H.M.S. Victory van de Agostini

Dank je Leo :thumbsup:

Koos, goed om te zien dat er nog iemand is die je werk met een 'kritische' blik bewonderd ;). Wel goed gezien van Peter (@Pingu57):)
Helemaal mee eens Piet, valt me eigenlijk wel tegen dat jij het niet gezien had ;)


Deel 112, de begijnra:

Vandaag de begijnra “onderhanden” genomen, eerst weer de voetpaarden, de rareep en het rak aan de ra geknoopt:
F4AD2B85-DD39-447F-AB58-C6EB2297C53B.jpeg


Nu kon deze opgehangen worden met de reep over het ezelshoofd:
2421B420-D3E0-489A-8787-04C058C00357.jpeg


AE863F97-EAAE-481D-A965-A3C542F6019D.jpeg


Vervolgens het rak om de mast heen aangebracht en aan de andere zijde aan de ra geknoopt:
B962F2E3-D17F-4E04-B8B3-1674488C4091.jpeg


De (voorlopig) laatste actie voor deze ra waren de toppenanten, maar daarvoor eerst twee hulplijnen naar beneden aangebracht om de ra vlak te houden:
E9EC4376-A367-4DEE-9370-9BBF7CA51089.jpeg

Deze werden om het ezelshoofd geknoopt, door het want heen via het bovenste blok van het samengestelde blok, terug door het want naar een 4-1 blok aan het ezelshoofd en uiteindelijk belegd op een korvijnagel van de ronde nagelbank onderaan de bezaanmast..............

ACE9B3BF-CDDC-499C-9472-5A0B6E9458D9.jpeg


Op deze foto is te zien dat hij mooi recht hangt:
45CA87AB-87B7-4450-ABB2-1BDDDED1B9E3.jpeg

De hulplijnen worden pas later verwijderd.....................

Al met al weer een heel gefriemel maar hij hangt weer.

De volgende keer gaan we verder met het kruiszeil,
Tot dan maar weer,
Gr Koos
 
Dank je Leo :thumbsup:


Helemaal mee eens Piet, valt me eigenlijk wel tegen dat jij het niet gezien had ;)


Deel 112, de begijnra:

Vandaag de begijnra “onderhanden” genomen, eerst weer de voetpaarden, de rareep en het rak aan de ra geknoopt:
Bekijk bijlage 520869

Nu kon deze opgehangen worden met de reep over het ezelshoofd:
Bekijk bijlage 520871

Bekijk bijlage 520872

Vervolgens het rak om de mast heen aangebracht en aan de andere zijde aan de ra geknoopt:
Bekijk bijlage 520870

De (voorlopig) laatste actie voor deze ra waren de toppenanten, maar daarvoor eerst twee hulplijnen naar beneden aangebracht om de ra vlak te houden:
Bekijk bijlage 520873
Deze werden om het ezelshoofd geknoopt, door het want heen via het bovenste blok van het samengestelde blok, terug door het want naar een 4-1 blok aan het ezelshoofd en uiteindelijk belegd op een korvijnagel van de ronde nagelbank onderaan de bezaanmast..............

Bekijk bijlage 520874

Op deze foto is te zien dat hij mooi recht hangt:
Bekijk bijlage 520875
De hulplijnen worden pas later verwijderd.....................

Al met al weer een heel gefriemel maar hij hangt weer.

De volgende keer gaan we verder met het kruiszeil,
Tot dan maar weer,
Gr Koos
Weer een mooi toevoeging, Koos. Mijn respect om dit tussen alle andere lijnen door aan te brengen.
Gr. Peter
 
Ik verwonder mij elke keer aan de waagmoed van de Victory bouwers soverre dit de tuigage aangaan. Vir mij een Babelse verwarring maar petje af! Prachtige werk Koos! :thumbsup:
Veel dank mijn vriend voor deze mooie woorden :worship:
Weer een mooi toevoeging, Koos. Mijn respect om dit tussen alle andere lijnen door aan te brengen.
Gr. Peter
Dank jewel Peter, het is wat friemelen maar uiteindelijk komt het goed ;)
Je schiet zo mooi op Koos, ze gaat er prachtig uitzien.
Het word inderdaad een plaatje Peter, dank je voor de complimenten :thumbsup:

