Hallo mede turbine bouwers

He Martin,

Geweldig dat hij al gelopen heeft! Hoe lang ben nu nog maar aan het bouwen geweest. Je krijgt hem zeker wel goed als je nu al zegt dat je er vertrouwen in hebt. Ik ga trouwens vandaag naar Durk toe en ik laat je wel weten hoe het gegaan is.

Sterkte vandaag en ik lees het wel weer.

Succes Alex
 
40RS

Hallo allemaal.

Allereerst allemaal nog de beste wensen voor 2008, en dat het maar een mooi turbine jaar mag worden.

Ik heb nieuws voor jullie..... HIJ LOOPT.

Ik heb er wel even wat moeite voor moeten doen , maar nu eindelijk is het dan zover.

Hij is self sustained op 73.000 tpm ,maar de vlam zit nog achterin in de ngv.

Een beetje gaatjes veranderen , en een ander ngvtje ,en dan zal het veel anders worden.

Het is een snelle opstarter, zit zo aan de 60.000.

Blijven proberen ,dan komt het goed.


Groetjes,

Martin.
 
proficiat martin,doe je dit met de manuele ecu van fadec?
petje af,hoop hem een keer te zien draaien op een of andere meeting.
onze thundertail is ook klaar (die rode)turbine krijgt een rvs huisje,om het nog meer te laten glimmen,dus binnenkort ook de lucht in,gr henk
 
Bedankt Henk ,en succes met de thundertail.

Ja hij loopt nu op de manual ecu van fadec met een flightworks pomp.

Groetjes,

Martin.
 
rmt turbine

Proficiat Martin,super dat hij draaid,we zijn met turbine bezig het een en ander aan het verbeteren nieuwe nvg nieuw rvs ketel en maken hem nu ook zelfstartend,
de ketel die we nu gebruiken is niet echt stabiel en is makkelijk in te drukken en willen nu een 1mm rvs huis gaan gebruiken.als turbine klaar is kun je hem op de site bekijken,ik maak er een foto verslag van van alle vernieuwde delen.
Groetjes Rene.
 
Zo,vanavond nog even sleutelen aan de 40 RS ,en dan maar hopen dat het beter gaat.

Verbrandingskamer aangepast , en ook de ngv .

De laatste keer dat ik de motor opstarte was hij in no time op de 75.000 ,kijk zo hoort het.

Alleen moet de vlam nog iets naar voren in de kamer.

We proberen gewoon verder.

Groetjes,

Martin
 
even einde 40RS

Helaas zoals hier boven te lezen staat is het even gedaan met de 40RS.

het wil niet lukken op deze manier.

Ik heb de verbrandings kamer optimaal, kan de seconden bijna niet geteld krijgen hoesnel hij aan de 75.000tpm zit echt ongeloofelijk , het opstarten.


Maar die ellendige vlam blijft achter uit de motor komen ,en niet op 1 punt, compleet rondom .
Absoluut geen lichter of donker plekje in de ngv te zien ,dus alles is perfect.

Op 1 ding na ,de ngv, en die kan ik niet meer vermaakt krijgen ,dat word te gevaarlijk.

Dus ik ga ,als ik weer begin , een nieuwe ngv maken die veel meer schoepen heeft ,want de motor verliest gewoon z,n druk ,daar heb ik te veel ervaring met de 44er mee opgedaan om dat niet te weten.

De motor is dmv gaatjes veranderen in de kamer , geen koel gaten ,maar voorin de kamer ,van 900 graden egt ,naar 700 gegaan ,maar beter krijg ik het niet.

Als ik gas geef word de vlam langer achter de motor , en dan poef ,uit.

Dat betekend dat de vlam er uit geblazen word ,dus dat de tegendruk van de ngv te laag is.

Ik probeer gewoon verder,maar dat zal even duren .

Groetjes,

Martin.
 
Hmmm, da's balen Martin. Één ding is feit, bij zo'n kleine motor luisterd alles ook erg precies, ook met druk verhoudingen. Is misschien je totalle turbine doorlaat wel niet té groot? (Gis ook maar wat) Ik vond namelijk dat je al relatief veel NGV schoepjes had maar hoor dus dat je er nog meer in wil stoppen.... Bij mijn KJ66 heefd juist reduceren van schoepen tot meer vermogen geleverd. (van 15 naar 13 schoepen gaf bijna 1.5kg meer bij 120.000 rpm) Maar da's een andere motor. Misschien anders ook wat mis bij compressor/diffuser, veel flow maar weinig druk. Misschien dat je ergens een flow chart van deze compressor kan vinden?

Hoe dan ook, misschien beter om idd effe afstand van te doen om meer ideen en motivatie op te doen, werkt bij mij ook meestal.

Groetjes,
Gerald
 
hoi gerald
ik heb in mijn kj 12 NGV schoepen zitten het hangt ook van de lengte van je schoep af
als je er minder schoepen er in doet dan worden ze langer dus als je er meer in doet worden ze korter
ik denk dat jij nu meer door laat heb gekregen in je kj om dat je de schoepen niet heb aan gepast kwa lengten en dan heb je meer door laat hier door kan ook de egt hoger worden.
groetjes limme
 
schoepen

hoi gerald
ik heb in mijn kj 12 NGV schoepen zitten het hangt ook van de lengte van je schoep af
als je er minder schoepen er in doet dan worden ze langer dus als je er meer in doet worden ze korter
ik denk dat jij nu meer door laat heb gekregen in je kj om dat je de schoepen niet heb aan gepast kwa lengten en dan heb je meer door laat hier door kan ook de egt hoger worden.
groetjes limme

Hallo Limme.
Ik dacht dat als je het aantal schoepen meer of minder maak.
de schoepen niet groter worden nog kleiner . hoe bedoel je het.
Met vriendelijke groet Gerrit Jan.
 
ja zeker wel om de zelfde door laat te houden hier mee bepaal je het gaspad
dus dat heef zeker wel invloet zelfs heelveel in ben hier veel mee bezig geweest
en heefd ook veel invloet op je EGT
 
Hallo Martin,

Het is misschien een raar idee, maar zou het iets zijn om bij deze kleine motoren het huis van de motor in venturivorm te maken, dus het eerste gedelte van het huis een grotere diameter en het achterste gedeelte naar het turbinewiel toe een kleinere diameter. Bij waterleidingen leert ons dat op die manier meer druk onstaat.
Je nijpt in principe de luchtstroom eerder dan wanneer hij de motor verlaat.
Ik weet niet of het wat is, het schoot mij maar te binnen.

groetjes,
Richard Jochems
 
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Maar ik heb nog een ideetje ,maar ik kijk eerst of dit zijn vruchten afwerpt.

Groetjes,

Martin.
 
......maar zou het iets zijn om bij deze kleine motoren het huis van de motor in venturivorm te maken, dus het eerste gedelte van het huis een grotere diameter en het achterste gedeelte naar het turbinewiel toe een kleinere diameter. Bij waterleidingen leert ons dat op die manier meer druk onstaat

Hoi Jochem, ik denk dat je het net andersom bedoeld?? Bij een venturie zal de flow bij de vernauwing toenemen maar de druk neemt dan juist af, zie ook:


http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi_(carburateur)

300px-Venturifixed2.PNG

De druk bij 1 is hoger dan bij 2 (drukverschil is 'h') en de relatie met de stroomsnelheid is dezelfde als voor druk.



Groetjes,
Gerald
 
Back
Top