H.M.S. Victory van de Agostini

Dank je Tim
En zo ga je stilaan over naar de masten? Dan ga ik extra aandachtig worden... Want dat is een moeilijk stukje...
Gewoon de handleiding volgen en kalm aan met veel geduld dan gaat dat helemaal goed komen :thumbsup::thumbsup:
Dank je wel Walter:)
Koos, als eerste de beste wensen voor het nieuwe jaar, en ik moet zeggen dat het altijd weer een plezier is om je updates te lezen.
Niet alleen een prachtig schip wat je maakt, maar ook de voortvarendheid die je laat zien. (alsof ze met de Pasen klaar moet zijn zeg )
Dank jewel Peter ook voor jou en je naaste de beste wensen :beer:
En ze zal echt niet met Pasen klaar zijn hoor, er moet nog heul veul gebeuren hoor, en volgende week moet er weer gewerkt gaan worden dus dan zal het niet meer zo snel gaan....
Maar zeker nu met de corana word er meer aan gewerkt dan anders, dus elk vrij uurtje gaat naar de Vic :(
Zal over drie maanden anders zijn, dan begint de camping weer en dan nog eens drie maanden verder en dan.....
Maar goed dat duurt nog ff hee...

Uiteraard voor iedereen op het forum de beste wensen, dat we maar weer snel van die corana af zijn zodat het met recht een gelukkig en vooral gezond 2021 mag worden......
Gr Koos

Twee dagen niet gepost en je moet je verslag halverwege op de tweede pagina gaan zoeke, wat word er veel gebouwd hier zeg, geweldig mooi dat er zoveel mensen zijn die ons mee laten genieten van hun kunnen, schitterend :thumbsup::thumbsup:
Volhouden zo zou ik zeggen.....

Gelukkig is er op de Tilburgse werf na de feestelijkheden van de laatste dagen weer wat gebouwd, nou ja in hoofdzaak geschilderd.....

Als eerste werden de zwarte banen met tape afgeplakt, geen eenvoudig klusje, tussen de stootwillen, trappen en kanons, maar uiteindelijk werden beide zijde voor de eerste keer zwart geschilderd:
3080C975-E8C3-40A0-B6A1-3D456EBDDE79.jpeg

Na droging werd vandaag alles licht geschuurd en de tweede laag geschilderd waarna de tape verwijderd werd:
85805744-567E-4C34-AD8E-8E3CBF6876AF.jpeg

Dat valt nog niet zo tegen....

Alles maar weer goed laten drogen waarna er nog wat aangetipt dient te worden, maar dat komt later.....

Nu eerst verder met de grootmars, als eerste de laatste blokken aan de oogpinnetjes knopen:
BA8447EE-D101-4A6A-8261-167025452702.jpeg

Vervolgens van messing 0,8mm vijf stukjes afgeknipt van 12mm lengt die eerst in de boven reling gelijmd werden, waarna het totaal in de gaten op de mars gelijmd werd:
0FE4D5BD-6F50-425F-A785-69B6F406E5DB.jpeg

De zes oogpinnetjes met blokken en vier andere op lengte geknipt, waarna deze op hun plaats onderin de mars gelijmd werden:
569AE2BF-8928-440D-B40B-391DA4381F38.jpeg

Hiermee is ook deel #61 afgerond, en gaan we verder met deel #62, de grootmast, maar dat is weer voor een next time ;);)
Gr Koos

Zwarte belijning op het bovenste berghout:

Inmiddels heb ik een aantal vragen gehad (per pb) over de zwarte belijning op mijn Vic, en dan met name die van de bovenste berghouten, en yep deze lopen inderdaad niet met de berghouten mee ;)

Ter verduidelijking even een foto met daaronder de handleiding:
2863EF74-E897-4537-B22C-E5323E5684CB.jpeg

Zoals te zien is in de handleiding loopt de zwarte lijn met de onderzijde van de geschutspoorten mee, terwijl de berghouten achteraan zowat tot 1/3 hoogte van de poorten zit.
En inderdaad er moet nog wat bijgewerkt worden :)

Ik denk dat het hiermee duidelijk moet zijn, waarbij ik gemeend heb om het antwoord in het verslag op te nemen, dit misschien voor latere bouwers.....