Het kruiszeil:

Het voorlaatste zeil uit de kast gehaald met de kruis ra (of bezaansra) waar de voetpaarden aangeknoopt werden, en dan kon dit zeil aan de ra gemarld worden.
Nog twee blokken en de schoten in de onderhoeken geknoopt en dan is deze klaar om gehesen te worden:
EF3C9386-945C-46D2-A172-9B40E855D216.jpeg


De rareep werd aan de top van de bezaansmast geknoopt, via de twee schijfsblokken aan de ra en de mast ingeregen en uiteindelijk belegd aan het rechtse oogje in de verschansingen:
DEC8E67D-8294-42EB-BF05-FAA567AA2B67.jpeg


57638135-6FB7-4446-BE3B-11E8A5EBDFC7.jpeg


740E2210-4462-49D0-82F2-7AE4B0DA81D4.jpeg


Het rak werd voorbereid:
947FEB88-2A33-4667-B007-AE5AA789262E.jpeg


Waarna deze aan de ra geknoopt, om de mast heen gelegd en uiteindelijk met de andere einden ook weer aan de ra geknoopt werd:
083D8CE4-2199-4C8A-96C9-AB5DBD2B948F.jpeg


Deze hangt weer….

De volgende keer verder met het lopende want van dit zeil,
Tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Pfff, de hoeveelheid tuigage dat dit ding heeft....je moet echt wel doorzettingsvermogen hebben om dat allemaal klaar te spelen en dat gaat jou lukken Koos. Voor de kerstdagen is ze af.... :)
Dank je voor de complimenten Peter, en hij zal vermoedelijk ook wel voor de kerstdagen gereed zijn maar dan wel in 2023 :D
Prachtig Koos :wave
Wederom mijn grote dank voor deze lovende woorden Peter :thumbsup:
Ook jij bedankt Mees :thumbsup:

Verder iedereen bedankt voor alle berichten via de andere kanalen en de likes, leuk dat er zo meegeleefd word :thumbsup::thumbsup:

Edit, deze post is vandaag geheel gewijzigd.....
Deze post is vandaag (22-12) aangepast incl met gewijzigde foto's dit mede naar aanleiding van de gedane opmerkingen van @pietsan in een van de volgende posten, dit uiteraard ter lering ende vermaeck ;);)......

Het kruiszeil:
Maar nu weer verder met het kruiszeil, hier werden achtereenvolgens de buikgordings (Bg), de geien (Gt), de toppenanten (T) en de brassen (Br) aangebracht, het verloop is te zien op de onderstaande foto's:
Zeil voor.png

De foutief aangebrachte "brassen" bij de rode X moeten nog verwijderd worden...............

Zeil achter.png

De brassen (Br) lopen vanaf de gaffel naar het 4-1 blok aan de top van de kruisra en weer terug door het blok aan de gaffel waarna het werd belegd door een oogje op het hakkebord, de schoten lopen via het blok bij de pijl en werden belegd aan een oogje in het dek nabij de mastvoet. Ook hier moet het touwwerk bij de rode X nog verwijderd worden.............

Wandtouw.png

De geien (Gt) werden belegd bij de pijl = het tweede wandtouw van de bezaansmast, de toppenanten (T) bij de pijl aan het eerste wandtouw..........

Achterreling 02.png

De buikgordings (Bg) en de brassen (Br) werden belegd op het binnenste oogje op het hakkebord, bij ........

Hiermee is dit zeil ook weer afgerond net als deel #112, dus de volgende update begint bij deel #113.
Tot dan maar weer,
Gr Koos


 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn twijfels of de 'dubbele' brassen aan de kruisra correct zijn Koos...? De juiste benaming voor deze brassen is contrabrassen of tegenbrassen en ze werden soms gevoerd aan de grote ra om de ra en blokken te ontlasten. Heeft DeA. daar nog iets specifieks over te vermelden ?
(de brassen van de kruisra gaan altijd naar het grootwant of via de nok van de bezaanroede of gaffel naar het dek maar nooit beide voor zover ik weet....?)
 
