H.M.S. Victory van de Agostini

En we gaan gewoon door, de volgende klus waren de touwen naast de buitentrappen, deze staan niet in de handleiding maar ook hier heeft @janzwart weer aandacht aan besteed in zijn "aanpassingen", wederom bedankt Jan.

Onderstaand de foto's:
727FC41C-248B-4B91-82EE-C7476BA9FC71.jpeg

57EF80DD-BD7F-487F-846D-E4110A3532D1.jpeg

3EDA34CA-A031-4163-8CF5-C265C84EB9F8.jpeg

Hiervoor zijn de kleinste oogjes gebruikt die ik in mijn bezit heb en touw van 0,25mm dikte............

En na dit gefriemel allemaal tijd voor wat anders, de boegspriet en de roosters werden definitief in de romp gelijmd:
8C057655-9E1C-4F64-9F11-0DA5232B4222.jpeg

En dan toch weer friemelen, de sjorringen:
D46E5BF5-A0AF-4E48-8298-1A97AF8AFC7B.jpeg

De sjorringen zijn van 0,8mm zwart garen en de inkepingen zitten beide vol, het touw zit met de bovenzijde van de spriet gelijk, dus de aanpassingen van een poos geleden hebben gewerkt.;)

Maar het is weer genoeg voor vandaag, tot later,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Koos, Ik dacht dat ik je er al eens opmerkzaam op heb gemaakt maar de bovenste krul versiering op de boeg zit op de Victory 90 graden gedraaid. DeA geeft dat inderdaad niet goed aan in zijn handleiding. Zo'n blunder stoort mij enorm. Wat jij ervan vindt weet ik niet. Kan je dat nog corrigeren ?
15-Galjoen.jpg

Koos, Ik dacht dat ik je er al eens opmerkzaam op heb gemaakt maar de bovenste krul versiering op de boeg zit op de Victory 90 graden gedraaid. DeA geeft dat inderdaad niet goed aan in zijn handleiding. Zo'n blunder stoort mij enorm. Wat jij ervan vindt weet ik niet. Kan je dat nog corrigeren ?
Dat klopt Jan daar heb je inderdaad mij al eerder opmerkzaam op gemaakt, echter ik durf deze niet meer los te maken ik ben bang dat deze dan in 20 stukken of zo breekt want het is zo'n teer spul dus, dan moet het zomaar....
Maar bedankt voor het meedenken weer......

Na het plaatsen van de boegspriet waren nu de masten aan de beurt, daar werden eerst de hangers aan geknoopt van 0,8mm zwart garen voorzien van een oogje afgewerkt met een bintseltje:
9006177D-D234-4ED0-8B3D-F1D902F4B9CB.jpeg

De fokkemast.....................

5648E665-1DC2-43CA-91CB-14F877F37F7E.jpeg

En die van de grote mast, zitten mooi gelijk.................

85390263-08D4-4FBB-9FCB-E96FC2664902.jpeg

De fokke en de grote mast...................

0CA06463-8523-42AD-9C37-049BDCF692BE.jpeg

En alle drie de masten...........

Nu word het tijd om deze definitief in de romp te gaan plaatsen, beginnend met de fokkemast waar dan het want op aangebracht word.

Om deze gelijk te kunnen spannen heb ik de juffers van 5mm eerst met zwarte verf geschilderd:
6476FE29-EEB3-4147-8BC7-35BFF430C5C9.jpeg

Het jufferblokken bos..............

Terwijl die aan het drogen zijn kan ik nog net ff met moeders wat boodschapjes gaan doen,
Dus tot later,
Gr Koos

En we kunnen weer door, de fokkemast werd definitief in de romp geplaatst en het eerste wantpaar werd om de top geslagen met zwart touw van 0,8mm dikte, dit niet zoals de handleiding beschrijft met twee platte knopen maar met een mooi binseltje van 0,15mm:
27643AA2-6BE2-4A61-A5AD-2E42E5A2B09D.jpeg

En de eerste twee jufferblokken werden aan het wanttouw geknoopt en voorzien van een bindseltje waarna de talrepen van ecru 0,25mm aangebracht werden:
9D775754-66EC-4C65-BDE5-1E4A07DF11E8.jpeg

De eerste twee aan stuurboord.............

