H.M.S. Victory van de Agostini

Koos,
Een klein detail. De binnenkant van het bolderraam is nu op de Victory rood, alleen de onderkant is zwart. De onderkant van de geschutpoorten zijn wel weer rood. Logica???
Verder is de voorkant van het bakdek helemaal zwart. Ik meen bij jou nog een klein streepje geel te zien.
Doe er mee wat je wil. Op de Victory zelf veranderen ze wel vaker van kleur. Dus is geen probleem.
20201229091723-c7abe08a.jpg
 
Koos, De binnenkant van het bolderraam is nu op de Victory rood, alleen de onderkant is zwart. De onderkant van de geschutpoorten zijn wel weer rood. Logica???
Okee, dat kan ik later samen met de geschutspoorten alsnog uitvoeren, dank je Jan :thumbsup:

Wat de bak betreft dat laat ik maar even zo....

Maar goed, vandaag weer wat verder geklust, eerst de laatste afdeklijsten aangebracht:
C765498D-DA93-473F-9BD0-C25071474962.jpeg


Die boven het voorste schot nog even op lengte gemaakt:
F35D07D1-E98D-4FE7-A896-21E49055E5C4.jpeg


En uiteindelijk zaten ze er allemaal op:
B2F049AE-F846-41A4-8008-4C73D7CF2DC6.jpeg


En zo ziet dat er in het totaal uit, ik ben niet ontevreden, al zeg ik het zelf:
427AA9F6-9BCD-4347-AEB7-3565DFE0098C.jpeg


We zijn nu tot deel 60 klaar met uitzondering van deel 51, het roer hangen, dat lijkt me nu een mooi moment om dit te verwezenlijken.

Als eerste zes vingerlingen in model gebracht:
FDE52988-4A5C-44A4-A95E-E0DB54FED199.jpeg


Bij deze zes een messing staafje erin gesoldeerd:
A28EA229-90E6-421F-82A3-4D8D48A73152.jpeg


Nadat ze wat bijgewerkt waren gezwart en op het roer gespijkerd:
23D85FCA-B73E-4358-A309-BE8F72097EF7.jpeg


En uiteindelijk werden ze ook op de romp genageld:
2836E240-2843-47AD-9019-BF24174CC37B.jpeg


1D9BDD64-E466-48B6-A129-ABD5CD944BCC.jpeg


Weer een klus geklaard....

Volgende delen betreft het maken van de masten, maar ik sla die voorlopig even over, ga eerst de romp verder schilderklaar maken, dat begint in de volgende update.
 
Laatst bewerkt:
Zoals in de vorige post al aangegeven sla ik de masten even over dus ga ik verder met deel 74, als eerste nog een sierlijst van 1x3mm boven de andere sierlijst gelijmd:
FE6934A2-778C-4E29-922F-FCB46C630ED2.jpeg


En de baldakijns bij de ingangen passend gemaakt en tegen de romp gelijmd:
BA3F8C20-05E0-4672-9A45-6C21C0C2FE9E.jpeg

De tierelantijtjes doe ik later nog met goud verf accentueren.....

Vervolgens de regenafleiders tegen de romp gelijmd, 13 aan elke zijde:
44C8A5D9-99C0-4366-9778-4817764EF698.jpeg


FDED5538-FF7E-4FA9-BDD9-2D64023B7837.jpeg


En tot slot een begin gemaakt met de buitentrappen, hierbij een iets andere verdeling aangehouden dan de BB van deA, dan komt het beter uit:
EB94F255-4E29-4220-98B2-3C688E616433.jpeg

Uiteindelijk “voor het mooi” de tweede trede iets langer gemaakt......

De treden zijn van 1,5x3mm waaronder een afgeschuinde lat van 2x2mm gelijmd word:
7E02F0CC-6492-41B7-BD02-BF8BD4B1114E.jpeg

Zoiets dus, maar ik zie dat de bovenste delen nog wat afgerond moeten worden, vergeten, maar dat gaat nog goed komen....

Morgen weer verder met de buitentrap, dus tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Gaat allemaal voortvarend Koos, ziet er mooi uit ik sluit me even bij Peter aan :wave

Ps; ik mag wel opschieten :rolleyes:
 
Prachtig Koos, meer weet ik even niet. :worship::worship:
Dank jewel Peter :thumbsup::thumbsup:
Ps; ik mag wel opschieten :rolleyes:
Valt wel mee hoor Henk, volgende week is de vakantie weer om :mad:
Volgens mij is meer ook niet nodig...;)
Dat is inderdaad genoeg hoor Piet ;)
Laat ons Koos maar schuiven :)
Voorlopig schuift hij wel lekker *Hans* ;);)
Phoe ...... weer ff niet gekeken ........ je hebt er de sokken in, Koos.
Mooi!
Gr. Peter
Dank je Peter, zoals al eerder gezegd, tis vakantie hee...:thumbsup::thumbsup:

Dus gaan we maar weer verder waar we gisteren gebleven waren, de buitentrap:
30768E9F-16EC-4780-859F-92FD8EEC885C.jpeg

De onderste zijn klaar....