Ik heb mijn twijfels of de 'dubbele' brassen aan de kruisra correct zijn Koos...? De juiste benaming voor deze brassen is contrabrassen of tegenbrassen en ze werden soms gevoerd aan de grote ra om de ra en blokken te ontlasten. Heeft DeA. daar nog iets specifieks over te vermelden ?
(de brassen van de kruisra gaan altijd naar het grootwant of via de nok van de bezaanroede of gaffel naar het dek maar nooit beide voor zover ik weet....?)
Uiteraard heb je weer volkomen gelijk Piet, ik heb weer eens niet goed opgelet de brassen zaten deels verkeerd :rolleyes::(
Dus de brassen van deze kruisra lopen zoals je schreef alleen maar naar achteren via de gaffel....
Bedankt weer voor deze wijze les ;);).............

Edit 22-12, deze post is inmiddels aangepast.....
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard heb je weer volkomen gelijk Piet, ik heb weer eens niet goed opgelet de "voorwaartse" brassen (Br1) horen niet aan de bramra maar aan de begijnera :rolleyes::( en daar worden deze kruislings aangebracht, dus starten vanaf het vierde wandtouw, bijv stuurboord, van het bramwant, en dan via het blok van de begijnera aan bakboord weer terug naar het blok aan stuurboord waarna deze dan aan die zijde belegd worden aan het wandtouw.
De benaming van de "achterwaartse" brassen heb ik weer aangepast naar contrabrassen :thumbsup:
Dus morgen weer gelijk aanpassen, bedankt weer voor deze wijze les ;);).............
Koos, het is helemaal niet erg, schoonheid foutjes maken we allemaal wel eens ;).
Ik begrijp wat je bedoeld alhoewel ik wel even goed moest lezen omdat je het hebt over de bramra en het bramwant :rolleyes:. En de termen 'achter- en voorwaartse brassen moet je ook gewoon vergeten, het zijn allemaal gewoon brassen ongeacht of de bras naar voren staat of naar achteren. (brassen die naar voren staan komen normaal gezien alleen voor aan de kruis- of bezaanmast en op schepen met bijvoorbeeld maar 2 masten, dus in principe slechts aan de achterste mast.) Een contrabras is ter verduidelijking dus een bras die soms word gevoerd aan de grote ra en in tegenstelling loopt (of staat) als de eigenlijke bras, zoals je in je laatste update laat zien, maar dan aan de kruisra hetgeen dus niet correct is.
Ik zie de aanpassing wel voorbij komen en ik denk ook dat je het wel begrijpt, maar soms gewoon mis bent met de juiste namen.
 
Vandaag als eerste de verkeerde "brassen" verwijderd en deze opnieuw uitgevoerd, het hele probleem was veroorzaakt door het verkeerd lezen van de bb waardoor deze aan de bezaansmarsra geknoopt werden en niet aan de begijnra waar ze wel hoorden te zitten, dus werden deze opnieuw aangebracht

Het is wel een rare constructie want deze lopen kruislings, op onderstaande foto's is e.e.a. in beeld gebracht:
8DDA032C-6327-421A-BD42-7EE78ED4D130.jpeg

In de rode cirkels de 4-1 blokken en boven de gele lijnen de brassen, deze beginnen aan het grootwant bijv bakboord, dan door het 4-1 blok aan de ranok aan stuurboord, terug naar het bb want door het blok en uiteindelijk belegd op het voorlaatste wanttouw van het grootwant.........

B3B63E69-E980-40E4-81CF-DDF57B3723D8.jpeg

Hier vanuit een andere hoek bij de gele pijlen de blokken en het belegpunt..........

0B90D49B-F51D-4759-B873-443674019BEE.jpeg

Hier is duidelijk te zien dat deze vanaf het blok aan het want diagonaal naar het belegpunt aan het voorlaatste wanttouw loopt.....

Zo die klus is geklaard, op naar het laatste zeil........