7BAFC319-B78A-4CB9-8FAB-ED30EFC4CD95.jpeg

En het eerste paar aan bakboord............

De talrepen zitten nog los zodat ze eventueel nog na- gespannen kunnen worden.

Het hoofdstuk tuigage is met deze wanttouwen nu begonnen, de weeflijntjes met de mastworpjes liggen in het verschiet, ik zie er nu alweer naar uit:):)

Het is weer genoeg voor vandaag, tot de volgende up- date maar weer,
Gr Koos.

Laatst bewerkt:
Rustig aan Koos, dit jaar krijg je het toch niet meer af...o_O

(heb je geen stukje wax, als je daar het touw van de talreepjes langs haalt heb je geen pluisjes. Ik kan je eventueel ook een stukje opsturen want ik heb hier genoeg liggen.)

Rustig aan Koos, dit jaar krijg je het toch niet meer af...o_O
(heb je geen stukje wax, als je daar het touw van de talreepjes langs haalt heb je geen pluisjes)
Toch wel jammer dat hij dit jaar niet meer afkomt Piet, ik had me er zo op verheugd..... :rofl:
En wat die pluisjes betreft, die zag ik pas op de foto.... normaal gebruik ik het touw van Amati, maar hier heb ik het touw van de kit gebruikt, en inderdaad daar zit wel wat verschil in....

Mooi hoor, en weer heel wat anders als hangmatten:D:D
Dank je Peter, en ach die hangmatjes, praat me er niet van ik krijg er nog steeds nachtmerries van....... :p

Blijf allemaal goed gezond en hopelijk veel bouwplezier in 2022
Gr Koos

En deze boodschap had ik over het hoofd gezien bij al het computer en netwerk geweld wat er de afgelopen dagen over mij heen kwam,

Maar ook voor jouw en Heleen fijne feestdagen en de beste wensen voor 2022 Koos.

Het zijn ook gemene punten Boris, maar bedankt voor het compliment :thumbsup::thumbsup:

Vanochtend de laatste drie pieken uit het latje gehaald en op de mast gelijmd:
Bekijk bijlage 472005

Bekijk bijlage 472009

Om deze pieken bovenin vast te zetten zijn er al googelend vele verschillende manieren maar ik heb uiteindelijk gekozen om deze te omwikkelen met drie slagen donkerbruin touw van 0,25mm dit uiteraard bij beide masten:
Bekijk bijlage 472006
De fokkemast.................

Bekijk bijlage 472007
En de grote mast................

Ook is hier duidelijk te zien dat de speld koppen met ocker- geel zijn aangetipt

Of dit een historisch correcte uitvoering is weet ik niet maar ik vind het totaalplaatje zo wel aardig ;) dus ook deze klus is geklaard, op naar het volgende (friemel)werkje, wat dat is lezen jullie de komende tijd wel weer....
Tot dan,
Gr Koos
netjes:yes:

Koos, ik had ze de eerste keer over het hoofd gezien, maar een puntje van aandacht zouden de gaatjes van de jufferblokken kunnen zijn denk ik.
Volgens mij heb je de bovenste jufferblokken net andersom als gebruikelijk :D:D

De gewijzigde foto's:
8BE90367-5907-499A-B209-3B30DFBAB795.jpeg

Stuurboord....................

6CF6623C-79AC-4185-AACB-6F81E4F614F7.jpeg

En aan bakboord.........

De talrepen hangen nog los want er moet nog een behandeling op uitgevoerd worden maar daar is het materiaal nog voor onderweg.........:rolleyes:

Dus voorlopig eerst maar eens de kerstdagen zien door te komen, en dan even bekijken waar we nu mee verder gaan....
Gr Koos

Back