H.M.S. Victory Caldercraft

Dat gaat lekker zo Henk, ziet er goed uit. Voor dat je dit in je vrije uren moet doen vind ik toch dat je snel gaat. Ik deed er toen 9 maanden vrijwel continu (elke dag 9 tot 10 uur) over, en jij zit na 9 maanden "in deeltijd" toch ook al redelijk richting de helft schat ik.
Er komen best nog wel tijdrovende klussen aan, maar ik vond ze allemaal even leuk. Veel plezier ermee verder!!!!

Groet,

Ad

Dank voor de complimenten.... vandaag het bovendek geschuurd en voorzijde dicht gemaakt.

full

Had vooral bij de voorzijde een uitdaging. Kleinzoon mag wel eens timmeren(tikken zoals hij het noemt) en had het onderdeel gebruikt als basis voor zijn werkstuk.:( Alles zat ook nog eens onder een dikke laag bruin/groene verf. Kon 2 dingen doen... alles van hem slopen, met een grote mate van zekerheid op een boos en huilend kind of zelf een nieuw onderdeel maken. Heb het laatste maar gedaan.

full

Alles gelakt en bijgewerkt.... kan nu beginnen met het "kapteinskwartier"(heet dat zo?:confused:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kleinzoon mag wel eens timmeren(tikken zoals hij het noemt) en had het onderdeel gebruikt als basis voor zijn werkstuk.:( Alles zat ook nog eens onder een dikke laag bruin/groene verf. Kon 2 dingen doen... alles van hem slopen, met een grote mate van zekerheid op een boos en huilend kind of zelf een nieuw onderdeel maken. Heb het laatste maar gedaan.

Kijk, een voorbeeld Opa;)

Je hent er goed het tempo in zitten Henk, en nog ens buitengewoon clean werk

Afgelopen week de binnenzijde beplankt en de 2e beplanking aan de buitenzijde geheel naar boven aangebracht.

full

Geschutspoorten uit gevijld en alles weer glad geschuurd. Ziet er een beetje rigoureus uit, maar het gaat goed komen. Zodra de geschutspoorten aan de binnenzijde voorzien zijn van beplanking, kan ik hem weer gaan schilderen en dan zie je er niets meer van.

full

Ondanks dat ik alles afgeplakt heb, voordat ik ging schuren, kom je toch houtstof tegen op plekken waar je het absoluut niet hebben wilt. Uurtje met de stofzuiger aan het werk geweest en hij is weer schoon :cool:.

Er valt mij ineens iets op Henk, aan de boeg staan zwarte vierkanten, zijn dat "dummy" geschutspoorten, en omdat ze zwart zijn worden dan alle geschutspoorten aan de buiten kant zwart straks?

Dit weekend het schilderwerk gedaan en staat ze aan de buitenkant in haar basiskleuren.

full

Binnenzijde ook gereed en de watergoten zijn ook geplaatst

full

Hoewel de handleiding aan geeft dat alles aan de binnenzijde geel gemaakt kon worden, heb ik besloten de binnenzijde van het kapteinskwartier wit te maken.

full

Relingen bevestig en weer op naar het kleine spul. Roosters maken, enz.
Ze begint nu eindelijk een beetje vormt te krijgen :cool:

full

Jajaja.......
Je legt de lat behoorlijk hoog hoor Henk;)
Dat het aan de buitenkant geel is en aan de binnenkant wit vindt ik eigenlijk wel logisch.
Ik ben natuurlijk nog lang zover niet, maar het zal bij mij idem worden.:cool:

Dit is in een van die ruimten je het over hebt.
Kapiteinskamer-500_zpsc75a8415.jpg

Iets kleurzweem, maar zeker geen okergeel.
Jan Zwart.

verschansing bak

Henk, wat mij opvalt aan de caldercraftkit is de verschansing op de bak met drie poorten, De Victory heeft origineel een schuin naar achteren aflopende verschansing zonder poorten. Ik vraag me af waarom ze dit zo doen? Onderstaande foto laat zien hoe de verschansing er eigenlijk uitziet. Op het potdek worden nog bolders gemonteerd om tuigage te beleggen, maar de drie poorten bestaan dus niet>
full

Qua kleur van de binnenzijde: een veel gebruikte antieke kleur wit is regency white. Dit is wit met een tint bruingeel erin. Wij hebben ons interieur in die kleur geschilderd.

Ik heb het idee dat het een "gewoon" kalkwit was wat door het vele roken wat de regenten deden een bruingele tint gekregen heeft.

Pietsan,
Ik meen ooit eens ergens te hebben gelezen dat dit een van de verbouwingen op de Victory was. Ik ga er eens kijken of ik het kan terugvinden.
Jan Zwart.

Back