Het grietje:

De bezaansbramra en het zeil weer voorbereid:
34EC9DE5-7222-4C0D-8DA1-3EB48195FAE5.jpeg

Het lijktouw rondom nagelopen, de blokken en schoten aan de schoothoorns geknoopt, de ra voorzien van de voetpaarden en de rareep waarna het zeil aan de ra gemarld werd.......

Nu kon ook deze gehesen worden, met de rareep door een gaatje in de steng, waarna de schoten, geien, toppenanten en brassen gezet werden:
B96809CA-AE61-4DAF-8358-6D37A25E41C0.jpeg


6E0DC8B6-2BA8-4150-8A1A-C8BE7B1951A7.jpeg


Bovenstaande foto's spreken voor zich, de rareep en de schoten werden belegd op de nagelbank achter de bezaansmast. De geien aan het bezaanswant, de toppenanten aan het marswant en de brassen weer aan het oogje op het hakkebord.

Tot slot werd er nog een "rak" aangebracht, gewoon een stuk touw aan de bramra en om de steng weer afgeknoopt aan de ra:
458007B5-20C3-449F-8BF9-2E3C4B5817D8.jpeg


Dit werd zo ook uitgevoerd bij de twee andere bramzeilen van de grote- en de fokke mast:
9641D10C-068C-485D-B917-514416E104F3.jpeg


Hierna volgen nog de boelijnen maar dat is weer iets voor de volgende keer,
Nog een fijne avond allemaal,
Gr Koos
 
De boelijns van de bezaansmast:

Vandaag de boelijns van de bezaanmast gezet, eerst die van het kruiszeil en wat later gevolgd door die van het grietje:
33257A5A-C7F9-4374-81E3-CB52A0AB2C53.jpeg


38040FF1-C89E-4ABC-8740-B5C2FD9969DF.jpeg

Het kruiszeil werd voorzien van een dubbele hanepoot waar de boelijn aangeknoopt is die via een aan het wandtouw geknoopt 4-1 blok naar het voorlaatste wandtouw van de grote mast loopt waar deze belegd is....

Het grietje heeft een enkele hanepoot:
B046BCB6-4090-4F1C-988B-DE4A1624A092.jpeg


9BF5C4A3-B688-4F04-AF0F-ED37134E4E28.jpeg

De boelijn loopt hier via de klamp aan de top van grootmarssteng en word belegd aan een korvijnagel op de nagelbank achter de grote mast.........

3F613844-16CD-439E-937F-97658CFCD18E.jpeg

Ook op deze nagelbank is het al een hele drukte van touwwerk...........

Hetzelfde kunstje werd herhaald aan bakboord waarna ook dit deel weer is afgewerkt, dus de volgende keer gaan we dan weer verder met deel #114,

Tot dan maar weer en voor nu voor iedereen alvast:
5761B51A-661F-42CC-BD87-DD0F5B72A94D.jpeg


Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
De boelijns van de bezaansmast:

Vandaag de boelijns van de bezaanmast gezet, eerst die van het kruiszeil en wat later gevolgd door die van het grietje:
Bekijk bijlage 521368

Bekijk bijlage 521363
Het kruiszeil werd voorzien van een dubbele hanepoot waar de boelijn aangeknoopt is die via een aan het wandtouw geknoopt 4-1 blok naar het voorlaatste wandtouw van de grote mast loopt waar deze belegd is....

Het grietje heeft een enkele hanepoot:
Bekijk bijlage 521362

Bekijk bijlage 521364
De boelijn loopt hier via de klamp aan de top van grootmarssteng en word belegd aan een korvijnagel op de nagelbank achter de grote mast.........

Bekijk bijlage 521366
Ook op deze nagelbank is er al een hele drukte van touwwerk...........

Hetzelfde kunstje werd herhaald aan bakboord waarna ook dit deel weer is afgewerkt, dus de volgende keer gaan we dan weer verder met deel #114,

Tot dan maar weer en voor nu voor iedereen alvast:
Bekijk bijlage 521367

Gr Koos
Het ziet er prachtig uit, Koos. Fijne Kerstdagen!
Gr. Peter
 
Back
Top