En even later was stuurboord helemaal klaar:
B8C130CF-BA91-4C5A-8A29-8371E3DF8DCD.jpeg


Verder met Bakboord:
A2C9C699-7681-4792-BFFB-3DC6886D7828.jpeg


C4E86479-39CD-4286-9D9F-FFBB91B33562.jpeg


59CEAE83-C354-456B-B7CB-5FE8C6E86263.jpeg

En uiteindelijk zaten die er ook op.......

Het zijn er minder dan in het echt maar ik vind de verdeling zo wel goed, ze staan hoh 6mm wat neerkomt op zo’n 29cm

Verder met de stootwillen, drie aan elke zijde

Als eerste wat vulhout van 2x2mm aangebracht bij de dubbele, en 1x3mm bij de voorste:
990DFA83-3A27-4855-91DE-E0BF72822B0B.jpeg


2362F265-B973-4A6E-AF83-64F6290522E2.jpeg


Na het weken werden ze gebogen, de dubbele uit latjes 2x2mm en de enkele is een lat van 2x3mm:
B7B6390B-62C6-42C2-A7B2-4BDDCAA4A9B9.jpeg


Voorlopig zijn de werkzaamheden aan de romp voltooid, en werd er boven en onder wat tape geplakt waarna de romp met de ocker gele verf geschilderd kon worden:
BEEB546D-98CF-4CC8-AE9A-0FE4AB056FAA.jpeg

Die kan lekker drogen.....

Tijdens het drogen verder met deel 61, de grootmars maar dat zien jullie in de volgende post.
 
Hoi Koos,

In die voorste stootwil, of wat de officiële benaming ervan ook mag zijn, zit normaal een katrolschijf evenwijdig met de scheepsromp.
Als je later optuigt moet daar een touw doorheen. Dus je wil nu misschien al de nodige gaatjes er in maken, want dat wordt later alleen maar lastiger.

Succes verder.
 
Dank je Herby, ik zal eens vooruit gaan kijken of dit misschien nog verderop in de bb komt, zoniet dan verdiep ik mij er verder in of heb je misschien een foto waarop deze staat??
Bedankt in ieder geval voor het meedenken :thumbsup::thumbsup:
 
Zoals in de vorige post reeds vermeld ga ik tussen het schilderen door verder met de masten, delen 61 t/m 65 en delen 67 t/m 73.
Deel 74 zijn de vorige bewerkingen, deel 66 betreft het schilderen van de onderwaterlijn en deel 75 behandelt het schilderen van de romp en later de rusten.

Dus zoals gezegd deel 61 de grootmars:
6FEFD08D-D945-4BE8-9009-400A0CD9842E.jpeg

De gelaserde onderdelen.....

Op het plateau werden twee gelaserde onderdelen gelijmd, en drie latten van 2x3mm die later nog gelijk met de marsrand geschuurd worden:
3D9C56B6-75C2-4604-8832-FA66BC0C1CAC.jpeg


Aansluitend de zalingen in elkaar, en onder de mars gelijmd:
0CA391F3-799B-4227-9425-1DEB0DBE6D49.jpeg


5F25A786-82B4-4828-AF5B-03F66036974A.jpeg


Voor de reling twee latten van 2x3mm op lengte gesneden, hier werden vijf gaten van 1mm geboord, en op een van de latten een lat van 2x2mm gelijmd:
0214D2F7-206C-4ECC-AB30-3B3F399770DA.jpeg

De enkele lat word later op de mars gelijmd, messing staven erin waarna de dubbele erop komt te staan, maar dat is weer voor de volgende up-date.

Allemaal nog een fijne avond,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Aha, nu snap ik hem, dank jewel voor de foto, ik zal eens kijken wat ik ervan gemaakt krijg want ik denk dat dit niet voorkomt in de bouwbeschrijving van deA.

Gr Koos
Klopt Koos, DeA. maakt hier geen opening of schijf in, is echter wel een mooi detail. En simpele opening is in feite al voldoende op het model.
 
Het originele aantal traptreden wat ergens rond de 20 ligt passen er inderdaad niet op zoals DeA. het model bouwt. Ik heb dat opgelost door vier treden op de berghouten te lijmen waardoor ik aan 19 treden kwam. Niet dat je iets moet veranderen hoor Koos, want het ziet er allemaal fantastisch uit, ik wou het slechts even laten zien,
IMG_2269_bewerkt-1.jpg
 
Het originele aantal traptreden wat ergens rond de 20 ligt passen er inderdaad niet op zoals DeA. het model bouwt. Ik heb dat opgelost door vier treden op de berghouten te lijmen waardoor ik aan 19 treden kwam. Niet dat je iets moet veranderen hoor Koos, want het ziet er allemaal fantastisch uit, ik wou het slechts even laten zien,
Bekijk bijlage 412448
Jan Zwart heeft hier in zijn aanpassingen verslag ook al iets over geschreven, origineel zitten er 23 op, bij mij nu 15 maar met dit geleverde hout vond ik dat teveel vandaar dat ik ze op deze manier geplaatst heb. Dichter bij elkaar vond ik persoonlijk geen optie dus daarom maar zo en met de verdeling van 6mm hoh kwam het zo ook veel beter uit ;);)

Maar goed bedankt voor de opmerkingen, altijd leuk om te zien hoe er naar gekeken word, en uiteraard ben ik in voor alle goede adviezen :)
 
Back
Top