderingen plaats vinden.

groeties Paul
 
Back
Top