Hallo mede turbine bouwers

Mooi hoor Mart.
Vandaag nog met de MSA 45 gevlogen ( 3 vluchtjes) loopt nog steeds prima.
Zeker vandaag met die lage temperatuur.
Ijs staat nu op de vleugels ( staat in de tuin na te stinken, vergeten kerokraantje te sluiten...)

vorderingen nieuwe freepowers

Langzaam,maar wel alles in 1 keer goed,zo gaat de bouw van de twee nieuwe freepower turbines.

Ik heb even gekeken hoe het gaat worden ,en gelijk een paar foto's gemaakt.

De motoren komen laag te hangen ,en zo ver mogelijk naar voren, dit om de balans zo goed mogelijk te krijgen.

Er moeten nog iets kleinere voorwielen onder ,zodat de puller op schaal is met de grote jongens.
Als de puller goed rijd met de twee turbines, dan komt er nog 1 motor tussen te liggen, en ondanks dat de motor boven op komt te liggen,is de puller toch laag .

Vandaag heb ik ondanks de griep die ik nu heb ,het eerste deel van de nieuwe freepowers gemaakt .
Het ngv huis is goed gelukt ,en weegt op de gram het zelfde.

P10101273.jpg

P10101284.jpg

P10101293.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt mannen.
Dit is nog het oude frame ,het nieuwe moet nog gemaakt worden, met differentieel huis etc.

Ik bewaar het oude frame,want daar kan ik elke nieuwe motor op testen voordat ze op de multimotorige puller worden gezet.

@ Ja Jaap, daar ga ik zeker voor ,en het liefst in meerdere klasses.

Weet iemand van jullie mischien hoe ik aan een aluminium koker profiel 20mm bij 20mm kan komen,met een wanddikte van 1mm?
Ik kan in de dhz zaken alleen maar 2mm dikte vinden.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hoi Martin, ik weet niet of er een Hornbach ergens bij jullie in de buurt zit, die hebben meestal wel een groter aanbod met profielen en buizen. Anders zul je het bij een Staalmarkt moeten proberen, die hebben alles wat je maar wilt hebben, meestal ook per kleine hoeveelheid. Effe checken welke het dichts bij je zit bij "vestigingen". Ik heb van deze site ook hun assortiment brochure gedownload zodat ik thuis altijd eerst kan kijken wat ze precies hebben. Daarna kun je ze dan het beste bellen.

Groetjes,
Gerald

Bedankt Gerald.
Ik zal eens kijken of ik een Hornbach in de buurt kan vinden.
Bij gamma , Fixet , multimade, en Formido,hadden ze het niet.

Ik denk dat 20/20/1,5 het dunste is wat je kunt krijgen. O.a. te verkrijgen bij www.metaalwinkel.nl
Succes ermee, wordt weer een uniek project!

Hoi Cyril.
Ja het word zeker een uniek project.
En wat te bedenken dat dit uiteindelijk de Rising Star gaat worden, met 3 turbines, of mischien wel 4.
Ik moet eerst de testfase door met twee turbines.
Als dit lukt, moet 3 en 4 geen probleem meer zijn.
Het mooie van de freepower techniek is dat je maar 1 wielspin hoeft te berekenen.
de Frema's toy reed in Voorst voor het eerst met 100km/uur wielspin.
Ik heb niets gemerkt aan de temperatuur ,die was trouwens lager dan voorheen ,maar dat zou kunnen doordat ik de motor een beetje getuned had .
Volgend jaar gaat ie met de zelfde wielspin rijden, met 2 en 3 ,en 4 motoren.
Want het freepowertoerental gaat steeds meer naar boven.
Ik zat in Voorst op 55 procent ,en dat moet uiteindelijk 75 tot 80 procent worden , als ie dan terug valt, zit ie precies op z,n koppel toerental.

Hehe , een heel verhaal ,maar dat wou ik even zeggen.
Cyril bedankt voor de tip omtrent het aluminium,maar we hebben waarschijnlijk wat gevonden ,maar dat laat ik wel weten .
Het stukje wat ik had was1mm dik ,en dat kwam van een oude antenne die boven hing in een huis.
Die heb ik gekregen ,alleen kon ik op 1 stuk na weinig met het aluminium ,omdat overal gaten ingeboord waren om de ontvangers in te doen.
Het weegt echt helemaal niets ,daar kun je niet voor sukkelen door carbon of magnesium te gaan gebruiken .

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Met zoveel turbines op je puller........heb je toch een hoop brandstof nodig,voor de opstart & de run te doen,waar ga je dan zo'n grote tank plaatsen-of gebruik je het chassis als tank.

In elk geval , wat een prachtig project man.

Hallo Barry.
Dat is nou het mooiste.
1 motor gebruikt per run 10ml kero.
De motor start,en loopt naar 80.000 toeren in 3 seconden.
Hiervoor is 10 tot 15ml nodig.
Dit betekend dat 1 motor tussen de 20 en 25ml per run totaal nodig heeft.
Met 4 is dit dus 100ml ,niet veel heee;)

Nee dat is iets wat ik al wou voordat ik de motor bouwde ,hij moet zuinig zijn.
Je ziet eigenlijk het niveau in de tank nauwelijks dalen.
Ik moet echt heeel lang draaien om een tank van 400ml leeg te krijgen .

Het toerental van de motoren zal ook nog verlaagd worden ,omdat het anders meer op een vliegtuig gaat lijken ,dan een puller.

Mvg,

Martin.

oh en dat vergat ik nog te vertellen ,de tank komt tussen de twee motoren te liggen .

Laatst bewerkt:
10ml per run??Hoe doe je het.....Maar geven deze dan nog veel kracht?
Ik weet,als er iets veel kracht moet leveren,dat er ook veel eten moet zijn.
Of is het omdat je dat freepower systeem gebruikt,dat je niet veel stuwdruk nodig hebt.

Ikzelf heb een RT HAMMER 130 , en die zuipt behoorlijk hoor.
Ik wilde deze op een FG truck bouwen,als showtruck , maar door het sluiten van onze club is daar niets meer van terecht gekomen.

En voor de rest ken ik er niets vanaf,heb er nog ééntje liggen,heb ik eens gekocht via ebay,maar heeft nog nooit gedraaid.

Ik zal over deze turbine hier eens een topic openen,hier zijn vast wel slimmerikken die me ermee verder kunnen helpen.

Groetjes Barry

Nee, 25ml totaal, 10 is inderdaad wel een beetje weinig, dus met opstarten erbij.
De motoren leveren ongeveer 4 pk per stuk

Oeps , ik bedoelde per motor natuurlijk.Ik heb zeker al micropulling gezien,maar enkel op die website & op youtube.
Maar ik kom zeker volgend seizoen eens naar Holland om eens een wedstrijd mee te maken.
ik ben echt gek van alles waar een piston inzit , ronddraaid & lawaai maakt.Anders zou ik zo'n motorencollectie niet hebben.

En zou het niet beter zijn om je chassis als tank te gebruiken??Ligt je zwaartepunt meteen een stuk lager en je wint plaats op je puller.

He ongeveer 20 jaar competitie gereden met brandstofwagens in schaal 1/10 - en 1/8 ste.En we waren altijd op zoek om de motor-tank-servo's & ontvangeraccu zo laag mogelijk te krijgen.

Maar ik ga het hier zeker opvolgen,want vind het werkelijk schitterend vakwerk,kan het niet genoeg zeggen.

Back