En helaas maar er moet weer gewerkt worden, dus zal het wat minder snel gaan terwijl er vanavond nog het een en ander opgeruimd diende te worden wat je voor de kerst weer naar naar binnen sleept :rolleyes: maar zo hou je moeders ook weer tevreden

Gr Koos

Mooi gezicht hoor, dat geel met zwarte banden, ik vind dit een mooiere combinatie als de vleeskleur die nu op de Victory zit
Daar ben ik het helemaal mee eens, geen Pink Panter bij mij op de werf... ;);)
Daar zijn de meningen over verdeeld peter, en het is wel historisch correct hee... Wil niet zeggen dat ik het grle niet mooi vind, heb er een poos over getwijfeld
En wat gaat het worden Rijk???? :rolleyes:

Ik heb een mailtje naar de Victory-organisatie gestuurd en die hebben min de kleurnummer gestuurd. Die heb ik naar de verfshop hier in de buurt gebracht en die hebben een kleurtje gemengt. Het word dus de Pink-panter versie

Dat de huidige perzikkleur die ze er op gezet hebben historisch correct is, is helemaal niet bewezen.
Het enige wat de wetenschap bewezen heeft is dat de verf die er 200 jaar geleden op gezet is, na jaren aan weer, wind en kanongebulder blootgeteld te zijn, en ettelijke malen met andere verf en blackvarnish (een zeer etherisch goedje dat diep in de onderliggende lagen doordringt) er vandaag zo uitziet.

Dus kies met een gerust hart de tint (oker)geel die jij graag ziet. :)

Dat is alvast mijn persoonlijke mening terzake, die ik helemaal niet wil opdringen. :beer:

Het word dus de Pink-panter versie
Aha, nou ik ben benieuwd, in ieder geval veel succes :thumbsup::thumbsup:

Vanavond weer op de werf bezig geweest, eerst met het links en rechts bijwerken van de verf daar waar deze onder de afplaktape was door gelopen. Morgen nog wat nalopen en dan zal het weer een heel ander gezicht zijn, dus later volgen hier de foto’ s van.

Dus verder maar met deel #62, de grote mast, als eerste de top 8mm in het vierkant gevijld en geschuurd:
27C48BE2-3800-4815-ABF8-11BDAC7BEE82.jpeg

En uiteindelijk paste deze door de mars:
5B8D962E-3026-4624-AF36-4D1A67A18596.jpeg

Nu moest het uiteinde van 5mm lang 5mm in het vierkant gemaakt worden zodat hier (op een later tijdstip) het ezelshoofd op kon:
3E3C289A-4E11-4FE1-BE3D-BA1B76238022.jpeg

74EDB42D-B9BC-4B4B-ABE7-C520BEAE5C5B.jpeg

Uiteraard wel even gepast....

Nu de onderzijde zodanig in model gebracht waardoor deze goed op zijn plaats paste en dus zo’n 95mm onder het dek in de romp zit:
307A546E-FB5F-44C8-8A57-3D697ED3530B.jpeg

Gelijk ook de vissing aan de bovenzijde afgerond.......

Vervolgens de mast bovenin, onder de mars, 3-zijdig in model gebracht, de voorzijde van 8mm naar 5 mm, en de zijkanten voor de verlengde wangen van een dikke 10cm, van 6 naar 3mm:
A42E29D0-BAE7-4CE6-8BE1-225FB3FB1048.jpeg

Hier het langste vlak aan de voorzijde.....

Nadat er nog wat latten en wangen in model gebracht waren deze aan beide zijden tegen de mast gelijmd en voila, hier staat deze met de mars te pronken:
F93FEE9D-2543-4B38-866D-121E4AE970C5.jpeg

Staat er voorlopig goed bij.....

Tja en dan is de bouw- avond weer voorbij dus groet ik u weer, en untill the next time folks.....
Gr Koos

Staat er zeker goed bij Koos, toch mooi en fijn dat een goede handleiding bij de hand heb. Denk dat ik die ook maar eens ga proberen te krijgen, in mijn bb staat hierover eigenlijk weinig tot niets

Denk dat ik die ook maar eens ga proberen te krijgen, in mijn bb staat hierover eigenlijk weinig tot niets
Henk, ik heb hier een mastenplan, zie foto, als je mij via pb je e-mail adres stuurt zal ik er wel wat meer foto’s van maken die ik je dan toe kan sturen...
Ik hoor het wel ....
Gr Koos

Sorrie foto vergeten, dus nu alsnog:
Bekijk bijlage 413684

ik heb wel een vraagje Jaques.... Ik merk op dat je echt een zeer degelijke handleiding hebt dat eigenlijk stap per stap weergeeft wat je moet doen.
Is dat merkafhankelijk of hoe kan je weten welk schip een goede handleiding heeft ? Mijn Victory heeft niets, ik vind dat als beginner precies wel een zeer belangrijk punt om volgende keer in de gaten te houden bij aankoop van een schip.

Ik bouw wel heel graag met een stappenplan en ik denk dat het de motivatie en kwaliteit alleen maar ten goede komt ( toch als je nog geen 20 schepen gedaan hebt )

Deagostini heeft inderdaad een zeer uitgebreide handleiding, de hele beplanking wordt in detail beschreven. zie de foto's in mijn verslag over hoe de handleiding in elkaarsteekt (praat ik voor mijn beurt?)

Back