H.M.S. Victory van de Agostini

Nadat er even wat werkzaamheden van huishoudelijke aard hadden plaatsgevonden was de verf droog en kon ik door de U- vormingen delen een touw knopen:
EFE49B06-F397-4273-BE0F-68CDC23EE2A5.jpeg

Deze werd er drie keer omheen geslagen (aan de achterzijde tijdelijk een stukje rondhout geplaatst) waarna hij met een knoopje vastgezet werd:
4AD53FEC-CA73-4A01-B7E5-95BA610E64ED.jpeg

Door het rondhout ontstonden er zo twee stroppen waar aan elke zijde een drie- schijfs blok aangeknoopt werd die dan onder de mars komt te hangen:
AEB9EF94-D5EE-4C1B-B72F-BB384D4EEEC7.jpeg

En zo ziet er het totaalplaatje dan uit.....

Nu staat de grootmarssteng op het programma, maar dat is weer voor de volgende keer,
Gr Koos

Ja ik heb het nog nagezocht maar kon het niet vinden. Pietsan zal het vast wel weten... Even zoeken op het forum

Dat raam heeft geen naam omdat er op de echte geen raam zit.
In het echt is de masthoofd licht taps, d.w.z. iets smaller bovenaan dan ter hoogte van de mars. Vermits het een gekuipte mast is zitten er kuipbanden omheen, dat wordt gesuggereerd door de Agostini met de horizontale delen van het raam. Tegen de zijkanten liggen slanke latten over de kuipbanden heen, dat zijn de verticale latten van het raam, maar een beetje zwaar uitgevoerd.

veel modelbouwplezier,

Maar hoe komt deagosti er dan bij om dat wel te maken of begrijp ik Herby verkeerd?!
Het verhaal van Herby is toch vrij duidelijk Ronk ? DeAgostini heeft het gewoon wat simpeler en ook wel wat grover gebouwd, i.p.v. de kuipbanden zijn hier horizontale latten aangebracht, en de verticale latten zijn een stuk dikker uitgevoerd, dat is het verschil. Waarom ze dit doen, dat kunnen we uiteraard alleen maar raden ;)

Bij veel fabrikanten en bij partworks zoals de Agostine in het bijzonder zie je dat ze historische nauwkeurigheid opofferen aan maakbaarheid door een groot publiek. Het is immers belangrijker dat je er in slaagt een schip te bouwen dan een replica. Als deze lukt, koop je waarschijnlijk nog wel eens bij hen. En de Agostini bij uitstek heeft de ambitie "iedereen" in staat te stellen een schip te bouwen, vandaar ook de zeer uitgebreide bouwhandleidingen. :)

Bij veel fabrikanten en bij partworks zoals de Agostine in het bijzonder zie je dat ze historische nauwkeurigheid opofferen aan maakbaarheid door een groot publiek. Het is immers belangrijker dat je er in slaagt een schip te bouwen dan een replica. Als deze lukt, koop je waarschijnlijk nog wel eens bij hen. En de Agostini bij uitstek heeft de ambitie "iedereen" in staat te stellen een schip te bouwen, vandaar ook de zeer uitgebreide bouwhandleidingen. :)

Wel, ik spreek nu enkel voor mezelf maar mij overtuigen ze wel om dan een volgend schip van hen te kopen...

Het is ieders persoonlijke beleving en ik vind iedereen zijn idee en overtuiging juist... Ik persoonlijk bouw schepen voor de rust, de mogelijke succesratio en een estethisch goed model na afloop... Momenteel met mijn beperkte kennis is het realistische niet top prioriteit omdat ik dat gewoon ook (nog) niet kan.

Maar zoals ik zei : ik geniet enorm van mensen zoals pietsan en henry en ik vergeet er een pak hier op het forum als ze keer op keer kunnen vertellen wat en waarom historisch de realiteit is...

Ziet er echt mooi uit, prachtschip. :wave
Dank je Gerrit
Het blijft een mooi schip en jou model ziet er fantastisch uit.
Dank je Marcus
Bij veel fabrikanten en bij partworks zoals de Agostine in het bijzonder zie je dat ze historische nauwkeurigheid opofferen aan maakbaarheid door een groot publiek. Het is immers belangrijker dat je er in slaagt een schip te bouwen dan een replica.
Het is vaak een kwestie van keuzes maken, maar in mijn opinie is deA hiervwel degelijk in geslaagd..
Wel, ik spreek nu enkel voor mezelf maar mij overtuigen ze wel om dan een volgend schip van hen te kopen...
Maar dat zou dan via marktplaats of zo iets moeten plaatsvinden.......
Alleen jammer dat deagostini niet meer bestaat in nl en wel in d.e en de u.k
Daar ben ik het helemaal mee eens Tim

Maar goed gisteren en vandaag nog even wat verder gefriemeld aan de Vic, als eerste de langs- en dwarszaling voor de volgende steng in elkaar gelijmd:
8AB7C48F-30A6-47D5-8F0E-EC0410C0D009.jpeg

En de grootmarssteng in model gevijld en geschuurd:
213EDA38-EBD9-40F3-8A02-17D86B1C23E6.jpeg

E8D53E5A-CD92-4F1F-9891-289D028A18A1.jpeg

En alles paste precies:
1CB059F7-FC85-411A-99D6-7F9A2F4F2F28.jpeg

Deze steng gaat door het ezelshoofd naar het marsplateau, dus het ezelshoofd wat reeds voorzien is van oogpennetjes en blokken op de top van de mast gelijmd:
2A78489C-10E1-4F03-B854-2748AA8840D6.jpeg

Hier moest nog een zogenaamde “handmast” voor gemaakt worden, een stuk rondhout van 3mm met daarop blokjes van 4x4mm gelijmd:
3F5947D9-E112-4A3D-8FE9-5993E54C7D1F.jpeg

Deze werd precies op lengte gemaakt:
E2A980BB-DC6C-420B-AD88-F5A612F826B0.jpeg

De langszalingen van de grotemarssteng rusten op een hommer, deze gemaakt van 8 latjes 2x3mm:
D9066408-5FD6-4C0F-84A3-ED4DC30DF2E0.jpeg

Nadat deze geheel in model geschuurd is werd deze en de handmast zwart geschilderd:
6AA32BD9-2E82-46D6-85D4-8ED689D716BB.jpeg

En na droging alles op hun plaats gelijmd:
598BD776-3F75-4031-99FD-9D5B58E596B1.jpeg

Nu kan ik verder met de volgende steng, de grootbramsteng, maar inderdaad niet nu.......
Dus allen nog een fijne zondag en tot dan.....
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Wel een werkwijze waardoor je later niet meer hoef te prutsen met blokken op een al vastgelijmd mast.. Maar volgensmij is op de echte de hele mast okergeel geschilderd en alleen het stuk van de marsen ttot de zalingen zwart? Maar hier zal Jan zwart vast meer van weten want ik heb momenteel geen foto's beschikbaar :weetnie:

Wel een werkwijze waardoor je later niet meer hoef te prutsen met blokken op een al vastgelijmd mast.. Maar volgensmij is op de echte de hele mast okergeel geschilderd en alleen het stuk van de marsen ttot de zalingen zwart? Maar hier zal Jan zwart vast meer van weten want ik heb momenteel geen foto's beschikbaar :weetnie:
Rijk bedoel je zoiets???:
gettyimages-83350896-612x612.jpg

gettyimages-458675509-612x612.jpg

Zo ga ik het in ieder geval doen, en niet zoals deA het wil, dat is teveel zwart naar mijn zin :):)

Back